Kouristelut ja krampit

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Moikka!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Heinä 2009, 13:51

Pandora kirjoitti:Kiitoksia vastauksista jälleen. Ikävä kuulla tuosta Lääperistä, minusta hän vaikutti ihan asiantuntevalta. Diagnoosista hän sanoi, että se varmentuu, kun kuvat on saatu. No täytyy ainakin ottaa yhteyttä tuohon Penttiseen, kunhan saa tuolta vakuutusyhtiöltä päätöksen. Kuulin eilen, että siihen saattaa mennä viikkojakin. Minullahan oireet olivat jo lieviä ennen maanantaista ja pystyin tekemään lähes kaikkea. Paitsi raskaita kanteluja, käsien ylös nostoa jne. No samaa ei voi sanoa enää.

Pandora kirjoitti:Kyllä Lääperi on fysiatriksi ok, mutta ei kuitenkaan tunne vakavia whiplash-vammoja. Eihän näitä juuri kukaan tunne, jollei ole omistanut koko elämäänsä näille, niinkuin muutamat suomalaiset fysiatrit Penttinen mukaan lukien

Usein oireisto pahenee ilman hoitoa. Ihan niinkuin sinunkin tapauksessasi. Kyseessä on keskushermoston shokkitila, joka hiipii hiljalleen päälle. Minulla oli sama juttu. Aluksi ei oireita ja 4 kuukauden päästä en enää pysynyt hereillä saatika pystyssä! Eli nopeesti vaan lekurille ja hoitoihin, Penttinen osaa ohjata oikealle henkilölle.

Nämä hommat on hiukka vaikeita, koska näin vakava vamma on suht harvinainen juttu Suomessa, eikä siihen erikoistuneita lekureita ole kuin muutama. Potilaat tuntuu tietävän asioista enemmän, koska olemme joutuneet itse kaiken selvittelemään, jotta olemme saaneet apua. Siksi tämäkin foorumi pistettiin kasaan, että saadaan sit tietoa jaettua muillekin, jotka eivät sitä lääkäriltä löydä. Valitettavaa mutta totta! Eikä Suomi ole ainoa sarvikuonojen maa tässä asiassa.

Pandora kirjoitti:Nyt sitten ei saa nauraa, tai naurakaa vain. Vamma tuli koirien hakutreeneissä, jossa 45 kiloinen koira hyppäsi rintakehällään suoraan ohimooni. Eihän se koiran vika ollut, kun olin vielä hupun alla piilossa ja toinen oli juuri ponnistanut ojan ylitykseen eikä vain huomannut minua. Samassa piilossa on oltu vaikka kuinka monta kertaa, mutta huono säkä, mikä huono säkä.

Ei naurata! Ei todellakaan. Itse kaaduin omiin jalkoihini, kun puhuin puhelimessa. ;) Noista voi oikeasti saada tosi pahojakin vammoja, eli suhtaudutaan vakavasti kaikkiin haavereihin.

Pandora kirjoitti:Nyt vasta tajuan, että mun olisi pitänyt mennä hoitoon paljon aikaisemmin, mutta kun varsinaisia kipuja ei ole ollut, niskat ei vain toimineet niin miten piti ja kaikki vaan sanoi, että kyllä se vie oman aikansa niin kai siihen vain luotti. Kauluria minulla ei ole, sitä ainakin minulle sanottiin, että ei kannata käyttää.

Samoin! Oireet alkoi vasta kuukauden päästä ja ei sitä voinut tajuta, kuinka pahasti sattui. :( Ja tiedätkö, ei varmaan lohduta, mutta jos olisit mennyt aikaisemmin hoitoon, tuskin silti olisit saanut diagoosia tai kuntoutusta. Niin se vaan Suomessa menee. Jollet vahingoss löydä oikeaan paikkaan (Ortonille tai Penttiselle), onkin vähän huonompi juttu.

Kauluria ei suositella lievissä vammoissa mutta tuo ei vaikuta lievältä. Tarvitset sen ehdottomasti. Voit toki olla yhteydessä Penttiseen puhelimella ja pyytää vaikka sieltä kauluria. He ymmärtävät tilanteesi, koska hoitavat kaltaisiasi päivittäin. Sano, että Penttisen vakipotilaat ohjeisti sinua olemaan yhteydessä. :)

Pandora kirjoitti:Yritän lepäillä, mutta ei vain oikein malttaisi etenkään, kun kattoremontti alkoi tänään ja on kesä, mutta minkäs voit. Autolla ajo on pahinta ja sitä yritän nyt välttää. Onneksi on treenitauko. Saikkua ei tarvi ottaa, kun olen yrittäjä ja työt on niskojen takia jäänyt aika vähille. Teen töitä pääsääntöisesti koneella ja se ei oikein ole ollut hyväksi. Onneksi on läppäri ja makuuasennossa tyynyillä tuettuna voi aika paljon tehdä. Silmät vaan ei jaksa, en tiedä onko teillä silmien kanssa ongelmia, mutta minulla ne rasittuu tosi paljon.

Sama juttu! Olen kanssa yrittäjä ja sairastanut omaan pussiin helmikuusta 09. Tämä on ollut iso virhe, sillä jos myöhemmin tartten saikkua tai joudun hakeen vaikka työkyvyttömyyseläkettä, niin Kela ei sitä hevillä myönnä, koska en ole ollut saikullakaan, virallisesti, enää pitkään aikaan. Se näyttää oudolta, että yhtääkkiä ois tyäkyvytön, kun on ollut jo välissä töissä kuukausia. Todellisuudessa olen tehnyt töitä tosi vähän ja niskan ehdoilla.

