tapaturmat ja oireet

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Re: no

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2010, 16:37

mv79 kirjoitti:niin no helena huhmar kyllä löysi lievän aivovamman kun kävin hänen yksityisvastaanotolla ainakin hän niin väitti.lähetteen hän antoi paikalliseen keskusairaalaan mutta ihmetyttää että ei lääkärin lausuntoa antanut,lupasi lähettää sähköpostilla mutta ei ole kuulunut, hän ottaa vastaan perjantaisin joten odotan huomiseksi.
toisessa ketjussa kirjoitan unitutkimuksen tuloksen.

Jos ei parin viikon jälkeen ala epikriisiä kuulua, niin kannattaa soittaa sinne yksityisvastaanotolle ja kysellä lausunnon perään.

Helenan lausunto on tähän asti ainakin ollut sen verran perusteellisempi, että sen takia et sitä välttämättä mukaan ole saanut.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: olisiko syytä huoleen

ViestiKirjoittaja mv79 » 08 Touko 2010, 20:07

tahdonvoimaa kirjoitti:
mv79 kirjoitti:eilen kun rasitin niskaa vähän liikaa niin illalla kun kävin nukkumaan kyljelleen niin psyykehäiriöiden lisäksi vastakkaisen puolen raajoista hävisi osittain voimat se säikkäytti, olisin halunut mennä päivystykseen mutta tiedän että ei usko joten en mennyt.onko mulla syytä huoleen?

Onko tilanne nyt parantunut? Jos siltä tuntuu, että oireisto pahenee, paina sairaalaan vaan. Heillähän on siellä nyt koneella näkyvissä Helenan lausunnot, että luulis ottavan vakavasti nyt viimeistään! En osaa sanoa oikein, kuinka huolissaan pitäis olla. Mullakin on kyllä ollut voimattomuutta ja puutumista, mutta se menee levolla ohi. Jos tilanne pahenee, sit kannattaa miettiä uudelleen? Mä en kyllä käsitä, miten kukaan muu ei ole osannut doagnosoida tuota aivovammaa vaan piti lähteä Hesaan asti. Mutta Helena onkin yksi parhaista. :D

on parempi, näköjään riippuu kuinka jumissa niska on, sinä päivänä otin vähemmän rauhoittavia.
aivovamma on lievä ja helena selitti että yleensä lääkärit ei ymmärrä kun minkä ne näkee selvästi,jotain sellaista.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

en ymmärrä

ViestiKirjoittaja mv79 » 01 Kesä 2010, 12:49

latelin penttiselle kaikki oireet ja niiden joukossa oli myös melkein kaikki retku oireet mutta eipähän löytynyt,en ymmärrä.

diagnoosi ekakäynistä viime talvena oli vain puoli tuntia.
kaularangan kokonais-ja segmentäärinen liikkuvuuv laaja nikama-nivelrakenteet ei arista.hermojuuriprovokaatiossa alakervikaaalista aristusta ja yläraajasäteilyä.
silloin ei ollut muistilappuja mukana enkä älynyt puhua muutamasta tärkeästä asiasta kun en tajunut että on tärkeitä.

uusin käynti,ei kattonut niskaa muuten kun kuvista.
segmentäärisesti c0 liikerajoitusta relatiivisena,ci liikkuvuus normaali ei merkittävää paikallista aristusta.
sain fysioterapiaan syvien fleksorien aktivoinnilla jull-hodges mukaan.autonomista hermostoa cst terapialla.

kerroin sille kun olin laittanut niskan alle makuulla korkean pötkylän joka paino jonkin verran niskaan ja tuli voimakas sekava pelottava olo ja että joskus tulee illalla kun yrittää nukkua ja joskus on aamulla jaolen huomannut niskan asennolla olevan merkitystä aut.nom.herm.aktivoitumiseen käski vain hankkia paremman tyynyn

kun tää sekavuus joka tuli siitä pötkylästä niskassa tapahu vasta huhmarin käynnin jäjkeen niin päätin ottaa huhmariin yhteyttä ja hän kertoi sen johtuvan yläniska nikamien lignmenttien/nivelsiteiden löysyydestä josta johtuu että nikama painaa jotain(en enää muista mitä)ja käski hankkia
pehmeän kaulurin.
pystyykö sitä toteamaan joku lääkäri, mri:ssä kuulema ei näy

ja kysyin penttiseltä ortoniin mutta sano että fysioterapia on yhtä hyvä.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: en ymmärrä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Kesä 2010, 19:47

mv79 kirjoitti:latelin penttiselle kaikki oireet ja niiden joukossa oli myös melkein kaikki retku oireet mutta eipähän löytynyt,en ymmärrä.

