verenkierto, rytmihäiriöt, vireystila, hikoilu/vilu

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

verenkierto, rytmihäiriöt, vireystila, hikoilu/vilu

ViestiKirjoittaja tessa14 » 16 Tammi 2010, 15:11

Mulla on siis todettu kaularankavamma, ortonissa ja Huhmar kävi Ortonissa ja sitte tehtiin ne neuropsykologiset testit ja nyt olen käynyt neuropsykologisessa kuntoutuksessa vuoden ja oppinut :

että autonominen hermosto sijaitsee niskassa/kaulassa joka on kuin ihmisen akku,,,eli siellä säädellää kaikkea mihin itse ei voi vaikuttaa verenkiero ja syke eli itsellä vaihtelee 40-100 leposykekin,, rasituskoe näytti. että minulla on aina rytmihäiriöitä levossa, mutta kun sain betasalpaajia meinasin pyörtyä kun pulssi aleni vielä entisestää,,Sen olen oppinut kuntoutuksessa eli just kun illlalla hakkaa sydän niin akku on liian väsynyt eli pitäisi levätä päivällä moneen otteeseen eli ladata akkua..koska sieltä ei sitten lähde virtaa aivoihin : (...

Eli myös vireystila sekä lämmönsäätelyjärjestelmä menee rikki jos niskaa kohdistuu retkahuksia..ym muun laisia venytyksiä..

Kaiken kaikkiaa pitäisi osata hengitellä rauhassa ja lepäillä paljon jotta autonominen hermosto pysyisi hyvässä kunnossa...

Siinähän se riemu just repeää kun on niskavamma, ja on tutkittu joka pkl:llä sydän, verosuoni, sisätaudiot..kun suolistossa ongelmia, kivut fysiatrian pkl ym..SItte kun on pari vuotta kiertänyt joka puolella eikä mitää ole löytynyt niin johan alkaa miettiä, että kaikki taisikin olla kuviteltua..jonka onneksi Huhmar omassa tilanteessani ainakin korjasi luulon tiedoksi...
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Tammi 2010, 12:14

Toivottavasti saat Käpylästä hyviä vinkkejä. Kirjoittamasi on tuttua meille monelle retkahdusvammaiselle.

Mielellään kuulen minkälaisia vinkkejä ja ohjeita Käpylästä olet saanut, ja mitä oppinut. ü
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 04 Huhti 2010, 16:24

Mulla ollu noita samoja oireita. Milloin mitäkin. Hikoilu oli pahimmillaan kun yritin vielä töitä tehdä. Hiki valui jopa nilkoista, oli se vänkää.

Jossain vaiheessa tajusin, että kun sydän lyö tosi tiuhaan niin uni tulee kun vaan silmät lyö kiinni.

Nykyään tuo rytmihäiriö vaikuttaa elämään. Viime syksynä en oikein vessaan jaksanut kävellä ja selvisi matala verenpaine ja kovat rytmihäiriöt. En edes tiennyt, että minulla niitä rytmihäiriöitä oli. Tehtiin vuorokauden holter-mittaus ja sen perusteella vielä ultrattiin kun epäiltiin sydämen laajentumaa.

Lääkkeillä sain rytmit oikenemään mutta en syö niitä jatkuvasti. Normi verenpaineeni on luokkaa 90/60 ja pulssi 50-60.

Tällä palstalla olen kuullut, että näillä ja retkuvammalla on yhteys mutta ei lääkärit näiden yhteen kuulumisesta tunnu tietävän.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Loka 2010, 15:48

Hei :) , olen uusi täällä foorumilla ja lueskelen nyt ihan ihmeissäni, että mihin kaikkeen nuo niska-hartiaseudun ongelmat voivat vaikuttaa :shock:

Eli minulla epäillään tällä hetkellä TOS-syndroomaa, mutta tutkimukset ovat vielä kesken. Viime kuukausina minulla on ollut ongelmana (niska ja käsikipujen lisäksi) aivan tolkuton hikoilu, eli jopa muutaman minuutin rauhallinen kävelykin saa minut hikoilemaan niin, että joutuu pyyhkimään hikeä kasvoilta vielä pitkään sen jälkeen ja vaatteet tuntuvat nahean kosteilta :oops: .

Lisäksi syke nousee pilviin jo rauhallisessakin liikunnassa ja rytmihäiriöitä tulee usein (sykemittari näytti maksimisykkeeksi 206 joogassa muutama viikkoa sitten... :roll: ) Levossa en yleensä rytmihäiriöitä huomaa, mutta syke tuntuu todella voimakkaalta iltaisin, niinkuin sydän yrittäisi hypätä rinnasta ulos. Muljahteluita oli ennen, mutta ne ovat loppuneet, kun sain kilpirauhaseni hyvään hoitotasapainoon.

Olen kuitenkin aina liikkunut paljon ja minun pitäisi olla suht' hyvässä kunnossa, joten voivatko nämä oireet todellakin liittyä niskavaivoihin?! :shock:
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)