Niskan okahaarakkeet poikki

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Niskan okahaarakkeet poikki

ViestiKirjoittaja sinnaku » 05 Loka 2009, 15:55

Hei!

Olen uusi käyttäjä enkä tiedä tuleeko postaus oikeaan paikkaan.

Olin talvella 2005 onnettomuudessa, jossa tipuin hevosen selästä pää edellä maahan ja seurauksena whiplash vamma, nivelsiteet repesivät niskasta ja okahaarakkeet C5 ja C7 nikamista meni poikki.

Silloin hoitava sairaala lähetti yhden sairaalassa vietetyn yön jälkeen kotiin niskatuessa, tuki oli minulla yhteensä 2kk. Mitään niskalle ei tehty sairaalassa, pelkästään kuvattiin ja särkylääkkeet. Arvio niskasta oli että kuntoutuu normaaliksi,mutta okahaarakkeet eivät luudu takaisin.

Olen nyt kärsinyt niskakivuista tuosta onnettomuuspäivästä lähtien, se on myös levinnyt selkään ja säteilee jalkoihin ja käsiin. Puutumisia on. Hoidatin vammaa itse pitkään fysioterapiassa, esim. käsien ja pään liikeratoja korjattiin.

En saa mistään kunnon apua kipujen kanssa, murtumakohta on edelleen niin kipeä ettei siihen voi koskea. Olin myös auto-onnettomuudessa alkuvuodesta jossa sain uuden retkahdusvamman ja sitä hoidettiin uudestaan vain kaulurin kanssa.

Onko teillä vinkkejä miten saada tämä asia hoitoon vai joudunko vain syömään lääkkeitä? tällä hetkellä kipu on aika sietämätön ja säteilee oik.pakaraan, kävely sattuu ja jalka puutuu, samoin joskus kädet ja pikkurilleihin asti säteilee kipu.

Ensimmäinen onnettomuus tapahtui suomessa, autokolari ulkomailla, olen tällä hetkellä myös ulkomailla.. ehkä voi olla mahdollisuus tulla suomeen hoitoon jos vain jotain oikeasti tapahtuisi. tai jos olisi mahdollisuus päästä hoitoon täällä ns. nykyisessä "koti"maassa.

Kaikki vinkit tervetulleita niin kivun hallintaan kuin hoitomuotoihin :)
sinnaku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Niskan okahaarakkeet poikki

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Loka 2009, 16:31

sinnaku kirjoitti:Hei!

Olen uusi käyttäjä enkä tiedä tuleeko postaus oikeaan paikkaan.

Onko teillä vinkkejä miten saada tämä asia hoitoon vai joudunko vain syömään lääkkeitä? tällä hetkellä kipu on aika sietämätön ja säteilee oik.pakaraan, kävely sattuu ja jalka puutuu, samoin joskus kädet ja pikkurilleihin asti säteilee kipu.

Ensimmäinen onnettomuus tapahtui suomessa, autokolari ulkomailla, olen tällä hetkellä myös ulkomailla.. ehkä voi olla mahdollisuus tulla suomeen hoitoon jos vain jotain oikeasti tapahtuisi. tai jos olisi mahdollisuus päästä hoitoon täällä ns. nykyisessä "koti"maassa.

Hei sinnaku! Ihan oikeaan paikkaan viesti tuli. Ensinnäkin olisi hyvä löytää retkahdusvammaan perehtynyt lääkäri (fysiatri/neurokirurgi). Lääkärin olisi hyvä osata huomioida myös aivovammaoireiston mahdollisuus ja ymmärtää neuraalikudoksen- ja selkäytimen venähdysvamma. Hänen olisi hyvä arvioida MRI tarve.

Fysioterapia pitäisi olla kevyttä ja neuraalikudokseen vaikuttavaa. CST on yksi tällainen hoitomuoto, mutta siinäkin pitäisi löytää CST + retkahdusvamman hoidon osaaja. OMT-terapiaan osa lähetetään, mutta tämä hoitomuoto on monelle liian voimakas.

