Diplomatiaa lääkärin vastaanotolla, neuvoja?

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Diplomatiaa lääkärin vastaanotolla, neuvoja?

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Elo 2009, 10:02

Edellinen yliopistoneurologi oli kirjoittanut jatkojutuiksi epikriisiin
- botuliinihoidon
- jakson kunoutusosastolle yliopistosairaalaan.

Asia 1
Minä haluaisin huutaa ja karjua heille, että missään nimessä ja koskaan en halua botuliinihoitoa. En suostu siihen.

Asia 2
Kuntoutusosastojaksoa neurologi ehdotti jo vastaanotolla. Silloin sanoin, etten ymmärrä mitä se voisi minulle tarjota tällä hetkellä, koska fysiatrinen kuntoutus on ok ja hyvä tällä hetkellä. Siitä huolimatta haluaa minut sairaalaan. Minulla ei ole mitään käsitystä miksi minut laitetaan kuntoutusosastolle yliopistosairaalaan, jossa kukaan ei ymmärrä tätä vamma ja vamman hoidosta yhtikäs mitään. Tottakai ei ole mitään motivaatiota mennä, jos ei näe siinä mitään mahdollista hyötyä. Lisäksi tiedän, että minun on todella raskas olla jossakin muualla kuin kotona, jossa voin relata ja olla yksin silloin kun tarvii. Tiedän, että väsähdän siellä kokonaan, koska siellä on päiväohjelma. Jakson pituutta en tiedä. Toisaalta jakso voi olla hyvä sen takia, että näkevät tilanteeni. Kai ensimmäinen asia on se, että haluan mennä heidän osastolle ja ymmärrään, miksi minun on hyvä sinne mennä. Toiseksi mielestäni minun hoidossa on otettava minun omakin mielipiteeni huomioon. Vastentahtoisesta hoidosta ei ole mitään hyötyä.

Asia 3
Haluan ilmaista oman kantani neurologin mielipiteeseen. Neurologi on sitä mieltä, että hartia- ja pääoireet johtuvat niskasta, mutta selässä ja muualla olevat oireet johtuvat jostakin ihan muusta.shock: :shock: :shock: . Tuota en tajunnut korjata vastaanotolla, koska en siellä tajunnut, että eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa.

Vinkkejä ?
Aion kirjoittaa näistä asioista paperille, koska suusanallinen anti vastaanotolla näyttää olevan aika heikko. Jos teillä on vinkkejä siihen, miten diplomaattisesti ilmoitan heille, että en halua, enkä koskaan tule suostumaan botuliinihoitoon ja sen, että en tällä hetkellä ymmärrä ja tajua miksi minut halutaan sairaalaan kuntoutusosastolle enkä ole motivoitunut osastojaksolle, niin otan ilomielin vinkkejä vastaan. Ei varmaan ole hyväksi, jos kirjoitan lappuun että en missään tapauksessa ja mistään hinnast koskaan halua botuliinihoitoa.

Sen tajuan, että lapun alkuun kannattaa minun kirjoittaa se, mikä heidän toimissaan on mielestäni hyvää....eli se, että katsovat aivojen MRI-kuvan olevan tarpeellinen minun kohdalla.
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 28 Elo 2009, 13:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Moi!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Elo 2009, 12:46

BOTULIINI
Mitähä helevataa siellä Oulussa taas tapahtuu. Minulle tulee sellainen kutina, että botuliinihoito on yhtä turhan kanssa ja voi vain aiheuttaa entistä pahempia oireita. Miten voidaan olla varmoja, ettei se pahenna sekaisin olevan hermoston tilaa entisestään? Katsotaan ja kokeillaan > en hyväksy sinulle moista. Luulis tajuavan, että herkkähermoisen kohdalla kokeilut voi tuoda karmeita seurauksia.

