Suojajännitys

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Suojajännitys

ViestiKirjoittaja mariela » 11 Marras 2010, 16:43

Hei!

Olen uusi täällä, kylläkin seurannut palstaa jo pidemmän aikaa.

Muillakin retkuvamman saaneilla on varmaankin kokemuksia niskan lihasten kramppaamisesta / suojajännityksestä?
Itse sain retkuvamman alkuvuodesta 2010 pahassa nokkakolarissa. Pääasiallisia oireitani ovat jatkuva pudottava / heittävä tunne jalkeilla ollessa, kasvojen puutuminen, korvien lukkiutuminen sekä huonoimpina päivinä sumea / epätodellinen olo päässä.

Viime aikoina lisääntyvässä määrin niskan lihakset kramppaavat toiselta / vasemmalta puolelta, yleensä kramppi kestää yhtä soittoa jopa viikon. Vamma minulla taitaa olla pahempi vastakkaisella eli oikealla puolella, koska pääni oli kiertynyt kolarissa.
Kramppi tuntuu kipuna takaraivolla niskan ja pään "liitoskohdassa" (lihaksen kiinnittymiskohdassa?) sekä niskan kireytenä. Lihakset tuntuvat kramppaavan ilman mitään varsinaista syytä, toki kramppi pahenee rasituksen (pitkän istumisen) jälkeen. Makuulla olo helpottaa hyvin kipua, mutta kramppi ei laukea. Fyssarin mukaan kyse on suojajännityksestä eli lihas yrittää suojata niskaa väärältä toiminnalta. Näin ainakin ymmärsin.

Olen onneksi löytänyt hyvän fysioterapeutin (OMT) ja hoito perustuu omaan harjoitteluun, syvien lihasten voimaa on saatu jo lisättyä. Hyviä päiviäkin on ollut jo välillä. Onnettomuuden jälkeen en jaksa kunnolla kannatella päätä, C0 nikama on hieman kiertynyt ja C2 taas ei tahdo liikkua kunnolla. Lisäksi niskani on erittäin liikkuva, ilmeisesti tämä on osittain ollut aina näin.

Mitä suojajännityksen syntyminen teidän mielestä merkitsee?
Miten suojajännitystä / kramppia ja sen tuomaa kipua voisi helpottaa?
Toki lepo auttaa kipuun, mutta krampissa olevat lihakset tuntuvat elävän omia aikojaan. Fysioterapeutin teippauksista sain joskus hieman apuja. Lihasrelaksatteja en ole vielä kokeillut, epäilyttää kannattaakokaan..
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Suojajännitys

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Marras 2010, 04:39

Moikka Mariela!

Kerran jo vastailinkin sulle mutta ehkä netti on pätkässyt juuri, kun olen lähettänyt viestiä ja se on kadonnut johonkin bittiavaruuteen. :( Tervetuloa kuitenkin palstalle!

mariela kirjoitti:Hei!

Olen uusi täällä, kylläkin seurannut palstaa jo pidemmän aikaa. Muillakin retkuvamman saaneilla on varmaankin kokemuksia niskan lihasten kramppaamisesta / suojajännityksestä? Itse sain retkuvamman alkuvuodesta 2010 pahassa nokkakolarissa. Pääasiallisia oireitani ovat jatkuva pudottava / heittävä tunne jalkeilla ollessa, kasvojen puutuminen, korvien lukkiutuminen sekä huonoimpina päivinä sumea / epätodellinen olo päässä

Kyllähän tuo suojajännitys kuulostaa tutulta. Taitaa olla Fedja Master of Jumitus mutta ei täällä muittenkaan jännityksiä voi vähätellä. Lihas- ja kalvoparat yrittää suojata kudoksia suurimmilta vammoista ja käyvät ylikierroksilla ja lopulta ovat aivan lamassa. Sama voi tapahtua myös kalvotasolla, kun kalvo venähtää. Se menee sellaiseen "shokkiin", joka ei lähde pois ihan heti.

Fyssarini, joka on retkuihin perehtynyt, mukaan korvaoireet, pudotus, kasvo-oireet ja hönö olo tulee juuri siitä, että pää pääsee painumaan kaularankaan. Oireisto on siinä mielessä armollinen, että pystyy helpottamaan omilla harjoitteilla. Kun saa kudoksia kuntoon ja pääsee treenaan, kuulakin alkaa pysyä siellä, missä sen kuuluu olla, eikä niska väsähdä samalla tavalla ja pudottaminen ja korvaoireet monesti vähenevät.

