Hyvä tietää

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja Mansku » 23 Helmi 2009, 14:34

Kiitos tuosta oma-kuvauksen vinkistä DirtyDeeds! :)

Ajattelinkin tosiaan tehdä ihan jo ennen ortoniin menoa tehdä oireisto-listan lääkäriä varten, kuten tein ensimmäiselläkin kerralla. Kun tuppaa aina vastaanotolla unohtumaan mitä piti sanoa ja sitten harmittaa jälkeenpäin. Onneksi Lindgren on hyvä tyyppi ja todellakin ymmärtää mikä on homman nimi. Katselin noita yleisiä haitta-asteita ja jännä nähdä miten kokonaisuuden haitta-aste arvioidaan kun oireita on jokapuolella kehoa. Siinä listassa kun oli erikseen esim. kaularanka, yläraajat, alaraajat, ym. Oma arvio on 5-10 välillä riippuen minkä kohdan oireistoa kuvaillaan. Mm. hengästyminen ja sydämen hakkaaminen kotiaskareissa taisi nostaa jopa tuonne 10 luokkaan. Tosiaan välillä esim. kun pesen hiuksia, tuntuu että taju lähtee kun verenkierto katkeaa käsistä ja henkeä ahdistaa. Täytyy muistaa kuvailla tuollaiset siis siinä omassa arviossa.

Mahtavaa on kuitenkin se, että tosiaan välillä saan niin hyvän avun osteopaatilla käynnistä että saattaa jopa viikko-pari mennä suht hyvin niin että pahimmat oireet ovat poissa. Ai sitä nautintoa! :D
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2009, 14:47

Tiedätkö muuten, mikä mahtaa olla haitta-asteen ja invaliditeettiprosentin keskinäinen suhde? Molempia kun näkee käytettävän, mutta en tiedä voiko niitä keskenään verrata?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 23 Helmi 2009, 15:20

DirtyDeeds kirjoitti:Tiedätkö muuten, mikä mahtaa olla haitta-asteen ja invaliditeettiprosentin keskinäinen suhde? Molempia kun näkee käytettävän, mutta en tiedä voiko niitä keskenään verrata?

Tuotaa...öö..en? :D eipä tullut mieleenkään tommonen prosentti ja miten se arvioidaan.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Usi » 23 Helmi 2009, 15:24

Väsymys/masennus
- [taas ne mahdolliset masennuksen aiheuttamat rajoitukset yms. peliin]

Hei minulle tehtiin Käpylässä hyvin tarkka neuropsykologinen tutkimus.
Ennen kolaria nukuin hyvin yöt ja tein paljon päivällä. Ikinä ei ole ollut enne nitä nukkumisvaikeuksia.

Heti kolarin jälkeen väsymys muuttui, aluksi nukuin sen minkä kvulta pystyi. Sitten se muuttui sellaiseksi etten nukkunut kuin 2 tunnin pätkissä. Kivut olivat kovat . Olin koko ajan kuoleman väsynyt. Tätä jatkui kuusi ja puoli vuotta kunnes tulin käpylään.

Käpylässä minulla todettiin selkäydinjatkeen vaurio oireiden perusteella, vireystason vaihtelu, tasapino häiriö, muisihäiriö yms.

Väsymys on sellainen että on kuin joku laittaisi hupun päähän, sydän tykyttää ja hikoilen , ahdistaa ja kipu yltyy.

Sain ohjeita nukkua aina kun nukuttaa! ja kumma kyllä sillä alkoi myös yö unet pidentyä.nukuin 3 päiväunet joskus jopa 5 .

Nyt nukun 2-4 päiväunet ja yöunet ovat 6-9 h riippuen kivun laadusta.

Masentunut ihminen kun nukkuu ei ole virkeä ja iloinen eikä päiväunet helpotta oloa , mutta helpottaa jos vireystason säätelijä on rikki.

Tätä erotusdiagnostiikkaa ei osaa muut kun erikoistuneet lääkärit tai neuropsykologit tehdä. Täällä Pohjois-Karjalassa sitä ei osattu tehdä .
Käpylässä se löyti heti.

Tärkeä löydös minulle.

