Puutuminen / tunnottomuus

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja alaria » 14 Huhti 2009, 09:36

Minun tenässäni pääosassa oli alaleuka, mutta kipu tuntui sekä ylä , että alaleuassa jossain sisällä, vaikka pinnasta suu oli tunnoton. En saa vieläkään putua hampaita yhteen. Akupunktio auttaa vähän, mutta sen vaikutus riittää vain muutaman päivän.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 14 Huhti 2009, 09:39

Luin hieman kauhistuneena näitä pään vääntö juttuja.

Neurologini sanoi, että älä anna kenenkään koskea päähäsi saatikka väännellä sitä. Hän itsekkään ei koskenut eikä myöskään kokenut fysiatri, joten jos jotai liikettä pitää testailla käännän itse päätäni ilman kenenkään käsien apuja tai haittoja. Näin tunnen myös oloni hieman turvallisemmaksi.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Huhti 2009, 16:55

alaria kirjoitti:Luin hieman kauhistuneena näitä pään vääntö juttuja.
Neurologini sanoi, että älä anna kenenkään koskea päähäsi saatikka väännellä sitä. Hän itsekkään ei koskenut eikä myöskään kokenut fysiatri, joten jos jotai liikettä pitää testailla käännän itse päätäni ilman kenenkään käsien apuja tai haittoja. Näin tunnen myös oloni hieman turvallisemmaksi.

Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla! Sitä ei kukaan ole väkisin käännellyt, eikä käännä. CST:ssäkin mennään sen ehdoilla, mikä niska haluaa kulloinkin tehdä ...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Huhti 2009, 18:33

Tutkiskelin tuota puutumista uudestaan. Mulla sen provosoi kylkiasento, jossa laitan käden sivulle esim. jonkun tavara ottamista/nostoa varten. Jotenkin se johonkin kinnaa. Tiedä sit mihin. Samoin pitkään jatkuva rasitus saa edelleen oikeen puolen kasvot puutumaan. Eli ranka ei kestä...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja alaria » 29 Huhti 2009, 10:41

purentafysiologi totesi, että kaikki vaivani johtuvat niskasta ... hän voi vain helpottaa oireiotani säätämällä=hiomalla purentakiskoa mahdollisimman hyväksi kulloiseenkin leukojen asentoon ...

akupunktio ja lymfa ovat hyväksi tilanteelleni ja niiden antajan tulee todella olla perillä mitä tekee ...itse tunnen oloni turvalliseksi minua hoitavien ammattilaisten käsissä (lukuunottamatta sitä HYKSin fysioterapeuttia...)

otti vielä kuvat leuoista ja panoraamakuvat nivelistä sekä lupasi soittaa n. 3 viikon sisällä kuvista ....

kipupolille on 6 kk:n jono ... joten pääsen hoitoon vasta lokakuussa ... JEE ...
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 07 Touko 2009, 13:46

tahdonvoimaa kirjoitti:Tutkiskelin tuota puutumista uudestaan. Mulla sen provosoi kylkiasento, jossa laitan käden sivulle esim. jonkun tavara ottamista/nostoa varten. Jotenkin se johonkin kinnaa. Tiedä sit mihin. Samoin pitkään jatkuva rasitus saa edelleen oikeen puolen kasvot puutumaan. Eli ranka ei kestä...

Mulla tuntuu erityisesti tää näyttöpäätetyö puuduttavan milloin minkäkin paikan. Ja toinen minkä osteopaatti huomasi, on tuon pyörällisen laukun roijaaminen, ilmeisesti vetäisee aina kättä taaksepäin kun tömähtää johonkin kadunreunaan tai menee epätasaisella tiellä. Ihmettelinkin kun solisluun / alaniskan seutuvilla tuntui välillä ihan törkeä kiristys ja sillä oli kyllä selvä yhteys puutumiseen. Ihan uusi ulottuvuus löytyi hermosto-oireisiin myös hiivasyndrooman mahdollisuudesta. Kun allergiatesteissäkään ei mitään näkynyt ja on ollut myös siis ihan naaman ja kielen kutinaa, ym. Niin lueskelin aihetta ja totesin että mitä luultavammin mulla on hiivatasapaino keturallaan. Oireet nimittäin osittain välillä katoavat kun muutan ruokavaliota ja tulivat heti takaisin kun söin hiivatuotteita, makeaa ja gluttiviljojakin. Nyt tässä sitten karpataan :D hippasen vaan jänskättää ettei paino putoa lisää, kun viim. parin kk aikana tipahtunut 5kiloa niin että tällä hetkellä paino vain 50kg. On muuten törkeen vaikeeta keksiä erityisesti mitä söis aamupalalla.

