Retkahdusvamma ja raskaus

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja lumiukko » 05 Tammi 2011, 14:49

Hyvää Uutta Vuotta kaikille.

Ja Tahdonvoimaa tuplaonnittelut raskauden johdosta.

Itse mietin myös silloin aikanaan et miten on et voinko tehdä lapsia? Mut olen saanut kaksi ihanaa lasta ja kiitän avopuolisoa myös siitä et hän on jaksanut hoitaa heitä. Itse en ole pystynyt kylvettämään lainkaan ja vaipanvaihdonkin tein jos oli ihan pakko.
Mutta tällä hetkellä lapset ovat jo molemmat koulussa ja olen siitä kiitollinen et olen voinut ne tehdä ja kasvattaa. Moni on sanonut että vaikuttaa lasten suhtautumiseen erilaisiin ihmisiin hyvällä tavalla kun perheessä on sairautta.

Toivotan ihanaa raskaus aikaa.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Tammi 2011, 20:29

Goodie kirjoitti:olen palstaa seurannut kokoajan vaikka en ole omasta tilanteestani nyt paljoakaan kirjoitellut, itseasiassa tossa aikaisemmin illalla jo suunnittelin että huomenna kirjoitan tänne vähän tilanne päivitystä omalta osaltani.

Selvä homma! Odotellaan siis kuulumisia myöhemmin. Toivottavasti saadaan hyviä uutisia! :)

Goodie kirjoitti:nauti kaksosraskaudesta ja kaksosista kun he syntyvät ei sitä kokemusta ihan jokaiselle suoda :) Voi olla että sulle jotain hankaluuksia tulee noiden muiden ongelmien vuoksi, mulla oli ainakin istuminen ja seisominen hankalaa viimeiset 3 kk ja loppuaikana en pystynyt nukkumaan kuin oikealla kyljellä tyynyin tiettyyn asentoon tuettuna, ja silloin mulla ei vielä ollut mitään selkäongelmia muuten. Onpa kiva seurata sun raskautta ja jos sulla vaan on jotain kysymistä kaksosista niin mielelläni vastaan :)

Jep, mä oon lähtenyt siitä perusolettamuksesta, että vikat kuukaudet menee lepäillessä ja henkisesti siis valmistautunut siihen, että oma olo ei ehkä ole hääppöinen. Ja melkein jo tunnen nyt, että mun raskaus ei tule muutenkaan olemaan mikään huippukokemus äitin kropalle mutta enhän minä olekaan nyt tärkeintä, vaan pikkuiset. Työnimet on tosiaan Jani ja Petteri, aluksi oli vain Jani-Petteri, kunnes selvis, että heitä on kaksi.

Olen ajatellut sen niin päin, että mieluummin sit syntymän jälkeen yritetään olla hyvässä kunnossa ja puuhailla ekat kuukaudet, eikä vedetä itseään liian piippuun odotusaikana, joka ei tule oleen helppo. Onneks miehen kesäloma saadaan ajoitettua vapaasti ja tietty oma äiti, miehen äiti ja mummokin ovat kaikki auttamassa, jos tarvitsee. Nyt on vielä mennyt hyvin mutta ei se montaa kuukautta vaadi, niin veikkaan, että mulla on samat nukkumisongelmat ja kävely/istumishaasteet edessä.

Mä pistän vaiks yv:ä, jos tulee jotain akuuttia mieleen! Syntymän jälkeen tulee ainakin, se on varma. Kiitos jo etukäteen! :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Tammi 2011, 20:36

Kiitos Lumppari ja sulle myös mukavaa Uutta Vuotta! :) Kyllä tässäkin tuli paristi mietittyä, että mitäs nyt mutta kuten sanottu, kyllä tästä selvitään, vaikkei elämä tulekaan olemaan keskivertotavallista. Itsekin ajattelen tällaisen tilanteen nimenomaan rikkautena sekä lapsille että koko perheellenikin. Kun vaan me aikuiset jaksetaan yhdessä ja ymmärretään erityistilanne, niin lapset kyllä sopeutuu. Kyllähän se surulliselta tuntuu, ettei koskaan voi vaan kaapata tenavaikäistä pirpanaa syliin tai pompotella sen suuremmin käsien varassa mutta sit muistutan itseäni, että miksi kaikkien pitäiskään tehdä niin.