Pidä vireystaso-kipu päiväkirja sillä voit näyttää lääkärille minkälainen sinun päivä on.
[/quote]
Elä päivä kerallaan joskus minuutti, pidä huolta lakimiehestä ja puolusta oikeuksiasi"
Mulla on oikeus elää hyvää elämää
Usi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Usille kyssäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Helmi 2009, 16:22

Millaisia sinulla on nuo tasapainohäiriöt? Huimaa "päästä"/heitättää? Vai sellaista tasapainoepävarmuutta? Vaiko muita outoja tuntemuksia kehossa? Putoat, vajoat? Askeleet vie mihin vaan jne. Ihan mielenkiinnosta kyselen vaan...
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 23 Helmi 2009, 18:33

DirtyDeeds kirjoitti:Tiedätkö muuten, mikä mahtaa olla haitta-asteen ja invaliditeettiprosentin keskinäinen suhde? Molempia kun näkee käytettävän, mutta en tiedä voiko niitä keskenään verrata?

Nykyään ei tietääkseni virallisesti enää käytetä prosentteja, vaan haitta-asteluokkia.
Haitta-asteet ovat 1-20, jotka taas prosenteissa vastaavat 5-100%, eli yksi haitta-aste vastaa 5%:ia. Se on Sosiaali- ja Terveysministeriön määrittelemä laki haitta-asteluokituksesta ja vakuutusyhtiöt ainakin käyttävät tätä taulukkoa määritellessään esim. pysyvän haitan suuruuden.

Minulla on pysyvä haitta-aste 4, joka siis vastaa 20%:n invaliditeettia.

Ko. taulukon eriteltynä voi tilata ministeriöstä. Se on hyvin tulkinnanvarainen. Joissakin tapauksissa haitta on määritelty selkeästi, mutta jos vammaan liittyy toiminnallisia häiriöitä, jotka rajoittavat normaalia elämää, niin nämä saatetaan jättää huomioimatta ja nojaudutaan pelkästään taulukossa mainittuihin oireisiin.

Asioidessani vapaa-ajantapaturmavakuutusyhtiöni kanssa, sieltä sanottiin, että ainoastaan täydellinen neliraajahalvaus on aste 20 eli 100%.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2009, 18:38

Temssi kirjoitti:Nykyään ei tietääkseni virallisesti enää käytetä prosentteja, vaan haitta-asteluokkia.
Haitta-asteet ovat 1-20, jotka taas prosenteissa vastaavat 5-100%, eli yksi haitta-aste vastaa 5%:ia. Se on Sosiaali- ja Terveysministeriön määrittelemä laki haitta-asteluokituksesta ja vakuutusyhtiöt ainakin käyttävät tätä taulukkoa määritellessään esim. pysyvän haitan suuruuden.

Minulla on pysyvä haitta-aste 4, joka siis vastaa 20%:n invaliditeettia.

Ahaa. Sikäli vaan mielenkiintoista, että noissa fedjan laittamissa Finnairin yms. alennuksissa viitattiin prosentteihin. Yksi raja oli 80 %:n invaliditeetti, joka sitten vastaisi haittaluokkaa 16.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 23 Helmi 2009, 23:09

Muistaakseni se laki on laadittu v. 2003, joten "vanhasta muistista" puhutaan edelleen usein prosenteista ja uusi systeemi/nimitys on vielä tuntematon monille firmoille, jotka tarjoavat esim. alennuksia...., ehkä Finskin esitteet ovat vanhoja... :?:
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Usi » 25 Helmi 2009, 13:46

Millaisia sinulla on nuo tasapainohäiriöt? Huimaa "päästä"/heitättää? Vai sellaista tasapainoepävarmuutta? Vaiko muita outoja tuntemuksia kehossa? Putoat, vajoat? Askeleet vie mihin vaan jne. Ihan mielenkiinnosta kyselen vaan...

Minun tasapaino on sellainen että kun laitan silmät kiinni en pysy pystyssä koko maailma on kallellaan oikealle (kipukohtauksien aikana). Jos altistun värinälle koko maailma on kuin olisi pehmeätä lakritsaa. Kun olen autokyydissä sillon minulla on vaikeuksia pysy kurveissa pystyssä - g voima vie mua holtittomasti sivulle.
En tahdo pysyä pystyssä seisten bussissa tai ratikassa kun se liikku.
Välillä minulla on kauhea kiertohuimaus ja välillä vain huimaus kaataa minut, ilman mitään esivaroitusta. Raput näyttää lähinnä pulkkamaäeltä :D syvyys näkö on siis kummallinen ,välillä

eli koko homma vaihtelee tunti tunnilta tai päivittäin välillä on tosi pahan ja toisinaan ei ole mitään ongelmaa.