kaularangan kokonais-ja segmentäärinen liikkuvuuv laaja nikama-nivelrakenteet ei arista.hermojuuriprovokaatiossa alakervikaaalista aristusta ja yläraajasäteilyä.
silloin ei ollut muistilappuja mukana enkä älynyt puhua muutamasta tärkeästä asiasta kun en tajunut että on tärkeitä.

segmentäärisesti c0 liikerajoitusta relatiivisena,ci liikkuvuus normaali ei merkittävää paikallista aristusta.
sain fysioterapiaan syvien fleksorien aktivoinnilla jull-hodges mukaan.autonomista hermostoa cst terapialla.

kerroin sille kun olin laittanut niskan alle makuulla korkean pötkylän joka paino jonkin verran niskaan ja tuli voimakas sekava pelottava olo ja että joskus tulee illalla kun yrittää nukkua ja joskus on aamulla jaolen huomannut niskan asennolla olevan merkitystä aut.nom.herm.aktivoitumiseen käski vain hankkia paremman tyynyn

kun tää sekavuus joka tuli siitä pötkylästä niskassa tapahu vasta huhmarin käynnin jäjkeen niin päätin ottaa huhmariin yhteyttä ja hän kertoi sen johtuvan yläniska nikamien lignmenttien/nivelsiteiden löysyydestä josta johtuu että nikama painaa jotain(en enää muista mitä)ja käski hankkia
pehmeän kaulurin.

No tuohan oli askel eteenpain! Sait harjoitukset ja hoitosuositukset seka suosituksen uudesta tyynysta. Kannattaa valttaa kaikkea mika vois provosoida sita niskaa/paata eli unohtaa ihan suosiolla potkylat paan alta jatkossa. :)

Pyydappas fysioterapeutilta se pehmea kauluri. Kenelle olet menossa hoitoon? Loytyyko sielta Lappeenrannasta joku CST-osaaja?

Huhmar varmaan tarkoitti etta ligamentti painaa selkaytimen kalvoja tai jopa itse ydinta? Oireista sen pystyy toteamaan niinkuin Helena on todennutkin. Mutta harvoin nuo nakyy MRi:ssa koska kaularanka on liikkkuva kokonaisuus ja toiissa asennoissa oireita ilmenee ja toisissa ei. Olennaisempaa kuin loydokset kuvissa on se etta sinulla on nyt kaksi ammattilaista jotka ymmartaa mista on kyse ja miten homma yritetaan kuntouttaa. :) Se on hyva alku.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: en ymmärrä

ViestiKirjoittaja mv79 » 01 Kesä 2010, 22:37

tahdonvoimaa kirjoitti:
mv79 kirjoitti:latelin penttiselle kaikki oireet ja niiden joukossa oli myös melkein kaikki retku oireet mutta eipähän löytynyt,en ymmärrä.

pehmeän kaulurin.

No tuohan oli askel eteenpain! Sait harjoitukset ja hoitosuositukset seka suosituksen uudesta tyynysta. Kannattaa valttaa kaikkea mika vois provosoida sita niskaa/paata eli unohtaa ihan suosiolla potkylat paan alta jatkossa. :)

Pyydappas fysioterapeutilta se pehmea kauluri. Kenelle olet menossa hoitoon? Loytyyko sielta Lappeenrannasta joku CST-osaaja?

