Suojajännitys

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 13 Marras 2012, 15:52

Kyselin tuosta purennasta jo aiemmin, niin tuli mielee että oliskohan purentakiskosta apua syömisen kanssa? Siis, kun mä satun tykkäämään just kovasta leivästä yms. jyystettävästä ruuasta :) Ajattelin, jos pitäis kiskoa suussa syödessä niin vähentäiskö se purentaan kohdistuvaa painetta? Vai miten kittanat ne kiskot on, putoaako suusta jos koittaa niiden kanssa syödä :lol:

Kiskoja mulla ei siis vielä ole, mutta moni lääkäri on sellasen hankkimista ehdottanut. Purentalihakset on kuulemma täysin juntturassa (narskuttelen yöllä hampaita).
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 13 Marras 2012, 16:14

Itse en pystynyt kiskoa käyttämään koska lisäsi kallonpohjakipua.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Marras 2012, 18:29

Rautanaula kirjoitti:Kiskoja mulla ei siis vielä ole, mutta moni lääkäri on sellasen hankkimista ehdottanut. Purentalihakset on kuulemma täysin juntturassa (narskuttelen yöllä hampaita).

Minä juuri tänään varailin omalle jännitysniskavaivoja potevalle 9v lapselleni aikaa hammaslääkäriin, että tarkistaisivat purennan ja tarvittaessa tekisivät purentakiskot. Esim. siskollani purentakiskona on sellainen nyrkkeilijöiden hammassuojaa muistuttava hampaiden mukaan valmistettu muovikoje. Ei se suussa ainakaan voi syödä.

Purentalihaksia voi itse hieroa, fyssari ohjeisti minua avaamaan suun ja ottamaan poskesta takaosassa olevasta lihaksesta kiinni peukalolla suun ulkopuolelta ja etusormella suun sisäpuolelta ja varovasti tehdä pyöritteleviä liikkeitä.

Mieheni on myös hampaiden narskuttelija ja usein herään yöllä narskutukseen ja häneltä hieron lihaksia posken ulkopinnasta. Alan varovasti pyöritellä parilla sormella korvan alapuolelta leukaluun liitoskohdassa olevien lihasten kohdalta ihon pintaa aika leukaan päin, niin narskutuskin loppuu hyvin nopeasti.
anzqu

ViestiKirjoittaja paasi » 13 Marras 2012, 20:27

tää taitaa selittää aikapaljon mun oireista. lötyy iso lista tuolta luetelluista asioista mitä mulla on.

http://vsavy.fi/Tapahtunutta/images/Aiv ... Ketola.pdf
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Marras 2012, 20:38

Samaista materiaalia minullekin täällä ehdoteltiin, kun vuosi sitten oireitani kirjasin. Joulukuussa 2011 todettiin neuropsykologisissa testeissä sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vaurio ja kuluneen vuoden heinäkuussa diagnosoitiin aivovamman jälkitila.

En nyt paasi taustaasi muista, mutta jos taustallasi on pahempi niskavamma, niin kannattaa hakeutua Helena Huhmareen vastaanotolle.
anzqu

ViestiKirjoittaja paasi » 14 Marras 2012, 01:56

Niskojen kiertävää riuhtaisua olen pitänyt kaiken syypäänä. En sitten tiedä onko se se vai mikä.
Googletin tuosta Huhnarista ja näyttäisi olevan alansa osaaja. Eli hänen luokseen siis. Varasin jo tosin ajan psykan suosittelemalle kolleegalle (neurologi), mutta taidan vaihtaa sen Huhnariin jolla enemmän kokemusta tämän tyyppisistä ongelmista. Kiitos neuvosta.
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 14 Marras 2012, 09:38

Sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vaurio on aivorunkotason vamma ja aivorunko ottaa usein osumaan niskavammoissa. Tässä ollaan vähän siinä rajapinnalla kuuluuko niskavamma fysiatrille vaiko neurologille, kun monesti oireisto on hyvinkin neuropsykologista, eli keskittymishäiriöitä jne.

