Hyvä tietää

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Hyvä tietää

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Loka 2008, 20:30

Niskavamman oireistosta kirjoitin pari viestiä Oireet -osastoon.

Käsitykseni ja kokemukseni tämän 11 vuoden sairastamisen ajalta on, että niskavamman oireistoa ei kovinkaan hyvin tunnisteta Suomen terveyden/sairaanhoitojärjestelmässä. Ilmeisesti keskus-/yliopistosairaalassa ei tunnuta uskovan, että niskarevähdyksestä voi tulla todella invalidisoivia oireita ja hankala kiputila. Niitä vähätellään ja oireita ei kirjata ylös. Joskus tunnistetaan oireisto, mutta ei osata hoitaa. Perusterveydenhuollossa oireiston tunnistaminen ja sen vakavuusasteen ymmärtäminen on vielä harvinaisempaa

Sopivaa hoitoa löytyy joiltakinyksittäisiltä lääkäreiltä ja fysioterapeuteilta. Monet ovat saaneet sopivaa hoitoa vasta hakeutuessaan ensin yksityisesti Ortonille tai Käpylään monen vuoden päästä vammautumisesta. On myös yksittäisiä fysiatreja, kipulääkäreitä ja neurologeja, jotka tunnistavat vamman oireet.

Hankalaksi tunnistamisen tekee sen, että retkuvamman saanut näyttää päällisin puolin olevan kunnossa. Hänellä ei monestikaan ole päällepäin näkyviä ruhjeita. Kliiniset ja radiologiset löydökset voivat olla vähäisiä. Tiedän monta tapausta, että MRI kuvissa ei ole mitään löydöksiä, mutta kipuoireisto hankala ja samantyyppinen. Mikrotason hermovauriot aivoissa ja niskassa eivät näy MRI kuvassa. Toisaalta vammautuneen pitäisi päästä MRI-kuvaan nopeasti vammautumisen jälkeen, että turvotukset yms mahdolliset vauriot ylipäätään näkyisivät kuvassa. Vakuutusyhtiö haluaa tietenkin viivyttää tästä syystä MRI kuvan maksusitoumusta.

Whiplash- vamman kaltaisen oireiston voi peräänajokolarin lisäksi saada kaatumisesta, putoamisesta, pyörän päältä lennosta, liukastumisesta, yms.

Whiplash vamman lisäksi voi henkilö saada aivovamman. Tämän tunnistaminen on myös aivan liian vähäistä. Aivovamman mahdollisuutta ei osata huomioida. Monella Whiplash-vammaisella aivovamma on huomattu tai huomioitu vasta monta vuotta vammautumisen jälkeen.

Eli jos sinulle tulee vamma, paras paranemisprosentti sinulla on, jos haet käsiisi lääkärin, joka ymmärtää Whiplash-oireistoa. Yleisessä järjestelmässä voit joutua täysin heittokapulaksi.

Jos tätä palstaa lukee sellainen, jonka oireisto on osattu yleisessä terveydenhuoltojärjestelmässä tunnistaa ja hän on saanut oikeaa hoitoa, niin kirjoittakaa ihmeessä. Olisi mukava kuulla ns. hyvistä hoitoketjuista, kun tällä hetkellä omat ja muilta kuullut kokemukset ovat olleet melko negatiivisia.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Surullista...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Tammi 2009, 22:56

Että kukaan ei ole kirjoittanut hyvistä hoitokokemuksista yleisessä terveudenhoitosysteemissä... Itse en tiedä ketään, joka olisi heti diagnosoitu ja tunnistettu oikein...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 06 Helmi 2009, 20:22

Myöskin 11 vuotta sairastaneena yhdyn siihen, että tätä tilaa ei todellakaan tunnisteta lääkärinvastaanotoilla ja että vain yksittäiset ortopedit ja fysiatrit saattavat tietää asiasta tarpeeksi auttaakseen potilasta avunhaussa.
Mainitsit, Fedja, myös, että "monet ovat saaneet sopivaa hoitoa vasta hakeutuessaan ensin yksityisesti Ortonille tai Käpylään monen vuoden päästä vammautumisesta." Tämäkin toteamus on kuin lainaus omasta todellisuudestani! Kuinkahan paljon meitä epätoivoisia onkaan, joiden tuskaputki on diagnoosin puutteessa venähtänyt vuosikausien mittaiseksi...? [/u]
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Helmi 2009, 20:44