Helsingissä löytyy Whiplash-asiantuntijalekureita Ortonilta. Samoin Tampereelta löytyy hyvä fysiatri ja hyvä neurologi. Ehkä Turustakin asiantunteva neurokirurgi. Jos olet Ruotsissa tai Norjassa, niin voin antaa vinkin mistä kysyä hoitavaa tahoa.

Onko sinulla autonomisen hermoston oireistoa: hikoilu/palelu, sydän hakkaa? Onko oireita silmissä, pään alueella muuta kuin säryt? Onko muisti-/keskittymishäiriöitä, huimausta,...?

Oliko oireisto alussa vain niskassa vai myös rintarangassa tai kenties koko selässä?

Onko niskasta otettu MRI kuva?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sinnaku » 05 Loka 2009, 16:50

fedja kirjoitti:Hei sinnaku! Ihan oikeaan paikkaan viesti tuli. Ensinnäkin olisi hyvä löytää retkahdusvammaan perehtynyt lääkäri (fysiatri/neurokirurgi). Lääkärin olisi hyvä osata huomioida myös aivovammaoireiston mahdollisuus ja ymmärtää neuraalikudoksen- ja selkäytimen venähdysvamma. Hänen olisi hyvä arvioida MRI tarve.

Fysioterapia pitäisi olla kevyttä ja neuraalikudokseen vaikuttavaa. CST on yksi tällainen hoitomuoto, mutta siinäkin pitäisi löytää CST + retkahdusvamman hoidon osaaja. OMT-terapiaan osa lähetetään, mutta tämä hoitomuoto on monelle liian voimakas.

Helsingissä löytyy Whiplash-asiantuntijalekureita Ortonilta. Samoin Tampereelta löytyy hyvä fysiatri ja hyvä neurologi. Ehkä Turustakin asiantunteva neurokirurgi. Jos olet Ruotsissa tai Norjassa, niin voin antaa vinkin mistä kysyä hoitavaa tahoa.

Onko sinulla autonomisen hermoston oireistoa: hikoilu/palelu, sydän hakkaa? Onko oireita silmissä, pään alueella muuta kuin säryt? Onko muisti-/keskittymishäiriöitä, huimausta,...?

Oliko oireisto alussa vain niskassa vai myös rintarangassa tai kenties koko selässä?

Onko niskasta otettu MRI kuva?

Hei Fedja, kiitos vastauksestasi!

Niskasta otettiin MRI kuva silloin kun onnettomuus tapahtui eli 2005 talvella. Alkujaankin oireet olivat niskassa, selässä, rintarangassa ( taisi olla jotain vikaa solisluissa/ luukalvossa). Lääkärit eivät löytäneet mitään viittauksia silloin että selkäytimessä olisi vikaa.

Asun nyt ranskassa, täällä on kerran otettu tuon autokolarin jälkeen tavallinen röntgen jossa näkyi ettei okahaarakkeet ole luutuneet. Lääkäri arvioi että olisi jonkinlaista arpikudosta niskassa, en tiedä onko siitä mitään haittaa.

En osaa sanoa mitään tuosta autonomisen hermoston oireista, selkeästi onnettomuuden jälkeen on tullut enemmän ns. pelkotiloja, ainakin itse olen sen niin käsittänyt. Kädet tärisee, sydän hakkaa, on huimausta ollut, paljon päänsärkyjä, silmien taakse pistää. Tämä tulee kuitenkin esille esim. jos joudun puhumaan onnettomuudesta, joten olen sen ajatellut olevan vain traumaa, josta pitäisi puhua jonkun ammattiauttajan kanssa.. en voi puhua muille asiasta ilman että nämä oireet tulevat.

onnettomuus tapahtui Tampereella, joten olin TAYSissa hoidossa alkuun. Hakeuduin itse sen jälkeen neurologille, koska sairaalasta kerrottiin että he eivät enempää hoida ko.asiaa.

Olen nyt ottamassa huomenna yhteyttä fysioterapeuttiin täällä, en tiedä minkälaista se täällä on. En vain tiedä, onko hyvä idea mennä fyssarille jos on kovat kivut, vai pitäisikö vielä odottaa että kivut lievenisivät?

