Hyvä tietää

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Ja...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2009, 20:09

Näitkö hienon mainoksemme? ;)

http://retkahdusvamma.suntuubi.com
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Kyssäri CV:lle

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2009, 20:29

Sitä piti vielä kysyä, että olisitko CV kiinnostunut kirjoittamaan meidän Taistelijat-blogiin, kun Lady in Pink ja Musti ovat poissa pelistä, niin ois kirjoittajalle tilaa. Musti joutui duuniin ja LIP:llä kilahtaa lavat koneella... ;)

Nyt pidetään sitä pystyssä Fedjan kanssa parhaan kuntomme mukaan... Sääkin tunnuit olevan kielellisesti lahjakas ja ois kiva saada sinne lisää elämää. Velvoitteita ei ole. Kunhan kirjoittaa joskus, ja yrittää olla ees kerran kuussa positiivinen... :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 07 Helmi 2009, 20:44

Onpas tämä aktiivinen palsta! :)

Paljon yhteneväisyyksiä listoissamme, todella! Ajatella, että vielä hetki sitten minulla ei ollut mitään tietoa siitä, saanko vielä joskus apua ja luulin olevani täysin uniikki tapaus... Ja yhtäkkiä olenkin turvallisesti sairauslomalla vertaisteni virtuaalisessa seurassa :) Onneksi löysin tieni tänne - tavalliset ihmiset eivät voi ymmärtää! Taisin alun perin googlata whiplash-termiä, jonka kautta löytyi Suomi24-palsta ja Fedjan ilmoitus forumista, jonka aikoo perustaa. Melkein harmittaa, etten löytänyt tätä aikaisemmin, sillä olen ollut niin kauan hukassa ja vertaistuen tarpeessa...Mutta toisaalta vasta diagnoosin saatuani ymmärsin yleensäkään etsiä kaltaisiani netistä oikeilla hakusanoilla (i.e. whiplash)!

Tampere on ihana kaupunki, haluaisin veilä joskus asua siellä! CV:n päämaja on opiskelukaupungissaan Turussa. Hatunnostot ja kiitokset tälle kaupungille, joka antoi maksusitoumuksen Ortonille kuntoutustani varten! Maanantaina alkaa ihka ensimmäinen periodi. Ei mitään käsitystä siitä, miten minua aiotaan käsitellä, mutta ei se ainakaan pieleen voi mennä! :)

Mulla olis vaikka mitä kysyttävää Tahdonvoimalta ja muiltakin, mutta ehkä tutustun vielä lisää siihen, mitä täällä on tähän asti kirjoitettu. Olette varmasti kertoneet taustoistanne jo moneen kertaan. Ja täytyypä tutustua myös Taistelijat-blogiin! Vihdoin riittää aiheesta lukemista! :)

CV
CH

ViestiKirjoittaja CH » 07 Helmi 2009, 20:49

Ai kappas, tuohan oli mielenkiintoinen ehdotus! Voisin vaikka harkitakin teidän kanssa bloggailemista!

:)
CH

Hatunnosto Turulle OSKU:sta

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Helmi 2009, 21:37

Hatunnosto Turun kaupungille (vai yliopistosairaalalleko?), että saat maksusitoumuksen!!!

Minä olen ollut OSKU:ssa 3 vk 2004 ja viikon 2005. 1. paikka, jossa minut alettiin ottaan tosissaan. Minulla oli kuitenkin paljon sellaista oireilua, jota ei ymmärretty sielläkään. Viimeisen parin vuoden ajan Orton on konsultoinut Käpylän kuntoutuskeskuksessa Whiplash-vammaan erikoistunutta neurologia, joten Ortonissakin tietämys on laajentunut. Enempää ei yliopistosairaala maksanut.