Rasahteleeko sulla korvissa? Tai tuntuuko leuat oudoilta? Nekin yleensä tulevat ns. C2-tasolta, kuten myös poskiontelo-oireet.

mariela kirjoitti:Viime aikoina lisääntyvässä määrin niskan lihakset kramppaavat toiselta / vasemmalta puolelta, yleensä kramppi kestää yhtä soittoa jopa viikon. Vamma minulla taitaa olla pahempi vastakkaisella eli oikealla puolella, koska pääni oli kiertynyt kolarissa. Kramppi tuntuu kipuna takaraivolla niskan ja pään "liitoskohdassa" (lihaksen kiinnittymiskohdassa?) sekä niskan kireytenä. Lihakset tuntuvat kramppaavan ilman mitään varsinaista syytä, toki kramppi pahenee rasituksen (pitkän istumisen) jälkeen. Makuulla olo helpottaa hyvin kipua, mutta kramppi ei laukea. Fyssarin mukaan kyse on suojajännityksestä eli lihas yrittää suojata niskaa väärältä toiminnalta. Näin ainakin ymmärsin.

Tosi hyvin on selittänyt fyssari sulle mekanismia. :) Oon itsekin ymmärtänyt noin. Mulla kanssa sattuu aina tohon samaan kohtaan, niskan ja pään liitokseen. Siinä on muistaakseni kalvojen kiinnityskohta ja kai siihen jotain lihaksiakin tulee. Kurja tunne jokatapauksessa. CH taas on kirjoitellut omassa ketjussaan fasettilukoista, jotka jäävät tuollain ikävästi päälle-tilaan, eikä niitä meinaa saada auki.

mariela kirjoitti:Olen onneksi löytänyt hyvän fysioterapeutin (OMT) ja hoito perustuu omaan harjoitteluun, syvien lihasten voimaa on saatu jo lisättyä. Hyviä päiviäkin on ollut jo välillä. Onnettomuuden jälkeen en jaksa kunnolla kannatella päätä, C0 nikama on hieman kiertynyt ja C2 taas ei tahdo liikkua kunnolla. Lisäksi niskani on erittäin liikkuva, ilmeisesti tämä on osittain ollut aina näin.

Kuulostaa tosi lupaavalta! Ja vaikka hidasta kuntoutuminen onkin, sitä tapahtuu. Pienet hyvät hetket muuttuu pidemmiksi ja pidemmiksi ja lopulta huomaa, että enää silloin tällöin sattuu tai huimaa. Mutta hirmuisesti vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa. :D

Mulla on kanssa nolla vähän löysä, mikä aiheuttaa huimausta ja "tyhmää" oloa, kun se elää ihan omaa elämäänsä muihin nikamiin verrattuna. Epävarma olo... :(

mariela kirjoitti:Mitä suojajännityksen syntyminen teidän mielestä merkitsee?
Miten suojajännitystä / kramppia ja sen tuomaa kipua voisi helpottaa?
Toki lepo auttaa kipuun, mutta krampissa olevat lihakset tuntuvat elävän omia aikojaan. Fysioterapeutin teippauksista sain joskus hieman apuja. Lihasrelaksatteja en ole vielä kokeillut, epäilyttää kannattaakokaan..

Vastauksena kysymykseesi, mielestäni ft:si on selittänyt asian tosi hyvin. Oma tulkintani/ tietämykseni on tämä: Lihas kramppaa, koska se ei jaksa tehdä työtä tai se joutuu tekeen liikaa työtä, koska muut kudokset eivät hoida tehtäviään. Se voi toki johtua myös suoraan hermovauriosta (lihas hermottuu väärin) muttaa nääkin on vaan joitain tulkintoja, joita oon kuullut minua hoitaneilta ammattilaisilta. Itselläni on auttanut hermon puuduttaminen, kortisoni-injektio, levon ja rasituksen oikea suhde, erittäin varovaiset treenit ja aika. Jos vammaa on hermotasolla, paraneminen vie yleensä vuosia, kuitenkin vähintään kuukausia.

Relaksanteista ollaan montaa mieltä. Itselläni esim Sirdaludit vaan vaikuttivat keskushermostoon ja nukuttivat, joka sinänsä piilotti oireistoa. Toisilla ovat toimineet paljon paremmin. Osa saa avun lumevaikutuksesta, eikä sekään huono homma ole.. ;) Monesti relaksanttien tilalle tarjotaan erityyppisiä kipukynnystä nostavia ja kehoa rauhoittavia vaihtoehtoja kuten Noritreniä, Triptyliä tai Klotriptyliä, jotka ei ole opiaattijohdannaisia. Pieninä määrinä niitä käytetään krooniseen kipuun ja hermoston tasapainottamiseen, ja suurina mielenterveyslääkkeinä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 13 Marras 2010, 18:50

Moi Tahdonvoimaa, ja kiitos vastauksestasi!

Jep, nämä oireet taitaa olla hyvin tyypillisiä. Asiat voisivat olla paljon huonomminkin, mutta pudotusolo, huimaus ja sumea olo ovat silti tosi pelottavia ja elämää rajoittavia oireita. Nyt asian kanssa osaa jo jotenkin elää ja sen hyväksyä, kun tietää suunnilleen, mistä kaikki johtuu.