Kävin siis yleislääkärillä, hän määräsi 3 eri lääkettä kipuihin, fysioterapialähete 10 kertaa sekä jos kivut jatkuvat niin röntgeniin lähete myös.
sinnaku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Loka 2009, 17:27

sinnaku kirjoitti:Niskasta otettiin MRI kuva silloin kun onnettomuus tapahtui eli 2005 talvella. Alkujaankin oireet olivat niskassa, selässä, rintarangassa ( taisi olla jotain vikaa solisluissa/ luukalvossa). Lääkärit eivät löytäneet mitään viittauksia silloin että selkäytimessä olisi vikaa.

Selkäytimen venytysvamma ei yleensä näy MRI:ssä. Selkäytimen venytysvamman seurauksena voi tulla saman kaltaista oireistoa kuin selkäydinvamman seurauksena. Venytysvammassa voi osa hermoyhteyksistä katketa ja voi kasvaa uusia yhteyksiä ja hiukan ihmeellistä sähköistä toimintaa.

sinnaku kirjoitti:arvioi että olisi jonkinlaista arpikudosta niskassa, en tiedä onko siitä mitään haittaa.

Kyllä siitä voi olla paljonkin haittaa. Se voi olla kipuja ylläpitävä syy. Arpikudosta voi olla selkärangan ulkopuolisissa kudoksissa (lihakset, hermokudos, kalvot/ligamentit) tai sitten selkäydin/aivokalvoissa revähdyksen seurauksena.

sinnaku kirjoitti:En osaa sanoa mitään tuosta autonomisen hermoston oireista, selkeästi onnettomuuden jälkeen on tullut enemmän ns. pelkotiloja, ainakin itse olen sen niin käsittänyt. Kädet tärisee, sydän hakkaa, on huimausta ollut, paljon päänsärkyjä, silmien taakse pistää. Tämä tulee kuitenkin esille esim. jos joudun puhumaan onnettomuudesta, joten olen sen ajatellut olevan vain traumaa, josta pitäisi puhua jonkun ammattiauttajan kanssa.. en voi puhua muille asiasta ilman että nämä oireet tulevat.

Jos liittyvät vain onnettomuudesta puhumiseen, niin silloin voi olla kyseessä Post Traumaattinen Stressireaktio ja EMDR on siihen aika tehokas menetelmä. Jotkut väittävät EFT hoidon toimivan myös.

Onko sinnaku katseen kohdistamisessa vaikeutta, kaksoiskuvia, tinnitusta, valoherkkyyttä, ääniherkkyyttä?

sinnaku kirjoitti:Hakeuduin itse sen jälkeen neurologille, koska sairaalasta kerrottiin että he eivät enempää hoida ko.asiaa.

Ok. Jos Tampereelle on kontakteja, niin siellä ainakin yksi whiplash-guru on, jos et muualta hoitoa löydä.

sinnaku kirjoitti:Olen nyt ottamassa huomenna yhteyttä fysioterapeuttiin täällä, en tiedä minkälaista se täällä on. En vain tiedä, onko hyvä idea mennä fyssarille jos on kovat kivut, vai pitäisikö vielä odottaa että kivut lievenisivät?

Kävin siis yleislääkärillä, hän määräsi 3 eri lääkettä kipuihin, fysioterapialähete 10 kertaa sekä jos kivut jatkuvat niin röntgeniin lähete myös.