CV. Tuo tarina kuulostaa niin minulta. Minusta yritettiin yliopistosairaalassa vuoteen 2006 syksyyn asti tehdä psykoottista, vaikka oli Whiplash diagnoosikin. Syksyllä 2006 sain Käpylän fysiatrilta selkäytimen venähdysdiagnoosin. Sen jälkeen alettiin ottaa vähän joka puolella enemmän tosissaan. Viime vuonna tosin yliopistosairaalan neurologi oli jälleen sitä mieltä, että niskavammani on Tension Neck!!! :x

Minulle eka vamma tuli 1997. Kolme vuotta meni melkoisessa sumussa. Sain opinnot loppuun 2000 vuonna ja menin töihin. Pärjäsin juuri ja juuri viikon ilman OMT-hoitoa, joka helpotti hirvittävää kiristystä, mutta pahensi hermosto-oreita. Oireisto paheni ja paheni vuosien myötä. Lopulta 2004 olin ihan finito ja pyysin Ortonista sairaslomaa. Sain lopulta 2.5kk:ksi. Sen jälkeen ei paluu töihin enää onnistunut, vaikka yritin kokeilla sitä. Sitä ennen oli niin hirveäss ylirasituskierteessä. Ylirasitustila jatkui vuosia vielä työnteon jälkeenkin. Nyt alkaa pikkuhiljaa löytää tasapainoa rasituksen ja levon välillä. Joo ja 2006 tuli toinen vamma. Eka pyörälennosta ja toka auto+linkkari-törmäyksestä. Pitää minunkin kirjoittaa tuonne käyttäjäesittelyyn tarinani joskus tässä.

Onnea OSKU:uun!!!
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 08 Helmi 2009, 13:26

Vastaanotolla oli muistaakseni puhetta, että lähetetään maksusitoumushakemus ensin terveystoimeen ja sitten vasta tarvittaessa yliopistosairaalalle... Mutta tosiaan, ymmärtääkseni se lopullinen YES on tullut yo-sairaalalta eli hatunnosto sinne :)

Olen lukenut teidän tarinoita ja sieluni itkee verta!
Lieväoireista viikkoa kaikille! Itse vietän sen Ortonissa, kerron sitten viikon päästä post-hoitofiilikset...

En muuten enää tiedä, oonko CH vai CV, kun on tullut käytettyä molempia, mutta samapa tuo :D
CH

ViestiKirjoittaja CH » 15 Helmi 2009, 17:50

Terveiset Ortonista! Olipa etuoikeus päästä sinne. Noviisina minulla oli aika villit kuvitelmat siitä, mitä kuntoutus on: päässäni oli mielikuva halvaantuneiden ym. kuntouttamisesta, jossa väännetään päivästä toiseen niska limassa ja jossa joku huutaa vieressä koko ajan "hyvä, vielä yksi!" Ensimmäinen craniosacraaliterapiakokeilu oli tuntunut TODELLA helpottavalta, ja taisin salaa toivoa, että sitä annettaisiin paljon ja että se auttaisi kuin taika.

No millaista se sitten oikeasti oli? Henkilökunta oli erityisen ystävällistä. Minulla oli ihana fysioterapeutti. Mitään ei väännetty niska limassa. Päivät olivat itse asiassa paljon lepsumpia kuin olin kuvitellut. Yhteisjumpat, luennot ja tapaamiset eri asiantuntijoiden (mm. psykologi) kanssa muodostivat suurimman osan ohjelmasta. Ymmärsin, että takana piilee ideologia siitä, että täällä ei "hoideta", vaan potilas itse saa helpotettua olotilaansa ohjeistetulla liikunnalla. Ortonissa annettiin myös mahdollisuus kokeilla erilaisia liikuntalajeja, joista yhdestä innostuinkin. Olin kyllä, täytyy tunnustaa, aluksi hädissäni: "Mitä täsmähoitoa tämä on olevinaan? Ei minua auta se, että lähdetään porukalla sauvakävelylle! Fysioterapiaa tänne ja heti!" Sainkin fysioterapiaa, mutta siellä keskityttiin nimenomaan siihen, että osaan itse parantaa itseäni kotona. Tapaamistemme aikana minulle laadittiin tarkka, muutaman liikkeen ohjelma, jolla saisin "vieterimäisen" kaularankani taas toimivaksi. Olen vuosien aikana lähtenyt 100 eri paikasta aina uudet jumppaohjeet kourassa, mutta nyt uskon ja toivon, että tällä kertaa niiden noudattaminen auttaa.

