aivovammoista

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

aivovammoista

ViestiKirjoittaja mv79 » 08 Kesä 2010, 23:17

ajattelin kysellä teiltä vähän näistä mun neurologisista oireista joita on.
retkahdusvammaahan mulla ei ilmeisesti ole mutta mutta jotain häikkää tuolla yläpäässä ehkä on .
fyysisistä oireista olen kertonut muissa ketjuissa jo aika paljonjoten en puutu enää niihin kun muutamaan
Kerroin jossain ketjussa että lensin lapsena pahasti mopolla ilman kypärää lyeden pään ja taittaen niskat pahasti. muistelin sitä yksi päivä ja muistin uuden asian siitä.minulle tuli jonkillaisia harhoja että isä kuolee ja oli pakko päästä isän viereen nukkumaan ja kyselin koko ajan oletko hereillä.
sen jälkeen tähän päivään asti saattaa tulla yhtä-äkkiä kohtauksittain kova suru pelko että isä kuolee olen aina aina sängyllä selällään. eikä tämä ole mitää ahdistusta mihin kuuluu esim.vanhempien kuoleman pelko.
joskus tulee kun käyn nukkumaan lieviä harhoja mutta en menetä todellisuuden tajua
sitten saattaa tulla voimakas toivottomuus/epätoivo.
näitä olotiloja on vähän vaikea selittää mutta joskus saattaa tulla voimakas olo että sekoaa mutta en kuitenkaan taaskaan menetä todellisuudentajua aamulla ovat tulleet ja kerran kun roikuin pääalaspän venytyspenkissä nämä. kaikki siis on ollut jo kauan ennekuin mönkkärillä löin niskan josta mun autonominen hermosto sekosi aiheuttaen tän mun oudon uniongelman
tajusin vasta äsken että että nämä psyykkiset olot liittyy niskaan kun laitoin korkean pötkylän niskan alle maatessa ja tuli voimakas olo että sekoaa silloin tajusin vasta että niskalla on jokin yheys mun psyykkisiin vaivoihin
Muistutan tässä vaiheessaettä 2 psykologia ja 1 psykiatri ei ole löytänyt mitään psyykkistä sairautta.
voisko minulla olla vaikka lievä selkäydin vamma joka ärtyy jos niskassa nikama liian löysä ja painaa selkäytimeen aiheuttaen samalla tämän oudon uniongelman johon kukaan ei tiedä vastausta(löytyy toisesta ketjusta .nämä psyykehäiriöthän on tullut melkein aina makuulla.haluasin päästä käpylään ta iortoniin kun ei enää jaksa ja on ollut niin rankaa.saatan kuulostaa että keksin aina uusia sairauksia mutta en ajatellut näitten psyykkisten vaivojen liittyvän niskaan ollenkaan.
jos joku löytäisi jonkun yhdistävän tekijän näitten mun vaivojen välille.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Kesä 2010, 13:16

Moi mv,

Minulla pelaavat niska ja psyyke yhteen. Yleensä, kun niskassa on huonompi tilanne ja on ylikuormitusta pitempään, niin näen painajaisia tai herään pelkoreaktioon.

Minulla onnettomuuden jälkeen tuli 10min päästä siitä, kun pään laskin tyynyyn, voimakkaita pelkoreaktioita. Silloin en tajunnut, että pään tyynyyn laitto aiheuttaa autonomisen hermoston aktivoitumisen. Tämä autonomisen hermoston yliaktiivinen tila on saman kaltainen minkä pelko aiheuttaa, joten psyyke voi tulkita fyysisen reaktion peloksi tai toisin päin, ja jos on vielä jonkunlaista aivovammaa, niin nuo reaktiot menevät onnellisesti sekaisin.

Nykyään, jos niska on tietyssä kunnossa, osaan odottaa, että herään kovaan pelkoreaktioon tai painajaiseen siten, että sydän takoo, olen ihan hiessä ja hermosto on jotenkin puristuksissa siten, että jalkoihin menee kuumat vanteet. Olo helpottaa vähitellen n.15min päästä, kun olen noussut ylös. Samoin pelkoreaktiot ovat olleet voimakkaita silloin, kun niska "löysänä" pystyasennossa.

