tapaturmat ja oireet

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

lähete

ViestiKirjoittaja mv79 » 03 Kesä 2010, 18:29

huhmar antoi lähetteen neuropsykologisiin tutkimuksiin keskussairaalaan mutta ne on vasta lokakuussa.
sain väsättyä kahdesta vanhasta tyynystä aikahyvän tuntuisen mutta silti hermosto temppuilee illalla saattaa olla rauhallinen olo mutta silti jos en ota rauhoittavia nukun 4t ja aamulla sydän hakkaa ja on ihan säikky en tiedä mitä tehdä asialle ja se stressaa kovasti, eikä kukaan usko, jos jollakin olis hyviä neuvoja mitä tehdä niin kertokaa .
kaikkein paras olis jos saisin mustaa valkoisella niin ei tarvis uskotella lääköreille.
olin unitutkimuksessa ja en nukkunut kunnolla, olin puoli unessa eikä tullut hermoston ylitoimintaa ainoastaan oli että syke ja verenpaine ei juurikaan eronnut valveen ja unen välillä.
muistelin just kun lapsena taitoin niskat pahasti mopolla niin taisi tulla jonkillaisia harhoja ainakin luulin että isä kuolee ja piti päästä isän viereen nukkumaan .jonkillaisia harhoja tulee vieläkin kun makaan saattaa tulla voimakas pelko että isä kuolee ja rupee itkettää kovasti. tätä en puhunut huhmarille.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

penttinen

ViestiKirjoittaja mv79 » 03 Kesä 2010, 19:27

penttinen suositteli jotain sijauspatjaakin en vaan muista mitä.
eikö minulla pitäisi olla joku niskavamma jooka pitäisi pystyä tunnistaa kun tuo hermosto käy noin ylikierroksilla varsinkin kun tuli tapaturman jälkeen.
ei se penttinen mitään kirjoittanut siihen lausuntoon mikä viittaisi johonkin vammaan.haluasin vaan jotain lausuntoa mielenterveyslääkärille joka pitää luulosairaana.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja mv79 » 03 Kesä 2010, 21:19

sen takia jauhan näistä mun öistä niin paljon kun eka 9kk oli niin rankka että se heikensi mun terveyttä . silloin käytin serooquelia/ketipinoria ja se pidensi mun unta. kun heräsin oli ihan hirveä olo eikä kukaan oikein ole pysynyt sanoo mistä johtuu kun kun lopetin seroquelin yöt lyheni 4-5t a ja oireet lieveni.näistä öistä johtuen paniikkihäiriöni paheni erittäin pahaksi ja olen henkisesti tosi heikko ja fyysisestikin ihan loppu ja unikokeessa ilmeni että sydän on heikko.nämä oireet on ollut JOKA yö huhtikuuhun asti paits silloin kun olin puoliunessa koko yö mikä sekin on outoa. jos valvoin yön oli parempi olo kun olisin nukkunut.kukaan ei usko että minulla on ollut niin rankkaa ja että olen niin heikossa kunnossa antaisin mitä vaan jos joku lääkäri pystyisi selittää nämä.tämä asia nahdistaa ja stressaa kovasti kun en voi todistaa sitä
täällä palstalla kaikki vaan puhuu että ei saa unta kun hermoso temppuilee mutta minä saatan olla illalla ihan rauhallinen ja saan unta helposti mutta yöllä rupee hermosto temppuilee.
väsäsin kahdesta vanhasta tyynystä mukavan tuntuisen tyynyn mutta sekään ei auta en haluaisi käyttää rauhoittavia mutta on pakko.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Kesä 2010, 23:18

Erittäin hyvä, että pääset neuropsykologisiin tutkimuksiin, vaikka tutkimus tuleekin vasta syksyllä!

