Puutuminen / tunnottomuus

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Kumimaisuus

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Touko 2009, 15:25

Mansku kirjoitti:Mulla tuntuu että hiiva tekee nimenomaan ton naaman puutumisen / muuttumisen jotenkin kumimaiseksi. Yleensä ensin alkaa kasvoja ja korvia kutittamaan / pistelemään. Huomasin sen taas nyt kun olin viikon karpannut ja sitten äitienpäivänä söin ihan terveellisiä ruokia, mutta sellaisia mitä ei hiivadieetin tässä vaiheessa saisi vielä käyttää. Ei kestänyt kovin kauaan kun edellä mainitut oireet alkoi taas. Kummasti kotona tuli sitten juotua hapanta todella paljon niin oireet alkoivat rauhoittua.

Mä kysyin tätä kumimaisuutta fyssarilta ja oli samaa mieltä, että kalvostojen toimintaan vaikuttaa juurikin hiiva yms. tasapainoasiat. Ja just noi kutittelut ja pistelyt kuuluvat asiaan, tulevat kaikki hermoista, jotka niitä kalvojakin hermottavat.

Eli herkistyneet kalvot voi reagoida tuohon virheellisen hiivatasapainoon (tai siis ylipäänsä suoliston toiminta on paljon herkempää meillä niskan kautta herkistyneillä) juurikin muuttumalla kumimaisiksi... Vain todella herkät ihmiset tuntee ylipäänsä nämä kalvostossa tapahtuvat muutokset. Ah, ihanaa olla herkkis. Hei, teetätetäänkö semmoiset hienot Herkkis -paidat koko porukalle joskus? Löytyykö foorumilta graafikkoa, joka vois suunnitella meille hienon maskotin?

Käytännössähän sitä ei kukaan tiedä, mitä kalvolle todellisuudessa tapahtuu, varmaan jotenkin aineenvaihdunta muuttuu, mutta fyssarin kommentti avas ihan hyvin tuota kumimaisuuden tunnetta. Itselläni pää muuttuu kumimaiseksi, kun yläniska väsähtää ja jotenkin ranka hakee tuen noista kalvoista virheellisesti ja kalvoista tulee tyhmän tuntuiset. Samalla seuraa puutuilua.

Ruuilla en ole vielä huomannut olevan vaikuutusta, tosin en ole ytarkkaan seurannutkaan, mutta fyssari sanoi, että lähes jokainen whiplashäri joutuu (tai on järkevää) siirtymään etenkin gluteiinittomaan ruokavalioon ja poistaa just ym. keskustelussakin olevat roskat pois safkavalikoimasta.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Herkkis - paita

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Touko 2009, 15:53

Teetetään vaan noi herkkis-paidat. Olis kyllä mukavat ü. Varsinkin, jos kohtuu hintaan saisi. Tosin kaikki Whipparit ei ilmeisesti kuitenkaan ole samalla lailla herkkiksiä. Haluaako ne herkkis-paitaa laittaa päälle ü?Mää kanssa taidan tuossa mielessä olla extra-herkkis, kun alusta asti on koko ajan kosketus tuonne kalvostoon. Ja reagoi tosiaan noille pienillekin lääkeannoksille kalvoilla voimakkaasti.

Kiva oli kuulla mitä fyssari oli sanonut. Koko ajan tuntuu enemmän ja enemmän siltä, että olen juuri oikeaan paikkaan menossa nyt tämän kuun lopussa, kun menen pariksi viikoksi hänen hoiviinsa. Musta tuntuu, että mun ei tarvi vääntää sille rautalangasta mitään.

T. Herkkis, joka täällä on herkistynyt, kun lukee niin sattuvaa kirjaa

Elina Hirvosen Että hän muistaisin saman
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Herkkis - paita

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Touko 2009, 18:00

fedja kirjoitti:Kiva oli kuulla mitä fyssari oli sanonut. Koko ajan tuntuu enemmän ja enemmän siltä, että olen juuri oikeaan paikkaan menossa nyt tämän kuun lopussa, kun menen pariksi viikoksi hänen hoiviinsa. Musta tuntuu, että mun ei tarvi vääntää sille rautalangasta mitään.

Uskon juurikin samaa! :) Vain toinen samasta herkkyydestä kärsivä voi ymmärtää meikäläisiä... Mä en vielä ole törmännytkään aiheeseen, johon ft ois sanonut: "Ei, tota mulla kyllä ei ole ollut". Siis se nainen on itse käynyt kaikki läpi, niin tietää, mistä puhutaan. Ja tietää termistön...