Ihme juttu, muuten: craniosacraalin kanssa kävi niin, että vaikka se ensimmäisellä kerralla oli taivaallista, myöhemmin se tuntui lähinnä pinnalliselta. Se kuulemma ei olekaan varsinaisesti minun juttuni.
Olin ajatellut, että paraneminen tapahtuu virallisesti silloin, kun kaularankani (joka muuten on todella kyfoottinen) menee takaisin normaaliasentoon kuten seuraavassa:

http://www.njspinecorrection.com/results.html

Kuvittelin tekeväni myös jotain tämän tyyppisiä harjoitteita (kts. kohta "Figure 7A-F"):

http://lifecbp.com/whatiscbp.html

Tällaisiin en kuitenkaan törmännyt, eikä kaularangan ryhdin parantumisestakaan ollut puhetta. (Minkähänlaisissa tapauksissa sitten tehdään tuollaisia harjoitteita? En ole ennen moisia nähnyt...)

Kuntoutusreissun yksi suuri anti oli se, että pääsin kuulemaan monenlaisista eri kohtaloista. Olipa mukana muutama vaikea whiplash-tapauskin. Heidän rinnallaan melkein nolotti, että kehtaan itse valittaa oloani. Joihinkin verrattuna olen onnekas. Olin myös ihmeissäni siitä, miten sisukkaita nämä(kin) ihmiset olivat! Moni heistä (olivat oireet miten pahoja tahansa) toisteli lähes mantrana haluavansa takaisin työelämään!

Nyt on vain käytävä innokkaasti uuden täsmäohjelman kimppuun! Helpostusta odotellessa,

CH
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Helmi 2009, 20:21

Tuo CST tuntuu olevan sellasta, että välillä vaikuttaa vähäsen, välillä huomattavasti, riippuen siitäkin mitä hoitoliikkeitä terapeutti käyttää ja kuinka on läsnä.

Silloin kun mä olin 2004 Ortonissa, CST hoidon laatu ei ollut hirveän hyvää. Mulle ainakin oli liian kovakouraista, mutta onhan se saattanut kehittyä. Onhan siitä 4 vuotta aikaa. Toisaalta varmaan riippuu ongelmasta, mihin auttaa. Jos on kalvoshokkia, niin siihen ei oikein mikään muu auta.

Siellä ei varmaankaan kovin rajuja liikkeitä anneta aluksi, koska monet Whiplash:it eivät voi niitä tehdä. Vaikka siellä annettavat liikkeet eivät niin kovin rajuja ole, minullakin n. 15% heidän antamista liikkeistä oli sellaisia, joita pystyin pitemmän päälle tekemään.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Karpalo » 21 Helmi 2009, 12:14

Hei kaikki! Olipas hienoa löytää tällainen foorumi! On hienoa huomata etten ole yksin... :)

Tarinani on seuraava (pahoittelen jo etukäteen, taitaa tulla pitkä juttu... :? ): Olen kolmekymppinen nainen ja olen kärsinyt niskavaivoista käytännössä koko ikäni. OMT:stä sain aikoinaan lopulta avun ja diagnoosin: ylijäykkä rintaranka yhdistettynä yliliikkuvaan niskaan. Pääsin pari vuotta sitten viimeinein tasapainoon särkyjeni kanssa, kunnes vuosi sitten marraskuussa jouduin autokolariin. Moottoritiellä ohittamamme auto ei meitä huomannut, vaan tuli suoraan kylkeen. Seurauksena automme meni kaksi kertaa ympäri. Auto meni mäsäksi mutta meille kenellekään ei kuin ihmeen kaupalla käynyt pahemmin!