Ennen kuin aloitin (sattumalta löytämäni) taivaanlahja-FT:ni kanssa kesällä, kukaan ei osannut selittää mikä vaivaa, varsinkin koska oireet alkoivat vasta n. 2 kk päästä kolarista. Juoksin eri alojen lääkäreillä, joilla jokaisella oli omat epäilyksensä tai diagnoosinsa. Neurologi epäili MS-tautia ensimmäiseksi, johon liittyen tehtiin pään ja koko rangan MRI:t. No tuli se niskakin sitten samalla kuvattua..

Fyssarini kuitenkin löysi käytännön tasolla tutkimalla nuo ongelmakohdat. En edelleenkään ole ihan varma mitä tämä kaikki tarkoittaa, mutta näin olen ymmärtänyt, kuten selitit, parantumisessa ei auta kuin aika ja oikeanlaiset harjoitteet sekä elämän sovittaminen mahdollisuuksien mukaan uuteen tilanteeseen (lepo ja rasitus). Noilla harjoitteilla saa myös voimaa niskaan, jolloin oireet eivät enää provosoidu niin helposti päälle, vaikka vamma ei olisi vielä täysin parantunut.

Kyllä korvissa naksuu, siihen on jo tottunut, kun on päällä lähes jatkuvasti. Leukaperätkin rasahtelevat välillä aika pelottavan kuuloisesti "auki". Hyvä tietää, että sekin liittyy tyypillisesti C2 tason ongelmiin!

Tämä uusi oire jännitys niskassa todella tuntuu siltä, ettei enää jaksaisi kannatella pollaansa, varsinkaan istua. Olen kevään saikkujen ja kesäloman taas jatkanut täysin töissä käymistä ja toimistotyö ottaa (työpisteen ergonomiaparannuksista huolimatta) kovasti niskoille. Viime aikoina niska kramppaa jo aamusta ja iltapäivällä olo alkaa olla polttamisen kanssa sietämätön. Illat ovat menneet sumussa jo oireiden alkamisesta lähtien, nyt nämä poltot ja krampit siis lisänä..

Olen kokeillut sovittaa pieniä lepohetkiä työn sekaan. Pitäisi vielä lisätä niitä ja sitten oikeasti jäädä kotiin pienemmällä kynnyksellä. Kyllä tuo taitaa olla varoitusmerkki, että lepoa pitäisi olla enemmän. Jostain syystä vaan hävettää maata kesken työpäivän sohvalla ja tulee huono omatunto, jos joutuu jäämään kotiin. Kolari kuitenkin sattui työmatkalla, joten työnantaja on ollut tosi ymmärtäväinen. Itse ei vaan jotenkin osaa levätä ja sairastaa, ennen kuin on pakko.

Noita lääkitysvaihtoehtoja olen tosiaan miettinyt. Sirdaludia työterveyslääkäri määräsikin jo, mutta en ole kokeillut sitä, kun en tiennyt olisiko siitä apua vai pikemminkin haittaa.. Miten nuo mainitsemasi muut lääkeet, ovatko kovin vahvoja ja laittavatko jotenkin nupin sekaisin? Olen ollut aina aika arka ottamaan lääkkeitä. Mutta jos niillä voisi jotenkin parantaa pahimpia oloja ja edistää kropan toipumista, olisin kokeilemisen kannalla..
Miten tuo hermon puudutus tehtiin ja oliko siitä sulle selkeää apua?

Tosiaan pahimmissa oloissa tuntuu, että kroppa on jotenkin ylikierroksilla eikä pysty rentoutumaan. FT:n mukaan myös yliaktiiviset refleksit (jalkalentää katoon pienestä napautuksesta) kertoo että hermosto on jotenkin sekaisin.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Marras 2010, 22:32

Moro!

mariela kirjoitti:Moi Tahdonvoimaa, ja kiitos vastauksestasi! Jep, nämä oireet taitaa olla hyvin tyypillisiä. Asiat voisivat olla paljon huonomminkin, mutta pudotusolo, huimaus ja sumea olo ovat silti tosi pelottavia ja elämää rajoittavia oireita. Nyt asian kanssa osaa jo jotenkin elää ja sen hyväksyä, kun tietää suunnilleen, mistä kaikki johtuu.

Ennen kuin aloitin (sattumalta löytämäni) taivaanlahja-FT:ni kanssa kesällä, kukaan ei osannut selittää mikä vaivaa, varsinkin koska oireet alkoivat vasta n. 2 kk päästä kolarista. Juoksin eri alojen lääkäreillä, joilla jokaisella oli omat epäilyksensä tai diagnoosinsa. Neurologi epäili MS-tautia ensimmäiseksi, johon liittyen tehtiin pään ja koko rangan MRI:t. No tuli se niskakin sitten samalla kuvattua..

