Kouristelut ja krampit

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Kouristelut ja krampit

ViestiKirjoittaja alaria » 08 Huhti 2009, 09:37

Koin viime viikolla pelottavan tilanteen. Yöllä jaloissani meni kipu edestakaisin alhaalta-ylös. Hetken kuluttua ne alkoivat tärisemään holtittomasti ja pian koko vartalo kouristeli ja kramppasi. Mieheni vei minut päivystykseen.

En päässyt kävelemään muuta kuin kyyryssä "menninkäiskävelyä" selkä yli 45 asteen kulmassa eteenpäin taipuneena muutama askel kerrallaan, jonka jälkeen jouduin nojaamaan polviini käsillä ja levähtämään.

Sain puhelinreseptillä jotain kouristusta laukaisevaa lääkettä. Tilanne kesti noin 2,5 h. Lopussa olin sikiöasennossa, ranteet sisäänpäin kourituneina rinnalla ja niska kouristuneena taaksepäin kaarella ja koko vartalo nytkähteli "tahdikkaasti". En saanut itseäni suoraksi.

Onko kellään muulla ollut mitään vastaavaa ja mitä tämä voisi olla?

4 tunnin odotuksen jälkeen päivystävä arvauskeskuslääkäri tuli ja totesi "että kun olen tällainen pitkäaikainen kipupotilas niin minun tulisi oppia elämään kivun kanssa".

Oli kuulemma kaksi vaihtoehtoa 1) osostolle, jossa lääkärin mukaan minut pumpataan täyteen lääkkeitä tai 2) kotia Oxamin reseptin kanssa.

Siiä vaiheessa saattajani otti minua käsikynkästä ja häivyimme taas menninkäiskävelyllä. Olimme niin pöyristyneitä tilanteesta, että emme saaneet suutamme auki hämmästyksestä. Ilmeisesti sekin "kramppasi" minulla tässä tilanteessa. Perään lääkäri vielä huusi käytävällä, että LÄÄKE ON ERITTÄIN KOUKUTTAVA.

Että sellainen tapaus. Pääsin kävelemään vasta kolmantena päivänä' tapahtuman jälkeen.

Vinkkejä, että mitä tekisin? Oma mielikuvitus loppuu.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 08 Huhti 2009, 13:58

Hei Alaria!

Kuulostipa tututlta tekstiltä. Mulla on ollut noita kouristus kohtauksia kolarista seuraavana iltana lähtien. Jotka ovat ajan myötä aina erilaisia, ja yleensa käynyt läpi koko vartalon. Ekalla kerralla ei ollut muuta kuin pään sivuttais suuntaista liikettä. Sen jälkeen liikkeet siirtyi kaulan alueelle ns. kiristi kaulan lihaksia.. Olotila oli aina kuin jyrän alle jääneellä. Kohtaus kesti 2 h eteenpäin.

Tällä hetkellä kohtaukset ovat sellasii että:
- silmät seisoo päässä
- omatoimiset liikkeet loppuu kokonaan
- tahdosta riippumattomia liikkeitä on käsissä, lantiossa,jaloissa, kasvoissa, nielussa ( mut ei kaikkia joka kerralla käy läpi näitä vartalon osia) olipa vaikeeta ilmaista
- puhe menee tai on katkonaista
- ajatus kulkee normaalisti mutta en muista kaikkea jälkeen päin
- kävely menee tai sit voi olla ylikävelyy pikavauhdilla tai pikku askelii, tanssiaskelia tai sivuttais askelia, eteenaskel ja taakse askel. Puolison avustuksella en pysy itse aina pystyssä

Itse otan jos voin jossain vaiheessa Rivatrilin ja sitten on se ote jolla pidetään yhdellä sormella molemmin puolin kallonpohjasta kiinni ja ihan sievästi tuetaan päätä. Itse saan tästä tosi hyvän avun.

Kysele lisää Alaria jos jotain jäi epäselväksi tai et ymmärtänyt mitä tarkoitin.

Itse en mene enään terveyskeskukseen koska en saa sieltä apua. On kerran ollut tilanne jossa jouduin töistä sinne ja kokematon nuori kandi antoi mulle päivän aikana 8 ml morfiinia. Olipa muuten unettava olotila. Ja illalla kotiin yksin. Arvatkaas vaan oliko mukava olla ja aamulla töihin josta jouduin kotiin ku olin niin pahan näkönen. Enää ei pistellä tai oteta muuta kuin Rivatril ja 80 min unta. Ja liikkeelle ettei motoriikka nollannu.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 08 Huhti 2009, 14:00

Toi lääkärin käytös on mullekin ihan tuttua. Ovat säikähtäneet useaan kertaan vastaanotolla. Jos olen "kävellyt" sisään niin paareilla ulos.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Tuttua...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Huhti 2009, 16:43

Samoin meitsillä oli ihan aluksi tuota kourittelua, eli kramppas koko kroppa. Sit piti vaan olla sikiöasennossa, ottaa Triptyliä ja oottaa, että menee ohi. Ei vaan pystynyt olla suorassa, kun neuraalikudos oli niin kireällä.

