Suojajännitys

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Marras 2012, 23:42

Jotenkin tuntuu, ettei relaksanteista yleensäkään ole mitään apua...

Kertoisitko, Rautanaula, että minkälaisia sulle määrätyt vahvistavat liikkeet ovat?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Marras 2012, 01:03

Fyssari antoi mulle ohjeet kuminauhajumppaan. Eli kumppari sidotaan lenkiksi esim. ovenkahvaan ja istutaan penkille. Lenksu kiepautetaan pään ympärille ja kädet laitetaan ristiin olkapäille (oikea käsi vasemmalle, vasen oikealle olalle. Taivutetaan lantiota eteenpäin n. 30 astetta. Niskan pitää olla jäykkänä ja liike lähtee lantiosta. Näin 3 x 15 sarja, sen jälkeen kuminauha kirrataan takaraivolle ja sama juttu.

Lisäksi sain ohjeita pään sivuttaisliikkeisiin, niitä on hankalampi selittää. Mutta siis ideana on kallistaa päätä vuorotellen kumpaakin olkaa kohti.

Saitkohan nyt mitään selvää :) Jos teillä on vinkkeitä muista tehokkaista venyttelyistä/jumpista, niin kertokaa ihmeessä.
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 10 Marras 2012, 09:02

äkkiseltään kuulostaisi aika rajulta jumpalta. varsinkin kun ottaen huomioon että sulla on muutakin aktiivista toimintaa päivittäin. tuo tuntuu liikkeenä vahvistan ehkä enemmän pinnallisia lihaksia kuin syviä. mulla, no on paskaniska, ja ensin kyllä yriteltiin aktiivista kuntoutusta syviin lihaksiin mutta se oli liian rajua. norm. päivittäinen aktiviteetti(kotihommat) riittää mulle kuntoutukseksi. fyssarilla käyn manuaalisessa manipuloinnissa ja neulotuksessa kerran viikossa. apua on n. 3-4 pv. jos säännöllistä. nyt oli parin viikon paussi ja eilinen hoito auttoi melkein vuorokaudeksi. joten maanataina uudestaan. jumppaliikkeistä; mun niskajumppa oli katseenkautta tapahtuvaa niskalihasten aktivitointia. eli istuin ryhdikkäästi ja keskittyneesti ja rauhallisesti liikutin katsetta oikealta vasemmalle ja toinen liike liikuttaa katsetta samalla mallilla ylös ja alas. tuntuvat aika mitättömiltä liikkeiltä (vrt. aikaisemmin fyysisesti rankkatyö ja kuntosali) mutta ovat mulle liian rajuja.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Marras 2012, 10:26

Tuo silmien liikuttelu kuulostaa samalta, mitä mun fyssari teki mulle parilla ekalla kerralla. Piti seurata katseella kynää, jota se piti kädessä. Ja sillä lähti korvaoireet vähäksi aikaa. Nyt tinnitus on tullut takaisin, lukkoilu on pysynyt aika hyvin poissa. Pari kertaa päivässä sitäkin vielä esiintyy, mutta se ei haittaa kun aiemmin se oli jatkuvaa.

Mä aion mennä ens viikolla kokeilemaan akupunktiota. Kyseinen heppu on myös naprapaatti, niin josko se rusauttaisi niskankin taas paikalleen.

Hassua kun oireiden alussa olin ehdottomasti niskojen ruksauttelua vastaan, nykyään joudun suorastaan kerjäämään sitä fyssarilta :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Marras 2012, 12:58

Olen torvelon kanssa tässä samaa mielipuolta, uskoakseni nuo liikkeet ovat sen verran raskaita että vaikutus menee pintalihaksille ja syvät jäävät harjoittamatta. Sama asia, mikä tuntuu olevan ongelma meikäläisen selkäkuntoutuksessa. Tuntuu, että mulle ohjatut liikkeet ovat olleet sellaisia, että vaikutus menee vain pintalihaksille.

Liikkeidenhän pitäisi olla sellaisia ns. matalan kuormituksen liikkeitä, jotta ne menisivät syville lihaksille. Jostain syystä fysioterapeutit tuntuvat antavan liian kovia liikkeitä. Itsekin pääsen ehkä viikon päästä kokeilemaan uudestaan kevennettyinä sellaisia matalan kuormitustason liikkeitä, jotka piti itse kaivaa alan tieteellisistä julkaisuista.