Jep, jopa kivut oli ihan ok verrattuna putoamiseen. Kuinka paljon inhosinkaan nousta istumaan tai yrittää edes kävellä, kun aina huimas tai tiputti. Todella rasittava tunne. Ja kun liikutteli käsiä, esim. ripusti pyykkejä tai koitti kantaa jotain, niin se liike tuntui päässä asti. Käytännössä katsoen ei voinut tehdä kyllä yhtään mitään Ymmärrän niin hyvin olosi..On tota vieläkin välillä, kun niska väsähtää muttei tosiaan niin helposti.

mariela kirjoitti:Fyssarini kuitenkin löysi käytännön tasolla tutkimalla nuo ongelmakohdat. En edelleenkään ole ihan varma mitä tämä kaikki tarkoittaa, mutta näin olen ymmärtänyt, kuten selitit, parantumisessa ei auta kuin aika ja oikeanlaiset harjoitteet sekä elämän sovittaminen mahdollisuuksien mukaan uuteen tilanteeseen (lepo ja rasitus). Noilla harjoitteilla saa myös voimaa niskaan, jolloin oireet eivät enää provosoidu niin helposti päälle, vaikka vamma ei olisi vielä täysin parantunut.

Kyllä korvissa naksuu, siihen on jo tottunut, kun on päällä lähes jatkuvasti. Leukaperätkin rasahtelevat välillä aika pelottavan kuuloisesti "auki". Hyvä tietää, että sekin liittyy tyypillisesti C2 tason ongelmiin!

Tämä uusi oire jännitys niskassa todella tuntuu siltä, ettei enää jaksaisi kannatella pollaansa, varsinkaan istua. Olen kevään saikkujen ja kesäloman taas jatkanut täysin töissä käymistä ja toimistotyö ottaa (työpisteen ergonomiaparannuksista huolimatta) kovasti niskoille. Viime aikoina niska kramppaa jo aamusta ja iltapäivällä olo alkaa olla polttamisen kanssa sietämätön. Illat ovat menneet sumussa jo oireiden alkamisesta lähtien, nyt nämä poltot ja krampit siis lisänä..

Olen kokeillut sovittaa pieniä lepohetkiä työn sekaan. Pitäisi vielä lisätä niitä ja sitten oikeasti jäädä kotiin pienemmällä kynnyksellä. Kyllä tuo taitaa olla varoitusmerkki, että lepoa pitäisi olla enemmän. Jostain syystä vaan hävettää maata kesken työpäivän sohvalla ja tulee huono omatunto, jos joutuu jäämään kotiin. Kolari kuitenkin sattui työmatkalla, joten työnantaja on ollut tosi ymmärtäväinen. Itse ei vaan jotenkin osaa levätä ja sairastaa, ennen kuin on pakko.

Tuttuja tunteita! Vaikka kuinka pinnistelis, ei saa pidettyä päätä ylhäällä. Ja kun väkisin pitää, sitä pintalihakset kramppaa ja oireet pahenee. Mulla noi lepohetket työssä on ollut pakon sanelemaa, eikä niille onneksi kukaan ole nauranut. Päinvastoin! Ihanat työkaverit kantaa nykyään kaikki painavat ja pyrkivät pitämään mun niskan ehdoilla jopa jotain tauotettuja paltsuja. :D Kotiin jäämisessä on tosiaan se haittapuoli, että omatunto soimaa, mutta sen oo huomannut, että ihmiset kyllä ymmärtää. Mieluummin he ottavat mut työyhteisöön työkykyisenä ja etätyömahdollisuuksia soveltaen, kun katselevat sitä tuskallista olotilaa ja ahdistusta, joka tulee väkisin työpaikalle vääntäytymisestä.

mariela kirjoitti:Noita lääkitysvaihtoehtoja olen tosiaan miettinyt. Sirdaludia työterveyslääkäri määräsikin jo, mutta en ole kokeillut sitä, kun en tiennyt olisiko siitä apua vai pikemminkin haittaa.. Miten nuo mainitsemasi muut lääkeet, ovatko kovin vahvoja ja laittavatko jotenkin nupin sekaisin? Olen ollut aina aika arka ottamaan lääkkeitä. Mutta jos niillä voisi jotenkin parantaa pahimpia oloja ja edistää kropan toipumista, olisin kokeilemisen kannalla. Miten tuo hermon puudutus tehtiin ja oliko siitä sulle selkeää apua?

Mulle ei ole tullut sivuoireita Triptylistä. Vähän suu kuivaa mutta sen kuuluukin. Silloin annostus on fysiatrin mukaan riittävä. ;) Klotriptylissä on nukuttava ainesosa mukana, eli se väsyttää rauhoittamalla kehoa, ja sitä otetaan yleensä ennen nukkumaan menoa.