Minulla on kaksi hoitolinjaa vammojeni kanssa, joista hain diagnoosit. Fysiatri tutki niskarangan ja neurologi diagnosoi muun oireiston. Ja kuntoutuksia odotan sekä Ortoniin että Käpylään. Mutta vasta neurologin laittamien fMRI-kuvausten jälkeen niskan tilaa pitkittävä syy löytyi - alar-ligamenttivamma. Muutoin oireistoni on aivovammaperäistä. Ja taustallani on risteyskolari, josta sivuttaissuuntainen whiplash pää kiertyneessä asennossa ja 4kk myöhemmin peräänajokolari. Ja kummassakaan en ole lyönyt päätäni rattiin, takaraivon osumisesta ei ole muistikuvaa...
anzqu

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Marras 2012, 20:23

lentis kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:
lentis kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:Tässä youtube-video tuosta liikkeestä: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qR9klkNfYM

Joka tapauksessa pointti on se, että liikkeiden pitäisi olla riittävän kevyitä. Tässä on muuten vielä tuon Jullin tekemä opas Whiplash-kuntoutukseen. Eri liikkeet ovat eri tarkoituksiin, joidenkin tarkoitus on parantaa liikkuvuutta, joidenkin vahvistaa ja joidenkin parantaa kontrollia. Otsikosta näkee, mihin mikäkin liike on tarkoitettu.

http://www.maic.qld.gov.au/forms-public ... dition.pdf

Vou, hei kiitti tuon linkin jaosta. En noin kokonaisvaltaista dokumenttia olekaan vielä nähnyt. Erityisen hyödyllinen.

Ite teen parhaillaan juuri tuon ylemmän linkin koukistajia ja pieni epätoivo tullut sen tekemisestä, mutta nyt pieni potku takamuksiin tuli tästä. ;) Kiitos.

Ole hyvä, lentis! Jos oikein yksityiskohtaista tietoa haluat, niin kandee ostaa tässä ketjussa ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=246 ) mainostamani Jullin ja kumppaneiden kirja whiplashista ja muista niskavaivoista. Sen loppupuolella on aika yksityiskohtainen kuvaus liikkeineen siitä, miten niskan kuntoutus Jullin mukaan pitäisi tehdä. Ja tuossa ketjussa on muutenkin hyvää tietoa niskan kuntoutuksesta.

Juu, kiitos. Kirja lähti tilaukseen. Olen pidemmän aikaa miettinyt, että jokin järkevä kirja pitäis hankkia, mutta kunto/aika mikään ei riitä niiden vertailuun tai hyvän löytmiseen. Mutta aloitanpa tästä. :) Ainakin sitten hieman vähenee näytön edessä kulutettu aika, kun kirja saapuu. ;)

On kyllä niin paljon tietoa täälläkin foorumin sisällä, jota ei vaan osaa kaivaa esiin, mutta onneksi tunnette sen kuin omat taskunne! :D

Hei, lentis! Wilkaisin tuon whiplash-kirjan kuntoutusohjeet ja täytyy sanoa, että eivät olleet niin selkeät kuin muistin. Alku on aika selkeätä, mutta ensimmäisen liikkeen jälkeen ne kuntoutusliikkeet täytyy aika lailla kaivaa sieltä tekstin seasta. Toivottavasti kuitenkin saat siitä tolkkua, etkä pety. Siinä saa sivukaupalla tavata lontoota, että ne asiat selviää, joten toivottavasti sulla keskittymiskyky riittää...

Kerro, jos menee liian hankalaksi. Mulla on toinen erinomainen fysioterapia-kirja, jossa sekä selän että niskan kuntoutus on kuvattu erinomaisesti ja liikkeistä ja niiden eri versioista on havainnollistavat piirustukset. Se on tämä kirja: http://www.amazon.com/Therapeutic-Exerc ... c+exercise

Voin tarvittaessa sitten vaikka skannata sulle siitä muutaman sivun niskaharjoituksista, jos on tarpeen.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Marras 2012, 18:03

DirtyDeeds kirjoitti:
lentis kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:
lentis kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:Tässä youtube-video tuosta liikkeestä: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qR9klkNfYM

Joka tapauksessa pointti on se, että liikkeiden pitäisi olla riittävän kevyitä. Tässä on muuten vielä tuon Jullin tekemä opas Whiplash-kuntoutukseen. Eri liikkeet ovat eri tarkoituksiin, joidenkin tarkoitus on parantaa liikkuvuutta, joidenkin vahvistaa ja joidenkin parantaa kontrollia. Otsikosta näkee, mihin mikäkin liike on tarkoitettu.

http://www.maic.qld.gov.au/forms-public ... dition.pdf

Vou, hei kiitti tuon linkin jaosta. En noin kokonaisvaltaista dokumenttia olekaan vielä nähnyt. Erityisen hyödyllinen.