Huhmar varmaan tarkoitti etta ligamentti painaa selkaytimen kalvoja tai jopa itse ydinta? Oireista sen pystyy toteamaan niinkuin Helena on todennutkin. Mutta harvoin nuo nakyy MRi:ssa koska kaularanka on liikkkuva kokonaisuus ja toiissa asennoissa oireita ilmenee ja toisissa ei. Olennaisempaa kuin loydokset kuvissa on se etta sinulla on nyt kaksi ammattilaista jotka ymmartaa mista on kyse ja miten homma yritetaan kuntouttaa. :) Se on hyva alku.

mie ymmärsin et penttinen ei tiennyt että ligamentti painaa selkäydintä ja aiheuttaa psyykkisiä oloja ei ainakaan sanonut mitään eikä kirjoittanut lausuntoon.
huhmar ei sanonut miten hoidetaan.tuleekohan tuo selville neuropsykologisissa testeissa.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Kesä 2010, 23:19

Penttinen varmaan katoi asiaa ns. autonomisen hermoston nakokulmasta. Eli kun rakenteet ovat loysat ja kalvot arsyyntyneet niin myos niskassa sijaitsevat autonomisen hermoton hermokeskukset ovat yliarsytystilassa. Eli ymmartaakseni loysa ligamentti ei aiheuta suoraan mitaan psyykkia reaktioita vaan koska hrmoso on rikki ja piuhat toimii vahan sinne pain niin pienikin arsyke niskan kautta autonomiseen hermostoon voi esimerkiksi moninkertaista tunnereaktiot. Ja sitten kun mukaan sekoittuu omaa tulkintaa: pelko tai epatietoisuutta nuo reaktiot voimistoo entisestan.

Jos niskassa olisi merkittava kasin tunnistetava loysyys niin Eero jos joku sen kylla loytais... Ehka sulla on vahan samanlainen niska kuin mulla et valilla oikealla rasituksella se on suht hyva ja sitte toisinaan kun artyy jostain olo muuttuu tosi kurjaksi. Mulla saattaa tulla ihan kauhea olo vaarassa asennosa aivastamisesta ti jos katson kelloa sivulle ylospain liian nopeasti...

Noiden koukistajaharjoitteiden ja CST:n pitaisi auttaa niskan hallinnassa ja myo hermo-oireiden kanssa vaikka mitaan yhden yon ihmetta ei kannata odottaa. Mula meni lahemmas vuosi ennen kuin saatoin aivan oikeasti sanoa olevani paljon paremmassa kunnossa. Nyt parin vuoden jalkeen elama alkaa jo olla melko normaalia jossei ota turhia riskeja! :D

Sulla on kanssa MV suunta ylospain! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Kesä 2010, 23:22

Anteeksi jarkyttavat kirjoitusvireet. Lainapuhelin eli ei aakkosia eika suomalaista nappaimistoa vaan saksalainen... B)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mv79 » 02 Kesä 2010, 00:44

tahdonvoimaa kirjoitti:Penttinen varmaan katoi asiaa ns. autonomisen hermoston nakokulmasta. Eli kun rakenteet ovat loysat ja kalvot arsyyntyneet niin myos niskassa sijaitsevat autonomisen hermoton hermokeskukset ovat yliarsytystilassa. Eli ymmartaakseni loysa ligamentti ei aiheuta suoraan mitaan psyykkia reaktioita vaan koska hrmoso on rikki ja piuhat toimii vahan sinne pain niin pienikin arsyke niskan kautta autonomiseen hermostoon voi esimerkiksi moninkertaista tunnereaktiot. Ja sitten kun mukaan sekoittuu omaa tulkintaa: pelko tai epatietoisuutta nuo reaktiot voimistoo entisestan.

Jos niskassa olisi merkittava kasin tunnistetava loysyys niin Eero jos joku sen kylla loytais... Ehka sulla on vahan samanlainen niska kuin mulla et valilla oikealla rasituksella se on suht hyva ja sitte toisinaan kun artyy jostain olo muuttuu tosi kurjaksi. Mulla saattaa tulla ihan kauhea olo vaarassa asennosa aivastamisesta ti jos katson kelloa sivulle ylospain liian nopeasti...

Noiden koukistajaharjoitteiden ja CST:n pitaisi auttaa niskan hallinnassa ja myo hermo-oireiden kanssa vaikka mitaan yhden yon ihmetta ei kannata odottaa. Mula meni lahemmas vuosi ennen kuin saatoin aivan oikeasti sanoa olevani paljon paremmassa kunnossa. Nyt parin vuoden jalkeen elama alkaa jo olla melko normaalia jossei ota turhia riskeja! :D

Sulla on kanssa MV suunta ylospäin

ei se penttinen kyllä kokeillu mun niskaa muuta kun ekakerralla paino kevyesti ja kysy koskeeko.
toisella kerralla ei eds koskenut mun niskaan eikä sanonut pitääkö sitä niskaa varoa muuta kun ei saa venytellä.eikä sanonut mitä sillä niskalla saa tehdä ja mitä ei.en tiedä saanko nostaa painavia esineitä.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Kesä 2010, 01:18

