Elämää ylläpitävä shokki

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Elämää ylläpitävä shokki

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Huhti 2009, 18:02

Tänään kävin viimeisen kerran (toistaiseksi) kraniaalista osteopatiaa antavalla hoitajalla. Hän on kyllä hyvä hoitaja. Taitava, herkkänäppinen ja intuitiivinen. Vaikutus on kyllä vaan tähän oireistoon tosi pieni, mutta on sitä vähän ollut. Sen verran, että välillä tuntui, että rintaranka ja kaularanka on vähän aikaa oikeassa asennossa.

Hoitaja sanoi tällä kertaa, että tosi rajusti olet kyllä lentänyt ja hänen mielestään vammaa on lennossa tullut sekä niskaan, että rintarankaan. Ja sitten siinä välillä vikaa koko rankaan voimakkaan suojajännityksen yms seurauksena. Tuota rintarankaa olen itsekkin monesti miettinyt ja fundeerannut, että onko se varsinainen vamma siellä vai niskassa. No, voihan se olla molemmissa.

Lopuksi sanoi sellaisia sanoja kuin "elämää ylläpitävä shokki". Sanat jäi soimaan mieleen. Nyt tajusin sen eka kertaa käytännössä mitä tuo shokki on. Raju lento. Kalvot shokkaa eli jännittyy voimakkaasti, että jotakin todella vahingollista ei päässyt tapahtumaan iskuhetkellä. Sinne se sitten jäi päälle ja on edelleen päällä. Koska en saanut oikeanlaista hoitoa heti alkuun, niin nyt pitä kääriä pois hirveän jännityksen seurauksena tulleet aineenvaihdunnalliset häiriöt, jumitukset, jäykistymiset...

Toisaalta mulla tuo shokki tuli vasta 7pv kolarin jälkeen. Mietin sitten, että shokkasiko kalvot iskuhetkellä vai tuliko shokki vamman seurauksena tulleesta vauriosta, jolloin kalvojen piti shokata sen takia, että selviän hengissä niistä jälkivauriosta (esim. turvotuksesta päässä/yläniskassa). Mulla on jotenkin tosi vahvasti sellainen tunne, että tää mun oireisto ei ole pelkästään shokki l. voimakas jännitys selkäydinkalvoissa, muissa kalvostoissa, vaan siellä on edelleen se juttu minkä takia mulla tää shokki on päälllä. Jos tilanne on tämä, niin saan vuosikausia juosta kraniosakraalisessa hoidossa ja kierrän kehää, jos syytä ei löydetä. Jos tämä kaikesta huolimatta on shokki, jota ei enää tarvita, niin sitten voin saada apua hoidosta ja sopivasta jumpasta pikku hiljaa.

Tuli pitkä stoori.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Huhti 2009, 18:16

Kuulostaa ihan fiksulta järkeilyltä. Toivottavasti syy löytyy ja sen voi vixata! :)
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Elämää ylläpitävä shokki

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 19:10

fedja kirjoitti:Lopuksi sanoi sellaisia sanoja kuin "elämää ylläpitävä shokki". Sanat jäi soimaan mieleen. Nyt tajusin sen eka kertaa käytännössä mitä tuo shokki on. Raju lento. Kalvot shokkaa eli jännittyy voimakkaasti, että jotakin todella vahingollista ei päässyt tapahtumaan iskuhetkellä. Sinne se sitten jäi päälle ja on edelleen päällä. Koska en saanut oikeanlaista hoitoa heti alkuun, niin nyt pitä kääriä pois hirveän jännityksen seurauksena tulleet aineenvaihdunnalliset häiriöt, jumitukset, jäykistymiset...

Fedja, tuo oli suoraan mun fyssarin suusta! Ja fysiatrin. Juuri noin asiat on selitetty mulle. Samalla kun shokkia/jännitystä/virheellistä tukea puretaan CST:llä, rakennetaan tilalle syvää lihasta ja muuta tukea. Olo tavallaan vaihtuu shokista hiljalleen kohti normaalia harjoitteiden ja hoitojen myötä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)