Verenpaine ja niskan retkahdus

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Verenpaine ja niskan retkahdus

ViestiKirjoittaja Parsa » 21 Kesä 2010, 11:47

Minulle tuli intissä syksyllä tuo niska nretkahdus vamma, tai ainakin niin diagnosoitiin. On otettu kuitenkin hermorata tutkimus, niskan röntgen ja niskan magneettikuva. Mitään ei kuitenkaan ole näkyny.

Kovia niskakipuja ja päänsärkyjä. Niska natisee kun kääntää päätä eikä taivu läheskään kaikkiin asentoihin. Ilmeisesti kuitenkin melko tavallisia oireita tilanteessani.

Outo asia on kuitenkin tuo verenpaine. Oli kun lähdin inttiin semmosta 120/70 ja nyt keväällä lääkäri otti seurantaan kun oli 154/100, ja ollut koko kevään nyt tasaisesti 140/80 paikkeilla koti mittauksessa. Voiko se liityä tuohon niskaan?
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Kesä 2010, 22:10

Morjens Parsa ja tervetuloa foorumille!

Autonomisen hermoston keskuksia on paljon niskassa ja kallonpohjassa ja sieltä säädellään myös verenpainetta. Voi siis hyvin liittyä niskan retkahdusvammaan. Jos niska pääsee retkahtamaan tosi pahasta, selkäydinkanava ja aivojen pohjaosoen hermokanavat saattavat venyttyä samalla. Silloin mikää kummallisinkaan oire ei ole niin kummallinen. Katsoppas huvikses meitsin tarina täältä tai vanhasta Taistelijat-blogista. olen elävä esimerkki siitä, että niskan retkahdusvamma ja selkäytimen venytysvamma voi aiheutta kaikkea mahdollista verenpaineongelmista korvien naksumiseen ja lonkkakivuista silmien kohdistamishäiriöihinö. Ja valitettavasti en myöskään ole mikään harvinaisuus näine oireineni täällä palstalla.

Minua on kuntoutettu Tampereen fysiatripalvelussa, joka osoittautui kultakimpaleeksi juuri tämän vaivan kanssa painiskelevalle. :D

Tsemppiä Parsa! Tuskin sulla mikään masennus on. Se on muotidiagnoosi, jos lääkäri ei tiedä mikä muu vois aiheuttaa tuollaisia oireita. Sorry vaan lääkärit, mutta noin se monesti menee, että masentuneeksi leimaatte meidät niskavammaisetkin.

Niin joo, toki elimisön jatkuva stressitilakin (sairtas kun on, eilä edes tiedetä, mikä vaivaa) voi ylläpitää osittain verenpainetta.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 16 Touko 2011, 15:30

Vähän olet saanut vastauksia verenpaine-kysymykseesi.

Ilmeisesti kaikilla muilla niskavammaisilla on verenpaineet hyvät?

Täällä olisi ainakin sinulle kohtalotoveri.

Minulla ei (tiettävästi!) retkahdustyyppistä vammaa ole. Ennemänkin ehkä pitkäkestoisen päätetyön aiheuttamia vaivoja. Voi niihin tietysti jotain retkahduksiakin liittyä lisävaivoja aiheuttamassa.

Mutta kuitenkin. Verenpaineet ovat minulla tolkuttoman korkealla. Välillä on ollut jopa 180/120 tyyppisiä lukemia. Ehkä niillä hetkillä olen ollut myös hieman ahdistunut. En kuitenkaan varsinaisesti fyysisesti aktiivinen. Vaikka ottaisi huomioon, että olen keski-ikäinen, niin silti paineet ovat varsin korkeat.

Verenpainetta kait kannattaisi pyrkiä hoitamaan sinänsä, koska korkea verenpaine aiheuttaa herkästi lisää niskakipuja! (Noidankierre valmis!)