Enpä tykkää minäkään lääkkeitä syödä mutta monesti ne on kuulemma välttämätön "paha", jotta tilanne saadaan haltuun. Niitä voidaan vähentää hiljalleen kuitenkin. Ja mieluummin noita trisyklisiä hermokipulääkkeitä kuin opiaatteja tai jatkuvaa Buruna 800mg:aa.

Mulle laittoi puudutuksen Eero Penttinen, fysiatri omalla klinikallaan. Tehdään ihan vatsamakuulla tietyssä asennossa, ja ammattilaiselta meni siihen 5 minuuttia valmisteluineen. Monet ei osaa/halua laittaa injektioita tuonne yläniveliin mutta Eero piikitti jopa kakkosvälin, joka on tosi korkealla. Jos on hoikka, nivelet tuntuu hyvin ihon läpi, ja sinne on helpompi pistää (kuulemma). Mulle on ollut siitä paljon apua! Puoli vuotta kerrallaan kuin eri niska. Kun mulla tuppaa jäämään C1 ja 2 "lukkoon", niin toi puudute + hyalgaani -seos sekä salpaa kipuja että liukastuttaa niveltä, jottei se jäis lukkoon.

mariela kirjoitti:Tosiaan pahimmissa oloissa tuntuu, että kroppa on jotenkin ylikierroksilla eikä pysty rentoutumaan. FT:n mukaan myös yliaktiiviset refleksit (jalkalentää katoon pienestä napautuksesta) kertoo että hermosto on jotenkin sekaisin.

Tuo ylivireys on tyypillistä selkäytimen/hermoston venytysvammaa! Esim. syke saattaa nousta korkealle eikä laske millään. Koko aika sellainen jatkuva ylirasitus päällä, etenkin jos on huhtikut liikaa.

Onneksi olet löytänyt hyvän fyssarin! Ne ovat kiven alla. Ja kun pitää osata sekä hoitaa että ohjata harjoitukset ja vielä selittää mitä kummallisimmat oireetkin. Itse olen sellainen kyselityyppi, koska en ole saanut ennen omaa taivaanahjaani mistään kunnon apua ja totuin siihen, että itse piti kaikki opetella. :)

Voimia sulle taisteluun! :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mariela » 16 Marras 2010, 08:25

Kyllä on huomannut että osaava apu taitaa olla näissä vammoissa kiven alla ja jos sellaisen on löytänyt, täytyy pitää kynsin ja hampain kiinni.
Hyvä tietää kaikista mahdollisuuksista, esim. noista pistoksista. Näköjään Penttinen ottaa vastaan myös meidän työterveydessä (Mehiläinen), joten varmaan sitä kautta mun olis myös mahdollista päästä häntä tapaamaan jossain vaiheessa.

Tämä palsta on hyvä juttu, että pääsee jakamaan tuntemuksia samojen asioiden kanssa kamppailevien ihmisten kesken. Monikaan läheinen ei tunnu oikein ymmärtävän, mikä mua vaivaa. Lisäksi eksyin sun blogiinkin ja täytyy sanoa, että siitä saa itsellekin hirveästi voimia, kun näkee miten olet taistellut itsesi tästä suosta ylös (tai ainakin jo pinnalle)! Toivoa täytyy siis olla :)
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 17 Marras 2010, 20:26

Moikka Mariela!

Meillä vaikuttais olevan aikalailla vastaavaa oireistoa ja syntymekanismi. Itse olin peräänajokolarissa pää vasemmalle kiertyneenä, C1-2 ei pysy paikoillaan, niskan tukirakenteet venyttyneet, päätän vas. Kääntäessä densin hammas ottaa kontaktin selkäytimeen. Työ päätteellä. Naama ja kroppa puutuu, kaulalihakset menee kivikoviksi, yläselkä kipeytyy, henkeä ahdistaa, kierteisiä kaatumisen tunteitasi jopa istuessa, näkö ja kuulohäiriöitä, tasapainohäikkää, ym., ym. Retkun lisäksi TOS sekä aivovamma. Aikamoinen sekametelisoppa siis.

Tuohon niskan kiristykseen liittyen, itse olen saanut loistavan avun ihanasta osteopaatistani niin kaulan kivettymiseen kuin muihinkin lihaksiston ja rangan vääntymisiin. Kenekään muun en enää edes antaisi koskeakaan niskaani, joka siis on todella paljon parempi kuin aiemmin, nikamat jopa pysyvät välillä useamman viikonkin kohdillaan :) kolarin jälkeen vas. Kylkeni kramppaili aika rankasti erityisesti öisin, koska turvavyö oli tehnyt sinne tehtävänsä. Nykyään en edes muista milloin se olisi viimeksi oireillut. Olen käynyt samalla osteopaatilla yli 4 vuotta enkä voi kylliksi kehua tyyppiä, mun pelastaja ;) jos asut pk-seudulla nin suosittelen Harri Paasosta, ottaa vastaan postitalon 3krssa..olikohan se nyt medicityn tiloissa. Kannattaa googlettaa Numero kun en nyt suoraan muista ulkoa.