Moi, Cervical Hell! Ja tervetuloa palstalle! :D

Joo, se näyttää olevan turhan yleistä tuo. Tulee mieleen, että onko nämä asiat sitten muka niin vaikeasti tunnistettavissa, ettei oireistoa osata sen vertaa tunnistaa, että osattais edes ohjata oikealle asiantuntijalle? Vaikka eivät näytä ne oikean alan erikoislääkäritkään monesti tietävän asioista, joten olen taipuvainen uskomaan amerikkalaisen professorin Michael Porterin analyysiin. Hän on sitä mieltä, että terveydenhuollon johtamisjärjestelmä on peräisin 1800-luvulta, eikä sitä ole päivitetty vastaamaan nykymaailman tarpeisiin. Se selittäisi kyllä aika monta asiaa... :shock:

Sulla on sitten ilmeisesti myös retkahdusvamma taustalla? Jaksatko kertoa, minkälainen tausta sulla on?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Moi!

ViestiKirjoittaja CH » 06 Helmi 2009, 21:35

Kiitoksia, mukava olla täällä! Olin niin tohkeissani tämän palstan löytämisestä ja näiden juttujen lukemisesta, etten tajunnut edes sanoa että terve :)

Minulla tuli hiljattain 11 vuotta niskahelvettiä täyteen. Samoihin aikoihin sain kauan kaivatun diagnoosin juuri tuolla Fedjan mainitsemalla tavalla: marssimalla Ortoniin, josta sain sattumalta tietää selkävaivoista kärsivältä kaverin kaverilta.

Minun vammani syntyi muinoin, kun lensin takaraivolleni liukkaalla. Oireet alkoivat vasta viikkoja tapahtuman jälkeen, enkä osannut mitenkään yhdistää niitä tapahtuneeseen. Asiaa ei helpottanut se, että alkuajan oireita oli niin vaikea kuvailla: "jotenkin vain niin outo ja raskas olo niskassa & päässä". Vielä vähemmän asiaa helpotti se, että nähtyään sekä röntgen- että magneettikuvani ja tutkittuaan minut puolihuolimattomasti fysiatrit & ortopedit totesivat minut terveeksi ja määräsivät särkylääkkeitä ja jotain perusjumppaliikkeitä. Vuosien myötä olo vain oudontui ja paheni. Kun osasin ensimmäistä kertaa pukea sanoiksi esim. tunteen pään kannattelun raskaudesta, ortopedi "ratkaisi" asian antamalla minulle niskatuen tarrakiinnityksellä. Tämä ammattitaidottomuus sysäsi minut tuloksettomaan hoitokierteeseen. Viime vuodet olen harrastanut lähinnä erilaisten, tuloksettomien hoitomuotojen kokeilemista. Olen kiertänyt kaikki mahdolliset fysioterapia-, hieronta- ja jumppamuodot, ja rahaa on palanut turhaan.
Olen saanut myös keskivaikea masennus -diagnoosin, mutta ihmekös tuo näissä olosuhteissa...

Voisin luetella kymmeniä oireita, joista olen kärsinyt (ja uusia tulee kuvaan mukaan joka vuosi), mutta ne ovat varmasti teille tuttuja. Täytyy tosin myöntää, että oireeni eivät ole niin pahoja kuin olen täällä lukenut joillain olevan, vaan lievempiä versioita. Olen esim. ollut lähellä pyörtymistä & oksentamista, mutta tajunta ei ole mennyt ja yrjökin on lentänyt harvemmin. Myöskään näköhäiriöitä minulla ei ole, vaikka silmissä pahalta tuntuukin.

Nyt, kun olen päässyt vähän jyvälle siitä, mikä minua vaivaa (ja että oireilleni on yleensäkin oikea SYY), olen ollut todella katkerana siitä, että nämä fysiatrit & muut gurut eivät ylpeyttään viitsi todeta potilaalle: "En tiedä, mikä sinua vaivaa, hae apua muualta"! En myöskään ymmärrä sitä, että röntgenissä vammani on näkynyt alun perinkin kaularangan ryhdin muutoksena, mutta se on ylenkatsottu usean fysiatrin & ortopedin toimesta. Onkohan teillä muilla todettu mitään vastaavaa röntgenkuvissa?

