Alaselän kipu retkahdus/aivovammaan liittyen ....?

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Alaselän kipu retkahdus/aivovammaan liittyen ....?

ViestiKirjoittaja alaria » 15 Helmi 2010, 11:49

Hei,

Nyt sitten kipulääkäri nosti kätensä pystyyn alaselän kipuni osalta ...

Taustalla minulla on mm. alarialigamentin repeämä, retkahdusvamma ja aivovamma.

Minut herättää aamuyöstä alaselän kipu joka tuntuu siltä kuin selkä olisi useammassa osassa. Minun on lähdettävä liikkeelle ja silloin jalat ovat tönköt ja kipu saattaa säteillä selästä pakaraan ja edelleen jalkaterään asti. Lisäksi jos kävelen saan saman kiputilan seurakseni muutamaksi päiväksi kävelyn jälkeen.

Onko teillä kellään muulla vastaavaa? Mikä on kivun mekanismi (psyykkistä on tarjottu, mutta en usko ...)? Mitä tälle voisi tehdä, kun venyttely aiheuttaa lisäkipuja, tasapainovaikeuksia ja pahoinvointia?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Voisiko lonkankierrot auttaa?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Helmi 2010, 03:39

Minäkään en suostu uskomaan syytä psyykkiseksi. Ainakin oma fysiatrini on selittänyt, että kivun mekanismi on koko selkäytimen venähdysvamma, joka siis ulottuu aivan lantioon asti ja säteilee myös jalkoihin sieltä.

Itselläni oli aluksi jonkinmoista lantion/alaselän hermokipua, johon on auttanut niskan kuntouttaminen. Eli sieltä se juontaa sitten kai juurensa lopulta. Myös rauhalliset lonkan kierrot ovat auttaneet alaselkään. En tiedä, voisiko niistä olla sinulle yhtään jelppi? Toivottavasti. Jos siltä tuntuu, kokeile ihmeessä. Tänne olen kirjoittanut niistä tarkemmin: Tärkeintä on aloittaa muutamalla rauhallisella toistolla per jalka ja kuulostella tuntemuksia. :D

Voimia!:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... highlight=
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

alaselkäkipua..

ViestiKirjoittaja lumiukko » 16 Helmi 2010, 16:41

Minulla on myös päivittäin tuo alaselkä kipeä. Mitä enemmän touhuilen ja olen jalkeilla sitä kipeämpi olen. Ja kipu tosiaan vaikuttaa jalkoihin ja sitä myöten kävelyyn.

Apua vaivaan en ole saanut koskaan. Särkylääkettä otan joskus mut koetan teppuroida päivästä toiseen silti. Venyttely ei todellakaan auta mulla pahentaa vain tilannetta. Kävely ehkä parasta mikä siihen auttaa vaikka se ei aina helppoa olekaan.

Mutta en usko todellakaan et se psyykkistä on.

Voimia Alaria!
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Helmi 2010, 18:37

Pystyttekö te vesikävelemään? Tuleeko siitä vähemmän oireita kuin tavallisesta kävelystä vai oletteko huomanneet eroa?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja lumiukko » 16 Helmi 2010, 19:51

Vesikävely ei ainakaan minulla onnistu koska tulee hutera olotila sen jälkeen. Ja muutenkin vesi elementtinä on haastava koska minulla on tasapainohäiriö niin se tekee vielä haastavammaksi vedessä olemisen.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Helmi 2010, 22:25

lumiukko kirjoitti:Vesikävely ei ainakaan minulla onnistu koska tulee hutera olotila sen jälkeen. Ja muutenkin vesi elementtinä on haastava koska minulla on tasapainohäiriö niin se tekee vielä haastavammaksi vedessä olemisen.

Se on muuten totta, että jos tasapainoilu vedessä on melko haasteellista. Ja eipä sitä hirveän huonolla tasapainolla uskalla lähteä halliin, ettei vaan telo itseään. Mullakin oli silloin alussa tosi hassu olo kun nousin vedestä. Aivan kuin "leijunut" ilmassa, kun hermotus ei tosiaankaan pelannut. Joskus tuntui niinkuin olisi ollut edelleen vedessä, vaikka seisoi tukevasti lattialla. Hassuja juttuja... Paree vaan hymyillä. ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja alaria » 17 Helmi 2010, 19:22

Venyttää en uskalla, koska kaikki venyttäminen mikä tapahtuu vyötärön yläpuolella laukaisee kivut.

Olen kokeillut vesikävelyä, mutta jouduin "loiventamaan" vain jalkojen liikkeeseen, sitten vain polovesta alaspäin liikkeeseen ja sitten täysin pystysuoraan asentoon.