Jollekin ei sano mitään kiristävät kalvot, kalvot kumimaisena, märän tuntuiset kalvot, tuskallinen olo ydinjatkeen kohdalta, aivot puristaa, silmässä kuivuutta ja puristusta, C7 antaa periksi, sacrumia painaa joku tonne nivusen luo, "lasinsirpaleet" alapäässä (näihinkin on hyvä kikka: jääkylmä, pakastettu tampponi;), puristaa kallon keskelle (silloin imetään kieltä ;), kädessä menee kastemato, tärykalvot jumissa (puhallellaaan pulloon, niin aukeaa), leuassa sykkii nivelen takana jne. ;)

Mitä kaikkea olenkaan tuolta naiselta oppinut. Siinä yksi maailman eniten arvostamistani ihmisistä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Touko 2009, 18:03

Monta kertaa sulla Fedja on CST:tä?
tahdonvoimaa

CST

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Touko 2009, 18:39

tahdonvoimaa kirjoitti:Monta kertaa sulla Fedja on CST:tä?

4krt.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Kumimaisuus

ViestiKirjoittaja Mansku » 14 Touko 2009, 11:41

tahdonvoimaa kirjoitti:
Mansku kirjoitti:Mulla tuntuu että hiiva tekee nimenomaan ton naaman puutumisen / muuttumisen jotenkin kumimaiseksi. Yleensä ensin alkaa kasvoja ja korvia kutittamaan / pistelemään. Huomasin sen taas nyt kun olin viikon karpannut ja sitten äitienpäivänä söin ihan terveellisiä ruokia, mutta sellaisia mitä ei hiivadieetin tässä vaiheessa saisi vielä käyttää. Ei kestänyt kovin kauaan kun edellä mainitut oireet alkoi taas. Kummasti kotona tuli sitten juotua hapanta todella paljon niin oireet alkoivat rauhoittua.

Mä kysyin tätä kumimaisuutta fyssarilta ja oli samaa mieltä, että kalvostojen toimintaan vaikuttaa juurikin hiiva yms. tasapainoasiat. Ja just noi kutittelut ja pistelyt kuuluvat asiaan, tulevat kaikki hermoista, jotka niitä kalvojakin hermottavat.

Eli herkistyneet kalvot voi reagoida tuohon virheellisen hiivatasapainoon (tai siis ylipäänsä suoliston toiminta on paljon herkempää meillä niskan kautta herkistyneillä) juurikin muuttumalla kumimaisiksi... Vain todella herkät ihmiset tuntee ylipäänsä nämä kalvostossa tapahtuvat muutokset. Ah, ihanaa olla herkkis. Hei, teetätetäänkö semmoiset hienot Herkkis -paidat koko porukalle joskus? Löytyykö foorumilta graafikkoa, joka vois suunnitella meille hienon maskotin?

Ooo! Kiitos kun olet selvitellyt asiaa :) löytyy siis jälleen joku suht järkevä selitys tällekin tilalle vaikkei uskois..

Pitäs varmaan viel lisätä paitaan "Herkkis Retku - mikä on sun selitykses?" :D
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Touko 2009, 12:51

Joo, järkevyydestä en tiedä mutta ainakin selitys on. Ja ihan ammattilaisen suusta. Joskin hänkin nyt edustaa tätä "kalvokoulukuntaa", joille suurin osa perusjampoista nauraa. No, joskus ne vielä vinkuu, kun eivät itse ajoissa hokanneet tuota teoriamahdollisuutta...

Hei, toi on Mansku ehdottomasti paras kuulemani slogan. Eteen Herkkis Retku, ja taakse: Mikä on sun selitykses? :)
tahdonvoimaa

Paitoja

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Touko 2009, 20:56

Mä innostuin paidoista tosissani ja tsekkasin, missä ne kantsis teettaa. Helpoin lienee saksalaisen Spreadshirtin palvelu. Paitamallin + värin, ja näin ollen myös hintaluokan, voi jokainen valita itse. Desing olisi aina sama.

Oisko tällainen design hieno? Eli yksinkertainen Futura fonttina täsmättynä keskelle. HERKKIS RETKU tulee leipiksellä ja alateksti normikirjaimin suhteutettuna näin:
Flex Print, "HERKKIS RETKU", Futura , 93pt, white
"Ja sun selitys?!", Futura , 60pt, white

Mä diggasin tästä pinkistä slim fitistä. Niin varmaan DD:kin... ;) Voi perjantai toi kuva nyt on vähän heikkolaatuinen jostain syystä...

Kuva
tahdonvoimaa

Re: Paitoja

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Touko 2009, 21:10

tahdonvoimaa kirjoitti:Paitamallin voi jokainen valita itse. Mä diggasin tästä pinkistä slim fitistä. Niin varmaan DD:kin... ;) Voi perjantai toi kuva nyt on vähän heikkolaatuinen jostain syystä...