Minun mielestäni kuntoutusjaksolle ei pidä mennä, jos kokee, että se on liian rankka. Mutta onko se todella ainoa tapa todeta sinun tilasi? Pitääkö joutua nöyrtymään taas väärään hoitoon, joka ei todennäköisesti auta vaan on liian rankkaa ja saattaa vielä kunnon entistä alemmaks. En tiedä, mitä tekisin sinun asemassasi. Ehkä jättäisin jakson väliin, VAIKKA se olisi ainoa tapa todistaa asioita. Tosi kinkkinen tilanne.

Ja miten neurologi ei muka tajua tuota, että oireet päästä varpaisiin tulee todellakin niskasta? Ehkä perustat tuon vasta-argumentaatiota sitten muilta saamiisi lausuntoihin, jotka sanovat muuta. Sinut on kuitenkin molemmat suomen gurut tutkinut, joten luulis niillä olevan painoarvoa.

DIPLOMATIA (mitä se on?;)
Juu, kirjaat ensin positiiviset asiat. Pikkunuoleskelu on aina hyvks. ;) Sitten esität oman mielipiteesi. Ei mitään yliliioittelevia lauseita, niin eiköhän se sillä hoidu.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 28 Elo 2009, 13:48

Minä en muuten osastojaksoista tiedä kuin lasten kohdalla, jolloin neurologisella puolella lapsille määrätään osastojakso kolmesta eri syystä.

Ensinnäkin osastojaksoa puoltaa se, että itse lääkäritarkastuksessa ei kyetä määrittelemään potilaan tilaa riittävästi ja osastolla kyetään tarkkailemaan potilasta tarkemmin, jolloin voidaan esim. psykologiset oireet rajata pois ja toisaalta nähdään oirekuvaus tarkemmin, jolloin voi olla jotakin mitä potilas ei itse huomaa. Osastolla kyetään näkemään oireiden laajuus tarkastusta paremmin.

Toiseksi osastojaksot määrätään sen takia, että osastolla kyetään auttamaan ja tutkimaan paremmin, jolloin se tukee potilasta tavallisia lääkärikäyntejä enemmän. Hoitajilla on enemmän aikaa ja kokonaisuus näkyy paremmin osastolla kuin tunnin lääkärin vastaanotolla.

Kolmanneksi osastojaksoille mennään, jotta saisi helpotusta arkeen, jolloin katsotaan osastolla olemisen olevan helpompaa kuin kotona olemisen.

Lääkäreillä on sinun osaltasi kovin vähäiset mahdollisuudet auttaa ja toisaalta minusta tuntuu, että he haluaisivat osastojaksolla selvennystä tilaasi. Ja onhan se pieni mahdollisuus, että sinulla on retkahdusvamman lisäksi jokin muu sairaus, joka on puhjennut retkahdusvamman jälkeen. Autoimmuunisairaudet, reumaattiset taudit, piilevät tulehdukset suolistossa tai nivelissä jne. Sitä vaihtoehtoa ei kannata sulkea pois vaikka oireet olisivatkin selkeästi retkahdusvammaan liittyviä.

Jos aiot harkita kuntoutusjaksoa niin selvitä tarkasti ensinnäkin miten sairaala kykenee järjestämään nykyisen ruokavaliosi, tuleeko sinun osallistua osaston tarjoamaan päiväohjelmaan sinällään vai voitko sopia siitä etukäteen kuntosi ja aiempien fysiatrien antamien hoito-ohjeiden mukaan. Toiseksi voitko olla osastolla esimerkiksi vain päivät, jolloin olisit kotona illat ja yöt tai saisitko oman huoneen ja tuoda omat patjat ja petivaatteet. Voitko keskeyttää osastojakson, mikäli se tuntuu olevan sinun etujesi vastainen.

Pyydä myös heidän määrittelemään osastojakson tarpeellisuus ja se mitä sillä haetaan. Samoin pyydä, että voit tutustua osastoon ja keskustella osastonvastaavan kanssa, mikä heidän näkemys sinun hoidostasi on siellä. Ja toisaalta voitko pyytää mielipidettä tai lausuntoa osastojaksosta sinua hoitaneilta päteviltä fysiatreilta. Jos saisit heiltä mustaa valkoisella niin se auttaisi tilannetta.