Mitenkä teillä muilla foorumilaisilla, eikö teillä niskakipujen ja verenpainee välillä ole koskaan ollut yhtäläisyyksiä?
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Touko 2011, 21:13

Vastasin tuonne toiseen ketjuun asiasta:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... =7000#7000
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tepsu » 14 Syys 2013, 19:04

Minulla on ollut jo pidempään korkea verenpaine joka pysyy lääkityksellä kurissa. Nyt tapaturman jälkeen, kun niska-hartiani olivat pahassa suojajännityksessä, myös verenpaineet olivat tavallista korkeammalla. Kun suojajännitys on lääkityksen avulla alkanut helpottaa, myös verenpaineet ovat laskeneet tavallisiin lukemiin.

Ymmärtääkseni lihasjännitys voi vaikuttaa verenpaineeseen hetkellisesti paljonkin, siksihän verenpainetta mitattaessakin pitää olla mahdollisimman rennosti eikä nojata eteenpäin puristuneessa asennossa yms. Ehkä kivuilla voi olla osaltaan samanlainen vaikutus, en tiedä.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Verenpaine ja niskan retkahdus

ViestiKirjoittaja veivikaula » 10 Huhti 2014, 00:40

Tervehdys.

Minä se 11v. sitten tulin 8m. korkeudesta sähköpylvään kanssa maahan. Turha kai sanoa että kyllä sattui. Minulla oli 20v. voimailu ja urheiluharrastusten takia melko paksut lihakset, ja Töölön ortopedit kertoivat, että lihaspanssari pelasti henkeni ja yleensä näin suurienergiseen törmäykseen menehtyy.
Turha alkaa luettetelemaan vaivoja, mutta liikuntakyky säilyi ja lapaa pirstaloitui, toinen käsi poikki, aivovamma ja niskavamma, jne, jne. Vantaan magneetin mukaan alimmat poikittaiset alarialigamentit rupturoituneet, eli siipisiteet poikki, joten on napsahtanut kyllä.

Mutta nuo verenpaineet selkeästi liittyy tuohon niskaan ja koko selän kuntoon. Kun alaselkä alkaa kiristymään riittävästi, niin heijasteet kiipeää ylös asti ja sitten alkaa ongelmat. Kun pari vuotta sitten rakentelin meidän liiteriä ja hilluin katolla, ei kauhean jyrkällä, mutta riittävän jyrkällä, niin siinä alkoi alaselkä kiristyä ja ristiluu meni vinoon, joka todettiin mm. jalkojen pituusmittauksella. Jalat siis eripituiset. Ihmettelin keväällä jo, kun olo alkoi huonontumaan entisestään ja alapaine pikkuhiljaa kohota ja hertta naputti rintalastassa aivan kuin olisi hitonmoinen ylikuntotila tai kenonen. Keskiarvo verenpaine mulla 135/84. Siitä pikkuhiljaa alapaine alkoi kiipeämään ja syksyä kohti ollen lopulta 210/115 ja olo kuin olisi painettu korvasta 8bar. paine sisään. Olo järkyttävän kammottava, eikä edes voinut uneksia nukkumisesta. Sitten hiippailin keskussairaalaan ja hoitsu katsoi sydänfilmin ja happisaturaatiot. Ne ok ja pihalle. Siinä on sairaala johon on tosi vaikea elävänä päästä akuutisti sisään. (Ilman lähetettä), no haeppa siinä lähete, kun kiipeilet seiniä pitkin.

Sitten TK-lekurin juttusille ja kehoitti välttelemään suolaa ja vichyvettä, ja lätkäisi jotain kalsiuminestäjää, joka vaikutti yhtä paljon kuin raitis ilma verenpaineeseen. Ne saat&¤3%# lääkärit ei lähteneet pudottamaan paineita, vaan leikittelivät kanssani. Enkä voinut raapaista edes pillistä kiinni, kun luulin kuolevani millä hetkellä hyvänsä. Kauhea tilanne, en leiki yhtään. Kuitenkin on lääkkeet, joilla paineet saadaan äkkiä alas tarvittaessa ja pommi voi purkautua jo siitä. (Anestesialääkkeillä siis.)