Ehdottomasti etsi käsiisi lääkäri, joka on tietoinen retkahdusvamman oireistosta ja perehtynyt siihen. Yleislääkäri ei ole (ainakaan yleensä) pätevä hoitamaan tätä vammaa. Samoin ei kannata mennä kelle tahansa fysioterapeutille, vaan retkahdusvammaan perehtyneelle.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Loka 2009, 01:56

Moi Sinnaku ja tervetuloa palstalle! Jos koet, että Tampere-tietäjä osaisi auttaa, pistä ihmeessä vaiks privaa. Olen kuntouttanut niskaani Mansessa about 6 vuotta (ensin kaikin ei-sopivin hoidoin/hoitajin 03-04) ja nyttemmin uuden haaverin myötä 05/08> Tampereen fysiatripalvelussa, mikä on toiminut erinomaisesti. Sieltä löytyy Fedjan mainitsema retkuexpertti fysiatri ja kuntoutuksee er.pätev. ja manuuaalisten tekniikoidenkin taitaja Eero Penttinen sekä retkahdusvammojen kuntoutukseen mm. CST:n keinoin erikoistunut fysioterapeutti. Lisäksi tiedän Kangasalta toisen CST/retkuosaajan, fysioterapeutin. Ja kyllä, oireisto voi olla mitä kummallisinta...! Kaikki taitaa olla täälläkin koettu, paitsi luunmurtumat... Ehkä kannattaisi soittaa ko. hoitopaikkaan ja kertoa/keskustella tilanteesta ja sitten miettiä uudestaan mahd. paluuta Suomeen. Voimia ja tsemiä Ranskan suuntaan! Kysele toki tarkemmin, jos siltä tuntuu! Ü
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Loka 2009, 02:15

Kannattaa kysellä Tampereen Fysiatripalvelusta ranskalaisia CST-kollegoita. Muistelen kaksikon käyneen siellä suunnilla kouluttamassa itseään (ja muita) eli jotain verkostoa luulisi olevan. Ja ymmärtääkseni mm. Belgia, Hollanti, Ranska ja Saksa ovat huomattavasti edellä mm. CST-hoitojen käytössä ja koulutuksessa! Toivottavasti keskustelu täällä ei laukaise oireistoa ja koet foorumin turvalliseksi ja miellyttäväksi paikaksi jakaa kipeitäkin muistojasi. Ü
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Loka 2009, 09:59

Sinnaku, sellainen tuli vielä mieleen, että siellä Ranskassahan voi olla ihan
retkahdusvamman hoitamiseen erikoistuneita kuntoutuslaitoksia, -keskuksia. On kuitenkin sen verran isompi maa kuin tämä Suomi.

Anteeksi, jos tuo eilinen vastaus oli hieman lakooninen. Väsytti, niin tuli vaan ladottua asiat.

Yksi mistä voi kanssa kysellä Ranskan retkahdusvamma-asiantuntijoista, on KuntoutusOrton. Jos kiinnostaa, niin voin laittaa yksityisviestillä tietoa.

Tuo CST-terapia on kraniosakraalinen terapia. Siitä löytyy oma ketju hoidot-osiosta. Jotkut fysioterapeutit ovat opiskelleet käyttämään tuota menetelmää. Joillekin retkuille se on ainoa hoitomenetelmä, jota voi käyttää, joillekin taas sekään ei sovi. Hoitomenetelmä on kevyt, mutta sen vaikutukset voivat olla voimakkaita. Erittäin tärkeää on, että CST:n osaava hoitaja ymmärtää niskan retkahdusvammaa ja siihen mahdollisesti liittyvää aivovammaa. Hoitajan ammattitaito vaikuttaa erittäin paljon siihen toimiiko CST vai ei ja onko hoidon vaikutus hyvä vai liian raju.

EMDR taas on silmänliiketerapia, jonka avulla voidaan saada käsitellyksi jokin voimakasta ahdistusta aiheuttava muisto, esim. kolari.
http://www.emdr.fi/emdr.html
Minä sain tuosta paljon apua joihinkin onnettomuuden seurauksena tulleisiin kauhuihin. Niskan retkahdusvammaan voi sinänsä liittyä autonomisen hermoston toiminnan herkistyminen ja ne voi sitten mennä sekaisin, mikä osa on vammasta johtuvaa, mikä psyykkisestä traumasta.

Tsemppiä!
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sinnaku » 06 Loka 2009, 11:03

Hei taas!

Kiitos teille molemmille!