Voit mielestäni kirjoittaa oman kantasi paperille neurologin lausunnosta ja kerätä materiaalia, joissa selvinnee miksi nuo muut oireet liittyvät niskojen retkahdukseen. Jos he eivät usko sitä niin onko olemassa tutkimuksia tai hoitoa, joka ei vahingoita tilannettasi entisestään, mutta rajaisi pois muita mahdollisuuksia.

Botuliinihoidosta en osaa sanoa mitään, siitä kannattaisi ehkä kysyä ihan oikeilta asiantuntijoilta.

Toisaalta onhan hyvä, että he ottavat sinut tosissaan tuolla sairaalassa, mutta valitettavasti julkisella puolella on hyvin vähän resursseja ja erilaisia mahdollisuuksia hoitaa.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Elo 2009, 14:42

Pandoralla oli hyvin pointteja, miks mennä tai ei mennä jaksolle. Jos hyödyt on suuremmat kun haitat, niin kai se sitten on järkevää. Minäkin vain mietin sitä, että mitä sinä potilaana tuosta saat? Siis muuta kuin toimintakyvyn paremman/täydellisemmän arvion? Jos se taas vaikuttaa tukiin/korvauksiin jne. niin sitten lienee hyvä juttu mennä. Eikös sinut ole tutkittu päästä varpaisiin ja suljettu kaikki muut sairaudet pois? Siis näin olen ymmärtänyt siitä, mitä olet kertonut. Tuo MRI on plussaa!

Kyllä siis on juuri niinkuin Pandorakin totesi, meidän kaltaisia ei valitettavasti osata, eikä kai halutakaan, hoitaa ja kuntouttaa kuin tietyissä erityisissä paikoissa. Liian moninainen, vaikeastiymmärrettävä ja epämääräinen oirekuva. Kumma juttu, ettei tosin tartte mennä kuin Ruotsiin, niin siellä jopa se oma kuntoutussairaala kaltaisillemme potilaille.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Diplomatiaa..

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 28 Elo 2009, 20:48

Ja muita mieleen juolahtavia asioita:

1) Botuliinihoidosta en ole kuullutkaan... luulin, että sitä lähinn käytetään kauneuskirurgiassa :) Itse asiassa olen kyllä kuullut, että muuhunkin tarkoitukseen sitä käytetään, mutta että niska-ongelmiin??

2) Kuntoutusosastojakso.. tässä voisi olla sellainen pointti, että jos "kukaan muu" ei maksa kuntoutusta tai pidempää selvitystä tilanteestasi, niin kunta (kuntayhtymä) yrittää saada tämän tarpeen selvitettyä mahdollisimman halvalla. Kuntayhtymällä on kuntoutusosasto esim. keskussairaalassa, jossa on jo henkilökunta ja 24 h/24 h vuodepaikka, joka on heille edullisin vrt. yksityiseen sairaalaan.

Luultavasti tästä voisi olla kysymys, koska minulle oli käydä juuri noin.
Käpylästä annettiin suositus laitoskuntoutusjaksosta heille Käpylään erinomaisin perustein. Tätä maksusitoumus-tilannetta kyselin kunnalta. Anoin sitä kirjeitse kuntoutustyöryhmältä moneen kertaan...

Kunta taas miettii talousnäkökulmia maksajana ja heillä oli tarjota minulle laitoskuntoutuspaikka Hus:in tiloista. Kun menee yleiseen kunnan sairaalaan, laitospaikka on kai aika edullinen ja kuntoutujahan maksaa omavastuun, olisko 10 euroa/vuorokausi. Maksajan kannalta ei ole väliä, vaikkei siellä välttämättä olisi niitä ammattilaisia, joita kuntoutuja tarvitsee.. ainakin minä sain sellaisen käsityksen. Laki terveydenhuollosta toteutuu, kun laitoskuntoutusjakso myönnetään ja aivan mihin paikkaan tahansa :) Oikeasti kyllä Suomessa on aika korkea ammattitaito, joten tuskin aika menee täysin hukkaan, jos kuntoutusjaksolle menee.
Käsittääkseni kuntoutusta annetaan mitä pystytään ja lausunto menee jakson jälkeen kunnan työryhmälle. Laatustandardi on sisäinen asia..