Fyssari kanssa totesi, että lapsi oppii kyllä siihen, että ensin istutaan ja sit tullaan syliin, eikä kaulasta revitä hysteerisesti, kun se otetaan alusta asti tavaksi. Iskä on sit asia erikseen rajumpien leikkien kanssa, terve ja vahva mies kun on. ;) Ja opetetaan perheelle muutenkin ergonomiset tavat kohdata äitin läheisyys sekä treenataan niskaystävälliset imetysasennot yms. Just näinhän se varmaan on. Täytyy yrittää muistaa nää asiat sitten, kun arki kahden vilperin kanssa oikeasti pyörähtää täydellä teholla käyntiin. ;)

lumiukko kirjoitti:Hyvää Uutta Vuotta kaikille. Ja Tahdonvoimaa tuplaonnittelut raskauden johdosta. Itse mietin myös silloin aikanaan et miten on et voinko tehdä lapsia? Mut olen saanut kaksi ihanaa lasta ja kiitän avopuolisoa myös siitä et hän on jaksanut hoitaa heitä. Itse en ole pystynyt kylvettämään lainkaan ja vaipanvaihdonkin tein jos oli ihan pakko. Mutta tällä hetkellä lapset ovat jo molemmat koulussa ja olen siitä kiitollinen et olen voinut ne tehdä ja kasvattaa. Moni on sanonut että vaikuttaa lasten suhtautumiseen erilaisiin ihmisiin hyvällä tavalla kun perheessä on sairautta. Toivotan ihanaa raskaus aikaa.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja SannaS » 05 Tammi 2011, 21:08

tahdonvoimaa kirjoitti: sekä treenataan niskaystävälliset imetysasennot yms.
no tämä onkin iso asia!
Mulla on aina ihan hirveässä jumissa niska imettäessä.

Sulla on jotenkin ihanan luonnollinen suhtautuminen raskauteen :)
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Goodie » 05 Tammi 2011, 22:13

tahdonvoimaa kirjoitti: Työnimet on tosiaan Jani ja Petteri, aluksi oli vain Jani-Petteri, kunnes selvis, että heitä on kaksi.

mun vauvoille työnimet antoi yksi erästä ultraääntä tehnyt lääkäri, ylemmästä vauvasta tuli Ylermi ja alemmasta Alina :lol:
Huono oon itteeni kehumaan mutta vertaistani en oo löytäny.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Tammi 2011, 22:28

Aivan loistavat! Mulle tarjottiin vaan tylsästi A- ja B-vauvaa, kuten yleensä. Miehen suusta tais lipsahtaa Jani-Petteri, kun mietittiin jotain jäätävää nimeä. Yleensä ne on kai Tiitiäisiä ja Maha-asukkeja, niin haluttiin jotain ihan muuta. No, Jani-Petteri sitten... Aika jäätävä yhdistelmä. Ja todennäköisesti molemmat on tyttöjä, kun nyt pojiksi on ristitty. Mutta taipuuhan nuo Janinaksi ja Petraksi sitten... :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Tammi 2011, 22:32

Mä kans mietin, että mitähän nää asennot mahtaa olla mutta ehkä sekin auttaa, että vauvojen paino ei roiku käsillä/hartioilla, vaan on imetystyynyllä ja että istuu itse hyvässä paikasa ja ryhdissä. Ja kai sitä voi kyljeltäänkin imettää, luulisin. :D

Jees, luonnollista on, se on totta. :)

SannaS kirjoitti:
no tämä onkin iso asia!

tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Goodie » 05 Tammi 2011, 23:31

tahdonvoimaa kirjoitti:Mä kans mietin, että mitähän nää asennot mahtaa olla mutta ehkä sekin auttaa, että vauvojen paino ei roiku käsillä/hartioilla, vaan on imetystyynyllä ja että istuu itse hyvässä paikasa ja ryhdissä. Ja kai sitä voi kyljeltäänkin imettää, luulisin. :D

Jees, luonnollista on, se on totta. :)

SannaS kirjoitti:
no tämä onkin iso asia!