Sun taytyy kuunnella kroppaa koska sita ei kukaan laakari voi kertoa tarkkaan mita voi tehda ja mita ei. Tarkeinta on valtella niita asioita jotka selkeesti pahentaa oloa. mulla se on nostelu ja nopeat paan kaannot. Kuulostele mika pahentaa oireita ja pyri sihen ettet provosoi oireita esille. Hermosto tarttee lepoa ja sita ei kannata ehdoin tahdoin arsyttaa. Tottakai toinaan on hyva kuulostella myos rankempia toimia mutta jarki kannattaa aina oll mukana. itse en lahtis esimerkiksi moottorikelkkaan tai raskaita tavaroita kantamaan. Kun kuuntelee niskan ja paan signaaleja ne omat rajat oppii hiljalleen. mut aikaa saa varata.

Fysioterapeutti kylla sitten opettanee niskanhallintaa ja antaa varmaan vinkkeja siita mita niskalla kannattaa tehda. Nain ainakin mulla oli. Penttinen vain pisti homman alkuun eli diagnoosin ja neuvoi paallisin puolin alkuun. :) Ja Penttinen tutkii herkat niskat tosi hellasti mika on mun mielesta vaan hyva asia. Oon lukenut taalt niin kurjia tarinoita joissa niska ja paa on tutkittu hirveella voimalla ja vaantelemalla ja oireet on vaan pahentuneet siita.

Mulla on vahva usko siihen etta P tietaa mita ja miksi tekee.

Milloin sa paaset fyssarille?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mv79 » 02 Kesä 2010, 14:59

tahdonvoimaa kirjoitti:Sun taytyy kuunnella kroppaa koska sita ei kukaan laakari voi kertoa tarkkaan mita voi tehda ja mita ei. Tarkeinta on valtella niita asioita jotka selkeesti pahentaa oloa. mulla se on nostelu ja nopeat paan kaannot. Kuulostele mika pahentaa oireita ja pyri sihen ettet provosoi oireita esille. Hermosto tarttee lepoa ja sita ei kannata ehdoin tahdoin arsyttaa. Tottakai toinaan on hyva kuulostella myos rankempia toimia mutta jarki kannattaa aina oll mukana. itse en lahtis esimerkiksi moottorikelkkaan tai raskaita tavaroita kantamaan. Kun kuuntelee niskan ja paan signaaleja ne omat rajat oppii hiljalleen. mut aikaa saa varata.

Fysioterapeutti kylla sitten opettanee niskanhallintaa ja antaa varmaan vinkkeja siita mita niskalla kannattaa tehda. Nain ainakin mulla oli. Penttinen vain pisti homman alkuun eli diagnoosin ja neuvoi paallisin puolin alkuun. :) Ja Penttinen tutkii herkat niskat tosi hellasti mika on mun mielesta vaan hyva asia. Oon lukenut taalt niin kurjia tarinoita joissa niska ja paa on tutkittu hirveella voimalla ja vaantelemalla ja oireet on vaan pahentuneet siita.

Mulla on vahva usko siihen etta P tietaa mita ja miksi tekee.

Milloin sa paaset fyssarille?

en ole vielä soittanut on vähän rahat loppu.
minulla suurin ongelma on uni,joka aamu herään sydämen tykytykseen on säikky olo saattaa olla hikinen ja lihakset hapoilla en oikein tiedä mistä johtuu,rauhoittavat auttaa mutta kukaan ei määrää kun ei usko minua.
vissiin aut.nom.herm käy ylikieroksilla. en tiedä mitä tehdä asialle,onko kellään tietoa johtuuko huonosta tyynystä vai mistä.
melkein joka kerta kun käyn lepäämään selälleen rupee sydän jyskää.

haluaisin kokeilla joutsen untuvatyynyä jota penttinen suositteli mutta on kallis eikä ole rahaa.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Kesä 2010, 16:10

Kai se siita niskan asennosta sit johtuu. Eli kun painat paan tyynyyn. Kannattaa katsoa josko vaik(a Attilan postimyynnssa ois Suomen Joutseen hoyhentyynya. ne voi ymmartaakseni maksaa osissa ja pienella korolla. :)
tahdonvoimaa

tyyny

ViestiKirjoittaja mv79 » 02 Kesä 2010, 23:00

mitä joutsen tyyny mallia penttinen on suositellut teille ,unohdin jo mitä hän suositteli minulle.
ja penttinen ei muuten kokeillut kallonpohjan nikamia onko löysät.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 03 Kesä 2010, 01:04

Moi!