Itse ajattelen, että hyvä on hoitaa molempaa puolta, sekä fyysistä, että psyykkistä. Mitä vähemmän on psyykkisellä puolella pelkoja, niin sitä paremmin erottaa mikä tulee niskasta. Minulle on ainakin ollut hyväksi sekä psyykkisen että fyysisen puolen hoito.

Voisi olla hyvä, jos pääsisit kokonaisvaltaiseen kuntoutukseen Ortoniin tai Käpylään. Se on hyvä, että pääset neuropsykologisiin testeihin. Uskoisin, että sieltä saattaa tulla jotain lisäinformaatiota aivotoiminnan osalta. Jos sinulta ei niskavammaa ole löytynyt, niin Ortoniin voi olla hankala päästä, vaikka muuten sinne voisi olla helpompi päästä kuin Käpylään. Käpylään pitäisi sitten saada maksusitoumus paikalliselta sairaanhoitopiiriltä.

Joka tapauksessa kannattaa käydä kokeilemassa sitä CST-terapiaa, josko se yhtään rauhottaisi tilannetta. Saattaa kyllä voimistaakin tunnereaktioita.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mv79 » 09 Kesä 2010, 14:20

en vain luota kunnalliseen terveydenhuoltoon yhtään täällä pidetään minua luulosairaana
Olen ollut jo neuropolilla aivosähkökäyrässä ja sieltä tuli aika rumasti kirjoitettu lausunto .
osataanko yleisellä puolella tehdä neuropsykologisia testejä hyvin ja miten se tulkinta.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Kesä 2010, 17:25

En minäkään paljoa luota kunnalliseen tahoon, mutta saat niistä testeistä ainakin itse informaatiota itsellesi. Niissä näkyy, jos on muistin kanssa häikkää. Tulkinnan voit jättää omaan arvoosi, jos se halutaan tulkita pelkästään psyykepuolelta tuleviksi ongelmiksi. Niissä näkyy joka tapauksessa joitakin aivojen toimintakykyyn liittyviä asioita, joten jos on ongelmia, niin joka tapauksessa jotain kuntoutusta on harkittava.

Minulla on pari testiä tehty. Toinen neuropsykologi tulkitsi, että minulla ei ole mitään aivovammaan viittaavaa ja ongelmat tulevat psyyketasolta. Toinen neuropsykologi tajusi heti mistä oli kyse ja teki myös sellaisia testejä, joissa näkyi tarkkaavaisuus tms ongelmatiikkaa. Joka tapauksessa kannattaa mennä ja pyytää lausunnosta itselle jäljennös.

Sellainen juttu on, että aivovammassa ja pitkään voimakkaassa stressitilassa olevalla (esim. kipupotilas) tai univajeesta kärsivällä voi olla joitakin samantyyppisiä piirteitä esim. muistikapasiteetin käytössä, joten noissa jutuissa asia on kiinni siitä miten halutaan tutkia.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mv79 » 12 Kesä 2010, 00:30

eli noita neuropsyko testejä on eri asteisia ymmärsinkö oikein.
Mites tekeekö käpylä testejä jos menee omalla rahalla,voisin ehkä saada rahoituksen.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Kesä 2010, 11:30

Kai ne pääosin ovat samanlaisia, mutta joku voi keskittyä enemmän esim. tarkkaavaisuus- ja ylläpitoasioihin ja sen tähden teettää sellaisia testejä enemmän.

En osaa sanoa Käpylän testeistä enempää, kun ei ole kokemusta. Käpylässä kävin juttelemassa sellaisella neuropsykologilla kuin Anu Tolonen, mutta hän on nykyisin yksityisellä. Hän tajusi retkahdusvamman/aivovamman ja tunnepuolen oireiden yhteyden erittäin hyvin minun kohdalla ainakin. Löytyi tällainen yritys, jossa hän on töissä:
http://www.neurotiimi.fi/neuropsykologia/
Neurotiimi on aikuisneurologiseen puheterapiaan ja neuropsykologiseen kuntoutukseen erikoistunut palveluntarjoaja. Vastaanotolla työskentelee kaksi puheterapeuttia ja neuropsykologi. Neurotiimi tarjoaa kuntoutus-, koulutus- ja työnohjauspalveluja aikuisneurologisissa erityiskysymyksissä.
...
Neuropsykologisessa kuntoutuksessa asiakas oppii ymmärtämään, mitä aivovaurio tai -vamma tarkoittaa hänen omassa elämässään ja millaisia oireita vaurio voi aiheuttaa. Kuntoutuksessa pyritään oireiden lievittämiseen ja toiminta- ja työkyvyn kohentamiseen sekä opetellaan, miten oireita voi kompensoida ja hallita erilaisissa tilanteissa.

