Lentäminen ja retkuniska

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Lentäminen ja retkuniska

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2010, 21:36

Moikka!

Millaisia kokemuksia teillä retkuilla on lentokoneesta? Pitäis päästä ens viikolla Berliiniin mutta ajatus putken sisässä olemisesta kauhistuttaa. Onko jotain hyviä kikkoja siihen, miten minimoida huono olo ja oireet. :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 24 Syys 2010, 08:20

Minulla ainakin on tullut voimakas matkapahoinvointi retku niskan ja aivovamman mukana. Matkapahoinvointia onneksi helpottaa scopoderm laastari (reseptillä).

Minulla on 3 vuotta nyt kolarista ja olen pystynyt matkustamaan eteläeurooppaan tällä niskalla. Olen aina varannut paikan käytävältä, jotta pääsen liikkumaan.

Minulla on myös mukana niskatuki (pehmyt) tai tempurin niskan ympäri menevä matkatyyny.

Vaikeimmat ovat nousut ja laskut ainakin minun osaltani. Lisäksi riittävästi särkylääkkeitä. Niiden viennistä kannattaa jutella apteekin kanssa, että onko jotain rajoitteita tai huomioitavaa lääkkeiden vahvuudesta ja tyypistä riippuen.

Muutoin hyvää matkaa sinulle.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 24 Syys 2010, 10:03

WOW, hienoa! Kuva Kuva Täytyy tunnustaa, että joskus epäilin, pystytkö enää lentämään - sen verran karseilta sun niskaoireet aikoinaan kuulosti. You've come a long way, baby - and for that you didn't even need an airplane! ;) Mun niskaa ei lentäminen juurikaan hetkauta, mutta voisin kuvitella, että nousu olisi matkasta se vaikein pala. Onhan se aika "paineikas" tilanne, kun noustaan ilmaan. Tukeva kauluri varmaan auttaa siinä? Toivottavasti reissu menee hyvin!
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Syys 2010, 00:45

Alaria, kiitos vinkistä! :D Täytyykin miettiä tuota matkapahoinvointilääkettä! Ch, mä epäilen edelleen mutta yrittänyttä ei laiteta... ;D Jos jään Berliiniin niin ei kai siinä sitten auta kun opetella Saksaa. Ja mieti kuin veemäinen tilanne, että mies on lentäjä ja sais lentää koko elämänsä ilmaiseksi muttei pysty. Mutta tasan ei käy hermostotyypit... Pääasia että olen hengissä.

Ja jos oikeesti alkaa epäilyttää liikaa, en mä edes lähes sinne. Se on rahaa vaan ja pieni hinta siitä, ettei nyt rysähdä, jos yhden työmatkan jättää väliin. Ja ohjelmakin ois aivan järkkyä eli joka pvä 9-17 töitä. Katsotaan lähempänä. sunnuntaina mennään taas kokeileen Cessnalla. Se ei ole edes paineistettu ja selvisin siinäkin. Positive thinking. )
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja alaria » 05 Loka 2010, 08:03

Unohdin mainita matkustamisesta, että itse joudun lepäämään ainakin yhden kokonaisen päivän kohteessa saapumisen jälkeen ihan matkasta toipuakseni ja sama kun palaan kotia.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Loka 2010, 16:32

Mä varmaan toivun koko viikon tästä reissusta. Siis olettaen, että edes pääsen takaisin Suomeen. ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 05 Loka 2010, 21:14

You watch out for those nasty terrorists! ;) Ei vaiskaan, huolehdi vain niskasta, siinä on aivan tarpeeksi... Kannattaa tosin varmaan varata se lepoviikko :)
CH

ViestiKirjoittaja Mansku » 15 Loka 2010, 13:11

Mulla oli aikamoinen lentomatka parisen vuotta sitten Jenkkeihin, kun olin lähes varma että lennolla iski tulppa jalkaan. Steppasin lähes koko pitkät lennot kun pohjetta kiristi ja tuntui kuin olisi räjähtänyt. Vedin paniikissa disperinia, perillä huomasin että vas. jalkaan oli tullut kolme isoa mustelmaa. Ihmettelin kun paluulennolla takapuoleni oli todella arka. Suomeen palattuani kävin tulppatesteissä: ei mitään, kaikki ok. Lopulta sitten selvisi että kyseessä olikin piriformiksen aiheuttama oireisto! :D

Pointtina siis että erityisesti pitkillä lentomatkoilla (ja sitä ennen!) kannattaa venytellä tarpeeksi usein ja liikkua. Hyvä olla myös joku pallo, tms. mukana jos lihaksilla on taipumus kramppailla. Sillä voi myös mukavasti pyöritellä jalkapohjia, joista lähtee heijasteet koko kehoon. :)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Loka 2010, 01:15

I did it! Huomattavasti suurempi haaste olikin matkatavaroiden roudaaminen, joskin onnistuin mättämään kaiken cabin-kokoiseen laukkuun ja jätin tuliaiset ostamatta. :D Yllättävän pienellä pärjää, kun fiksusti valitsee kuteensa. pääsinpä sitten antamaan järkkäristäni myös räjähdeainenäytteen! Kerta se on ensimmäinenkin.

Ihme sinänsä lihakset ei kramppaillut eikä pääkään tullut kipeäksi, vaikka pelkäsin etenkin jälkimmäistä. Kauluri kaulassa ja katse visusti suoraan eteen nousussa ja laskussa oli hyvä veto. Sivuille katsellessa ja päätä pyröritellessä tuli vähän hönö olo mutta kyllä se siitä. Jonkun verran ilmastointi ja paineistettu hytti kävi ihoon ja niskaan samoin kuin Berliinin urbaanin kylpyläkulttuurin kehto Liquidromin yybersuolaiset vedet.