Minulla ei ole nyt mahdollisuutta tulla takaisin suomeen, on yliopistossa lukukausi kesken ja muutenkin elämä on täällä. Tietty jos olisi rahaa, niin tulisin suomeen hoitoon mutta tällä hetkellä en saa tukia suomesta enkä ranskasta opiskeluihin tai muutenkaan, niin on vaikea tehdä päätöksiä. Joutuu miettimään 2 kertaa ennenkuin menee lääkäriin selkäkipujen takia, nyt tämä on vaan mennyt taas niin pitkälle että on pakko. Tällä hetkellä sattuu istuminen, seisominen ja kävely, makuulla sattuu myös mutta levolla menee pahimmat ohi. Sekä kävely auttaa vaikka alkuun sattuukin. Varsinkin nyt uutena oireena on tuo pakaraan tuleva kipu, jonka takia jalka melkein pettää alta. Eilen mies sai taluttaa olohuoneesta makuuhuoneeseen kun ei kestänyt kävellä.

Koska asun pienessä kaupungissa etelä-ranskassa (verrattuna esim. pariisi) täällä on vähän fysioterapeutteja, ehkä Marseillessa voisi olla jotain spesialisteja. Vaikka neuvoitte ettei kannata mennä ihan mille tahansa fyssarille, niin kipu on jo niin paha kävellessä ja istuessa, seisoessa ja maatessa että huomenna mennään juttelemaan paikallisen fysioterapeutin kanssa. Lääkärin lähetteessä oli maininta että pitäisi tehdä hierontaa ja RF, en ole varma mistä tuo lyhenne tulee. Lääkäri kyllä tietää taustani ja että whiplash vammoja on ollut 2.

Myös ranskalainen kaverini lupasi antaa yhden spesialistin nimen Marseillesta, joka on hoitanut erilaisia selkävammoja.

Fedja, nyt kun mainitset, ääniherkkyyttä ja valoherkkyyttä on, ulos kun menee niin kävelen melkein silmät kiinni jos ei ole aurinkolaseja koska se sattuu silmiin. tinnitusta on ollut jo pitkään, ihan yötä päivää. Silmissä on jotain vikaa, vaikka ne on leikattu, kaksoiskuvaa tulee joskus tai ihan kuin karsastusta.

Aikaisemmin suomessa sain sellaista hoitoa, jossa oli kehikko pään ympärillä ja siitä tuli valo seinään. Sillä harjoiteltiin pään liikeratoja muistaakseni, tämä oli erittäin vaikeaa eikä kaikkea saatu korjattua vaikka liikeradat tulivat paremmiksi.

En tiedä yhtään mitä tehdä, mikään ei oikein auta ja kukaan ei ymmärrä läheisistäni, paitsi mies. Muut sanovat että harrasta lisää liikuntaa! nyt nämä kivut tulivat pahemmiksi taas kun lisäsin uuden lajin, salsan, liikuntakokeiluihini.

Yritän vielä etsiä parempaa apua :) ja kysellä suomen fyssareilta kontakteja!
sinnaku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Loka 2009, 15:31

Heippa sinnaku.

Sen takia kyselin noita valoherkkyyksiä sun muita, että onko hermosto tärähtänyt/saanut jonkinmoisen venytysvamman myös. Ja koska sulla on noita, niin taitaa niskassa olla hermot aika lailla pinteessä.

Taisin sitten lukea väärin, kun luulin sinun kirjoittaneen, että kotimaassa käyntikin mahdollinen tai jotain. ü.

Sen takia laitoin, että kenelle tahansa ei kannata mennä, koska harva fysioterapeutti ymmärtää tuon selkäytimen venytysvamman. Ja jos ei tiedä, kuntoutuksen ohjaus on väärä. Tosin kokeilemallakin pääsee selville mitä fysioterapeutti osaa, jos siihen uskaltautuu. Jos on yläniskan instabiliteettiä, niin sen alueen käsittely voi pahentaa tilannetta hurjastikin.

Hyvähän tuo olisi, että löytäisit apua. Retkahdusvamma on aika erilainen kuin muut selkävammat, mutta jospa saamasi spesialisti hallitsisi retkahdusvamman diagnosoinnin.