Tavallisia neuropsykologisia oireita esim. aivovamman jälkeen ovat väsyminen, muistin ja keskittymisen vaikeudet, tunne-elämän säätelyn muutokset ja toiminnan ohjauksen vaikeudet. Ne vaikuttavat päivittäiseen elämään, ihmissuhteisiin ja toiminta- ja työkykyyn.

Neuropsykologi ohjaa ja valmentaa asiakasta selviytymään neuropsykologisten oireiden kanssa monenlaisissa elämän haasteissa. Usein neuropsykologisessa kuntoutuksessa suunnitellaan myös ammatillista jatkoa ja keskustellaan läheisten kanssa aivovaurion merkityksestä.

Kannattaisiko sinun kysyä molemmista, että minkälaisia testejä tekevät ja paljonko testit maksavat. Käpylässä on hyviä neuropsykologeja yhtä lailla.

Muuten, minulla oli alkuun niitä sekoamistunnefiiliksiä ja alkuun heräsin melkein joka yö kauhun tunteeseen, jolloin en tiennyt missä olen, mikä vuorokauden aika, mikä vuoden aika. Päivisin niitä oli myös. Jälkeenpäin ne oli sitten sellaisia, että pitkäkestoisemman rasituksn jälkeen koko pää tuntui hajoavan ja ei oikein tiennyt mikä päivä, missä on ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Sellainen voimakas tunne, että kaikki hajoaa ja en hallitse enää oikein mitään. Silloin tuli usein myös voimakas kuvotus kaikkea kohtaan. Jossakin vaiheessa tajusin alkaa vetäytyä hiljaisuuteen näiden "väsymisten" jälkeen. Kännykkä kiinni yms ja ei mitään ylimääräistä, kotona oleskelua vaan. Itsellä nuo johtuvat siitä, että vammassa meni rikki joku tunteiden säätelymekanismi. Koko nuppi oli yhdessä kaaoksessa, kun tunteet olivat moninkertaisia aiemmasta ja alkuunhan sitä ei tajunnut yhtään mistä on kyse. Nykyään ei rasitus pääse yleensä niin pitkälle, että tulisi vastaavanlaisia hajoamis-/sekoamisfiiliksiä. Joten tarvittava määrä lepoa päivälläkin on tarpeen ja tarpeeksi vähän ohjelmaa päivässä.

Noista pelon tunteista. Tuossahan voi olla mukana sillai psyykkisiä komponentteja, että olet lentänyt pahasti, ehkä lähellä kuolemaa. Jos jälkitila on fyysisesti ollut myös karmea esim. päänupin osalta ja kaikki tuntuu hallitsemattomalta, niin siinä voi kyllä kaikki kuolemanpelot yms tulla pintaan. Se vois selittää miksi pelkäsit sitä, että isä kuolee. Joten kannattaa olla avoin tuolle psyykkiselle stressille hermosto-oireitten ja aivovammaoireiden lisäksi.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mv79 » 03 Heinä 2010, 22:15

testataanko siinä neuropsyko testissä myös autonominen hermosto?
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Heinä 2010, 22:38

mv79 kirjoitti:testataanko siinä neuropsyko testissä myös autonominen hermosto?