Tsemppiä!
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 18 Marras 2010, 10:06

Itse olen löytänyt hetkittäistä apua jumitukseen akupunktiosta. Lihasjännitys ja kipu laukeaa lähes vuorokauden ajaksi. Sitten jumi palaa takaisin.

Vammamekanismini on samantyypinen kuin teillä ja minulla on vasemmalta alaria ligamentti poikki.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 21 Marras 2010, 13:28

Mansku ja alaria, kiitos vinkeistä!

Ikävä kuulla, että tekin kärsitte kolarissa saaduista vammoista. Pään asento kolarin aikana taitaa olla aika merkittävä tekijä oireiden kehittymiseen ja toispuolisuuteen. Itse vaistomaisesti kiersin päätäni takapenkiltä katsomaan, kun etupenkillä sanottiin "se tulee päin". No niskavamma olisi tietysti tullut joka tapauksessa, joten turha jossitella...

Osteopatia ja akupunktio ovat molemmat "hellinä" hoitomuotoina olleet mielessäni. Hyvä kuulla, että te olette saaneet niistä jotain, edes tilapäistäkin apua. FT:ni ei juuri tee minulle käsittelyhoitoa (mobilisaatiota / manipulaatiota), koska ne ovat liian voimakkaita minulle. Vaan hoito perustuu lähes kokonaan omaan harjoitteluun. Ja nikamat sitten luisuvat kohdilleen hetkeksi silloin kuin haluavat, jolloin myös krampit ja muut vaivat hetkeksi helpottavat..

Tuo osteopatian apu kramppeihin sekä nikamien paikallaan pysyminen jopa usean viikon ajan kuulostaa todella hyvältä! Ja se, että ne käsittelyllä ylipäätään saadaan rankaa oikeaan asentoon. Kiitos antamastasi vinkistä, olen Tampereelta mutta käyn suht usein pääkaupunkiseudulla perheen luona, eli hyvin voisin poiketa hänen luonaan. Kokemus tällaisista vammoista varmasti nimittäin ratkaisee hoidon hyödyllisyyden ja itsekään en antaisi kenen tahansa koskea niskaani. Sinunkin vammasi kuulostaa siltä, että mitään voimakasta käsittelyä ei voi tehdä, eli minäkin varmasti uskaltaisin kokeilla.

Akupunktion hyödyistä olen kuullut muualtakin, jännitysniskasta kärsivä työkaverini oli ainakin saanut siitä apua.

Tosiaan kirjoitin tuossa alussa, että olen saanut lievitystä kramppien kipuun muutaman kerran FT:n tekemästä teippauksesta kinesioteipillä. Jos teippaus on oikeassa kohdassa, pahin polte toivottavasti helpottaa. Jos aihe kiinnostaa, kinesioteippauksen hyödyistä oli juttu nyt lauantain 20.11 Aamulehdessä. "Kinesioteippauksen mekanismia ei ole pystytty tyhjentävästi selittämään, mutta hoito perustuu seuraavaan havaintoon: kun ihoa siirretään määrättyyn suuntaan, kivut helpottuvat. Teippi toimii ikään kuin ihoa siirtävinä käsinä. Teippi ei ole mitä tahansa jäykkää superliimateippiä, vaan materiaaliltaan hyvin hengittävää ja elastista. Taitavin käsin teipattuna se antaa liike- ja asentotuntoon liittyviä ärsykkeitä ja vähentään painetta kipupäätteissä. Kinesioteippi lisää paikallisesti verenkiertoa ja vähentää turvotusta.-- Sillä voidaan myös mekaanisesti ohjata lihastoimintaa ja ehkäistä liikehäiriöitä."
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja paasi » 08 Marras 2012, 23:23

Moi vaan kaikille.
En viittinyt avata uutta keskustelua kun löytyi täältä samalla aiheella jo valmis kirjoitus.

Itselläni niskaa polttelee kuin mitäkin ja samoten selkä myös. Jumisuus ei ole mihinkään kadonnut 4 ja ½ vuodessa, minkä ajan olen tästä ongelmasta kärsinyt. Se minut toikin tänne foorumille takaisin.

Tällä sivustolla on muuallakin kirjoituksia vaivoistani mutta palaten tuohon otsikkoon. Voisikohan kaikki vaivani johtua tästä "suojajännityksestä" josta juuri vasta opiskelin tänään.