Oma tarina jatkuu "silleen", että ex-työpaikkalääkäri kirjoitti keväällä b-lausunto-suosituksen yksilölliseen kuntoutusjaksoon Kelalle ja se meni läpi jokin aika sitten. Ilmoitin juuri tänään sekä Husin laitoskuntoutukseen että kunnan kuntoutusryhmälle, etten ota heidän tarjoamaa laitoskuntoutusjaksoa vastaan, vaan menen Kelan maksamalle laitoskuntoutusjaksolle.

Kelan maksamilla laitoskuntoutuspaikoilla on hyvin korkea laatutaso, ja kuntoutusyhtiö raportoi Kelalle kuntoutus-saavutuksista. Sitä en tiedä, lähetetäänkö maksajalle (Kela) kuntoutuslausunto, mutta kyselykaavakkeessa kyseltiin, kenelle lääkärille tuloksista ilmoitetaan.

Loput diplomatiat... Suomessa on yksilövapaus; jos ei halua hoitoa, siitä vain kieltäydytään.

Missään nimessä älä suostu sellaiseen, mitä et tiedä, tai et halua tai mistä katsot että se on vahingoksi tai mistä et tiedä tarpeeksi.

Hoidokki :) on itse vastuussa elämästään, ja lääkäri vain yrittää auttaa/konsultoida parhaansa mukaan sairauden/vamman hoidossa. Mutta se on vain konsultointia ja toteuttamista, ja vastuu on aina sairaalla itsellään, jos jokin menee pieleen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Potilaan_oikeudet
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Elo 2009, 19:45

Kiitos hyvistä vinkeistä ja myös uusista näkökulmista. Hyvä, kun kirjoitin, niin hahmottuu itsellekin paremmin tämä asia.

Tuosta botuliinihoidosta en anna kyllä piiruakaan periksi. Ja onhan minulla ihan perustuslaillinen itsemääräämisoikeus eli ei voi pakotta tiettyyn hoitoon ainakaan näin kohtuu selväjärkisenä.

Tällaiselta sivulta löysin retkahdusvamman hoidosta seuraavaa:
http://www.parempaaelamaa.fi/fin/kipu/n ... ahdusvamma

Niskan retkahdusvamma

Niskan retkahdusvamma syntyy esim. peräänajo- tai kylkikolarissa, mutta se voi syntyä myös liian matalaan veteen sukellettaessa. Noin joka kymmenennellä oireisto pitkittyy ja aiheuttaa myös pitkän sairasloman.

Retkahdusvammassa pää tekee piiskaniskunomaisen hyvin nopean liikkeen ja ongelmia syntyy kaularangan ylimpien nikamien alueelle, jotka kiinnittyvät kallonpohjaan. Nikamien välisen monimutkaisen liitosrakenteen vaurio johtaa voimakkaisiin oireisiin. Suurin osa potilaista toipuu muutamassa kuukaudessa, mutta joka kymmenes oireilee vielä vuodenkin kuluttua.
Koska tämä alue on hyvin tärkeä ihmisen tasapainon ja liikekoordinaation kannalta, on seurauksena kivun ohella huimausta ja tasapainohäiriöitä. Retkahdusvamman seurauksia ovat niskan jäykkyyden lisäksi tyypillisesti paikalliset kipupisteet, joita on vaihtelevin tuloksin hoidettu kortisoni- ja puudutuspistoksilla.