Tuo kynän seuranta on enemmän kontrollin treenausta, kuin varsinaisesti vahvistava liike. Mutta ilmeisesti hyvä harjoite siihen.

Whiplash- ja muiden niskaongelmien tutkimuksessa australialainen professori Gwendolen Jull tutkimusryhmineen on maailman kärkeä. Hänen suosituksissaan ensimmäinen vahvistava liike on selällään maaten kevyt kyllä-nyökkäys. Sillä vahvistetaan syviä niskan koukistajalihaksia ja liikettä tehdessä pitää tunnustella sormilla, etteivät pintalihakset aktivoidu. Liike on hyvin lyhyt ja siinä apuna voi alkuun käyttää Stabilizer-painetyynyä niskan alla. Painetyynyn avulla liikettä voidaan kontrolloida ja vaatimuksia ajan myötä koventaa. Tämän liikkeen jälkeen tulee sitten muita liikkeitä pikkuhiljaa.

Tässä youtube-video tuosta liikkeestä: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qR9klkNfYM

Joka tapauksessa pointti on se, että liikkeiden pitäisi olla riittävän kevyitä. Tässä on muuten vielä tuon Jullin tekemä opas Whiplash-kuntoutukseen. Eri liikkeet ovat eri tarkoituksiin, joidenkin tarkoitus on parantaa liikkuvuutta, joidenkin vahvistaa ja joidenkin parantaa kontrollia. Otsikosta näkee, mihin mikäkin liike on tarkoitettu.

http://www.maic.qld.gov.au/forms-public ... dition.pdf
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Marras 2012, 14:00

On aika paljon tuttuja liikkeitä tuon linkin takana. Voi olla, että treenaan liikaakin... Oon nimittäin koko ajan heiluttelemassa päätä johonkin suuntaan :lol:

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin siellä niskan ylänikamissa on fasetit lukossa ja ne aiheuttaa oireita (mun tapauksessa). Mikähän liike olisi paras pitämään niitä fasetteja auki? Olisikohan relaksanteista enemmän hyötyä, jos ottaisi heti rusautuksen jälkeen muutaman päivän kuurin?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 10 Marras 2012, 16:27

DirtyDeeds kirjoitti:Tässä youtube-video tuosta liikkeestä: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qR9klkNfYM

Joka tapauksessa pointti on se, että liikkeiden pitäisi olla riittävän kevyitä. Tässä on muuten vielä tuon Jullin tekemä opas Whiplash-kuntoutukseen. Eri liikkeet ovat eri tarkoituksiin, joidenkin tarkoitus on parantaa liikkuvuutta, joidenkin vahvistaa ja joidenkin parantaa kontrollia. Otsikosta näkee, mihin mikäkin liike on tarkoitettu.

Vou, hei kiitti tuon linkin jaosta. En noin kokonaisvaltaista dokumenttia olekaan vielä nähnyt. Erityisen hyödyllinen.

Ite teen parhaillaan juuri tuon ylemmän linkin koukistajia ja pieni epätoivo tullut sen tekemisestä, mutta nyt pieni potku takamuksiin tuli tästä. ;) Kiitos.
lentis

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Marras 2012, 17:32

Ootteko huomanneet että syöminen pahentaisi oireita?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja torvelo » 10 Marras 2012, 20:06

itse en kyllä uskaltaisi antaa kenenkään rusautella niskoja. en edes napropaatin. voi käydä pian hullusti. en suosittele (ylä)niska ongelmaan napropaattia, tai "rusauttelua". jokin hellempi käsittely voisi olla sopivampi juttu. no, oma vajavainen mielipiteeni.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Marras 2012, 20:18

torvelo kirjoitti:itse en kyllä uskaltaisi antaa kenenkään rusautella niskoja. en edes napropaatin. voi käydä pian hullusti. en suosittele (ylä)niska ongelmaan napropaattia, tai "rusauttelua". jokin hellempi käsittely voisi olla sopivampi juttu. no, oma vajavainen mielipiteeni.

Juu, noita niksautuksia ei vissiin muutenkaan enää suositella niskojen hoitomuotona. Mutta mitä tarkoitat manuaalisella manipuloinnilla, josta kerroit ylempänä? Ymmärsin ilmeisesti väärin.. Vai tehdäänkö manipulaatio sinulle joihinkin alempiin nikamiin?