Jos olet kiinnostunut muiden tarinoista ja oireistosta, niin Käyttäjäesittely -kohdassa on niistä. Sieltä saa jonkinlaista vertausta omiin oireisiin.

sinnaku kirjoitti:Tällä hetkellä sattuu istuminen, seisominen ja kävely, makuulla sattuu myös mutta levolla menee pahimmat ohi. Sekä kävely auttaa vaikka alkuun sattuukin. Varsinkin nyt uutena oireena on tuo pakaraan tuleva kipu, jonka takia jalka melkein pettää alta. Eilen mies sai taluttaa olohuoneesta makuuhuoneeseen kun ei kestänyt kävellä.

Joo. Oiskohan tuossa nyt kyse siitä, että vamman vaikutukset etenee. Tällä palstalla on monella niskavammaisella oireita koko rangan alueella.

sinnaku kirjoitti:Lääkärin lähetteessä oli maininta että pitäisi tehdä hierontaa ja RF, en ole

Yksi arvaus Radio Frequency tai ed. ranskaksi ü. Voisi tarkoittaa ultraääntä.

sinnaku kirjoitti:Fedja, nyt kun mainitset, ääniherkkyyttä ja valoherkkyyttä on, ulos kun menee niin kävelen melkein silmät kiinni jos ei ole aurinkolaseja koska se sattuu silmiin. tinnitusta on ollut jo pitkään, ihan yötä päivää. Silmissä on jotain vikaa, vaikka ne on leikattu, kaksoiskuvaa tulee joskus tai ihan kuin karsastusta.

Ok. Eli tyypillisiä retkahdusvammaan liittyviä oireita.

sinnaku kirjoitti:Aikaisemmin suomessa sain sellaista hoitoa, jossa oli kehikko pään ympärillä ja siitä tuli valo seinään. Sillä harjoiteltiin pään liikeratoja muistaakseni, tämä oli erittäin vaikeaa eikä kaikkea saatu korjattua vaikka liikeradat tulivat paremmiksi.

Jaa. Tuollaisesta en ole kuullut aiemmin. Missä tuota hoitoa annetaan?

sinnaku kirjoitti:En tiedä yhtään mitä tehdä, mikään ei oikein auta ja kukaan ei ymmärrä läheisistäni, paitsi mies. Muut sanovat että harrasta lisää liikuntaa! nyt nämä kivut tulivat pahemmiksi taas kun lisäsin uuden lajin, salsan, liikuntakokeiluihini.

Kaiken a ja o olisi, että löytäisit hyvän vammaa tajuavan lekurin ja fysioterapeutin, jotka osaavat vamman kuntoutuksen. Sen lisäksi kannattaa itse yrittää hahmottaa mitä voi tehdä ja mitä ei voi, koska toiset eivät voi tietää kuntoasi. Ja jos muut eivät ymmärrä niskassasi on hermostovammaa, johon kaikki liikunta vaikuttaa, niin voivat sen takia sanoa, että liiku, liiku. Tämä vamma ei näyt päällepäin ja useimmiten ei myöskään tutkimuksissa, niin sen takia meitä ei pidetä "sairaina". Omasta kokemuksesta voin suositella, että mahdollisimman kevyttä liikuntaa aluksi ja siihen lisää menevämpää ja rajumpaa, jos niska kestää. Jos joku kuntoilulaji pahentaa, niin kannattaakohan sitä jatkaa.

Yksi tärkeä juttu itselle on ollut se, että on saanut tietoa vammasta vertaistuen kautta ja siihen perehtyneiltä lekureilta/fysioterapeutilta. Siten on alkanut itse hahmottaa vammaa. Nyt tietämys omasta vammasta on itsellä suurempi kuin useimpien lääkärien vastaanotolla.

Kyllä se vielä apu löytyy!
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sinnaku » 08 Loka 2009, 09:18

Eilen olin siellä fysioterapiassa käymässä, ko. nainen oli erittäin hyvä. Hän oli ilmeisesti fysiatrian lääkäri sekä fysioterapeutti ja ymmärsi hyvin niskan revähdysvammoja.