Ja on ollut silmäoireita. Yläniskasta nekin tulee. Tutustu vaikka artikkelit-osiossa olevaan graduun (Gunilla Bring), niin siellä on hyvää anatomiakuvaa niskasta. :) Hermotus kulkee yläniskassa, juuri siellä, mihin whiplash-vamma kohdistuu. Älä liikuttele silmiä sivuttain, sillä sekin saattaa vaan pahentaa oireita. Silmillä kun on suora yhteys hermostoon mm. aivokalvojen kautta. Vaikka silmät ois jumissa, älä venytä niitä väkisin!

Pandora kirjoitti:lumiukko: ymmärsin kyllä mitä tarkoitit panikoinnilla. Tuollaista ei tosiaan ole mukava kuulla. En uskokaan, että seuraavaa kohtausta edes välttämättä tulee, ennakko-oireet ovat niin selkeät ja edellisenkin olisin osannut ennakoida, sitten on tietysti eriasia se, että entäs jos jotakin yllättävää tapahtuu, niskat retkahtaa uudelleen tai jotain. Mietin jo, että pitäisiköhän laittaa laukkuun selkeät ohjeet, miten muiden pitäisi toimia. Mutta ehkä sellaisia on turha ajatella, mutta ainakin nyt tuntuisi, että pitäisi hieman varoa itseään.

Kannattaa kyllä nyt vältellä kaikkia tilanteita, joissa voi sattua uudelleen. Ja välttää keinolla milä hyvänsä uusia kohtauksia. Vaikka se tarkoittaisi pelkkää lepoa, niin se kannattaa sit toimia niin.

Pandora kirjoitti:Venyttely ei toimi, tosin jalkoja olen yrittänyt nyt saada kuntoon, ne ovat aivan jumissa ja kävely pahenee kokoajan. Kylmä ja varsinkaan veto ei tee hyvää, lämmin toimii niskoille paremmin. Noita särkylääkkeitä tosiaan pitäisi hankkia. Katsoin, että ainakin rivatril on epilepsia lääke, itse syön deprakinea (toimii myös epilepsiaan ja migreeniin) 1000 mg pvä. Olisikohan se omalta osaltaan estänyt kohtauksia?

Juu, nuo jalkaoireet kuuluu asiaan. Koko selkäydin siinä venähtää, kun niska retkahtaa ja oireita tulee koko kroppaan. Älä venytä mitään osaa kropasta. Tee mieluummin vaikka selällään maaten lonkan kiertoja kevyesti ja hitaasti sisäänpäin - ja vain muutamia per jalka per päivä. Ja suojaa kaularanka ja pää hyvin, olipa sitten kylmä tai kuuma. Veto on pahinta rasituksen jälkeen.

Pandora kirjoitti:Hengitys on tosiaan nyt aika pinnallista ja happi ei vaan riitä. Pussiin hengittäminen ei tunnu vaikuttavan juuta eikä jaata. Mietinkin johtuisiko noi minun jalkaongelmani ja lievät krampit nyt johtua hapensaannin puutteesta? Yleensähän sanotaan, että jos tärkeille elimille ei riitä happea niin raajoissa tulee ensimmäisenä ongelmia. Tosin mies kokeili niin lihakset on melko jumissa, joten ei ihme.

Kaikki ne on yhteydessä toisiinsa, niskasta lähtee tärkeimmät hermopiuhat myös jalkoihin. Mutta mikä johtuu ja mistä, sitä on vaikea sanoa. Ja lihakset on jumissa, koska hermostosi sai sätkyn ja hermottaa lihaksia väärin. Lihakset kramppaa ns. itsestään ja koko ajan, koska hermotus ei toimi hermojen venytysvamman takia.

Pandora kirjoitti:Tuo niskan painaminen tosiaan auttaa, olen sitä itse itselleni tehnyt, paikka on vain aika hankala löytää. Nyt en ole uskaltanut juurikaan niskaan koskea. Täytyy yrittää jaksaa etsiä tuo ohje, minulle tulee viikolla kylään ystävä, joka on pitkälle kouluttautunut joogi ja hallitsee anatomian erittäin hyvin. Hän varmasti osaisi auttaa tuon suhteen ja samoin hengitysharjoitusten. Samoin mietin, että yleensähän nuo kiinalaisen lääketieteen harjoittajat ja akupunktion antajat tuntevat ihmisen anatomian hieman erilailla kuin länsimaalaisen lääketieteen edustajat parhaimmillaankaan. Onko kukaan kuullut akupunktion käytöstä kokemuksia, siis todella osaavan sellaisen. Tulipa taas kirjoitettua pitkästi, sory.

Ole tosi varovainen noiden kanssa. Omaa niskaani vitkutettiin j vetkutettiin, joskin hellästi, mutta ihan väärin ja on hyvin todennäköistä, ettei se koskaan enää toimi niinkui pitäis. Kaikki yhteydet pään ja selkäytimen välillä menee niskasta, joten ethän riskeeraa ko. alueen kanssa. Mieluummin vaikka odotat Penttisen käynnin kuin että annat kenenkään tehdä nyt mitään. Joka tapauksessa tie parempaan kuntoon on pitkä ja vittumainen, joten ota nyt rauhallisia askelia ja välttele vamman pahenemista kaikin mahdollisin tavoin. Ja Penttinen osaa ohjata sinut sitten hoitoon, joka ei kuulu perushoitomenetelmiin. Hän suosii craniosacraaliterapiaa. Tsekkaappa hoidot ja kuntoutus -kohdasta esim. CST. Todella hyvä hoitomuodo meille hermovammaisille.