En uskaltanut ottaa pahoinvointilääkkeitä, koska apteekkari varoitteli Triptylin ja korkeuden aiheuttamasta sydämen sykkeen hidastumisesta. mutta eipä mlle paha olo tullutkaan. Ehdottomasti raskainta oli tosiaan jakuvalla ylirasituksella vetäminen, ylöspäin katselj ja ne hiton portaat meidän asuntoon 4 kerrokseen. Argh. :/

Kiitos hyvistä vinkeistä ja tsempistä! Pakko viel todeta, että niin paljon pelkäsivät terroristeja Berliinissä, että tv-torniin oli 2 tunnin joko koko viikon... ;) ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Orkidea » 18 Loka 2010, 13:06

Kiva kuulla, että sinulla oli mukava reissu! :D Minunkin on tarkoitus lentää Berliiniin joulukuun alussa ellen nyt sitten päädy leikkuriin ennen sitä... :? Ensin olisi kuitenkin Lontoon reissu edessä, jonne olen lähdössä parin viikon päästä junalla ja minuakin huollettaa eniten se, miten matkatavaroiden kanssa pärjää. Jotenkin minusta tuntuu, että vaikka lähdenkin kevyen laukun kanssa, niin paluumatkalla se taitaa painaa ihan eri lailla... minun Lontoon retkeni kun tuppaavat olemaan aika shoppailupainotteisia :wink: No, täytyy pyytää matkaseura kantoavuksi hankalissa paikoissa, tasaisella laukkkuni kulkee onneksi kevyesti (on sellainen 4-pyöräinen pystymalli), joten kaipa sitä jotenkin pärjää. :)
Orkidea

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Loka 2010, 23:08

Moi!

Orkidea kirjoitti:Kiva kuulla, että sinulla oli mukava reissu! :D Minunkin on tarkoitus lentää Berliiniin joulukuun alussa ellen nyt sitten päädy leikkuriin ennen sitä... :? Ensin olisi kuitenkin Lontoon reissu edessä, jonne olen lähdössä parin viikon päästä junalla ja minuakin huollettaa eniten se, miten matkatavaroiden kanssa pärjää. Jotenkin minusta tuntuu, että vaikka lähdenkin kevyen laukun kanssa, niin paluumatkalla se taitaa painaa ihan eri lailla... minun Lontoon retkeni kun tuppaavat olemaan aika shoppailupainotteisia :wink: No, täytyy pyytää matkaseura kantoavuksi hankalissa paikoissa, tasaisella laukkkuni kulkee onneksi kevyesti (on sellainen 4-pyöräinen pystymalli), joten kaipa sitä jotenkin pärjää. :)

Joo oli hauskaa. Junalla jos oisin mennyt, olisin vainaa. Onneks lenskarit kulkee. :D Sama homma mulla, lähdin tyhjällä nelipyöräisellä cabin-laukulla ja sain tönättyä vielä takaskin sitä. Onneks oli kans ystäviä kantamassa ku oltiin isolla työporukalla.

Mitä kauppa juna menee lontooseen? Kuinka kauan sinne matkustaa?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Orkidea » 20 Loka 2010, 23:42

Moi :)
tahdonvoimaa kirjoitti:Mitä kauppa juna menee lontooseen? Kuinka kauan sinne matkustaa?
Eurostar, matka kestää 2 tuntia 45 minuuttia :wink: , eli ei paha... mainittakoon kuitenkin, että asun Brysselissä, ei tulis tosiaan mieleen Suomesta lähteä junalla köröttelemään :lol:
Orkidea

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Loka 2010, 02:03

No, ei se sit ole onneks paha. :D Ajattelen että se väli ois pidempi mutta toi on mainio aika! On tää meneminen nykypäivänä vaan niin helppoa. :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Orkidea » 22 Loka 2010, 15:26

Joo, ei sitä matkaa ole kuin 390 km ja luotijunat menee tosiaan aika haipakkaa... Lontoon juna tosin pysähtyy Lillessä, joten se lisää matkustusaikaa ja kanaalin alla (20 min) mennään hitaampaa, mutta ihan kiva aika joka tapauksessa varsinkin kun juna vie suoraan keskustaan ja hotellin lähelle :D Pariisissa tulee käytyä paljon useammin, kun sinne matka kestää vain 1 h 15 min suuntaansa :D
Orkidea

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Loka 2010, 02:20

Onpas aikamoinen aitiopaikka! :D Mulla on frendi asunut siellä kanssa mutta jotenkin en silti ole tajunnut kuinka lähellä kaupunki on kaikkia muita.

Miltäs se sun leikkuutilanne näyttää? Milloin selviää, veistelläänkö?

Sen verran matkustamine verotti jälkikäteen, että tänään jouduin kieltäytymään yölennosta (mies on lentäjä), kun oli sellainen vähän hutera olo edelleen ja ajattelin, että pimeellä tasapainoaisti ei saa tukea näköhavainnosta, joten jätin koko shown väliin. Fiksu päätös. Niskavammainen sisko, joka lähti kyytiin, oli kans ollut hieman paskana lennon ajan ja huipannut niin pirusti vielä maasssakin. Mut toki noi pikkukoneet on eri asia kuin matkustaja.

Tsekkaatks ne passeja siellä rajaa ylittävälle junamatkalle mentäessä vai kuinka maiden välillä siirtyminen on hoidettu?
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)