6x käyntiä oli juuri fyssarilla, ei ollut apua. Tämä siis työpaikkalekurin kautta. Nyt kun selässä on todettu nikamasiirtymää ja kulumaa ortopedin kautta, samalla pyysin häneltä myös fyssariin lähetteen. Eli sinne olisi odottamassa 15x käyntejä + lämmin/kylmähoitoja. Toivottavasti tulisi apu siitä. Tosin lähimmät fyssarit kuulemma Helsingissä ja sinne reilu 30km matka per suunta. En tiedä jos menisi sitten oman kaupungin yksityisille. Pitäisi vain löytää joku hyvä.

Oireet siis hyvin samat mitä tässä muut ovatkin kirjoittaneet ja siksi kirjoitin tähän saman otsikon alle.

Olisi vaan mukava kuulla enemmän tuosta, että millä sen saisi laukaistua.
Vai saako millään. Venytyksiä teen lähes päivittäin ja nyt ajattelin taas pienen tauon jälkeen aloittaa nähä harjoitukset oikein kunnolla jos vaikka auttaisi.
Toivo on mennyt jo ja epätoivo vallannut...
Pieni vaavikin olisi tulossa perheeseen ensi keväänä. Olisi hyvä jos paikat olisi silloin kunnossa.
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Marras 2012, 23:50

Moikka, paasi!

Herää vaan kysymys, että mikä sen suojajännityksen aiheuttaa? Lihaksisto suojaa rankaa joltain ja niin kauan kuin se alkuperäinen ongelma on hoitamatta, eipä taida suojajännitys laueta.

Tai sitten käy niiinkuin fysiatri JP Kouri oli kertonut tapahtuneen. Hän oli nuorena lääkärinä saanut potilaan rajun selkälihaskrampin akupunktiolla laukeamaan aikaisemmin päivällä, ja töistä lähtiessään löysi saman kaverin aulasta paareilla makaamasta, kun oli tullut halvausoireita. Eli suojajännitys oli suojannut selkärankaa ja kun sitä ei enää ollut, selän hermot olivat vaurioituneet...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja paasi » 09 Marras 2012, 13:27

Äh,
no nyt en sitten uskalla avata tätä hartiaseutuuni jos siellä joku pettääkin...
Pitkästä aikaa koitin 2x eri lihasrelaxantti yötä vasten + illalla useempi tunti lämpö"nallea" hartioilla. Nyt herätessäni vähän parempi olo. Tosin verrattavissa melkein kuin kuolleista heränneellä. :shock:
30min hereillä ja kaikki sekavuus palautu takaisin pienen venyttelyn jälkeen.
Ei noista relaxanteista kyllä hyötyä oo.. illalla oli ehkä vähän lötkömpi mutta aamulla sitten taas tuplaten kireempi kuin normaalisti.
Eli kai se on pakko jatkaa vaan jokapäiväistä venyttelyä. :cry:
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Marras 2012, 16:49

Sorry, paasi, ei nyt varsinaisesti ollut tarkoitus pelotella. Tarkoitus oli lähinnä korostaa sitä, että se alkuperäinen ongelma pitäisi löytää ja diagnosoida, jotta saisit oikeanlaista hoitoa. Se ongelma, joka aiheuttaa sen suojajännityksen. En usko, että se suojajännityksen laukaiseminen ratkaisee paljon asioita, jos pääongelmaa ei saada hoidettua. Eiköhän se silloin vedä heti uudestaan sen suojajännityksen päälle.

Lueskelin noita vanhoja tekstejäsi. Olet aika paljon juossut lääkärissä, joten nyt alkaisi olla aika löytää osaava fysiatri, joka osais sua auttaa. Eli jos niskan revähdyksen jälkeen sulla noi ongelmat ovat alkaneet, niin retkahdusvamman tunteva fysiatri olisi poikaa. Sullehan oli tuolla jo Lindgreniä Ortonista suositeltu, joka kuulemma osaa nämä hommat. Olis varmaan hyvä idea hakeutua nyt vaikka hänelle, niin saisit toivon mukaan diagnoosin ja apua ongelmaasi?

Ja jos ongelmat johtuu tuosta retkahduksesta, se venyttely ei taida hirveästi ratkaista ongelmia. Jos niitä haluat tehdä, niiden olisi varmaan syytä olla kevyitä. Olettaen, että retkahdusvamma on sun ongelmiesi taustalla, niin kraniosakraaliterapia voisi parhaiten sua auttaa. Ja siihenhän täällä jotkut ovat suositelleet hyviä osaajia pääkaupunkiseudulta. Ehkä näillä pääsisit alkuun?