Viisi päivää kolarin jälkeen ei pääni yllättäen kääntynyt vaan tuntui kuin niskaa ja selkää olisi viilletty puukolla. Diagnoosi oli whiplash-vamma. Sain niskatuen ja kunnon Sirdalud-Panacod-Burana800-kuurin. Jälkitarkastuksessa pari viikkoa tapauksen jälkeen OMT-hoitaja totesi että kaikki on kunnossa, siitä vaan liikkumaan. Aloitin taas kuntosalitreenin ja "perusvaivani" hoitoon tarkoitetut itsehoitoliikkeet. Seurauksena aivan mielettömät säryt. Kävin pitkin kevättä OMT:ssä (eri terapeutilla kuin kolarin jälkeen!) ja mitä ilmeisemmin olin aloittanut treenin kolarin jälkeen liian varhain. En saanut kuitenkaan saanut terapiasta juurikaan apua, vaan mielettömät päänsäryt jatkuivat. Syksyllä kävin jälleen uudella fysioterapeutilla, joka totesi whiplash-vamman lisäksi niskassani hermokudosvaurion. Sain tiettyjä liikkeitä, joita olen yrittänyt tehdä. Onko jollakin tietoa, mikä tämä hermokudosvaurio oikein on?

Loppusyksystä sain viimeinkin myös kipulääkettä vaivoihini. Siihen mennessä olin vain nappaillut Ibusalia määrättömiä määriä ilman suurempaa vaikutusta. Työterveyslääkäri kirjoitti Panacodia ja Burana 800:sta. Panacodista on ollut apua, mutta ei aina... Päänsäryt (yleensä sellainen viikon mittainen särkykausi) ovat jatkuneet, mutta nyt tammi-helmikuussa oli jopa kokonainen kuukausi ilman pahoja särkyjä (pientä "normisärkyähän" ei lasketa...)!! :D Viikko sitten menin ja ostin paljon ylistetyn Tempur-tyynyn, ja sen seurauksena sain pahimman särkykohtauksen pitkään aikaan. Päänsärkyyni liittyy pahimmillaan pahoinvointia ja valoherkkyyttä, mutta koskaan ennen en ole oksentanut! Migreeniä se ei kuitenkaan ollut, särky lähti tutusti niskasta. Migreenistä en ole muutenkaan koskaan kärsinyt, vaikka migreenilääkkeitä minulle onkin kyllä aikoinaan tyrkytetty. Eipä olisi kannattanut ostaa sikaa säkissä ja maksaa sataa euroa tyynystä...

Näin siis on mennyt reilu vuosi tuskaista taivalta. Lääkärit ja fysioterapeutit ovat lohdutelleet että kyllä tämä kohta helpottaa, maksimissaan pari vuotta menee, mutta tällä palstalla löytyy ihmisiä jotka ovat kärsineet jopa yli kymmenen vuotta! Onko minulla toivoa, mitä pitäisi tehdä jotta en saa tästä järjettömästä särystä loppuelämän kumppania?

Yksi kysymys vielä: onko kenellekään vakuutusyhtiö maksanut korvauksia whiplash-vamman takia? Minä hävisin taistelun, vakuutusyhtiö ei suostunut maksamaan korvauksia koska kaularangan röntgenkuvissa ei näkynyt mitään! Edes lääkärin lausunto ei auttanut :evil:
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Vastaus Karpalo

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Helmi 2009, 13:15

Tervetuloa Karpalo!

Karpalo kirjoitti:Aloitin taas kuntosalitreenin ja "perusvaivani" hoitoon tarkoitetut itsehoitoliikkeet. Seurauksena aivan mielettömät säryt. Kävin pitkin kevättä OMT:ssä (eri terapeutilla kuin kolarin jälkeen!) ja mitä ilmeisemmin olin aloittanut treenin kolarin jälkeen liian varhain.

