yle teemalta

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

yle teemalta

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 29 Marras 2008, 17:43

alkoi juuri ohjelma ihmisestä, joka joutui autokolariin.
Alkoi dystonia (muistanko oikein) ja pään nykinät ynnä muut nykinät.

Täytyy mennä katsomaan. Mahtaako nähdä netissä tai tuleeko uusintana
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Marras 2008, 14:49

Oliko hyvä ohjelma?

Yritin löytää Ylen Areenasta, mutten löytänyt, ainakaan vielä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 02 Joulu 2008, 15:03

Oli mielenkiintoinen ohjelma.
Siinä oli erilaisia ihmisiä, joilla oli monenlaista voimakasta nykinää ja koko vartalon kramppamista aivan kippuraan asti.
Ihan tarkkaan en muista eli koitan jotain sinnepäin...

Siinä oli mies, joka joutui pyöräillessään auton töytäisemäksi. Hänellä oli hetkellinen tajuttomuus. En muista oliko pitkään sairaalassa. Kypärä oli haljennut.
Kuitenkin hän kävi noin vuoden verran töissä mielestään oireettomana. Sitten alkoi pikkuhiljaa erilainen pään nykinä ja pään särky. Pää alkoi vääntyä krampinomaisesti toista olkapäätä kohti.
Kävellessäkin näki, että hänen niskalihas ja selkälihas olivat tiukkana.

Eli onnettomuudesta oli kulunut vuosi kun erittäin hankalat oireet alkoivat. Kertoo ainakin minulle, että nämä aivovammat ja vauriot ovat hankalia siitäkin syystä, että oireet voivat tulla noinkin myöhään.
Tuli kyllä sellainenkin mieleen, että oliko miehellä kuitenkin jotain oireita jo aiemmin mutta ei vain huomannut niitä?
Itse huomasin kolarin jälkeen kesällä jollain tavalla muistivaikeudet mutta äkkipikaisuuteni, sitä en itse myöntänyt eli en tajunnut. Muut oireet tulivat esiin vasta työhön palattua. Sairaslomani oli käden takia 7kk.

Ohjelmassa oli nuorehko nainen, joka oli ollut aiemmin kaksinkerroin. Vatsa ja selkä ihan krampissa. Hänellä auttoi aivoihin laitettu sähköstimulantti. Oliko oikea sana, ei muista?
Eli aivoihin (johonkin kohtaan) laitettiin piuhat ja rintaan itselaite. Hän näytti mitä tapahtuu kun sammutti säätimellä laitteen. Aivan muutamassa sekunnissa hän alkoi taipua kaksikerroin ja hiukan kouristeli. Hän käynnisti laitteen uudestaan ja alle puolessa minuutissa nousi taas pystyyn. Upea juttu.

Miehelle laitettiin myös tuo laite mutta se ei hänellä oikein toiminut. Jossain vaiheessa kivut olivat pahentuneet. Näki että hänen pää oli tosi kipeä ja hän oli koko ajan jaksamisen rajoilla.

En tuon paremmin muista. Itse mietin sitäkin, että mahtaako hänen päänsärky johtua ainakin osittain niskan kramppaamisesta mutta voi olla myös aivoperäistä.
Olen lukenut jonkun aivovamma potilaan kirjoituksia ja hänellä oli tullut päänsärky kuukausien viiveellä, ei kuitenkaan niskavammaa.
Itselläni ainakin pää tuntuu paisuvan ja kipeytyy ja tulee tuntopuutoksia jos niska on vähänkin jumissa.
Eli päänsärky voi johtua pääkopasta tai niskasta tai molemmista.

Mutta, näin hitaasti tosiaan aivot saattaa reagoida vammaan.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)