Ei testata. Neuropsykologisissa testeissä testataan aivokapasiteettia: muistia, aivojen kuormittuvuutta, tarkkaavuuden ylläpitoa yms.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 05 Heinä 2010, 07:17

Minulla on testattu autonomista hermostoa Työterveyslaitoksella. Sain Ortonista lähetteen sinne. Kylläkin jouduin maksamaan koko lystin itse, mutta sain samalla oikean lääkityksen ao. vaivoihin.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mv79 » 05 Heinä 2010, 21:29

alaria kirjoitti:Minulla on testattu autonomista hermostoa Työterveyslaitoksella. Sain Ortonista lähetteen sinne. Kylläkin jouduin maksamaan koko lystin itse, mutta sain samalla oikean lääkityksen ao. vaivoihin.

kertoisisko enemmän, oireista, testeistä, lääkityksestä ja hinnasta.
kävit ilmeisesti itsemaksavana ortonissa jossain tutkimuksissa.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 08 Heinä 2010, 20:59

Minun oireet ovat aika moninaiset:
- hikoilen luonnottomasti ja omituisista paikoista esim. lukeminen saattaa laukaista voimakkaan hikoilukohtauksen samoin asennon vaihto
- välillä palelen luonnottomasti
- lepopulssini on välillä 110 tai yli
- noustessani istualta ylös pulssini pomppaa kattoon eikä laske siten kuin pitäisi
- osa varpaistani on kylmiä, osa kuumia yhtä aikaa!
- tasapainoni heittää olen kuin keinuvassa laivassa
- kaikki vaakalinjat kaatavat oikealle
- uni valverytmi sekaisin
- tarkkaavaisuuden säätelyssä häikkää
jne ...
Tesit olivat yksi n. 2 h setti jossa hengiteltiin syvään noustiin seisomaan, seisottiin jne ... ei mitään rasitttavaa, mutta aikaa vievää
Ortonista Lindgren kirjoitti lähetteen testeihin Ortoni käynti oli 120
euroa ja muistasakseni 250 euroa kokeet työterveyslaitoksella sisältäen lauunnon ja suositukset. Kiitkutin ne omalle neurologilleni... koko homma itsemaksavana. Jos onnistut pääsemään OSKU - kuntoutukseen siihin ne sisältyvät.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 15 Loka 2010, 13:18

Hejsan immeiset! :)

Kysäisisin viisaammilta että millaisia määriä ja mitä valmisteita käytätte rasvahappojen puolelta? Itsellä tällä hetkellä käytössä LYSI:n omega3 forte ja E-EPA 500mg. Mietin että kuinkahan paljon enemmän niitä uskaltaa vetää yli annostusten kun kroppa on ihan rutikuiva (johtuen myös nestehukasta).

Tällainen linkki löytyi aiheesta:

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=692
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja turku » 17 Loka 2010, 01:30

Mansku kirjoitti:...mitä valmisteita käytätte rasvahappojen puolelta?

Siis mitä? Miksi? Voisiko joku selventää tuoreelle aivovammaiselle voiko aivojen toipumista todellakin edistää tälläisillä tuotteilla tai esim. ruokavaliolla? Paljon lontoonkielellä tuntuu aiheesta juttua löytyvän, mutta lääkäreiltä ja neuropsykologeilta kun olen asiasta kysellyt niin vastaus on aina ettei niistä ole mitään iloa?
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Loka 2010, 12:26

turku kirjoitti:Siis mitä? Miksi? Voisiko joku selventää tuoreelle aivovammaiselle voiko aivojen toipumista todellakin edistää tälläisillä tuotteilla tai esim. ruokavaliolla? Paljon lontoonkielellä tuntuu aiheesta juttua löytyvän, mutta lääkäreiltä ja neuropsykologeilta kun olen asiasta kysellyt niin vastaus on aina ettei niistä ole mitään iloa?

Olisiko niin, että Tohtori Tolonen on ainakin sitä mieltä. Luontaispuolen lääkärit luultavasti uskovat neurolipidien ja rasvahappojen vaikutukseen, koululääketieteen lekurit suurimmaksi osaksi eivät.

Minusta tuossa kannattaa luottaa myös omiin tuntemuksiin. Osa kokee voivansa paremmin rasvahappoja ja/tai öljyä syömällä. Toisille niiden syöminen ei vaikuta mitään. Jotkut taas voivat huonommin, kun syövät niitä.

Itse olen syönyt erilaisia Omega-öljyjä, E-Epaa, mutten ainakaan yksittäisenä valmisteena ole huomannut vaikutusta niissä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)