Aina vaan kun mittasi, niin kauheita lukemia näytti mittari. No vihdoin pääsin sitten tutkimuksiin ja kerroin mitä epäilen, mutta ei kun kuvat ja tsekattiin munuaisvaltimot ja kaikki ihan tiptop. Ei sua mikään vaivaa, hieman hypo jotain verenpaine vaan vähän kiusaa, hus kotiin siitä.

Sitten viimein keksin jostain näiltä saiteilta sanan osteopatia. Pääsin aika äkkiä ja kaveri sanoi, ettei ole kohta 30v. urallaan ikinä tavannut näin kireää ukkoa, varsinkin rintarangan syvät lihakset olivat käytännössä panssaroituneet umpeen.

Ensimmäisellä kerralla kaveri alkoi `sammuttamaan tulihermoa´, eli painoi navan alta hurjalla voimalla. Pelkäsin että kohta tulee palovammoja, paikka kuumeni aivan julmetusti, kun kaveri avasi tulivuoren kraaterin ja autonomisen hermoston järkyttävä yliaktivaatio alkoi pikkuhiljaa purkautua. Jo parin käsittelyn jälkeen alkoi tuntua jo siltä, että paineet alkoivat laskea ja vuoden kuluttua oltiin hyvissä lukemissa, jopa135/78.

Joten lääkärien suoranaisen irvailun jälkeen minä kiitän osteopaattia kehoni palauttamisesta edes jonkinlaiseen tasapainoon, siihen mihin näillä vammoilla ylipäätään on mahdollista. Solar plexus, tulihermo niin kuin kiinalaiset sanovat, sen käsittelyllä aloitettiin. Se oli minun pelastus, sitä helvettiä en olisi enää pitkään kestänyt. Lääkkeisiin meni vasteet lähes kokonaan. 80mg oksikodonia vasta lopetti hikoilun, kun normaalisti 30mg. vie oireeni joksikin aikaa veke ja jaksan jopa lukea ja ajatella. Sitä ei tietysti voi harrastaa pitkään, koska toleranssi kasvaa niin nopeasti, kuten varmaan tiedätte hyvin.

Tätä kokemusta vasten ymmärrän hyvin, jos joku ottaa itseltään hengen. Se on surullista ajatella, mutta kyllä joka asiassa on reunat, jos apua ei löydä/saa. Sitten kun on tarpeeksi loppu ja kipeä, ei enää ymmärrä oikein ajatella rationaalisesti ja menee johonkin terveyskeskukseen arvailtavaksi kuten minä. Tai sitten jos valtimoissa on heikko kohta, lähtee jostain venttiili lopun viimein.

No ei lähtenyt ja toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan tuollaista kokemusta ja kohtelua ikinä missään.

Hyvää kevättä PDT_Armataz_01_34
veivikaula
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Huhti 2014, 20:55

Hurjat kokemukset sulla, veivikaula!

Ikävä kyllä tuollainen lääkärien käyttäytyminen on aika tyypillistä. Siitä syystä olemmekin äskettäin perustaneet tällaisen blogin, jossa näitä tarinoita julkistetaan tarkoituksena pitkällä juoksulla saada aikaan muutosta. Vilkaisepa tänne: http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot.fi/
Kuva

Sulla ei ole sitten nuo alarialigamentit ihan täysin katkenneet? Eikä ota selkäydin vielä kontaktia minnekään?

Minusta sinun tarvitsisi päästä osaavan fysiatrian erikoislääkärin tutkittavaksi. Mielellään sellaisen, joka ymmärtää myös niskan retkahdusvamman päälle.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Särö » 02 Helmi 2015, 19:02

Hei. Onko tuollainen tulihermon käsittely saatavana jokaisella osteopaatilla vai onko jokin erikoinen koulutus tollaseen hoitoon. itsellä jo 4 vuotta oireillu autonominen hermosto ylikierroksilla, tosi jumissa olen. Lymtouch hoidolla on saatu nyt vähän löysyyttä. Mutta kyllä vaikeat 4 vuotta olleet. tila paheni sektion jälkeen 4 vuotta sitten ja niskavamma on tullut ilm. jo 8 vuotta sitten. Kesto jumi siitä saakka mutta nyt lähennellään jo heinäseivästä :)
Särö
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)