En voi sanoin kuvata, mitä tällainen kituminen tekee mielenterveydelle, mutta senhän te forumilaiset myöskin tiedätte sanomattakin :)
Nyt olen onneksi saanut toivonpilkahduksen: pääsen kohta Ortoniin - ymmärtääkseni erittäin osaaviin käsiin. Jännää!!

Tulipas saarnattua, mutta tähän tämä aina menee...

Terv. C H
CH

Tervetuloa!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2009, 00:54

Tervetuloa Cervical Hell. Saanko jatkossa sanoa, että CH? :) Minä olen Tahdonvoimaa, 27-vuotta.

Hieno juttu, että pääsit Ortoniin! Kyllä siellä hommat osataan. Joo, kyllä on oudot olot ja putoilevat päät tällä palstalla tuttuja. Kirjoittelimmekin niistä juuri Fedjan kanssa blogiin. Käy kurkkamassa.
http://taistelijat.blogspot.com/2009/02/miksi-paa-putoaa-ja-on-outo-fedja.html

Ja juu, ei haittaa saarnat. Aikamoista paatostahan tämä tuppaa olemaan, koska meitä niskavammaisia kohdellaan Suomessa kakkosluokan kansalaisina. Itse kukin tässä puuskuttaa meneen ns. kyrpä ohtassa jaksamisensa rajamailla. Ehkä se onkin se, mikä painaa... ;)

Eipä ole itselläni todettu ryhtimuutoksia kaularangassa. Mutta monella whiplash-potilaalla ryhti on käsittääkseni oiennut. Itselleäni oli vain kyfoosia, eli juuri toiseen suuntaan taittavaa kaarta... Mutta lääkärin mukaan se ei selittänyt oireita, vaan hermojuurten venähdys ja niskan tukikudoksen ja lihasten venähdys. 10 kuukautta olen ollut saikulla ja kuntouttanut itseäni craniosacraaliterapialla, neuraalikudosharjoituksilla ja altaalla. Tänään kävelin ensimmäistä kertaa melkein normaalisti lähes vuoteen. Ei se pitkä ilo ollut, mutta olipahan kuitenkin jotain.

Fedja taitaa vetää pohjat oireiston suhteen, mikä on perseestä. Mutta kyllä minullekin on tuttua pään painuminen kaularankaan, huonot olot, kivut yms. Ja juuh, olet oikeassa, oireet muuttuu koko ajan. Kun jotain lähtee pois, tulee jotain tilalle. Hanurista.

Kuulostaa pahalta sinunkin kaatumisesi. Iskitkö pään maahan, vai ymmärsinkö ihan väärin? Mahtoi olla raivo raivoissaan? Käy toki kirjoittamassa, kun jaksat, tarinasi/kohtalosi tuonne käyttäjätarinoihin. Täällä ei turhia höntyillä... ;)

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewforum.php?f=12.

Ja juuh, meitä todellakin yhdistää se, että lääkärit ei useinkaan tiedä, mikä meitä vaivaa, mutta itse tiedämme. Kyllä Suomessa muutama whiplashin päälle OIKEASTI tajuava asiantuntija on, ja yksi löytyy juurikin Ortonista. Good for you!

Oletko sie ollut kuitenkin työelämässä koko tämän ajan? Vai sairaslomilla/työkyvyttömänä?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Helmi 2009, 01:03

Moiksis CH ja teretulemast palstalle!

Täällä on kakkua istuttu kohta 12vuotta. Huhhutihuijakkaa, hirvittää tuo vuosilukumäärä. Jossakin vaiheessa elämää tieten on enemmän ajasta ollut sairaana kuin terveenä. Nyt ollaan n. kolmasosassa menossa. Viimeisen 2-3 vuoden aikana vasta alkanut oikeasti tajuamaan mikä itseä vaivaa. Lopun tajusin oikeastaan vasta viime syksynä, kun kävin Tampereella fysiatrilla. Sen jälkeenkin tietenkin pikku hiljaa jotakin oppii näistä kalvostoista yms.

Olihan tuo sinunkin melko korkea aika jo päästä paikkaan, jossa homma ymmärretään. Huippu homma! Menetkö yksilökuntoutukseen, OSKU:un siis?

Hyvä, että olet jollakin tavalla saanut pääsi pidettyä tallella tuollaisen "uraputken" aikana. Ei ole muuten helppo homma olla joka paikassa luulosairas moninaisia vuosia.