Ite teen parhaillaan juuri tuon ylemmän linkin koukistajia ja pieni epätoivo tullut sen tekemisestä, mutta nyt pieni potku takamuksiin tuli tästä. ;) Kiitos.

Ole hyvä, lentis! Jos oikein yksityiskohtaista tietoa haluat, niin kandee ostaa tässä ketjussa ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=246 ) mainostamani Jullin ja kumppaneiden kirja whiplashista ja muista niskavaivoista. Sen loppupuolella on aika yksityiskohtainen kuvaus liikkeineen siitä, miten niskan kuntoutus Jullin mukaan pitäisi tehdä. Ja tuossa ketjussa on muutenkin hyvää tietoa niskan kuntoutuksesta.

Juu, kiitos. Kirja lähti tilaukseen. Olen pidemmän aikaa miettinyt, että jokin järkevä kirja pitäis hankkia, mutta kunto/aika mikään ei riitä niiden vertailuun tai hyvän löytmiseen. Mutta aloitanpa tästä. :) Ainakin sitten hieman vähenee näytön edessä kulutettu aika, kun kirja saapuu. ;)

On kyllä niin paljon tietoa täälläkin foorumin sisällä, jota ei vaan osaa kaivaa esiin, mutta onneksi tunnette sen kuin omat taskunne! :D

Hei, lentis! Wilkaisin tuon whiplash-kirjan kuntoutusohjeet ja täytyy sanoa, että eivät olleet niin selkeät kuin muistin. Alku on aika selkeätä, mutta ensimmäisen liikkeen jälkeen ne kuntoutusliikkeet täytyy aika lailla kaivaa sieltä tekstin seasta. Toivottavasti kuitenkin saat siitä tolkkua, etkä pety. Siinä saa sivukaupalla tavata lontoota, että ne asiat selviää, joten toivottavasti sulla keskittymiskyky riittää...

Kerro, jos menee liian hankalaksi. Mulla on toinen erinomainen fysioterapia-kirja, jossa sekä selän että niskan kuntoutus on kuvattu erinomaisesti ja liikkeistä ja niiden eri versioista on havainnollistavat piirustukset. Se on tämä kirja: http://www.amazon.com/Therapeutic-Exerc ... c+exercise

Voin tarvittaessa sitten vaikka skannata sulle siitä muutaman sivun niskaharjoituksista, jos on tarpeen.

Noo, alku se on tuoki, on sitte millainen vain. :) Tuntu olevan suomalaisessa sen verran edullinenkin kanta-asiakashintaan, et eipä tuo haitanne.

Keskittymiskyky tarjoaa parhaillaan hyvin hyvin vaihtelevia tiloja. Välillä ei pääse aamulla aikataulussa ulos ovestakaan, kun töihin menossa, kun ei aivokapasitetti/keskittymiskyky riitä kasaamaan kaikkia tarvittavia elementtejä kokoon. Kirjojen lukemiseen en ole edes yrittänyt, mutta eiköhän tuokin pienissä paloissa ala onnistua. On ainakin selkeä kehityskohde sitten. ;)

Huomasin, et alko aamulla täälläkin käynti ahdistamaan, ku ei pystyny keskittymään kunnolla ja niin paljon kaikkea mielenkiintoista menossa. ;) Ei siis mikään paras mahdollinen tila parhaillaan kuvioissa muutenkaan.
lentis

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Tammi 2013, 11:35

Lentis, uteliaisuudesta kyselen, että miltä tuo Jullin kirja on sinusta vaikuttanut? Jos olet ehtinyt sitä jo tutkia?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 23 Tammi 2013, 18:42

Moi DD. Niin no kyllähän kirja minulla jo jonkin aikaa ollut, mutten ole selailua pidemmälle päässyt. Ensimmäisen kappaleen taisin saada luettua, mutta on kyllä asiapitoista tekstiä! Ei oikein parempaa kuvaa ole kirjasta antaa. Siinä se odottaa yöpöydällä, että joku "ilta" saisin sitä luetuksi.
lentis

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)