Jokatapauksessa siis, hiivasyndrooma saattaa aiheuttaa myös hermosto-, allergia, ym. oireita, joten tässä on toinen vaihtoehto osalle oireistani. Luulen kyllä että paljon riippuu niskastakin.

Yhtenä positiivisena juttuna että vihdoin sain pomolta luvan ostaa oikein viimesen päälle ergonomiset pelit ja vehkeet, tilasin juuri selkänojallisen satulatuolin ja kävin pari päivää sitten hankkimassa läppärille korokkeen jotta saan sen pystyasentoon sekä irrallisen näppiksen. Tuoli pitäisi saada sen verran korkealle ettei kädet puudu niin pahasti. :)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Aamupala vinkki

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2009, 22:12

Mansku kirjoitti:Mulla tuntuu erityisesti tää näyttöpäätetyö puuduttavan milloin minkäkin paikan.

Sama täällä. Ihan myrkkyä oli hermostolle kun olin töissä.

Mansku kirjoitti:Ihan uusi ulottuvuus löytyi hermosto-oireisiin myös hiivasyndrooman mahdollisuudesta. Kun allergiatesteissäkään ei mitään näkynyt ja on ollut myös siis ihan naaman ja kielen kutinaa, ym. Niin lueskelin aihetta ja totesin että mitä luultavammin mulla on hiivatasapaino keturallaan. Oireet nimittäin osittain välillä katoavat kun muutan ruokavaliota ja tulivat heti takaisin kun söin hiivatuotteita, makeaa ja gluttiviljojakin. Nyt tässä sitten karpataan :D hippasen vaan jänskättää ettei paino putoa lisää, kun viim. parin kk aikana tipahtunut 5kiloa niin että tällä hetkellä paino vain 50kg. On muuten törkeen vaikeeta keksiä erityisesti mitä söis aamupalalla.

Onpa tuttua tekstiä. Mulla on jatkuva ISO ongelma hiivan kanssa. En kestä hiilareita juurikaan. Täysjyväriisi menee, mutta gluteeniton leipäkin on monesti liikaa. Sellainen, jossa ravintosisältö on hyvä. Monesti gluteenittomat leivät/näkkärit ovat yhtä tärkkelystä.

Mulla suolisto ja hermostojutut ovat hirveän tiiviissä yhteydessä. Tällä hetkelläkin ensin lamaantui suolisto lähes kokonaan ja nyt on sitten 3 päivää ollut hermostotulehdus päällä. Se aiheuttaa sen, että kroppa menee ihan jumiin, syke nousee ja näköön tulee muutoksi, lähimuisti alkaa pätkiä ihan mahdottomasti. Ja kun syö hiilihydraattipitoista, sokrua tai normaaliviljaa, niin suolisto pahenee entisestään, mitään ei tuu ulos, henki alkaa haista, kieleen tulee tuntomuutoksi ja värimuutoksia. Nuo 2 viimeistä alkaa olla jo aika jatkuva-aikaisia juttuja. Noista jutuista tulee olo, että hiivat ja bakteerit yrittää valloittaa mut ja kuollettaa ja mää heikosti selviydyn tällä hetkellä niitä vastaan.

Olen kyllä tosi epätoivoinen siitä, että mitä keksin suolistolle, kun tuntuu että kaikki keinot on käytetty. Tänään sain Lymfaa fyssarilta suolistolle, jospa se auttais jotain. Puolukka auttaa vähän. Mutta onko sekään normaalia, että puolukkaa pitää syödä nykyään jatkuvasti, että suolisto jotenkin toimii?

Oletko lukenut P.Heinosen kirjan Hiivaongelmat - Suoliston merkitys terveydelle. Minusta oli hyvä kirja. Siinä on myös hyviä vinkkejä.