Tärkeintä nyt on, että itse uskot ja luotat itseesi. On sinulla kuitenkin Helena Huhmaren lausunto lievästä aivovammasta, jota voit näyttää mielenterveyslekurille.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Kesä 2010, 02:33

Niin. Ja Penttisen lausunto autonomisen hermoston kierroksista! :) Ja lisäksi voit sanoa suoraan, että olet tutkinut näitä juttuja nyt useamman kuukauden ja keskustellut lukuisien muiden samassa tilanteessa olevien potilaiden kanssa, ja oireisto täsmää. Penttinen ja Helena ovat alojens arvostuimpia, joten vahvat kortit sulla on lyödä pöytään. :)

Uskon että vetoamalla näihin, olet jo huomattavasti pidemmällä. Samoin on -tärkeää, että keskeytät sen lääkärin siinä vaiheessa. Kun alkaa leimata sua hulluksi. Pistät niin sanotusti pelin poikki. Tietty ysatävällisesti ja hillitysti puhuen, mutta suoraan ja vakuuttavasti. Sanot suoraan tapaamisissa, että "minä tiedän mistä tässä on kyse ja uskon siihen että nämä oireet ovat alun perin fyysisia, mutta en kiellä etteikö psyykellä olisi varmasti osuutta oireilussa. Mutta pääasiassa tiedän, että kaikki alkoi siitä, kun loukkasin niskan/pään".

Luotat vain itseesi ja siihen, että tunnet kroppasi paremmin kukaan ulkopuolinen. :) Hyvä jos tyynystä oli edes vähän apuja.

- Millasissahan asennoissa sä nukut yösi? Eihän sulla ole käsi niskan alla tai niska hirveessä asennossa? Eihän sun pää pääse roikkumaan sängyn laidasta?
- Eihän sulla kivikova sänky?
- Oletko kokeillut laittaa sängyn päähän (ylä) jalkojen alle korotuksen, niin että pää on 5 senttiä korkeammalla kuin jalat? Se auttaa monia.
- Ei ole ikkunat auki öihin?

Tsemppiä MV, älä luovuta mielenterveysihmisten kanssa. Niin kauan kun uskot itseesi ja kehoosi, pärjäät. Älä suostu ottamaan "hullun" leimaa otsaan vain siksi,e ttä he eivät osaa selittää oireita. Huhmar ja Penttinen osasivat.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: en ymmärrä

ViestiKirjoittaja mv79 » 04 Kesä 2010, 14:13

mv79 kirjoitti:latelin penttiselle kaikki oireet ja niiden joukossa oli myös melkein kaikki retku oireet mutta eipähän löytynyt,en ymmärrä.

diagnoosi ekakäynistä viime talvena oli vain puoli tuntia.
kaularangan kokonais-ja segmentäärinen liikkuvuuv laaja nikama-nivelrakenteet ei arista.hermojuuriprovokaatiossa alakervikaaalista aristusta ja yläraajasäteilyä.
silloin ei ollut muistilappuja mukana enkä älynyt puhua muutamasta tärkeästä asiasta kun en tajunut että on tärkeitä.

uusin käynti,ei kattonut niskaa muuten kun kuvista.
segmentäärisesti c0 liikerajoitusta relatiivisena,ci liikkuvuus normaali ei merkittävää paikallista aristusta.
sain fysioterapiaan syvien fleksorien aktivoinnilla jull-hodges mukaan.autonomista hermostoa cst terapiallla hyvä

voiskos joku selittää mitä nuo pentisen lausunnot tarkoittaa ja viitataanko niissä minkälaiseen niskavammaan
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: en ymmärrä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2010, 15:55

mv79 kirjoitti:voiskos joku selittää mitä nuo pentisen lausunnot tarkoittaa ja viitataanko niissä minkälaiseen niskavammaan

Yritetään.

mv79 kirjoitti:diagnoosi ekakäynistä viime talvena oli vain puoli tuntia.
kaularangan kokonais-ja segmentäärinen liikkuvuuv laaja nikama-nivelrakenteet ei arista.