Anteeksi että pasaan, olen vain joutunut itse menemään kantapään kautta ja kärsimään niin kohtuuttomasti, etten toivo sitä kenellekään muulle. :) Ja pistä privaviestiä, jos siltä tuntuu. Toki blogistakin löytyy paljon apuja/kokemuksia/tietoa tästä paskasta.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Pandoralle

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Heinä 2009, 15:10

Pandora kirjoitti:Diagnoosista hän sanoi, että se varmentuu, kun kuvat on saatu.

Minulla on vakava retkahdusvamma, vaikka MRI-kuvissa ei näy mitään.

Pandora kirjoitti:No täytyy ainakin ottaa yhteyttä tuohon Penttiseen, kunhan saa tuolta vakuutusyhtiöltä päätöksen. Kuulin eilen, että siihen saattaa mennä viikkojakin.

Tapaturman voi lähtökohtaisesti hoitaa yksityisellä, jos on tapahtumahetkellä on ollut tapaturmavakuutus. Mitä vakuutusyhtiö päättää sun tapauksessa? Eikö siinä alkuvaiheessa voi suoraan mennä hoitoon yksityiselle kysymättä vakuutusyhtiöstä saanko mennä. Niin minä tein 2006. En ole kuitenkaan ihan varma näistä miten nää menee muilla.

Tuoreen vamman kohdalla oikeata diagnoosia ei kannata jäädä odottelemaan viikkoja. Oikea diagnoosi ja varsinkin oikea hoito on todella tärkeää saada mahdollisimman pian, päivien parin viikon sisällä. Ja näistä vammoista on mahdollista monessa tapauksessa toipua. Oikeanlainen hoito on siinä avainasemassa.

Pitkiin odotteluaikoihin ei kannata vakuutusyhtiön taholta suostua. He haluavat usein pitkittää MRI kuvan maksusitoumusta, jotta pehmytkudokset paranevat mahdollisimman pian kuvaukseen mennessä. Hätyyttelemällä vakuutusyhtiötä maksusitoumuksen voi saada muutamassa päivässä tai viikossa.

Pandora kirjoitti:Minullahan oireet olivat jo lieviä ennen maanantaista ja pystyin tekemään lähes kaikkea. Paitsi raskaita kanteluja, käsien ylös nostoa jne. No samaa ei voi sanoa enää.

Paheniko ne ihan yhtäkkiä ilman mitään syytä, vai oliko jokin asia mikä laukaisi pahenemisen. Nää on tällaisia outoja vammoja, jotka voivat alkaa just tuollei kuin kuvailit.

Pandora kirjoitti:Nyt vasta tajuan, että mun olisi pitänyt mennä hoitoon paljon aikaisemmin, mutta kun varsinaisia kipuja ei ole ollut, niskat ei vain toimineet niin miten piti ja kaikki vaan sanoi, että kyllä se vie oman aikansa niin kai siihen vain luotti.

Joo. Eihän sitä voi tietää minkälainen tämä vamma voi olla tuossa vaiheessa, kun oireet ovat siedettäviä.

Pandora kirjoitti:Yritän lepäillä, mutta ei vain oikein malttaisi etenkään, kun kattoremontti alkoi tänään ja on kesä, mutta minkäs voit.

No se sattui sitten huonoon saumaan tuo vamma. Koita malttaa! Minä nimittäin pahensin vammaani alkuun hirveästi, kun en tajunnut kuinka vakavasta vammasta oli kyse kohdallani. Nimittäin urheilun, kannoin painavaa, kävin rinkkaretkellä yms.

Pandora kirjoitti:Saikkua ei tarvi ottaa, kun olen yrittäjä ja työt on niskojen takia jäänyt aika vähille.

Ehkä kannattaisi, että on todistusmateriaalia myöhemminkin vakuutusyhtiölle siitä, että niskasi takia työkykysi on ollut alentunut. Minä en tiedä miten nuo asiat virallisesti yrittäjät hoitelee...olen toisen palveluksessa ollut.

Pandora kirjoitti:Teen töitä pääsääntöisesti koneella ja se ei oikein ole ollut hyväksi. Onneksi on läppäri ja makuuasennossa tyynyillä tuettuna voi aika paljon tehdä. Silmät vaan ei jaksa, en tiedä onko teillä silmien kanssa ongelmia, mutta minulla ne rasittuu tosi paljon.

On paljonkin silmien kanssa ongelmaa. Mulla niska on niin hankala, että ei voi lukea, käyttää konetta makuuasennossakaan.

Pandora kirjoitti:Venyttely ei toimi, tosin jalkoja olen yrittänyt nyt saada kuntoon, ne ovat aivan jumissa ja kävely pahenee kokoajan. Kylmä ja varsinkaan veto ei tee hyvää, lämmin toimii niskoille paremmin. Noita särkylääkkeitä tosiaan pitäisi hankkia.

Vitsit, että on tuttuja oireita. Mulla meni alussa jalat lyijyksi tai sitten heikoksi. Jalkojen venyttely ei auta minulla ainkaan. Voi jopa pahentaa. Siellä Treella oleva retkahdusvammoihin erikoistunut fyssari ohjasi jalkojen hitaita kiertoliikkeitä, jotka auttavat jonkin verran.

Hengityksestä. Voit kokeilla jos auttaa. Selällään laitat kädet alavatsan päälle ja hengität syvää ja pitkään sisään ja samalla tavalla ulos. Ja toistat tuota jonkin aikaa. Hengitysten välissä voi pitää taukoja, jos pystyy. Minulle tuo oli vamman aluksi 12v sitten hankalaa, mutta nyt pystyn noita tekemään.