Hoidon + neuraalikudospumppausten myötä krampit rajoittuu nyt C7-tasolle + aivohermoista hermotuksensa saaviin lihaksiin eli lähinnä sternocleidoihin (kaulan alle kiinnittyvät) + takaraivolle kiinnittyviin pintalihaksiin. Joskus kramppaa syvät lihakset niskasta mutta harvemmin...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Toivottavasti saat apua!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Huhti 2009, 18:15

Toivottavasti saat apua Alaria noihin kouristuksiin! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Re: Kouristelut ja krampit

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Huhti 2009, 19:06

alaria kirjoitti:Koin viime viikolla pelottavan tilanteen. Yöllä jaloissani meni kipu edestakaisin alhaalta-ylös. Hetken kuluttua ne alkoivat tärisemään holtittomasti ja pian koko vartalo kouristeli ja kramppasi. Mieheni vei minut päivystykseen.

Sain puhelinreseptillä jotain kouristusta laukaisevaa lääkettä. Tilanne kesti noin 2,5 h. Lopussa olin sikiöasennossa, ranteet sisäänpäin kourituneina rinnalla ja niska kouristuneena taaksepäin kaarella ja koko vartalo nytkähteli "tahdikkaasti". En saanut itseäni suoraksi.

On kyllä hurjan kuulosta. Mulla ei ole ollut tuollaisia nytkähtelyjä ja sellaisia, että joku paikka vääntyy johonkin asentoon ja itse ei voi sille yhtään mitään. Hallitsemattomia kramppeja on ollut rintarangan ja pään alueella tietynlaisen ylirasituksen jälkeen ja sikiöasentoon vetäytymistä, mutta silloinkin olen pystynyt liikuttamaan jalkoja ja käsiä. Ja myös kroppaakin

alaria kirjoitti:Onko kellään muulla ollut mitään vastaavaa ja mitä tämä voisi olla?

Olen kuullut n.5 whiplash/aivovammaiselta tuon tyyppisistä kohtauksista. Usin kanssa juttelin noista kanssa. Sanoikohan hän niitä spastisuuskohtauksiksi. Niitä voi olla ainakin kahden moisia. Ekstensiokohtauksessa kroppa menee kaarelle, nilkat/ranteet/raajat ojentuu suoraan, pää ojentuu taakse ja sormet/varpaat haralleen.
Fleksiokohtauksessa sitten käy toisinpäin l. kroppa vetäytyy kasaan, raajat koukkuun ja ranteetkin voi kääntyä. Varmaan on hyvä mitä pikimmiten olla asiasta yhteydessä Whiplash-neurologiin Käpylässä, jos hänen kanssaan ei ole asiasta aiemmin ollut puhetta. Eivät ole leikin asia.

alaria kirjoitti:Perään lääkäri vielä huusi käytävällä, että LÄÄKE ON ERITTÄIN KOUKUTTAVA.

:? Käytän kyseistä lääkettä n.2-3 iltana peräkkäin 1-2krt kuukaudessa. Viimeinen lääkäri meinasi, että lääkettä voi huoletta käyttää 3 iltana viikossa. Joten ei sen niin hirveän koukuttava pitäisi olla. On koukuttava pitkään käytettäessä. Ja yhden henkilön tiedän, joka jäi koukkuun ensimmäisestä tabusta. Itse olen käyttänyt n.2 vuotta satunnaisesti 15mg ja ei ole koukuttanut vielä ainakaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 14 Huhti 2009, 09:22

Kiitos kaikille vastauksista. Vaikuttaa, että olette kokeneet saman tyyppisiä oireita.

Olin neurologin puhelinajalla ja hän sanoi, että kyseessä voisi olla hyvänlaatuinen aivoverenkiertohäiriö.

Kuitenkin HYKSin kuntoutuspolin hoitaja totesi, että jos uusi kohtaus tulee, ensin otetaan lääkettä ja jos ei tehoa ambulanssilla Töölön päivystykseen.

Sitävastoin Käpylän kuntoutushoitaja totesi, että vaikuttaa epilepsialta.

Nyt uusia kohtauksia ei ole onneksi tullut ja odotan edelleen neurologille pääsyä.