Ei tarvitse enään mennä Linnanmäelle seikkaillakseen tai saamaan exteeme kokemuksia .
Elä päivä kerallaan joskus minuutti, pidä huolta lakimiehestä ja puolusta oikeuksiasi"
Mulla on oikeus elää hyvää elämää
Usi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Helmi 2009, 22:51

Mansku kirjoitti:- Paras apu ollut parin vuoden ajan erittäin pätevä osteopaatti! (joka osasi suoraan kertoa mitä niskassa on vialla jo ennen magneetin kautta todettuja tuloksia ja suosittelee kovasti myös lannerangan kuvausta).

Mitä osteopaatti muuten sanoi?

Kiinnostaa, että minkälaisia jalkaoireita sinulla on? Mulla kuumotusta, kylmäämistä enimmäkseen. Pistely, paine, nilkkoja vetää välillä toiseen, välilä toiseen suuntaan. Niskasta tulevat.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pulkkine » 02 Maalis 2009, 05:28

Karpalo kirjoitti:...
maksimissaan pari vuotta menee, mutta tällä palstalla löytyy ihmisiä jotka ovat kärsineet jopa yli kymmenen vuotta! Onko minulla toivoa, mitä pitäisi tehdä jotta en saa tästä järjettömästä särystä loppuelämän kumppania?

Tässä kuussa 22 vuotta peräänajosta.

Karpalo kirjoitti:Yksi kysymys vielä: onko kenellekään vakuutusyhtiö maksanut korvauksia whiplash-vamman takia? Minä hävisin taistelun, vakuutusyhtiö ei suostunut maksamaan korvauksia koska kaularangan röntgenkuvissa ei näkynyt mitään! Edes lääkärin lausunto ei auttanut :evil:

Heh,

päälleajaneen jäteauton vakuutusyhtiö maksoi vuoden ajan osan lääkärikäynneistä sekä (toimimattoman) fysioterapian. Sitten yhtiö lääkäreitä kuulematta ilmoitti, että olen terve. Kivusta ja särystä sain 1500 markkaa.

Kyllä tämä tästä.

j.
Pulkkine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Maalis 2009, 13:38

Tervetuloa palstalle, Pulkkine!

Se on joo jännä miten helposti vakuutusyhtiöt taikoo ihmisiä terveeksi... :twisted:

Mutta kiva, että palstalla popula lisääntyy ja pidot paranee... :D Minkälaisessa kunnossa olet tätä nykyä, Pulkkine?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

teretulemas!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Maalis 2009, 15:31

Meikäläisen puolesta tervetuloa! :)
tahdonvoimaa

Tervetuloa Pulkkine ja Lumiukko

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Maalis 2009, 00:12

Teretulemast Pulkkine :) . Eksyit sitten tänne. Hyvä kun tulit.

Mukava on saada asukkeja myös Taikamaasta, Lumiukko! Niitä ei ole tällä palstalla ennen näkynytkään. Toivottavasti saadan sieltä lisää porukkaa tänne. Kiinnostaa Taikamaan asukit.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 05 Maalis 2009, 14:55

Kiitos vain.

Olen tosi iloinen asiasta että löysin nämä sivut, koska olen tuntenut itseni todella yksinäiseksi oman vammani suhteen. Mutta kuitenkin olen varma siitä että tässä suomen maassa on minunlaisen statuksen omaavia ihmisiä olemassa. Kirjoitan tässä joku päivä stoorini, kun jaksan.
Olen lukenut näitä kirjoituksia ja paljon olisi sanottavaa, mutta tämä vireystaso mikä tälläkin hetkellä on niin ei mikään virkeä.

Tosiaan täs lähiaikoina olisi tulisi yksi vuosi lisää tätä taakkaa kannettua, mutta elämä ja taistelu vakuutusyhtiötä vastaan jatkuu..
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)