täytyy yrittää etsiä sulle jostain mallikuva, mutta osaisinkohan selittää sanallisesti mitenkään :? äippä istumaan mukavaan paikkaan missä on tarpeeksi tilaa ympärillä, molemmille vauvoille tyynyt joiden päälle vauvat asetellaan niin että päät tulee tissien kohdalle ja vauvojen jalat menee äidin käsien alta selän puolelle. Siinä voi kämmenillä ohjata lasten päitä. Ja voi tuossa asennossa imettää yhtä vauvaa kerrallaankin. Ja voi toisen lapsen syöttää pullosta sitteriin, tuttipullon voi tukea lapsen suuhun tyynyn tai peitteen avulla, niin ettei tarvitse koko ajan pitää pullosta kiinni. Ja sit seuraavalla syöttökerralla vaihtaa vauvat toisin päin :wink:
Huono oon itteeni kehumaan mutta vertaistani en oo löytäny.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Huhti 2011, 22:05

Goodie, Olisikohan sopiva nimitys kylki-imetys tai kainaloimetys. Aikoinaan kun olin esikoisen kanssa synnytysosastolla, vanha yli 60v kätilö opetti minulle ensitöikseen juuri tuon kyseisen imetysasennon, koska siinä äiti voi olla täysin rentona rasittamatta niska-hartiaseutua.

Imetystukilista varmaan tietää tämänkin paremmin :)

Tuplaonnea odotukseen, toivottelee Anzquliinu joka aikoinaan pyöritti vauva-arkea kahden alle vuoden ikäerolla syntyneen pienen kanssa...
anzqu

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Huhti 2011, 21:35

Kiitsa A! :) Hyvin todennäköisesti kyse on just tuosta ns. kylki-imetyksestä. ja löysin vielä lisätehoa siihen, miten pikkuiset saa tuohon asentoon myös yksin näppärästi. Kas tässä:

http://blogit.vauva.fi/tuplaarkea/2011/04/06/pelastavat-pyyhkeet/
tahdonvoimaa

Niskavaivaisen fiksut hankinnat odotus/vauva-ajalle

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Huhti 2011, 21:41

Easywalker Duo -yhdistelmävaunut + pehmeät ja kovat kopat:
Loistavat kahden pienen tai kaksosten kanssa sekä työntöergonomian että käytännöllisyyden takia.
http://onnipotkas.wordpress.com/2011/04 ... ywalkerit/

Pyörillä kulkeva Basso -hoitopöytä-amme -kombo minimoi nostot + kaadot:
http://onnipotkas.wordpress.com/2011/04 ... oyta-amme/

Glamourmam - hartiarengasta tukeva imetystoppi:
http://onnipotkas.wordpress.com/2011/04 ... en-peraan/

Turvakaukalot + isofix-kiinnitteinen alusta (esim. Cybex, kevyimmät)
http://baby1.fi.nettihotelli.org/cybex- ... p-246.html
http://baby1.fi.nettihotelli.org/cybex- ... p-359.html

Tänään rv26 + 2 ja lonkat huutaa hoosiannaa. Mut vielä taipuu vessaan, niin pärjätään. ;) ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja japexs » 28 Huhti 2011, 21:44

Suosittelen sinulle ja tuleville lapsille rasvasta maitoa ja mieluusti suoraan tilalta, koska se auttaa rankavammaisia ja lasten rangan kehitykseen. Synnytyksessä tehdään nykyjään liijan paljon vauriota lapsen niskaan, koska yritetään liikaa auttaa vetämällä ja lapsen ranka ei kestä sitä. Syy siihen on meidän huono ravinto, ei saada tarpeekis kalkkia ja D-vitamiinia, ym tärkeitä rasvoja. Mutta näitä parhaiten saa luomu maidosta, jota ei ole rosessoitu, niihän se lehmä synnyttäissään vasikan, tarjoaa sille alkuun ternimaitoa, jossa on paljon tärkeitä aineksia elämälle.