Ilmeisesti on kuitenkin vakavasta tilanteesta kyse, kun pyydetään ensiapuun menemään ...

Kohtauksesta jäi väliaikainen tunnon alenema koko vasemmalle puolelle ja molempiin kyynärvarsiin varsin laaja tunnoton alue.

Seuraamme tilannetta!
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Lumiukon käyttäjäesittely, kohtaukset

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Huhti 2009, 14:32

Alaria,

Tuolla Lumiukon käyttäjäesittelyssä oli kerrottu minkälaisia kohtauksia hänellä. Onko sattunut silmään?

Eilen itse luin sen.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 29 Huhti 2009, 10:35

Kiitos Fedja, lueskelin lumiukon oireita kramppien aikana ja kovin oli samantyylinen kuin minuunkin.

Uusia kovia ei ole itselleni tullut, mutta kaksi pientä ...

vesijuoksun jälkeen jalat alkoivat täristä saunassa, meni ohi odotellessa ...

kävelylenkin jälkeen seuraavana yönä tuli tärinän tunnetta, mutta mitään silmin havaittavaa liikettä ei ollut ...

Fysiatrin arvio oli että neuraalikudos on saanut kuulemma todella siipeen ja siihen viittaisi läiskittäiset tunnottomat alueet käsissä, kielessä ja jaloissa ...

kaksoiskuvat palasivat samoin osa makuaistista häipyi jonnekin...!?

onneksi menen ensi viikolla käpylään kuntoutukseen, joten saavat arvioida minut päästä varpaisiin kramppien kanssa tai ilman ...!
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 02 Touko 2009, 14:42

TÄÄLLÄ VAPPU MENNYT AIKA V...KSI. OLEN NS.KÄDETÖN JA JALATON.YHELLÄ SORMELLA KOETAN KIRJOITELLA TÄTÄ TEKSTII.
OIRE ALKOI EILEN OIK.KÄDEN SSORMIEN KRAMPISTA JA VETI SORMET NYRKKIIN JA KÄTTÄ KOUKKUN. JA LOPUKSI TULI KUNNON KRAMPIT KOKO VARTALOON.
VASEN KÄSI TOIMII JOTENKI MUT EI NORMAALISTI. KÄVELY ON MYÖS JOTAIN MUUTA KU NORMAALII. ALKAA HUOLETTAA ET EN PALAUDUKAAN TILANTEESTA ENÄÄ.
JA APUA KU EN VOI HAKEA MUUALTA KU OMASTA LÄÄKEVARASTOSTA. NISKAKIN ON KOHTALAISEN KIPEÄ.

TÄMMÖNEN VAPPU TÄÄLLÄ.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Lumiukolle voimia!

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Touko 2009, 18:17

lumiukko kirjoitti:TÄÄLLÄ VAPPU MENNYT AIKA V...KSI.
TÄMMÖNEN VAPPU TÄÄLLÄ.

Voi vitsit. Kuulostaa todella inhottavalta. Ota soittoaika Käpylän neurologille, jos ei vointi palaudu. Ei tieten auta kallon vetokaan?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 02 Touko 2009, 20:47

Joo kyllä täytyy tehdä asialle jotain jos tilanne ei parane. Säikyttelee turhan rankalla tavalla. Mutta kun tietää et kohtaus on aina erilainen vaikkakin samanlaisia piirteitä löytyy.

En tiedä auttaisko kallon veto. Kerran kokeiltiin sitä penkkii joka kaadetaan taakse päin niin ei kestänyt yhtään kallistusta ku tuli jo huono olo.

Mutta onneksi tilanne on jo vähän parempi mitä päivällä ja eilen illalla.

Kiitos Fedja!
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 04 Touko 2009, 09:54

hei lumiukko,

ikävältä vaikuttaa tuo sinun olotilasi. Löysitkö lääkettä, jolla saisit olosi siedettäväksi?

Olen nyt 6 viikkoa poissa palstoilta sen kuntoutuksen ajan.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 04 Touko 2009, 18:58

otin rivatrilin *2 ja lepoa sekä liikettä voinnin mukaan. Harmittaa itseäkin että tulee koko ajan uusia oireita lisää. Mutta päivä kerrallaan mennään.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 23 Touko 2009, 11:24

Minulla on aloitettu nyt epilepsian estolääkitys ja sen lisäksi kaularankaperäisiin kouristuksiin jatkan vielä vanhoilla keinoilla (oxamin & panacod muun lääkityksen lisäksi).

Palaan asiaan, kun palaan kuntoutuksesta ja lomalta eli elokuussa.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)