Aivovamma ja 5htp

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Aivovamma ja 5htp

ViestiKirjoittaja Mansku » 29 Maalis 2011, 20:49

Mahtaako immeisillä olla kokemuksia 5htp:n tai L-tryptofaanin käytöstä aivovamman aiheuttamissa masennus/ ärtymys, ym. oireistoissa?

Itse käytin Solgarin 5htp:ta muutama vuosi sitten jonkin aikaa ja vaikutti mielialaan kyllä huomattavasti piristävästi :) Kun mitkään lääkkeet ei sovi niin voisi mahdollisesti olla luontainen ja turvallinen tapa nostaa serotoniinitasoa. Ko. aineet siis muuttuvat kehossa serotoniiniksi, eli toimivat juuri päinvastaisella tavalla kuin mielialalääkkeet, jotka estävät serotoniinin takaisinottoa. Aikanaan kävin siis hivenaineterapeutti Matti Wirmanevalla, joka suositteli ko. tuotteen käyttöä. Mukaan tuli myös lista erilaisista vahvoista vitamiineista, ym. Pitäisi kyllä mennä uudelleen kun jäi sitten jostain syystä "hoito" kesken.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Huhti 2011, 23:53

Hyvä kysymys ja huomio. En ole tuota kokeillut. Jos löytyisi jokin luontainen valmiste, joka laskee vireystilaa + rauhoittaa hermostoa, niin sellaista olisin valmis kokeilemaan. Tuntuu synteettisistä lääkkeistä olevan vaikea löytää sopivaa. Homeopaattiset tuotteet eivät ole oikein minulle tehonneet.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

tryptofaani

ViestiKirjoittaja tonihuik » 23 Huhti 2011, 07:21

Moi
Olen syönyt nyt viikon L-tryptofaania joka on aminohappo ja se on liusäravinne. Mulla se vaikuttaa mielialaan ja uneen ja menee kyllä ihan päähän kun sitä on ottanut. Ilmeiseti serotoniini tasot on niin sekaisin aivoissa aivovamman myötä että kyllä toimii :))

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tryptofaani
tonihuik
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 23 Kesä 2011, 16:56

Minkälaisilla annoksilla olette käyttäneet 5-HTP:tä ja/tai L-tryptofaania? Nämä tuotteet tulivat muualla vastaan kun hain lääkkeettömiä keinoja korjata täysin sekaisin olevaa unirytmiä. Kiinnostaisi siis kokeilla, mutta en tiedä mikä olisi sopiva annos... :)
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 22 Syys 2011, 21:48

Orkidea kirjoitti:Minkälaisilla annoksilla olette käyttäneet 5-HTP:tä ja/tai L-tryptofaania? Nämä tuotteet tulivat muualla vastaan kun hain lääkkeettömiä keinoja korjata täysin sekaisin olevaa unirytmiä. Kiinnostaisi siis kokeilla, mutta en tiedä mikä olisi sopiva annos... :)

Hei Orkidea :)

Suosittelen käyttämään L-tryptofaania, koska selvisi että se vaikuttaa vain aivoihin ja keskushermostoon, kun taas 5htp voi vaikuttaa myös muualla. Eli L-tryptofaani muuttuu ensin melatoniiniksi ja sitten serotoniiniksi. Hivenaineterapeutti vinkkasi että tällaisen pään kanssa sitä on käytettävä n.1-2g/pvä, kun normaaliannokset ovat n.500mg.

Tuossa hieman tietoa asiasta. Suositukset ovat tuossa hyvin ohjeellisia, neuvoisin melkein käymään jokainen itse hivenaineterapeutilla jotta pystytte katsomaan onko vajausta ko. aminohaposta.

> http://fi.wikipedia.org/wiki/Tryptofaani

Se mitä jokaisen tulee muistaa: Älä koskaan käytä L-tryptofaania tai 5htp:tä mielialalääkkeiden kanssa! (ettei tule mm. serotoniinitulvaa aivoihin) Eli kannattaa konsultoida joko lääkäriä tai hivenaineterapeuttia.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Syys 2011, 14:18

Kävin hakemassa Tryptomaxia luontaistuotekaupasta. Siinä on magnesiumia ja B6 vitamiinia, joita CFS foorumin ylläpitäjä (CFS:ää sairastava lekuri) suositti ottamaan yhtäaikaa tryptofaanin kanssa. Aion testata tuota valmistetta, kun masennuslääkkeet ja triptyl yms eivät sovi.

5-htp kuulemma voi vaikuttaa suoliston toimintaan ainakin alkuun. Sen takia, en sitten miettinyt tuon testaamista.

Mansku, millä tavalla aminohappopuutokset testattiin hivenaineterapeutilla?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 23 Syys 2011, 15:11

Olenkin unohtanut tulla kommentoimaan tähän ketjuun. Olen testannut 5HTP:tä heinäkuun alusta lähtien ja minulla on vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa tuosta valmisteesta :D Minulla on 100 mg tabuja ja otan yhden illalla (annostus 1-3 tabua vuorokaudessa) ja nukun todella paljon paremmin kuin ilman. Sen vuoksi herään suhteellisen pirteänä vaikka unet olisivat jääneet turhan lyhyiksikin ja tietysti hyvin nukuttujen öiden jälkeen mielialakin on parempi :) . En ole huomannut mitään vaikutusta suolistoon tai muualle kehoon. Välillä pidin taukoa noista kun halusin nähdä onko lopettamisella vaikutusta ja uni muuttui heti katkonaisemmaksi ja olin väsyneempi aamuisin. Ainakin 5HTP:stä varoitetaan, että saattaa pahentaa astmaa, jos sellainen sattuu olemaan, mutta ainakaan minulla ei tullut mitään ongelmia, mutta varovaisesti pitää tietysti aloittaa.
Orkidea

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)