Tasapaino on täysin hukassa, kun altaasta nousee ... pitää mennä pitkin seiniä ja hitaasti ...

Minun käskettiin rentouttamaan lämminvesiterapia altaassa koko yläkroppaani, mutta en tiedä mistä löytäisin sellaisen?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Helmi 2010, 20:26

alaria kirjoitti:Venyttää en uskalla, koska kaikki venyttäminen mikä tapahtuu vyötärön yläpuolella laukaisee kivut.

Olen kokeillut vesikävelyä, mutta jouduin "loiventamaan" vain jalkojen liikkeeseen, sitten vain polovesta alaspäin liikkeeseen ja sitten täysin pystysuoraan asentoon.

Tasapaino on täysin hukassa, kun altaasta nousee ... pitää mennä pitkin seiniä ja hitaasti ...

Minun käskettiin rentouttamaan lämminvesiterapia altaassa koko yläkroppaani, mutta en tiedä mistä löytäisin sellaisen?

Sama täällä, venyttäminen ankarasti kielletty. Pumppauksilla olen pärjännyt, vaikka välillä tuntuukin siltä, että on PAKKO venyttää... Mutta siitä kärsii, jos menee venyttämään jo kerran venynyttä hermokudosta.

Vesikävelyyn neuvottiinkin minulle juuri noin, että täysin pysty suorassa asennossa ja hyvin kevyesti nimenomaan polvesta alaspäin liike, tai jopa nilkasta, jos on tosi herkällä kroppa. Niskaan tulee kuulemma liike joka tapauksessa. vaikka se tuntuisi kuinka vähäiseltä. No, eihän tuo sit mitään kuntoliikuntaa ole, mutta staattiset pidot sitten on sitä. Jos alkaa vetää vedessä sillä perinteisellä kauhontatyylillä, siinäkin kuulemma hermokudos vaan venyy lisää.

Lämminvesialtaita ei taida olla kovinkaan monessa uimahallissa, vaan ne menee sitten kylpylöiden puolelle. Ainakin Tampereella on näin. Olisiko siellä mitään ykstyistä fyssarihoitolaa, jossa voisi käydä? SIlloinkin taitaa ongelmaksi muodostua, etteivät laske mielellään yksin haltaille... :( Kerro ihmeessä, jos bongaat moisen. :D
tahdonvoimaa

alariavamma myös

ViestiKirjoittaja tessa14 » 18 Helmi 2010, 10:55

Eli mulla on kanssa alaria revennyt, aivovamma ja niskassa välilevy ym.No ja mun alaselkä meni ihan rikki viime kesänä,, ensin usein tuntui just yöllä, että on katkeamassa ja heräilin siihen ym.. Kipulääkkeitä ja omt-fysiota koitettiin, mutta lopulta otettiin magneetit niin parin vuoden aikana toi alariavamma tasapainovaikeuksineen ym..on rikkonut mun koko selän, koska olen liikkunut ihan väärin, eli mulle tullut rappeumaa, pulllistumia, nikaman yks väli liikkunut, lantion nivelpussit oli tulehtunut. Hurja kortisoni piikitys ja Ortonissa yritettiin korjata selän virhe asentoa, mutta menee koko ajan huonommaksi, koska pelkkä niskavamma ja siihen vielä aivovamma tekee sen, että kuulemma pakarat eivät puristu enää liikkeessä ja kävelen jotenkin tosi omituisesti...ja se ei ole päästä kiinni vaikka siellä onkin vaivaa..

Eli niskavamma rikkoo koko selän, ja Helena Huhmar selitti mulle, että ku ku tasapainojärjestelmä ja gravitaatio (se maanvetovoima) on rikki autonomisesta hermostosta niin just yön aikana kehon painavimmat osat painuu alas...tempur patjaa sain kokeeksi ja se oli ihana!! Mutta maksaa possu paljon ja mulla vielä koko jutun käsittely kesken, eli ei ole 2000 euroa patjaan. EN muista alaria missä olet hoidossa, mutta itse olen ortonin kuntoutus ja kipupkl:n sekä kävin käpylässäkin, mutta siis Ortonista lähtenyt suositus sairaanhoitopiirille, että niiltä saisi patjaan maksusitoumus...Mutta kehottaisin menemään tutulle ja turvalliselle fysioterapeutille?? ja uusia kuvia, koska kuten aiemmin laitoin niin mun selkä menny ihan paskaks ton niskavamman takia : (...ei riitä, että niska ja pää hajoaa kivuista niin nyt alaselkä...odottelen myös mahdollisia Ortonin puudutuksia alaselkään...
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)