Pandora kirjoitti:Mietinkin johtuisiko noi minun jalkaongelmani ja lievät krampit nyt johtua hapensaannin puutteesta?

Voi tieten johtua siitäkin. Sinulla voi olla selkäydintasolla hermoston shokkitila, joka sekoittaa lihastoimintaa. Näin se minulla on. Johtu se sitten hapenpuutteesta tai jostain muusta. Ja nämä kaikki jutut kompaavat toinen toistaan. Siis pahentavat toisiaan.

Pandora kirjoitti:Tuo niskan painaminen tosiaan auttaa, olen sitä itse itselleni tehnyt, paikka on vain aika hankala löytää. Nyt en ole uskaltanut juurikaan niskaan koskea.

Joo. Kannattaa odotella, että tiedät niskan tilanteesta enemmän.

Pandora kirjoitti:Samoin mietin, että yleensähän nuo kiinalaisen lääketieteen harjoittajat ja akupunktion antajat tuntevat ihmisen anatomian hieman erilailla kuin länsimaalaisen lääketieteen edustajat parhaimmillaankaan.

Olen kokeillut kolmessa mielestäni laadukkaassa paikassa akua. Minun tilanteessa kiinalainen akupunktuurilääkäri ei ollut perillä ja en saanut apua. Ei ymmärtänyt niskan tilannetta. Perinteisellä neula-akupunktiolla on voinut lievää vaikutusta, mutta sähköakusta ja/tai magneettien käytöstä niskassa on tullut vaikka minkälaisia karmeita reaktioita. Sähköakua en voi suositella kenellekään retkulle, jolla on oireita päästä varpaisiin. Muu akup voi sopia. Voihan sitä kokeilla jos se kovasti kiinnostaa.

Tulipa pitkä vastaus myös ü.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Pandoralle

ViestiKirjoittaja Pandora » 04 Heinä 2009, 17:44

fedja kirjoitti:Mitä vakuutusyhtiö päättää sun tapauksessa? Eikö siinä alkuvaiheessa voi suoraan mennä hoitoon yksityiselle kysymättä vakuutusyhtiöstä saanko mennä... Tuoreen vamman kohdalla oikeata diagnoosia ei kannata jäädä odottelemaan viikkoja... Hätyyttelemällä vakuutusyhtiötä maksusitoumuksen voi saada muutamassa päivässä tai viikossa.

Tapiolassa mulla vakuutus on. Voin kyllä mennä valitsemalleni lääkärille, mutta ei ole mitään takuuta, että vakuutus maksaa lääkärissä käynnin, sen tiedon saan jälkikäteen. Vakuutusyhtiöstä soitetaan minulle vielä maanantaina, perjantaina vein laput, joten saa nähdä.

fedja kirjoitti:Paheniko ne ihan yhtäkkiä ilman mitään syytä, vai oliko jokin asia mikä laukaisi pahenemisen.

Siis sain kohtauksen siitä fysiatrin tekemästä tutkimuksesta, joka oli omasta mielestäni "kesy" eli normaalit käsien liikeradat, päänvenytykset, käsien voiman arviointi ja refleksit. Kohtauksen jälkeen seuraavana päivänä oli vaan heikko olo ja helposti särki kaikkialle, nyt on kokoajan mennyt pahempaan suuntaan. Nukun puoli yötä 4 mg sirdaludin avulla ja toisen puolen toisilla 4 mg:llä. Tänään en sitten juuri pysty kävelemään kunnolla, oikea jalka ei oikein tottele, niskaa ja päätä särkee kokoajan ja silmiä. Eikä makuullakaan ole hyvä olla kauaa. Eikä nuo särkylääkkeet auta juuri lainkaan. Uusin villitys on nuo leukalihakset ja oikeanpuoleisen korvan särky, joka alkoi aamusta.

Saa nähdä mitä tästä vielä tulee... Jos maanantaihin jatkuu niin pakko kai sitä lääkärille on mentävä.

fedja kirjoitti:No se sattui sitten huonoon saumaan tuo vamma. Koita malttaa! Minä nimittäin pahensin vammaani alkuun hirveästi, kun en tajunnut kuinka vakavasta vammasta oli kyse kohdallani. Nimittäin urheilun, kannoin painavaa, kävin rinkkaretkellä yms.

Niinpä, mä lähdin torstaina vielä ajelemaan 200 km matkan hakemaan kania ja illalla treeneihin koiran kanssa. En ajatellut, että tämä voisi pahentua. Tuolla autolla ei paranisi ajaa ei sitten yhtään.

fedja kirjoitti:Ehkä kannattaisi, että on todistusmateriaalia myöhemminkin vakuutusyhtiölle siitä, että niskasi takia työkykysi on ollut alentunut.

Pitänee kysyä, ehkä nyt olisin sairaslomakunnossakin...

fedja kirjoitti:Vitsit, että on tuttuja oireita. Mulla meni alussa jalat lyijyksi tai sitten heikoksi. Jalkojen venyttely ei auta minulla ainkaan. Voi jopa pahentaa. Siellä Treella oleva retkahdusvammoihin erikoistunut fyssari ohjasi jalkojen hitaita kiertoliikkeitä, jotka auttavat jonkin verran.

Ikävä kuulla, että on tuttuja oireita. Ei sillä kyllä mä tästä vielä tokenen en jotenkin osaa olla ollenkaan huolissani. Oliko tuo fyssari Penttinen?

fedja kirjoitti:Hengityksestä. Voit kokeilla jos auttaa. Selällään laitat kädet alavatsan päälle ja hengität syvää ja pitkään sisään ja samalla tavalla ulos. Ja toistat tuota jonkin aikaa. Hengitysten välissä voi pitää taukoja, jos pystyy. Minulle tuo oli vamman aluksi 12v sitten hankalaa, mutta nyt pystyn noita tekemään.