Joo, mä olen aina ollut pinkin ystävä! :D :D :D Mulla on suurin osa hameistakin pinkkejä! 8) 8) 8)

Ja slim fit sopii tiätty sika hyvin tähän vartaloon. Varsinkin kun just viime viikolla olin sairaanhoitajan puhuttelussa ja 4 kiloo oli hävinnyt jonnekin... :shock: :? :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 15 Touko 2009, 10:24

Nonii, täällähän on oikein riehaannuttu :D

Tuli muuten mieleen että olikos teillä tohon tunnottomuuteen liittyen myös naaman kuumotusta / punotusta? En tiedä liittyykö tää nyt sitten siihen hiivaan vai myös niskaan mut teki taas saman jekun kun aikasemmin et illalla ruoan jälkeen alko naama punottaa ja tuntuu et edelleenkin kuumottelee. Mietin et johtuuko siitä et se parsa/kukkakaali-kalkkunapata oli viel ehkä vähän raa´ahkoa kun jouduin syömään kiireessä..kun tässä vaiheessa hiivadieettiähän ei sais vielä paljoo raakaa kasvista vetää. Sillon pari kk sitten teki ton punastumisen aamupalaleivän jälkeen, jossa oli kananfilee ja salaattia päällä.

Oon täs kans harkinnu palaamista takaisin kasvissyöjäksi, kun kuulemma myös lihat ja kala jatkaa ns. suoliston mädättämistä. Täytyy myöntää et sillon ku vuosi sitten söin vielä lähes pelkästään kasviksia niin olo oli kaikin puolin parempi. Sain joskus äidiltäni Merja Niemen kirjan "Aurinkoista ruokaa" ja nyt vasta aloin lukea sitä. Käsittelee juurikin yleisesti terveellistä ravintoa ja hiivasyndroomaa.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Touko 2009, 10:40

Mansku kirjoitti:Nonii, täällähän on oikein riehaannuttu :DTuli muuten mieleen että olikos teillä tohon tunnottomuuteen liittyen myös naaman kuumotusta / punotusta?.

Jeps tuttu juttu. Tuohon tietäväinen fyssarini sanoi: "Ihosi on herkkä, niinkuin hermostosikin". Eli liittyy jotenkin samaan showhun. Kun hermot liittyy verisuonitukseenkin....

Mulle tulee tota punoitusta siitä, että jos paita on väärää ainetta tai oon yöllä "pyörinyt liikaa tyynyllä" eli hinkannut vaikka poskea vasten tyynyä. Semmoista lievää palovammaa. Mut Decubal-perusrasva on varsin hyvää. :)

Ja juuh DD, titenkin tilataan sulle sit hameen kanssa pinkki paitakin. ;) ;) ;) Voidaan sit pällistellä siellä Fredalla yhdessä, ehkä porukalla?
tahdonvoimaa

Paita

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Touko 2009, 20:01

Mulla aiheuttaa punoitusta autonomisen hermoston aktivoituminen. Ja tämä voi aktivoitua esimerkiksi pureskelusta. En nyt tiedä puhutteko tästä vai jostain eristä. Mulla on lisäksi kosketusherkkyyttä välillä kovasti.

Paitulista. Musta tekstin idea on hieno. Katso jatko retkuille paita -ketjusta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Paita

ViestiKirjoittaja Mansku » 20 Touko 2009, 20:22

fedja kirjoitti:Mulla aiheuttaa punoitusta autonomisen hermoston aktivoituminen. Ja tämä voi aktivoitua esimerkiksi pureskelusta. En nyt tiedä puhutteko tästä vai jostain eristä. Mulla on lisäksi kosketusherkkyyttä välillä kovasti.

Paitulista. Musta tekstin idea on hieno. Katso jatko retkuille paita -ketjusta.

Hmm..mielenkiintoista. Oiskohan toi naaman punaseks helahtaminen sit jotenkin liitoksissa siihen pureskeluun mullakin..? Mulla siis välillä syömisen jälkeen alkaa naamaa kuumottaa ja saattaa kestää seuraavaan päivään saakka.

Sit yks mikä tuli kans mieleen, et aiheuttaako niskan jumit kenellekään silmäluomien turvotusta? En oikein tiedä onko toi nyt sit siihen hiivasyndroomaan liittyvää vai niskaan, kun taas tuntuu että yläluomet on ihan nakit :D tosin niska ja selkä on ollu aika heikos kondiksessa täs viimeset päivät..
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Pääoireet

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Touko 2009, 21:19

Mansku kirjoitti:Hmm..mielenkiintoista. Oiskohan toi naaman punaseks helahtaminen sit jotenkin liitoksissa siihen pureskeluun mullakin..? Mulla siis välillä syömisen jälkeen alkaa naamaa kuumottaa ja saattaa kestää seuraavaan päivään saakka.