Sitten tämä oikee maito ehkäsee allergioita ym sairauksia...lisää löytyy tietoa Antti Heikkilän mediasta.

http://www.studio55.fi/lahipiirivoimava ... ml/1316064
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 08 Tammi 2013, 10:34

Hyvän aikaa odotettuaan Nasu uskaltautuu ilmoittautua tähän "porukkaan". Raskaus on nyt edennyt yli puolenvälin, ja jos kaikki menee hyvin, on perheenlisäystä odotettavissa loppukeväästä. Odotusaika on tähän mennessä sujunut muuhun tilanteeseen nähden ihan hyvin, ainoastaan kivunhoito "pelkillä" paracetamoleilla on ollut välillä hieman raastavaa. Niin, ja se pahoinvointi, joka on oikeastaan vasta nyt helpottanut. Oksentaminen retkuniskan kanssa ei ole kovin hauskaa.

Me emme onneksi ole saaneet paheksuvia tms. kommentteja, vaikka lapsi liikuntavammaiselle vanhemmalle onkin tulossa :D Neuvolantäti tosin meni vähän kummallisen näköiseksi, kun selvitin lyhyesti ja ympäripyöreästi oireistoani. Ei taida kroonisia retkuja tulla vastaanotoille ihan joka päivä!

Yllätyksekseni tosi moni on kyllä olettanut, että kai minulle suoritetaan keisarinleikkaus. Hmm, en ole edes tullut ajatelleeksi. Olisi mielenkiintoista tietää, suosittelisiko joku niskan retkahdusvamman takia tällaista vaihtoehtoa ja mistä syistä.

Jos joku asia mietityttää, on se kyllä ehdottomasti tuo vauvanhoidon ergonomia. Ortonissa sanottiin suoraan, että esim. vaunujen työntäminen voi olla minulle tällä hetkellä ongelma - tämä kuulostaa varsin loogiselta, ja asiaan pitää perehtyä...samoin kuin muihinkin asentojuttuihin.

Mutta...kun yläosa kropasta ei toimi, niin kyllä se paljon kompensoi, kun alaosa nähtävästi toimii :D Tästä vuodesta tulee varmasti mielenkiintoinen!
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Tammi 2013, 11:09

No sen voin sanoa jo omasta kokemuksesta, että vaunujen työntäminen käy niskaan, joten kannattaa panostaa jogger-tyyppisiin kevyestirullaaviin rattaisiin, joissa on säädettävä työntöaika. Ja vaunukopallahan ei kesävauva muutenkaan mitään tee.

Oksentelu ja retkuniska... *puistatus* Kunnon syvävenytyksiä, sattuu pelkkä ajatuskin.

Tuota synnytystä mietin, että normaali alatiesynnytys on tosi rankka kokemus, tosin mitäpä rankkuudesta mitään tiedän kun kaikki lapset ovat syntyneet alle 6 tunnissa. Mutta itse ponnistusvaihe vaatii voimia ja siinä jos missä menee niskat sekaisin. Mutta toisaalta, sektion jälkeinen toipuminen se vasta rankkaa onkin ja nostokielto tulee automaattisesti kaikelle maitopurkkia suuremmalle.

Ja vauvanhoidon ergonomiasta vielä sen verran, että itse olen kuulunut siihen sakkiin jolla oli hoitopöytä, mutta hyvin äkkiä olen sen hylännyt kun lapset oli helpompaa pukea sylissä. Ja siihen hoitopöydän päälle nosteleminen vie voimia, koska lapsesta tulee äkkiä sellainen 6-7 kiloinen. Muovifrotee sängyn päälle ajaa hoitopöydän aseman, mitä nyt äiti joutuu olemaan polvillaan lattialla tai sitten istumaan sängyllä.

Ja rintareppua älä hanki! Sellaista mallia ei olekaan, joka ei niskaan kävisi. Kantoliina on huomattavasti parempi ratkaisu, siinäkin ehdottomasti pitkät sidottavat liinat, niin saa siirrettyä lapsen painon hartioilta vahvemmille selkälihaksille. Pitkän liinan sitominen vaatii opettelua, mutta on sen arvoista. Ja pääkaupunkiseudulta löytyy sen verran paljon kantoliinan käyttäjiä, että joku tulee tarpeen vaatiessa kotiin saakka käyttöä neuvomaan :)
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Tammi 2013, 21:19

Onnea Nasu ja Nasun perhe! Vähän rivienvälistä oli uutinen tulkittavissa blogiasi lukiessani, kun magneetttikuvista juttelit... :)
lentis

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)