Hienoa, että löysit tän foorumin!!
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Rankamuutoksista

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Helmi 2009, 01:17

Mulla on rangassa jotain suoristumia, mutta niihin ei ole kyllä retku-fysiatritkaan kiinnittänyt mitään huomiota.

Jos kuntoa riittää, niin käy lukemassa. Löytyy blogista
SI-nivelen dislokaatio-jutusta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Luulo- vai tietosairas

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2009, 01:55

Fedja, you've got a point again!

On niin vaikeaa väittää pokkanaamalla lekurista ja korvausinstituuosta toiselle, että KYLLÄ keskushermostoni on shokissa, vaikkei näy missään testeissä mitään.

Millä hitolla tän vamman sais diagnosoitua, jos kerta neuropsykologiset oireet ei ole oikeita oireita ja mm. ligamenttivauriolöydöksetkään ei kelpaa vakuutusyhtiöille? Jotain täytyy olla...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 07 Helmi 2009, 18:58

CV sopii oikein hyvin :)
Mukava lukea teidän kirjoituksia! Nyt alan ymmärtää, miksi niin usein kuulutetaan vertaistuen merkitystä vaikeissa asioissa... Alan myös saada vähän perspektiiviä tilanteeseeni luettuani teidän oireita ja hankaluuksia kaiken maailman vakuutusyhtiöiden kanssa. Ihan hirvittävää, miten yksin selvästi kärsivä ja jopa invalidisoitunut ihminen voidaan jättää!!
Voisin tosiaan kirjoitella jonkinlaisen kuvauksen itsestäni myös tuonne esittelypalstalle.

-- Lisäys myöhemmin: siirsin koko kuvauksen käyttäjäesittelyosioon :) --

Ja nyt siitä kaularangasta. Itse asiassa minullakin on juuri tuota kyfoosia eli ranka kaartuu väärään suuntaan. Rintaranka on ymmärtääkseni oiennut ja lantio on kallellaan eteenpäin.

CH
Viimeksi muokannut CH päivämäärä 15 Touko 2009, 18:54, muokattu yhteensä 1 kerran
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Helmi 2009, 19:13

Hyvin paatosteltu, CV! Tarinasi oli mielenkiintoinen, toivotaan että saat pikkuhiljaa helpotusta tilaasi!

Tuli sellainen pieni sanaleikki mieleen, että jos kirjoitat tarinasi, niin onko se sitten CV:n CV? :wink:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 07 Helmi 2009, 19:17

Heh, CV:N CV! Juuri näin ajattelin kirjoittaa esittelytekstini otsikon! :D Päädyin kuitenkin selvyyden vuoksi pidempään versioon... Varsinainen CV siitä tulikin ;)
CH

CV:n CV... ;)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2009, 19:49

Hetken aikaa mä luulin kirjoittaneeni sun jutun.. Meillähän on paljon yhteistä
- 27 vee
- 2 kaatumista ja niskavamma (erona se, että mä en lyönyt päätäni)
- koulut rutistettuna pakolla
- vitutus siitä, että koko ajan sattuu
- elämäpiiri kaventunut, sosiaalisuus ja entinen elämänilo hukassa
- osaa arvostaa vertaistukea
- uskoo vahvasti siihen, ettei ole hullu, vaikka monet niin sanookin...
;)
- mutta ennen kaikkea - toivoa on kuitenkin siitä, että vielä paranee ja tekee sen eteen kaikkensa
- vakuutusyhtiöt ei ole suosikkilistalla nro 1

Mistä päin Suomea sä olet ? :) Meitsi majailee Tampereella, kuten onkin ehkä käynyt ilmi.
tahdonvoimaa

Ja hei...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2009, 19:54

niin tuttua...

"Olen väsynyt ja usein epäsosiaalinen, ja suhtaudun kaikkeen varauksella peläten, että kyseinen asia rasittaa minua liikaa".

KYLLÄ!!!! MINÄ MYÖS. :(
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Helmi 2009, 19:55

Hei, CV! Sitä piti vielä uteliaisuuttani kysyä, että miten muuten löysit palstalle? Jos tulit googlen kautta, niin kiinnostaisi tietää minkälaisilla hakusanoilla ja yhdistelmillä kokeilit?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)