Pari tarkennusta, oliko sulla tyynyä pään alla. Jalat koukussa vai suorana. Tauot tekee viiltävän päänsäryn ohimoihin tiedän sen jo nyt, mutta muuten voisin kokeilla.

fedja kirjoitti:Olen kokeillut kolmessa mielestäni laadukkaassa paikassa akua. Minun tilanteessa kiinalainen akupunktuurilääkäri ei ollut perillä ja en saanut apua. Ei ymmärtänyt niskan tilannetta. Perinteisellä neula-akupunktiolla on voinut lievää vaikutusta.

Perinteistä neula-akupunktiota ajattelinkin. Purhosen Karille (eihän ollut yksi käymistäsi) ajattelin soittaa ja kysyä hänen mielipidettään. Lähinnä nyt ajattelin, jos olisi edes ensiapua vaikka toisaalta tekniikkana uskon akupunktion toimivan hyvin, jos on riittävän taitava antaja. Se on eri asia löytyykö sellaista.

fedja kirjoitti:Tulipa pitkä vastaus myös ü.

Kiva, että vastailette. Mitä muuta tässä tekisi, kuin lukisi sen mitä jaksaa, välillä kirjoittaisi. Tosin on tuossa välillä käynyt nojaamassa koko kehollaan tukipalkkeihin, jotta on miehelle edes jotakin apua, kun se telineitä tekee ja organisoinut ruokaa perheelle, ettei ne ja minä nälkään kuole :lol:

tahdonvoimaa kirjoitti:Ole tosi varovainen noiden kanssa. Omaa niskaani vitkutettiin j vetkutettiin, joskin hellästi, mutta ihan väärin ja on hyvin todennäköistä, ettei se koskaan enää toimi niinkui pitäis. Kaikki yhteydet pään ja selkäytimen välillä menee niskasta, joten ethän riskeeraa ko. alueen kanssa. Mieluummin vaikka odotat Penttisen käynnin kuin että annat kenenkään tehdä nyt mitään.

Onpa ikävä kuulla, toivottavasti niskasi paranee vielä. Juu, ei minulla tässä mihinkään kiire ole, en vain jotenkin osaa orientoitua, että olisi pahasti käynyt. Ja voihan olla ettei käynytkään, mistä sitä tietää.

tahdonvoimaa kirjoitti:Älä venytä mitään osaa kropasta. Tee mieluummin vaikka selällään maaten lonkan kiertoja kevyesti ja hitaasti sisäänpäin - ja vain muutamia per jalka per päivä. Ja suojaa kaularanka ja pää hyvin, olipa sitten kylmä tai kuuma. Veto on pahinta rasituksen jälkeen. Kauluria ei suositella lievissä vammoissa mutta tuo ei vaikuta lievältä. Tarvitset sen ehdottomasti. Voit toki olla yhteydessä Penttiseen puhelimella ja pyytää vaikka sieltä kauluria. He ymmärtävät tilanteesi, koska hoitavat kaltaisiasi päivittäin. Sano, että Penttisen vakipotilaat ohjeisti sinua olemaan yhteydessä.

Minulle ei kauluria suositeltu, tosin sain maaliskuussa väliaikaisesti jonkinasteisen tuen, mutta se oli minusta liian korkea. Veto tosiaan tekee pahaa. Soitan ma Penttiselle ja kyselen hieman, kiitos neuvosta.

tahdonvoimaa kirjoitti:Anteeksi että pasaan, olen vain joutunut itse menemään kantapään kautta ja kärsimään niin kohtuuttomasti, etten toivo sitä kenellekään muulle. Ja pistä privaviestiä, jos siltä tuntuu. Toki blogistakin löytyy paljon apuja/kokemuksia/tietoa tästä paskasta.

Ihan hyvähän se vain on suoraan sanoo. Mikä tuon blogin osoite on tai kyllähän sen minä jostain löydän, käyn vierailemassa. Laittelen jossakin vaiheessa viestiä, nyt niska ilmoittaa kiintiön olevan täynnä kirjoittelemisessa.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Moro, vastauksia

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Heinä 2009, 18:23

Joo, kyllä fysiatri on Eero Penttinen. Lääkäri siis, erikoistunut kuntoutukseen ja etenkin retkupotilaisiin. Ja hän ohjaa sit eteenpäin oikeaan hoitoon, todennäköisesti omalle fysioterapeutilleen.

Penttisillä on oma vastaanotto Suvantokadulla Ratinan parkin vieressä. Mutta pyydä ajanvaraajalta jomman kumman Penttisen numero. Jossei ajanvaraaja meinaa sitä antaa, niin sano terkkuja Tahdonvoimalta. ;)

Pidä vaan jalkoja koukussa/sikiöasennossa, niin hermokudos on löysemmällä. Silloin pitäisi oireiden hieman helpottaa. Ja jos menet Purhoselle, ÄLÄ anna hänen painaa sinua päästä, älä anna hänen koskeakaan niskaasi tai kaularankaan! Tuolla painatestestillä testataan välilevyvammoja, mutta sinun niskaasi EI saa painaa. Kari teki testin minullekin ja lääkärini mukaan siinä olisi voinut henki lähteä!!! Eli vain akupunktiota.