Alkuvaiheessa parasta hoitoa on aktiivinen omatoiminen liikehoito. Heti aloitetut harjoitukset antavat parempia tuloksia kuin passiiviset fysikaaliset hoidot, mutta ohjatusta LHT-hoidosta (lääketieteellinen harjoitteluterapia) on apua. Kipua voidaan hoitaa kylmäpakkauksilla ja kipulääkkeillä, mutta kaulurista on syytä luopua mahdollisimman pian. Näyttää siltä, ettei manipulaatiohoidoista ole yleensä hyötyä.
Retkahdusvammojen aiheuttamia kipuja on hoidettu myös botulinum-toksiinilla, pitkäaikaistuloksista ei ole vielä näyttöä. Radiofrekvenssidenervaatiohoito eli hermon kuumennushoito lievittää kipuja lyhytkestoisesti esim. autokolarin jälkeisessä fasettinivelperäisessä (nikamia yhdistävät nivelet) ja niskasta yläraajaan säteilevässä kroonisessa niskakivussa.

Viime aikoina on Saksassa toiminnallinen MRI-tutkimus osoittautunut hyväksi diagnostiseksi tutkimukseksi, ja on nyt käytössä myös Suomessa Vantaalla. Sen avulla voidaan määrittää edellä mainittujen rakenteiden mahdolliset vauriot. Osalla potilaista ainoa hyvä hoito on kaularangan yläosan jäykistävä leikkaus.

Eli ilmeisesti haluavat koekaniineita.

Ei mitään hajua, kuka on tekstin kirjoittaja tai kirjoittamisesta vastaava taho.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Heh...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 29 Elo 2009, 20:01

Hyvä F, pidä pinta botuliinin kanssa. Sitä paitsi sehän isketään lihakseen, vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?! Ei se silloin auta yhtään, kun ongelma on meillä hermossa, joka lihasta ohjaa... Hmm... Ja ootko selvittänyt, mitä ero botuliinilla ja kortisoni-lidokaiini-puudutteella sitten ois? Mulla Eero on salvannut ääreishermoja jälkimmäisellä 2 kertaa varsin onnistuneesti. Mut onko botuliini sit tarkoitettu johonkin muuhun kuin kivun salpaamiseen? Eli pointtini on, mitä sillä uskotaan saavan aikaan?

Oon muuten lukenut ton retkutekstin kans tsiljoona kertaa ja funtsinut, et miks helvetissä siinä ei ole lähdettä... Retku on vissiin semmoinen juttu, et kuka tahansa tuntuu voivan kirjoittaa siitä mitä vaan ja juuri kukaan ei kyseenalaista sitä, koska ei ole parempaakaan tieteellistä faktatietoa. Ihme homma.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja lumiukko » 30 Elo 2009, 20:42

Heipat kaikille,

Botuliinista oli keskustelun aihe ja itsellä on sen verta kokemusta asiasta et aikanaan silloin kun olin ollut kolarissa en muista kauanko jälkeen sen mutta neurologi ehdotti että pistetään botuliinia. No onneksi järki kulta oli tallella enkä antanut pistää, koska ei ole pitkä aika niin joku lääkäri sanoi että hyvä kun et antanut pistää siinä olisi voinut henki lähtee.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Lumiukko

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Elo 2009, 21:13

Tiedätkö, mihin 'hengen lähtö'-varoitus perustui?
tahdonvoimaa

Re: Heh...

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Elo 2009, 21:41

tahdonvoimaa kirjoitti:Hyvä F, pidä pinta botuliinin kanssa. Sitä paitsi sehän isketään lihakseen, vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?! Ei se silloin auta yhtään, kun ongelma on meillä hermossa, joka lihasta ohjaa... Hmm... Ja ootko selvittänyt, mitä ero botuliinilla ja kortisoni-lidokaiini-puudutteella sitten ois? Mulla Eero on salvannut ääreishermoja jälkimmäisellä 2 kertaa varsin onnistuneesti. Mut onko botuliini sit tarkoitettu johonkin muuhun kuin kivun salpaamiseen? Eli pointtini on, mitä sillä uskotaan saavan aikaan?