Tsemppiä, paasi!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja paasi » 09 Marras 2012, 18:19

Moi,
ei tässä vaiheessa elämää enään mitään säikähdä :P
Niin, onhan tuota lindgreniä suositeltu. Menin vain sinne sivuille ja tätä kaveria ei löytynyt sieltä lääkäreiden "listasta". Google kertoo hänen olevan ylilääkäri ja ilmesesti paikan "johdossa". En tiedä sitten ottaako hän itse vastaan ketään potilaita henkilökohtaisesti. Maanantaina pystyn vasta soittamaan kun oli mennyt tuo ajanvaraus/info jo kiinni.
Kroniota katselin ja helsingistä löytyi Helsingin FT:stä 20v kokemuksella hoitoja tekevä henkilö. Taidan ensi viikolla varata ajan hänelle jos tuo auttaisi.
Joskus joltain kyselin tuosta kroniosta niin hän ei ollut kuullutkaan. Tais olla joku fyssari. Siksi se sitten jäi pikkuhiljaa taka-alalle ja unohtui koko hoitomenetelmä. Ehkä tämä tästä vielä jokupäivä. Hieman on toivoa vielä jäljellä. Terkkarista ei hirveesti apua vaan saa kun kerran on siellä leimattu "hulluksi" näiden oireiden takia :D Eli kaikki on muiden hoitopaikkojen varassa.
Niin ja kiitos paljon vastauksista. :)
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Marras 2012, 19:38

Joo, se näyttää olevan ikävä kyllä niin, että hiukankin hankalampien selkä- tai niskaoireiden kanssa apua ei helposti tahdo löytyä. Ei lääkäri eikä fyssaripuolelta kovin helpolla. Ja tyypillisesti terkkaripuolelta ei osaamista löydy, vaan osaamisen puutteessa meidät leimataan luulosairaiksi. Eikä yksityiseltäkään puolelta löydy kuin joitain harvoja, jotka osaa näille jutuille jotain.

Erityisesti kuntoutusosaamista joudut sinäkin etsimään kissojen ja koirien kanssa. Ihan näissä selkäjutuissakin jopa monet kokeneet OMT-fysioterapeutit ovat aika hakusessa, ei ilmeisesti koulutuksissa ole riittävän hyviä templaatteja yms. Esimerkkinä se, että nyt tänä syksynä vasta meikäläiseltäkin on löytynyt esim. oikeanpuoleinen osittain surkastunut quadratus lumborum -lihas, heikko oikea vino vatsalihas ja rintarangan tasolta oikealta puolelta heikot selän ojentaja -lihakset. Ja arvaapa kuka löysi? Allekirjoittanut. :shock: :( Eli yksikään lääkäri tai fysioterapeutti ei ole tällaista löytänyt multa aikaisemmin. Voisi kysyä, että miksi? Ilmeisesti eivät ole osanneet ajatella, mutta osaavat sitten kyllä vahvistaa asian todeksi, kun itse epäilen moista.

Jos et siltä Lindgreniltä saa aikoja, niin kokeile tuota Tampereen fysiatripalvelua, jonka linkki löytyy palstan etusivulta. Sieltä monet retkahdusvammaiset ovat saaneet apua - sekä fysiatrin diagnoosin että osaavan kuntoutusohjauksen. Ortonista en tiedä, miten hyvin osaavat kuntoutusohjauksen retkahdusvamma-tapauksissa. Sekin onnistuu hyvin harvoilta fysioterapeuteilta. Ortonilta Tiina Lahtinen-Suopanki saattaisi osata, koska on kuulemma hyvä kraniosakraali-terapiassa ja muutenkin on erittäin monipuolisesti osaava. Joka tapauksessa kuntoutusohjauksen oikeasti osaavat fysioterapeutit sekä retkahdusvammassa että selkävaivoissa ovat todella harvassa...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 09 Marras 2012, 23:21

Heippa, löysin tämän ketjun sattumalta kun etsiskelin tietoa relaksanteista. Mutta, täällähän näkyy koko porukka olevan mun kohtalotovereita - paitsi että mulla ei ole taustalla mitään varsinaista tapaturmaa, joka oireet aiheuttaa.

Eli mulla myös OMT-fyssari todennut ongelmat C0-C2 tasolla, vasemmalla puolella. Mekaanisesta liikehäiriöstä on puhunut. Manipulaatio vie oireet pariksi viikoksi, minkä jälkeen palailevat hiljalleen takaisin. Huolimatta siitä, että fyssarin mukaan paikat alkavat pysyä paikoillaan kun jaksan tehdä vahvistavia liikkeitä. No niitä on nyt jytkytetty päivittäin 3 kk eikä parannusta näy :roll:

Onko tosiaan niin, että näihin vaivoihin ei relaksantit auta? Mä oon aloittamassa Norflex-kuuria eikä kyllä ainakaan kahden päivän aikana ole tapahtunut mitään edistystä :?

Pelottaa, että joutuuko tätä kamalaa kuminaaman tunnetta ja pään puutumista + korvan lukkoilua/soimista sietämään koko loppuikänsä :( Ortonissa kävin viime viikolla ja ei kyllä apuja tullut, lykättiin vain 15 krt fysioterapiaa lisää ja se Norflex-resepti kouraan. Lääkäri taisi pitää mua hysteerisenä jännitysniskatapauksena :roll:
Rautanaula

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)