ÄLÄ anna manipuloida niskaa, selkää tai muutakaan ruumiin osaa. Koska kaikki on toisiinsa yhteydessä ja vääntö jalasta saattaa aiheuttaa uuden kohtauksen niskan kautta. Koettu on nuo vääntelyt ja muut! Luotathan minuun, kun sanon, että mieluummin odotat diagnoosin saamisenen kuin että riskeeraat koko paranemisen höntyilemällä hoidosta toiseen, niinkuin minä tyhmänä ja tietämättömänä tein.Nyt kadun sitä, kun tiedän asioista enemmän. :(

Ja blogi on
http://taistelijat.blogspot.com

Kannattaa aloittaa alusta eli maaliskuusta 09. ;) Saat selitykset lähes kaikille pohdinnoillesi blogista. Ainakin siis yhden näkökulman asioihin. Sitä en takaa, että se oikea mutta ainakin metodit on toiminut mminulla mainiosti. :)

Voimia taisteluun Pandora!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Re: Pandoralle

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Heinä 2009, 18:25

Pandora kirjoitti:Pari tarkennusta, oliko sulla tyynyä pään alla. Jalat koukussa vai suorana. Tauot tekee viiltävän päänsäryn ohimoihin tiedän sen jo nyt, mutta muuten voisin kokeilla.

On. Ergonominen tyyny. Jalat koukussa. Suorana ei hyvä. Elä tee, jos ei tunnu hyvälle.

Muuten makuuasentona kylkimakuu sopii itselleni vamman takia paremmin kuin selinmakuu.

Pandora kirjoitti:Tosin on tuossa välillä käynyt nojaamassa koko kehollaan tukipalkkeihin, jotta on miehelle edes jotakin apua, kun se telineitä tekee ja organisoinut ruokaa perheelle, ettei ne ja minä nälkään kuole :lol:

Joo. Ei hyvältä kuulostaa noi kivut. Organisoihan nyt kaikki tutut, ystävät ja kylänmiehet apuun ja hellitä ü!
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 04 Heinä 2009, 22:50

Okei, ehkä unohdan hoidot ja itseavut nyt hetkeksi.
Kyljellään tosiaan on parempi olla, mutta itselleni vaihtelu sopii kaikkein parhaiten.

Kiitokset tsempistä ja voimia teille itsellennekin.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 09 Heinä 2009, 21:50

Jess! Aamulla vaan rutina kuului niskoista, kun nousin ylös ja vähääkään liikahdin. Sen jälkeen elämä on ollut aivan erilaista. Pahin päänsärky on poissa, rasittaessa ja ylhäällä ollessa on vain painetta ja yläselkä liikkuukin jonkun verran. Aivan outoa. Ei kaikki kunnossa ole, mutta suunta on mitä loistavin ja ei ole tarvinnut kuin neljä kertaa mennä lepäämään!

Johan sitä ehti pelästyäkin, kyllä sitä ihminen osaakin nauttia olostaan, miltäköhän sitä tuntuu terveenä? Sitä odotellessa. Hyvää kesää kaikille.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Älä anna niskan huijata!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Heinä 2009, 19:46

Erinomaista, että on parempi olo. :) Toivotaan, että se pysyy. :) :) Mutta vaikka kuinka ois hyvä olo. älä anna kehon huijata sua. Se saatta olla välillä parempi ja sit yhtäkkiä taas mennä huonompaan. Eli suosittelen pitään lekuriajat ja ottaan selvää, mitä siellä niskassa on oikeesti tapahtunut. Ettei käy vanhanaikaiset, että luulee olevansa terve, ja kehoon onkin jääny muhiin iso "mätäpallo", joka odottaa sitä minimaalisen pientä virhettä arkisissa toiminnoissa, jotta pääsee laukeamaan taas pahemmaksi!

Ja mä toistelen fyssarini neuvoa ja toivon, että joku muistais sen mua paremmin. ;)
"Mitä paremmin menee, sitä rauhallisemmin kannattaa ottaa. Niskan saa paskaksi helpolla mutta kuntoon todella paljon vaikeammin. Älä pahenna omaa tilaasi huhkimalla silloin, kun voit hyvin".

Oon itte oppinut ton kolmannen romahduksen jälkeen. ;) Ehkä!!! Tsemppiä Pandora ja muksaa v-loppua kaikille!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 10 Heinä 2009, 20:36

Tai siis, joo parempi olo... Kuka käski kurotella kahvipurkkia ylähyllyltä varpaillaan tai nostelemaan vaatteita lattialta tai menemään aurinkoisena päivänä pihalle ilman villapaitaa? No ainakin suunta on parempi, mutta vaikka yritinkin ottaa iisisti eilen niin ei tuollaisia voi tajuta, että niitä ei voi tehdä. En vaikka te varoititte...

Joten mihinkä tästä tämä muuttuisi. Alistuin ajatukseen, että pitkä matka tulee. Odottavan aika vaan on pitkä, jos niskat ei palaudu levolla ja hoitoa ei saa...

Miten ihmeessä te jaksatte nämä ala ja ylämäet? Minulla fiilikset menee niin laidasta laitaan sen mukaan miltä kropassa tuntuu. On heinäkuu, ihmisen pitäisi sentään päästä metsään kävelylle, kun siltä tuntuu.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Heinä 2009, 21:30

Pandora kirjoitti:Jess! Aamulla vaan rutina kuului niskoista, kun nousin ylös ja vähääkään liikahdin. Sen jälkeen elämä on ollut aivan erilaista. Pahin päänsärky on poissa, rasittaessa ja ylhäällä ollessa on vain painetta ja yläselkä liikkuukin jonkun verran.

Hieno homma. Sehän voi olla, että joku fasettilukko tai vastaava laukesi.