Sitä käytetään dystoniassa. Sammutetaan hermostosta tuleva impulssi, niin, että lihas ei pääse kouristelemaan.

Sehän tässä TV hölmöintä onkin, että neurologi haluaisi ruikata sitä minulle selkärangan ulkopuoliseen alueeseen, vaikka se ongelma on siellä sisällä. Neurologi jopa sanoi, että tämmöisessä vammassa tulee venyttymisvamma selkäytimeen, mutta ilmeisesti sillä ei ole tajua siitä, että jos selkäytimessä on venyttymisvamma niskassa, niin se vaikuttaa koko kroppaan.

Ja kaikenlisäksi kun se minun suurin ongelma ei ole esim. lihasjumit niskassa ja kasvoissa (tietenkin niitäkin kiristää), vaan tuo kaamea kiristys tuolla kallon sisällä, niin tuohan olisi pikku ruikku erittäin kyseenalaista ensiapua selkäytimen ulkopuoliseen oireiluun. Eli botuliinihoidon lähtökohtana hänellä on, että helpottaa lihasoireilua ja dystonia-oireita (nykimistä yms.). Ja hän haluaa sitä pistää, koska hänen kokemuksen mukaan siitä on ollut apua muiden retkahdusvammaisten hoidossa. Plääh. Mää en jaksa tuollaista yksinkertaistusta. Koska muillekin on auttanut, niin minullekin suositellaan. Sillä ei ole väliä onko oireistoni samanlaista kuin muilla. Tampereen fysiatrin ja Käpylän neurologin lausuntojan ei tarvitse edes lukea, saatika yrittää ymmärtää.

Joo. Jotain mun on tehtävä tuolle asialle ja pidettävä tosissaan kiinni siitä, että hän huomioi fysiatrin ja Käpylän neurologin lausunnon. Eihän tästä tule muuten yhtään mitään. Jos ei ala tuonne yliopistosairaalaan tulla parempaa ymmärrystä mun vammasta, niin enhän voi tuollaiseen hoitotahoon luottaa yhtään vertaa.

Ensi viikolla on sitten tuon kasvojen nykinän takia toisen neurologin konsultaatio. En taida vielä siihen mennessä ehtiä kirjoittaa 'My Final Wish' kirjelmää ja omaa epikriisiä. :roll:
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

No ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Elo 2009, 22:54

Mut joka tapauksessa hermoon ytimen ulkopuolelle..... Aikamoista pyöritystä kyllä on. Tärkeintä on vissiin vaan tehdä jotain, et ainaki on koklattu sit jotain, autoi tai ei... :(
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja lumiukko » 31 Elo 2009, 12:54

Kyllähän se lääkäri selitti joka sanoi että onneksi et antanut pistää mutta enpä muista minkä takia. Kaularankaan olisi pistetty. Mutta onneksi selvisi tuosta tekstistä jälkeenpäin.

Kiitos tiedosta kuitenkin :)
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 31 Elo 2009, 13:52

Minä kanssa mietin tuota hengenlähtöasiaa. Botuliini on voimakas hermomyrkky. Olisiko se riski pistoksissa, kuten myös kauneudenhoidossa, että jos myrkky lähtee verenkiertoon.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Niin kai...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 31 Elo 2009, 14:43

Ja eihän botuliiniakaan voi pistää ylemmäs ku C2-tasolle tietääkseni, mutta eikös siinäkin mene ihan pirusti isoja verisuonia aivoihin ja pois päin... Kai toi aluekin on sitten suhteellisen "herkkää"... No, sama juttu mullakin: minuun ei myrkkyjä tungeta. Jossei kivut lähde lääkkeillä ja treenillä, niin olkoot. Mieluummin elän niiden kanssa ku että annan pistää itteeni myrkkyjä, joiden pitkäaikaisvaikutus on vähintään kyseenalainen. :/
tahdonvoimaa

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)