Hän sanoi että niska on revähtänyt niin pahasti että sitä ei voi ihan tavallisin hoidoin kuten hieronnat yms hoitaa. Sekä alaselässä on jotain pahasti vialla, mutta sitä ei voi hoitaa ennen kuin niska on kunnossa.

Kertoi myös että jos tämä ei auta, niin leikkaus voisi olla mahdollinen. En nyt muista tarkalleen minkälainen leikkaus,mutta ilmeisesti jotain jäykistettä murtumakohtaan ja irtoluiden poisto. En kuitenkaan halua leikkausta.. ellei se ole viimeinen vaihtoehto.

Minulla on uusi aika nyt ens ma sinne, sitä ennen pitäisi yrittää jumpata niskaa ja alaselkää varovasti pienillä liikkeillä. Niska on kuulema melkein nurinpäin, kaulan kaari on väärinpäin jo ja samoin selässä. Niskan väärä asento painaa hermoja ja verisuonia ja aiheuttaa kipuja, päänsärkyä, puutumiset yms. puhui hermopinteestä.

Lääkäri oli erittäin huolissaan ja että tämä pitää saada kuntoon, ymmärsi hyvin mitä käyn läpi.. kertoi oman tarinansa kuinka oli lapsena onnettomuudessa, jossa meni niskat ja vasta reilu aikuisena löysi apua millä niskat saatiin korjattua revähdysvammasta.

Kuulostaako teidän mielestä ihan ok lääkärille? itselle jäi olo että vihdoin joku ymmärtää ja tietää asioista.

Tuo "kehikko päänympärille" hoito tehtiin espoossa, ME-fysiotiimissiä.
sinnaku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Loka 2009, 10:24

sinnaku kirjoitti: Kuulostaako teidän mielestä ihan ok lääkärille? itselle jäi olo että vihdoin joku ymmärtää ja tietää asioista.

Kuulostaa kyllä erittäin lupaavalta fysioterapeutilta/lääkäriltä?. Hienoa, että melkein sattumalta noin hyvän fyssarin sait! Hänen oma niskavammansa tuo paljon perspektiiviä hoitoon ja sinun vamman ymmärtämiseen.

sinnaku kirjoitti:Hän sanoi että niska on revähtänyt niin pahasti että sitä ei voi ihan tavallisin hoidoin kuten hieronnat yms hoitaa. Sekä alaselässä on jotain pahasti vialla, mutta sitä ei voi hoitaa ennen kuin niska on kunnossa.

Kertoi myös että jos tämä ei auta, niin leikkaus voisi olla mahdollinen. En nyt muista tarkalleen minkälainen leikkaus,mutta ilmeisesti jotain jäykistettä murtumakohtaan ja irtoluiden poisto. En kuitenkaan halua leikkausta.. ellei se ole viimeinen vaihtoehto..

Minulla on uusi aika nyt ens ma sinne, sitä ennen pitäisi yrittää jumpata niskaa ja alaselkää varovasti pienillä liikkeillä. Niska on kuulema melkein nurinpäin, kaulan kaari on väärinpäin jo ja samoin selässä. Niskan väärä asento painaa hermoja ja verisuonia ja aiheuttaa kipuja, päänsärkyä, puutumiset yms. puhui hermopinteestä.

Tuo kertoo, että ei yritä vaan tavallisia metodeita, vaan ymmärtää vammasta ihan paljonkin.

Hyvä se on ensin yrittää perinteisimmillä metodeilla. Kannattaa ottaa selvää, että minkälaisesta leikkauksesta on kyse. Se ongelma revähdyksessä voi olla tuon murtumakohdan lisäksi C2-C0 -tasolla.

Minkälaisia liikkeitä ohjasi?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Loka 2009, 12:02

Kerrassaan mainiota! Ü Mahtavalta kuulostaa. Tuosta pääsee hyvään alkuun. Hienoa!
tahdonvoimaa

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)