Näin on tapahtunut monella muullakin. Ei ole kestänyt OMT:tä hoitomuotona tai liian voimakkaita harjoitteita ja se on pahentanut oireistoa. Niskassa voi kolarin seurauksena olla ligamentti/hermokudosvaurioita tai ligamenttien/hermokudoksen venyttymisiä, jotka pahenevat, kun niskaan laitetaan väkisin liikettä. Onko niska kuvattu MRI:llä?

Karpalo kirjoitti:Syksyllä kävin jälleen uudella fysioterapeutilla, joka totesi whiplash-vamman lisäksi niskassani hermokudosvaurion. Sain tiettyjä liikkeitä, joita olen yrittänyt tehdä. Onko jollakin tietoa, mikä tämä hermokudosvaurio oikein on?

Voisi olla hyvä, jos kysyisit tarkemmin fyssarilta mitä hän tarkoittaa. Missä kohti niskaa ja mistä päätellen niitä on? Hermokudosvaurio voi aiheuttaa sen, että hermorunko ei liiku niinkuin sen pitäisi vaan kanittaa ja aiheuttaa hermokipua/hermostoperäisiä oireita, joista on täällä ketjuissa enemmänkin esim. autonomisen hermoston oireita. Aina tuollainen liikkumattomuus ei johdu itse hermokudoksen vauriosta, vaan voi johtua pehmytkudoksen vauriosta, jotka aiheuttavat paineen hermokudokseen ja sen jämähtämisen. Katso ketju, jossa puhutaan neuraalkudoksesta.

Karpalo kirjoitti:Viikko sitten menin ja ostin paljon ylistetyn Tempur-tyynyn, ja sen seurauksena sain pahimman särkykohtauksen pitkään aikaan.

Ei sovi Tempur-mullekaan. Liian kova. Olen 4 erilaista tyynyä ostettu vaivaan. Pari sopii vuorotellen käytettynä. Toinen on pehmeämpää muotoutuvaa materiaalia, jossa on niskan kohdalla kohouma. En muista nimeä. Toinen Anttilasta ostettu 2-osainen vanutyyny, joka ei hirveän hyvä ole. Jotkut täällä ovat kehuneet Hemtexin anatomista tyynyä.

Karpalo kirjoitti:Näin siis on mennyt reilu vuosi tuskaista taivalta. Lääkärit ja fysioterapeutit ovat lohdutelleet että kyllä tämä kohta helpottaa, maksimissaan pari vuotta menee

Tuntuis, että kyllä sen pitäisi alkaa jo helpottaa, jos kerran sanovat, että parissa vuodessa helpottaa. Ei kait se nappia painamalla yhden yön aikana paraneminen tapahdu, jos kerran edistystä ei kuntoutuksessa ole tullut. Jotkut vammat paranevat itsestään, mutta yleensä toipuminen alkaa muutaman kuukauden sisällä vammasta, eikä paheneminen.

Karpalo kirjoitti:Onko minulla toivoa, mitä pitäisi tehdä jotta en saa tästä järjettömästä särystä loppuelämän kumppania?

On toivoa. Luultavasti lievitystä kipuun voi saada paljonkin, jos löytää oikean hoitomuodon ja oikeanlaiset harjoitteet. Ensimmäisenä kannattaa etsiä sellainen fysiatri käsiin, jolla on pitempiaikaista kokemusta Whiplash:n hoidosta. Toiseksi tarpeeksi kevyet niskan stabiloivat harjoitteet. 3. tarpeeksi kevyt hoitomuoto, josta saat apua.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Vastaus2 karpalolle

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Helmi 2009, 13:32

Tällä foorumilla on paljon keskusteltu hermokudoksesta ja fascia-kalvostosta + selkäydin-/aivokalvoista. Hermokudoskeskustelut ovat ilmeisesti hujan hajan eri ketjuissa, joten en löytänyt hyvää kejua, johon olisin tässä nyt viitannut.