Mulla oli aikaisemmin tota, että pureskelu pisti punoittamaan. Mutta se lähti vekka samalla kun suurimmat korvaoireet, eli vois hyvinkin tulla jostain sieltä korvien tason hermoista... Tiedä sit. Samaan syssyyn kuului ne nielemisongelmat... Eli joko ruoka ei mennyt alas tai sit se tuli ylös... Cool.

Mansku kirjoitti:Sit yks mikä tuli kans mieleen, et aiheuttaako niskan jumit kenellekään silmäluomien turvotusta? En oikein tiedä onko toi nyt sit siihen hiivasyndroomaan liittyvää vai niskaan, kun taas tuntuu että yläluomet on ihan nakit :D tosin niska ja selkä on ollu aika heikos kondiksessa täs viimeset päivät..

KYLLÄ! Silmät on välillä niin turvoksissa, ettei mahdu kuoppiinsa. Usein muuten silmien turvotukseen liittyy kipu silmien takana. Silmät on semmoiset kireet... Tuntuu, ettei ne käänny mihkään tai jakittaa. Mutta tiiättekös mitä ft kertoi tähän liittyen? Silmähermo on ainoa aivohermo, joka kulkee aivokalvojen alla, en nyt muista, missä välissä mutta kuitenkin eri paikassa kuin muut 11 paria. Sen takia silmien liikkeetkin voi tuntua hanurissa asti... Siis sen sijainnin. Sarveiskalvokin on muiden kalvojen jatke ja esim. kuivat silmät voi johtua sen toimimattomuudesta... Ihan sairasta. ;)

Ft:n mukaan silmien taakse + juuri sinne kalvoihin, missä se hermo menee + jopa silmälihaksiin saattaa tulla pientä kudosvenytystä ja arpeumaa whiplash-vammassa. Ne selittäis monia "outoja" oireita. Mutta - taas kerran - fyssarin mukaan nuo on kovassa venytyksessä syntyvää perusoireistoa... ;) Siis kaikki pään alueen oireet menee tohon kategoriaan. Mulla on muuten yksi harjoituskin, missä silmiä liikuttamalla (pää jännästi kierrossa sivulle) venytetään kaikki niskan kalvoja... Kuulostaa oudolta mutta toimii. Aluksi se tuntui peffassa asti, nyt enää siellä, mistä kalvot on pahiten hajonnut, eli C7:ssa ja korvien kohdalla.

Esim. silmien kuivumisen vois olettaa johtuvan - ft:n mukaan - siitä, ettei kyynelnesteen eritys toimi, niinkuin pitäis. Sitäkin hoitaa hermot ja kun hermot vammautuu, niin kaikki vammautuu. Itte oon huomannut, että nyt kun niska alkaa toimia, myös kyynelnestettä erittyy.

Sama juttu oli korvien kanssa. Aluksi niistä ei tullut ollenkaan vahaa, niinkuin normityypeillä. Inhottavat oli. Ihan rutikuivat + kaikui ja tuntui niinkuin tärykalvot ois ollut liian kireet, Ja tsadaa: niin ne olikin! Siis ft:n mukaan näin todella voi olla. Ja oikeesti, mä en keksi päästäni näitä juttuja, vaikka absurdilta voikin kuulostaa. Mutta ne hiton hermot vastaa KAIKESTA ihmisruumiissa ja selittää oikeesti lähes kaikki oireet... Mutta milläs niitä tutkis? Niinpä.

Sama juttu nenänkin kanssa: välillä on ihan kuin flunssa muttei ole. Tohon liittyi paine nenässä, silloin punkteerattiin noin 5 kertaa vuodessa. Ja ikinä ei tullut mitään. Kuulemma kalvot vaan sielläkin jakittelee.. . Välillä nenäpaine tuleekin hartiasta, vähän riippuu. Kun hartiat eli C7 rasittuu, se alkaa jotenkin "kiskoa" nenää alaspäin. Vaikea selittää...

Nyt mä lopetan, tai joku virtuaalimaailman psykiatri vie mut hoitoon.
tahdonvoimaa

Niin joo

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Touko 2009, 21:42

Ja punoitusta on kahta mulla. Toinen tulee autonomisen hermoston aktivoitumisesta ja toinen ihan herkästä ihosta ... Ollaan me ihmiset outoja.
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)