Kaularangan liikkuvuus sekä kokonaisuutena että nikamaväli-tasolla on laaja, eli voinee olla yliliikkuvuutta niskassa. Yliliikkuvuus voi taasen aiheuttaa nopeampaa niskan rakenteiden kulumista ja voi ärsyttää hermokudostakin, jos liikettä on liikaa. Tämä pitäisi saada kuntoon niskajumpalla, jossa saadaan niskan tukilihakset tukemaan niskaa oikein niin, että yliliikkuvuus minimoituu.

mv79 kirjoitti:hermojuuriprovokaatiossa alakervikaaalista aristusta ja yläraajasäteilyä.

Alaniska on sulla ollut arka ja säteillyt kipua tai vastaavia tuntemuksia yläraajaan, eli siellä on joku hermojuuri niskasta varmaan ottanut johonkin vähän kiinni. Esimerkiksi välilevytyrä voi aiheuttaa hermojuuriärsytystä ja säteillä yläraajaan. Joka tapauksessa selvä löydös, ei säteily yläraajaan ole normaalia.

mv79 kirjoitti:uusin käynti,ei kattonut niskaa muuten kun kuvista.
segmentäärisesti c0 liikerajoitusta relatiivisena,ci liikkuvuus normaali ei merkittävää paikallista aristusta.

Kallon (C0) ja ylimmän niskanikaman (C1) välinen liike ei ole ihan normaalia, vaan rajoittunutta.

mv79 kirjoitti:sain fysioterapiaan syvien fleksorien aktivoinnilla jull-hodges mukaan.autonomista hermostoa cst terapiallla hyvä

Tuo niskalihasjumppa aloitetaan juuri niskan syvien flexorien eli koukistajien kevyellä jumppaamisella. Niillä on tärkeä merkitys niskan kuntoutuksessa. Eli kuulostaa ihan oikeanlaiselta, olet ihan oikeanlaisia ohjeita saanut. Ja ymmärtääkseni tuo CST-terapia on hyvä hoitomuoto juuri tuohon autonomisen hermoston rauhoittamiseen.

Jull-Hodges tarkoittaa huipputiedemiehiä Australiasta eli Gwendolen Jullia ja Paul Hodgesia. Ovat alunperin fysioterapeutteja ja lukeneet itsensä tohtoreiksi, erittäin arvostettuja uranuurtajia sekä selkävaivojen että niskavaivojen tutkimuksessa ja kuntoutuksessa.

Tässä Jullin ja Hodgesin et al kirjoittama kirja selän kuntoutuksesta:

Täällä olen esitellyt tätä aihetta ja kirjaa enemmän: Selän kuntoutus Australian malli poikkeuksellisen tehokas!

Ja täällä Jullin et al kirja niskaongelmista:

Ja täällä esittelyä tästä kirjasta ja aiheesta: G. Jull: Jännityspäänsäryn ja niskavaivojen kuntoutuksesta
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mv79 » 06 Heinä 2010, 23:35

jäi näköjään tekstiä penttisen lausunnusta.
C-ranka MRI:ssa,kuvat nähtävänä ei selvää oirekuvaa selittävää c5/6 diskuksessa on pieni sentraalinen protrusio ja yhtä väliä alempana on laakeampi oikeavoittoinen protrusio,kumpikaan ei ulotu komprimoimaan hermorakenteita.Yläniskassa ei ei ole poikeavaa kuvaustarkkuuden puitteissa.
ei taida olla kovin vakavaa vai onko jos on kaularangan kokonais ja segmentäärinen liikkuvuus laaja niinkun penttinen kirjoitti ekalla kerralla.
mikä tuo segmentäärinen liikkuvuus on.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja mv79 » 17 Elo 2010, 22:48

tahdonvoimaa kirjoitti:Niin. Ja Penttisen lausunto autonomisen hermoston kierroksista! :) Ja lisäksi voit sanoa suoraan, että olet tutkinut näitä juttuja nyt useamman kuukauden ja keskustellut lukuisien muiden samassa tilanteessa olevien potilaiden kanssa, ja oireisto täsmää. Penttinen ja Helena ovat alojens arvostuimpia, joten vahvat kortit sulla on lyödä pöytään. :)