Mäkään en toki sitä manipulointia mitenkään kannata, mutta se on ainut, joka vie mun oireet pariksi viikoksi pois :? Mobilisaatio ei auta yhtään, ainakaan se tekniikka mitä mun niskoihin on käytetty (nyitään kaulaa varovasti "pidemmäksi" selällä maaten).
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Marras 2012, 00:15

lentis kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:Tässä youtube-video tuosta liikkeestä: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qR9klkNfYM

Vou, hei kiitti tuon linkin jaosta. En noin kokonaisvaltaista dokumenttia olekaan vielä nähnyt. Erityisen hyödyllinen.

Ite teen parhaillaan juuri tuon ylemmän linkin koukistajia ja pieni epätoivo tullut sen tekemisestä, mutta nyt pieni potku takamuksiin tuli tästä. ;) Kiitos.

Ole hyvä, lentis! Jos oikein yksityiskohtaista tietoa haluat, niin kandee ostaa tässä ketjussa ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=246 ) mainostamani Jullin ja kumppaneiden kirja whiplashista ja muista niskavaivoista. Sen loppupuolella on aika yksityiskohtainen kuvaus liikkeineen siitä, miten niskan kuntoutus Jullin mukaan pitäisi tehdä. Ja tuossa ketjussa on muutenkin hyvää tietoa niskan kuntoutuksesta.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 11 Marras 2012, 14:28

manipulaatiolla tarkoitan omalla kohdallani lihaksiston venytystä, kalvot ja lihakset hermostovaivojen vuoksi vetäytyvät kireiksi. c7 ylemmäksi en anna käsitellä. niska on kyllä aivan tukossa, mutta ennenmin näin kuin se että joutuu vuodepotilaaksi kun käsittely liian rajua.

-torvelo-

p.s. ruokavalio on nyk. pitkälti kasvispainotteinen,lisänä juustoa, pähkinät, mantelit, siemeniä.
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Marras 2012, 15:35

Rautanaula kirjoitti:Ootteko huomanneet että syöminen pahentaisi oireita?

Ilmaisin itseni vähän epäselvästi :) Tarkoitin siis purentaa ja leukojen liikettä, kun itselläni tuntuu että jumittaa pahemmin kun syö jotain tosi sitkeetä tai "kovaa" joka vaatii puremalihaksia + jauhamista. Tiedä sit pitäskö ryhtyä pelkälle soppalinjalle vähäksi aikaa, josko oireisto vähän rauhoittuisi...
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 11 Marras 2012, 17:19

Minä jouduin syömään tosi pitkään ihan sosemaista ruokaa kun kaikki kova ja sitkeä aiheutti oireita (huimausta ja kipua). Kaikkinensa varmaan pari vuotta söin sosekeittoja ja pehmeää leipää jonka senkin sulatin keittoihin, vanukkaita jogurttia ja sitä rataa. Vielä tänäpäivänäkin joudun vältellä esim sitkeää toffeeta, liitulakua, sitkeää lihaa jne. Nyt ei onneksi enää kaikkea tarvi soseuttaa :shock:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja lentis » 11 Marras 2012, 20:10

DirtyDeeds kirjoitti:
lentis kirjoitti:

Ole hyvä, lentis! Jos oikein yksityiskohtaista tietoa haluat, niin kandee ostaa tässä ketjussa ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=246 ) mainostamani Jullin ja kumppaneiden kirja whiplashista ja muista niskavaivoista. Sen loppupuolella on aika yksityiskohtainen kuvaus liikkeineen siitä, miten niskan kuntoutus Jullin mukaan pitäisi tehdä. Ja tuossa ketjussa on muutenkin hyvää tietoa niskan kuntoutuksesta.

Juu, kiitos. Kirja lähti tilaukseen. Olen pidemmän aikaa miettinyt, että jokin järkevä kirja pitäis hankkia, mutta kunto/aika mikään ei riitä niiden vertailuun tai hyvän löytmiseen. Mutta aloitanpa tästä. :) Ainakin sitten hieman vähenee näytön edessä kulutettu aika, kun kirja saapuu. ;)

On kyllä niin paljon tietoa täälläkin foorumin sisällä, jota ei vaan osaa kaivaa esiin, mutta onneksi tunnette sen kuin omat taskunne! :D
lentis

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)