Onko sulla huimausta, tinnitusta, särkyjä/pistelyä/kuumostusta/kylmyyttä raajoissa, hikoilua, palelua? Mitä vähemmän edellisiä, sitä positiivisempi tilanne toipumisen suhteen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tervetuloa Karpalo!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Helmi 2009, 18:28

KARPALO:
Kopioin tarinasi myös tuonne käyttäjäesittelykohtaan. Käy joskus, kun jaksat/pystyt heittämässä se sinne omilla tunnareilla copy pastella, niin poistan sitten ton itse laittamani. ;)

Johan on tuttu tarina... As always... ;) Niinhän meillä kaikilla! Kuten Cervical Hell hyvin ilmaisi, kivaa olla kaltaistensa joukossa mutta harmi, että meitä on näin paljon - ilman apua, tukea ja ymmärrystä. No, tämä palstaa toimii nyt sellaisena ainakin.

CV:
Jos sulla multa kysyttävää, niin kysy vaikka blogissa kommenttina teksteihin. Mun silmät ei nyt jostain syystä diggaa tästä foorumista, vaikka laittais mitä värejä ja muotoja. ;) Vähän kerrallaan pystyy olemaan mutta välillä ei ollenkaan.
tahdonvoimaa

Taistelua korvauksista

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Helmi 2009, 18:30

Ei ole paljoon apuja tippunut vakuutusyhtiöitä, eikä tipu. ;) Tossa viimeisin vetoni, löytyy ketjusta vakuutusasiat yms.

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=127

Ohessa myös lisäselvitys terveydentilastani Kelaan, kun pyyhkivät persettä mun lääkärin lausunnoilla. "OLET TERVE" --> ei korvauksia. Halleluujaa... Kun olisinkin...

http://taistelijat.blogspot.com/search?q=lis%C3%A4selvitys
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Mansku » 23 Helmi 2009, 13:18

Hei kaikille!

Myös omasta puolestani voin sanoa että on aivan mahtavaa löytää tällainen foorumi! :) Satuin äsken googlettamaan "hermosto-oireet" sanalla ja päädyin tänne. Kirjoittelen tuonne esittelypuolelle laajemmin, mutta tässä voin hieman valottaa omaa taustaani:

- Ikä 27-vuotta
- Whiplash peräänajokolarista 2006 > TOS-oireyhtymä diagn. 2007
- Oireisto on uskomattoman laaja ja luulin jo seonneeni päästäni ennenkuin löysin asian päälle ymmärtäviä lääkäreitä > Terveystalon fysiatrin lähetteellä Ortoniin Lindgrenille (mahtava lääkäri!).
- Kaularangan magneetissa tuloksena 1-2 nikamat eivät pysy paikoillaan, päätä vasemmalle kääntäessä ydin ahtautuu, rintarangassa ei löydöksiä
- Ortonissa kahdella kuntoutusjaksolla kesällä 2008
- Oireisto alkanut häiritä suuresti erityisesti jaloissa, jonka vuoksi en oikein niele selitystä että hermosto-häiriöitä tulee pelkästään päätä vasemmalle kääntäessä (pakko olla jotakin muuta, koska vältän vas. kääntämistä)

- Paras apu ollut parin vuoden ajan erittäin pätevä osteopaatti! (joka osasi suoraan kertoa mitä niskassa on vialla jo ennen magneetin kautta todettuja tuloksia ja suosittelee kovasti myös lannerangan kuvausta). Tarkoituksena olisi mennä jatkossa myös kunnon akupunktio-hoitosarjalle, jos vaan saan jotenkin rahoituksen järjestymään. Tähän liittyen olen hakemassa vakuutuksesta pysyvän haitan korvausta, jonka toivon todellakin auttavan asiassa ja kerrankin heidän tekevän oikeudenmukaisen päätöksen. Ois nimittäin aika suuri apu tähän tilanteeseen ja myös jatkoa ajatellen kun saisi oireiston tasoitettua. :)
Viimeksi muokannut Mansku päivämäärä 23 Helmi 2009, 14:25, muokattu yhteensä 1 kerran
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2009, 14:16