Pandora kirjoitti:Joten mihinkä tästä tämä muuttuisi. Alistuin ajatukseen, että pitkä matka tulee. Odottavan aika vaan on pitkä, jos niskat ei palaudu levolla ja hoitoa ei saa...

On sulla toivoa. Nääs minulla ei ole koskaan ollut helppoa oloa oireitten tulon jälkeen. Jos voit sen välillä saada, niin miksei sitten joskus kokonaan.

Pandora kirjoitti:Miten ihmeessä te jaksatte nämä ala ja ylämäet? Minulla fiilikset menee niin laidasta laitaan sen mukaan miltä kropassa tuntuu. On heinäkuu, ihmisen pitäisi sentään päästä metsään kävelylle, kun siltä tuntuu.

Jotenkuten. Joskus jaksaa. Joskus ei. Tänään menin kaupungille. Alkoi tuntua pahalle jo bussissa. Hiki tuli. Kävelin apteekkiin sellaiset 300m. Aioin mennä sen jälkeen nauttimaan auringosta kävelykadulle kahvilaan vähäksi aikaa. Apteekissa alkoi kuristaan kurkkua ja pistään rintakehään. Nopeasti viereisestä kaupasta muutama ostos mukaan ja piti taksilla tulla takasin. Harmittihan tuo, mutta ei voi mitään. Surkia.

Koita joo Pandora ottaa iisisti, vaikka ei mitään tuntuisikaan ü. Sitten vähitellen, kun hoitoon pääset, niin rasitusta lisäät.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Oppia ikä kaikki tän kanssa :)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Heinä 2009, 22:50

Nopsa kommentti. Sitä vaan oppii kestämään, kun on pakko. Ja kyllä mullakin mielialan pomppii voinnin mukaan, etenkin kun mulla on sit nää alamäet aika rajuja, kun unohdan aina jossain vaiheessa olevani toipilas. ;) Kyllä sä opit kans hallitsemaan ja hillitsemään ittes, kun tarpeeks monta kertaa huomaat, että kurottelu ja nostelu tuo pahan oon. Mut itte pitää kaikki kokea, ennen kuin sisäsitää asioita. Valitettavaa, mutta eipä muutakaan ratkaisua ole.

Ajatuksen tasolla tajuaa kyllä noin simppelin jutun, mut käytännön toiminnan tasolla ei. Hyvä esimerkki, menen tänään avaan viinipullonkorkillisen mehupullon, mikä oli iso virhe. Hatrsu "räjähti". No, sit maattiin tunti, niin kyl se elpy. Mut ei sitä vaan haluaa uskoo, ettei voi tehdä mitään. Mutta oikotietä ei ole. Paranemiseen siis. Vähitellen ja pienin askelin, 2 eteen, 1 taakse, ympäri ja ämpäri jne. Hanurista.

Fedjal oli hyvä pointti, kun on ollut parempi olo, siihen voi päästä uudestaan! Säilytä nyt se parempi olo ja armahda ittees aina ku mahdollista. Mun sisko aina sanoo, että mulla on oikeus olla ohjeita antava ja raskaita pakerruksia välttelevä laiskimus, koska oon kipee, ja kun sen sisäistin, etten huhki ite, meni huomattavasti paremmin. Muutossa unohdin sen ja nyt kärsin tän kesän siitä 4 päivästä, mitä olin jo lähes kunnossa ja lajittelin vaatteitani hyllystä. Virhe.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 11 Heinä 2009, 08:48

kiitoksia myötätunnosta jälleen. ja anteeksi isojen kirjainten puuttuminen, viritin kirjoista tuen läppärille ja kirjoitan kyljellään maaten yhdellä kädellä. tähän on tultu jälleen, päänsärky on armoton eikä siihen asperiinit auta.

tämä oli tämän päivän hinta siitä, että sain ruokkia pihalla olevat kanini, päästää kanani pihalle ja jutella niille niitä näitä ja lukea aamulehden teen kanssa, ehkä se siltikin kannatti.

tahdonvoimaa, minnekkäs tänne palstalle voi pistää sellaisen päiväkirjamaisen itkumuuri-ketjun, johon voisi omaa oloaan purkaa ja toisaalta kirjata lääkäriä varten terveydentilaa. . tämäkään kun ei taida enää ihan kouristuksiin kuulua. ja toisaalta omaa blogiakaan en jaksa perustaa.

fedja, ensimmäistä kertaa tuollaisesta fasettilukostakin kuulin, hyvin paljon mahdollista. Rutisee tuo niska vieläkin ajoittain. Tänään aamulla oli omituinen oire, hengitys kohisi korvissa sisäpuolella. Ikinä en ainakaan muista vastaavaa tunteneeni. Se lähti nielemällä, jonka jälkeen laukesi päänsärky.

aika loppui. käden liikuttaminen rasittaa olkaa liikaa ja liikkeestä sekä näppäimistä lähtevä ääni aiheuttaa kipua. ääniyliherkkyyttä tässä kaivattiinkin. en tiedä teistä, mutta ajoittain tinnitys on saanut ainakin minulle ihan uuden ulottuvuuden. nuoruuden keikkaelämä kun on tuonut tinnityksen jo vuosia sitten, mutta nyt välillä se on todella korvia vihlovaa.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Heinä 2009, 11:10

Pandora kirjoitti:kiitoksia myötätunnosta jälleen. ja anteeksi isojen kirjainten puuttuminen, viritin kirjoista tuen läppärille ja kirjoitan kyljellään maaten yhdellä kädellä. tähän on tultu jälleen, päänsärky on armoton eikä siihen asperiinit auta.

tämä oli tämän päivän hinta siitä, että sain ruokkia pihalla olevat kanini, päästää kanani pihalle ja jutella niille niitä näitä ja lukea aamulehden teen kanssa, ehkä se siltikin kannatti.

tahdonvoimaa, minnekkäs tänne palstalle voi pistää sellaisen päiväkirjamaisen itkumuuri-ketjun, johon voisi omaa oloaan purkaa ja toisaalta kirjata lääkäriä varten terveydentilaa. . tämäkään kun ei taida enää ihan kouristuksiin kuulua. ja toisaalta omaa blogiakaan en jaksa perustaa.