50 x 60 cm ja 400 g puolikova tyyny on mulla. Mutta ma olen ottanut 2 desia pois hoyhenia. :)

Siina sen tuntee samalla kun kokeilee kipupisteita ja merkittava loysyys nakyisi myos MRI:ssa.Siis tosi merkittava loysyys.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja mv79 » 03 Kesä 2010, 01:29

tahdonvoimaa kirjoitti:Moi!

50 x 60 cm ja 400 g puolikova tyyny on mulla. Mutta ma olen ottanut 2 desia pois hoyhenia. :)

Siina sen tuntee samalla kun kokeilee kipupisteita ja merkittava loysyys nakyisi myos MRI:ssa.Siis tosi merkittava loysyys.

mri jossa kävin oli vanhalaite eikä se ollut niin tarkka.sain tunniselta lähetteen kuvaukseen ja s oli halpa en tiennyt silloin että olin vanha
penttinenkin kirjoitti lausunnossa että sisiitä niskasta että on normaali kuvaustarkuuden puitteissa.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Untuva tyyny, muotoutuva tyyny

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Kesä 2010, 16:49

Minulla 50x60 cm Napakka matala Joutsen Untuvatyyny 300g
- (90/10 Untuva/untuvainen höyhen)
- 78,90e Stockmannilla.

Ostin ensin jonkun 50x60cm 500g untuvaa sisältävä tyyny, mutta sain onneksi vaihdettua tuohon pienempään, kun eihän sillä korkealla. Nykyistä tyynyä saa muotoiltua aika hyvin.

Toisena tyynynä Tempuri huomattavasti pehmeämpi muotoutuva tyyny, jossa yläosassa pienempi ja alaosassa isompi "kukkula". Se oli jotain 50e ja olen ostanut sen joskus 5v sitten.

mv79 kirjoitti:kun tää sekavuus joka tuli siitä pötkylästä niskassa tapahu vasta huhmarin käynnin jäjkeen niin päätin ottaa huhmariin yhteyttä ja hän kertoi sen johtuvan yläniska nikamien lignmenttien/nivelsiteiden löysyydestä josta johtuu että nikama painaa jotain(en enää muista mitä)ja käski hankkia
pehmeän kaulurin.

Ei sitä oikein pysty toteamaan luultavasti sen kummemmin kuvista tuota autonomisen hermoston häiriö. Jos sellainen on, niin pitkässä vuorokauden autonomisen hermoston tutkimuksessa se näkyy. Niitä taas tehdään Hesassa jossakin laitoksessa. Joskus Ortonin laitoskuntoutuksesta laitetaan sinne. Sinulle muistaakseni tehtiin se yksi yön aikainen mittaustutkimus, jossa autonomisen hermoston oireilu taisi näkyä.

Onko sinulle mv koskaan tehty neuropsykologisia testejä, jossa on tutkittu muistia yms? Välillä tuntuu, ettet ihan ymmärrä kaikkea mitä täällä sinulle sanotaan ja toisaalta saatat ehkä huomaamattasi toistaa joitakin asioita. Tuntuis, että olis hyvä, että nuo tutkimukset tehtäisiin sairaanhoitopiirin sairaalassa, mutta ongelmana voi olla, että miten saa lähetteen sinne.

Tärkeätä voisi olla, että saat ensimmäisenä patja/tyyny asian kuntoon. Itsellä ne ainakin ovat ne ykkösasiat autonomisen hermoston ärsytyksen kannalta. Mieti myös voisiko bentsoriippuvuus aiheuttaa noita mainitsemiasi oireita vammojen lisäksi. Bentsojen käyttöä ei kannata yhtäkkiä lopettaa.

Tärkeätä on, että luottaa omiin tuntemuksiinsa oireiden suhteen ja toimii siten, että provosoi oireita mahdollisimman vähän. Kukaan muu ei voi tietää miten kroppasi toimii ja miltä oireesi tuntuvat.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)