Tervetuloa palstalle, Mansku! Varsinkin näin entisenä espoolaisena on kiva saada palstalle espoolaisiakin! :D

Jään mielenkiinnolla odottamaan käyttäjäesittelytarinaasi. Muut palstalaiset saattaa osata ottaa vähän kantaa noihin hermosto-oireisiinkin, jos niitä kuvaat vähän tarkemmin. Jotkut ovat perehtyneet niihin paremminkin ja nimimerkki Usi on tosiaan itse fysioterapeutti, jolla on myös whiplash-vamma. Toivotaan, että saat heiltä hyödyllistä tietoa!

Mitä tulee siihen pysyvän haitan korvaushakemukseesi, niin ilmeisesti kannattaa panostaa siihen omaan oireiden kuvaukseen. Uskoakseni se on tärkeä lääkärinlausuntojen lisäksi. Siitä kannattaa tehdä ihan erillinen liite, jonka liittää hakemukseen. Tossa tahdonvoima olikin laittanut mielestäni oikein hyviä vinkkejä ja esimerkkejä siihen, erityisesti toimintakyvyn rajoitukset kannattaa konkreettisesti kuvata.

Laitankin tähän konkreettiseksi esimerkiksi oman kyhäelmäni, jossa otin aika lailla esimerkkiä tahdonvoiman ideoista. Eli tein A4:n suurin piirtein tällaisenä:

Yleisolotila
- [tähän kaikkea yleisestä olotilasta, jos on toivottomuuden tunnetta tms. nekin kannattaa mainita, talousvaikeuksista aiheutuva stressi jne.]

Kivut
-levätyn yön jälkeen pystyyn noustessa kivut luokkaa 4 (0-10-asteikolla) ja pystyssäolon myötä nousevat muutamassa tunnissa 6-7 tasolle, jonka jälkeen on mentävä makuulle
- ristiluun tasolla kipuja molemmin puolin, lanne- ja rintarangan korkeudella yleensä kipuja vaan oikealla puolella
- yhden päivän aikana pystyssäolo rajautuu yhteensä 8-10 tuntiin, muutaman tunnin jaksoissa
- kiropraktikolla on viimeisen 2,5 vuoden ajan pitänyt käydä säännöllisesti 2 kertaa viikossa, jotta kivut pysyvät hallinnassa ja että voi yleensä olla pystyssä. Aikaisemmin kiropraktikolla riitti käynti 1-2 viikon välein

Väsymys/masennus
- [taas ne mahdolliset masennuksen aiheuttamat rajoitukset yms. peliin]

Toimintakyky
- tietokoneen ääressä tai paikallaan istuen voi olla korkeintaan puoli tuntia kerrallaan. Muutaman puolituntisen jälkeen kivut yltyvät niin, että paikallaan ei enää voi olla ja pian täytyy mennä makuulle
- kotitöistä esimerkiksi puolen tunnin imurointi aiheuttaa alaselän reippaan kipeytymisen seuraavana päivänä (imuroitua tuleekin usein vain kerran 2-3 kuukaudessa)
- selän rasituksensietokyky on heikko. Esimerkiksi kaupungille asioilla lähtiessä on syytä ensin levätä vaakatasossa tunti, jotta selkä jaksaa koko keikan, eikä kivut ehdi yltyä sietämättömiksi
- viimeisen työkokeilun aikana 3 x 3 h työt viikossa (9h/vko) oli ehdoton maksimi, kaikkina viikkoina ei edes tätä 9 tuntia saanut kasaan. Selän kunto ei ole niistä ajoista muuttunut paremmaksi, melkeinpä huonommaksi, koska nyt kiropraktikolla täytyy käydä kaksi kertaa viikossa
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 05 Maalis 2009, 12:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)