Jaa. Tilanneko meni noin huonoksi. Voi harmi.

Itkumuuriketjun voit perustaa esim. Yleinen keskustelu - Whiplash - osioon. Vaikka esim. nimellä Pandoran päiväkirja tai Pandoran huvipuisto ü tai mikä tahansa.

Tai sitten Käyttäjäesittely kohtaan, missä on kukaisenkin tarinat.

Olen itse miettinyt samaa, että tekisin Fedjan merkinnät - ketjun. Jossa kirjoitan missä milloinkin menee ja mitä milloinkin tapahtuu. Vois sitten katsoo jälkeenpäin niitä tapahtumia. Mutta mää en oikein jaksa ü. Kattotaan, jos innostun sun jälkeen.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Heinä 2009, 11:38

Yksi paikka on myös Kaikenlaista turinaa ja porinaa osio.

Perusta vaan päiväkirjanomainen ketju Pandora. Ainakin minusta olisi tosi mielenkiintoista seurata tilannettasi ja miten pääset eteenpäin, nyt kun vamma on noin tuorekin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Juu, sinne vaan!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Heinä 2009, 13:25

Pandora kirjoitti:kiitoksia myötätunnosta jälleen. ja anteeksi isojen kirjainten puuttuminen, viritin kirjoista tuen läppärille ja kirjoitan kyljellään maaten yhdellä kädellä. tähän on tultu jälleen, päänsärky on armoton eikä siihen asperiinit auta
tämä oli tämän päivän hinta siitä, että sain ruokkia pihalla olevat kanini, päästää kanani pihalle ja jutella niille niitä näitä ja lukea aamulehden teen kanssa, ehkä se siltikin kannatti

No helvetti, se potkas sit noin pahasti takas päin. :( fedjan ohjeen mukaan pistä joko käyttäjätarinoihin tai sitten yleiseen whiplash-osioon tai tule blogiin kirjoittajaksi. Kaikki käy!

Pandora kirjoitti:fedja, ensimmäistä kertaa tuollaisesta fasettilukostakin kuulin, hyvin paljon mahdollista. Rutisee tuo niska vieläkin ajoittain. Tänään aamulla oli omituinen oire, hengitys kohisi korvissa sisäpuolella. Ikinä en ainakaan muista vastaavaa tunteneeni. Se lähti nielemällä, jonka jälkeen laukesi päänsärky.

Tuttua on. Unfortunately! Korvilla, leualla, nenällä ja niskalla on suora yhteys toisiinsa! Mutta älä huoli, minäkjin pääsin tuosta eroon, vaikka vaivas mua monta vuotta ihan ekasta kaatumisesta 2003 alkaen. Samalla tavalla keikkailin rokkibändinkin kanssa 4 vuotta ja siltikin tinnitus on hyvin häippässyt. Noi sun oireet antaa vihjettä siitä, että kakkostasolla (C2) ois jotain häikkää. Mut siihenhän se vetokin tulee, kun ohimoon kolahtaa.

VINKKi
Kuule, kokeiles korviin semmoista, että joka aamu juot PILLILLÄ 2 desiä vettä. Oikein imet kunnolla, niin että kitalessa tuntuu!

Ja kun oot juonut sen jlk lasi täyteen ja ala puhaltaa lasiin kuplia pillillä matalalla, pitkällä U-äänteellä. Tee maksimissaan 30 sekuntia kerrallaan. Eka tekee tilaa yläniskaan ja jälkimmäinen värisyttää kalvoja ja saattaa auttaa. Kokeile tehdä molemmat 2 kertaa päivässä. Mutta jos tulee hönö olo tai oireet pahenee, lopeta.

Pandora kirjoitti:aika loppui. käden liikuttaminen rasittaa olkaa liikaa ja liikkeestä sekä näppäimistä lähtevä ääni aiheuttaa kipua. ääniyliherkkyyttä tässä kaivattiinkin. en tiedä teistä, mutta ajoittain tinnitys on saanut ainakin minulle ihan uuden ulottuvuuden. nuoruuden keikkaelämä kun on tuonut tinnityksen jo vuosia sitten, mutta nyt välillä se on todella korvia vihlovaa.

Tiedän tiedän tuonkin. :( Ja Fedjakin muistanee väsymiset. Mutta pikkuisen lohdutan, mulla se loppui mutta kesti aikansa. Oikeestaan ensimmäiset 6-8 kk minulla vaan tuli oireita/ne muuttui, mut sitten ne lähti vähenemään. Muista vaan aina vältellä niitä juttuja, jotka oireet provosoi. Vaikka se ois sit pimeessä makaamista. Kun pääset hoitoon, tilanne hitaasti paranee. Nyt olisi varmaankin kovin olennaista saada ne lääkkeet hermostoa rauhoittamaan. Saitko Eeroa puhelimen päähän? Onko sinulla tuttua lekuria, joka vois kirjoittaa sulle lääkkeitä? Joko Triptyliä, Klotriptyliä tai Noritrenia? Ensimmmäinen lienee suosituin, koska siinä o vähiten sivuvaikutuksia tutkimusten mukaan. En tiedä varmasti, en ole lääkäri.
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)