Uskon että vetoamalla näihin, olet jo huomattavasti pidemmällä. Samoin on -tärkeää, että keskeytät sen lääkärin siinä vaiheessa. Kun alkaa leimata sua hulluksi. Pistät niin sanotusti pelin poikki. Tietty ysatävällisesti ja hillitysti puhuen, mutta suoraan ja vakuuttavasti. Sanot suoraan tapaamisissa, että "minä tiedän mistä tässä on kyse ja uskon siihen että nämä oireet ovat alun perin fyysisia, mutta en kiellä etteikö psyykellä olisi varmasti osuutta oireilussa. Mutta pääasiassa tiedän, että kaikki alkoi siitä, kun loukkasin niskan/pään".

Luotat vain itseesi ja siihen, että tunnet kroppasi paremmin kukaan ulkopuolinen. :) Hyvä jos tyynystä oli edes vähän apuja.

- Millasissahan asennoissa sä nukut yösi? Eihän sulla ole käsi niskan alla tai niska hirveessä asennossa? Eihän sun pää pääse roikkumaan sängyn laidasta?
- Eihän sulla kivikova sänky?
- Oletko kokeillut laittaa sängyn päähän (ylä) jalkojen alle korotuksen, niin että pää on 5 senttiä korkeammalla kuin jalat? Se auttaa monia.
- Ei ole ikkunat auki öihin?

Tsemppiä MV, älä luovuta mielenterveysihmisten kanssa. Niin kauan kun uskot itseesi ja kehoosi, pärjäät. Älä suostu ottamaan "hullun" leimaa otsaan vain siksi,e ttä he eivät osaa selittää oireita. Huhmar ja Penttinen osasivat.

ihmetyttää että aut.hermoston oireita tulee aina kun makaan selällään tai kylellään,jos ei tule tyktytystä tai paniikkia niin varsinkin selällään vaikka ei olisi edes tyynyä tulee vähintää ahdistunut/stressaantunut olo mitä esintyy hermoston ylitoiminassa mutta jos vähän käännän päätä sivulle saattaa tulla rentoutuneempi olo .pystyssä jos olen hermosto tuntuu rauhoittuvan.en ole nukkunut ilman rauhoittavia normaalisti kun pari kertaa hermosto tuntuu olevan ihan älyttömän herkkä.ja nää oireet paheni pysyvästi kun rasitin keväällä niskaa kovasti pari kertaa. eihän tässä uskalla mitään tehdä jos oireet pahenee noin herkästi
Kun tää uniongelma oli pahimillaan aamulla kun heräsin oli pakko nousta heti ylös ja vaikka kuinka väsytti en pystynyt menemään makuuasentoon piti olla pystyssä monta tuntia ennekuin hermosto vähän rauhoittui.nytkin kun käytän yöksi pameja mitä enemmän olen pystyssä sen paremmin saan illalla unta.
ja päivälläkin esiintyy lähinnä ylitoimintaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Dysautonomia
täällä puhutaan että huono selän asento voi aiheuttaa ylitoimintaa painamalla suonia tai hermoja.
kyllä siellä mainitiin kyllä myös fyysinen vammakin,
en tiedä kyllä se visiin rikki on ja hyvä sänky pitäs ostaa mutta en tiedä minkä kun hermosto on niin yliherkkä,pitäs olla mittatilaussänky mutta kun maksaa.mistä sen tietää onko sänky tarpeeksi hyvä ja ranka suorana.onko olemassa paikkaa jossa asiantuntia ohjaa sopivan sängyn hankinassa jos se tulis halvemmaksi.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)