Aamupalavinkkejä: puuro (tattarihiutale/tattarisuurimo/quinoahiutale/hirssisuurimo) esim. riisi tai soijamaitoon keitettynä, jos ei maitoa juo. Marjoja päälle. Erityisesti pidän hirssi-amaranttipuurosta riisimaitoon keitettynä. Nam, herkkua. Teen 4-5 annosta kerralla ja sitten annostelen sitä jääkaapista.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Aamupala vinkki

ViestiKirjoittaja Mansku » 12 Touko 2009, 15:05

fedja kirjoitti:Mulla suolisto ja hermostojutut ovat hirveän tiiviissä yhteydessä. Tällä hetkelläkin ensin lamaantui suolisto lähes kokonaan ja nyt on sitten 3 päivää ollut hermostotulehdus päällä. Se aiheuttaa sen, että kroppa menee ihan jumiin, syke nousee ja näköön tulee muutoksi, lähimuisti alkaa pätkiä ihan mahdottomasti. Ja kun syö hiilihydraattipitoista, sokrua tai normaaliviljaa, niin suolisto pahenee entisestään, mitään ei tuu ulos, henki alkaa haista, kieleen tulee tuntomuutoksi ja värimuutoksia. Nuo 2 viimeistä alkaa olla jo aika jatkuva-aikaisia juttuja. Noista jutuista tulee olo, että hiivat ja bakteerit yrittää valloittaa mut ja kuollettaa ja mää heikosti selviydyn tällä hetkellä niitä vastaan.

Olen kyllä tosi epätoivoinen siitä, että mitä keksin suolistolle, kun tuntuu että kaikki keinot on käytetty. Tänään sain Lymfaa fyssarilta suolistolle, jospa se auttais jotain. Puolukka auttaa vähän. Mutta onko sekään normaalia, että puolukkaa pitää syödä nykyään jatkuvasti, että suolisto jotenkin toimii?

Oletko lukenut P.Heinosen kirjan Hiivaongelmat - Suoliston merkitys terveydelle. Minusta oli hyvä kirja. Siinä on myös hyviä vinkkejä.

Aamupalavinkkejä: puuro (tattarihiutale/tattarisuurimo/quinoahiutale/hirssisuurimo) esim. riisi tai soijamaitoon keitettynä, jos ei maitoa juo. Marjoja päälle. Erityisesti pidän hirssi-amaranttipuurosta riisimaitoon keitettynä. Nam, herkkua. Teen 4-5 annosta kerralla ja sitten annostelen sitä jääkaapista.

Selailin paria Paula Heinosen kirjaa, mutta jotenkin niissä ei ollut mielestäni tarpeeksi ruokavalio-ohjeistusta niin en sitten ostanut. Kiinnostaisi löytää jostain Jouko Pursiaisen kirja, mutta eipä ole näkynyt missään.

Mulla tuntuu että hiiva tekee nimenomaan ton naaman puutumisen / muuttumisen jotenkin kumimaiseksi. Ensin alkaa kasvoja ja korvia kutittamaan / pistelemään. Huomasin sen taas nyt kun olin viikon karpannut ja sitten äitienpäivänä söin ihan terveellisiä ruokia, mutta sellaisia mitä ei hiivadieetin tässä vaiheessa saisi vielä käyttää. Ei kestänyt kovin kauaan kun edellä mainitut oireet alkoi taas. Kummasti kotona tuli sitten juotua hapanta todella paljon niin oireet alkoivat rauhoittua.

Eli sullekin vinkiksi: Käytä mahdollisimman stydejä maitohappobakteereita tupla-annoksena, esim. Bioteekin probiootti on hyvä. Osta molkosania, mielellään sitä ihan itseään eli ei jauhetta jossa on vihreää teetä, maissitärkkelystä, ym. vaan ihan pelkkää esim. Finnmolkea jota saa ruokakaupoistakin. Taitaa maksaa 3-4e pieni pullo ja on riittoisaa. Sitä itse litkin todella paljon ja on myös erittäin hyvä mahdollisten "alapään" oireidenkin tasoittaja vaikka kirveleekin (kostutaa pumpuli vedellä ja tilkka molkosania päälle). Sit myös puolukka ja karpalo on hyviä mehuna tai sellaisenaan. Itse keksin aamupalaksi sellaisen setin että sulatan ko. marjoja ja laitan sekaan reippaasti maustamatonta jugurttia. Aluksi meinasi vähän tökkiä vastaan kun vatsa oli tyhjä, mutta nyt sitä melkein jo himoitsee. Onneksi tuota jugurttia saa nykyään laktoosittomanakin. Jos ei pysty ollenkaan maitotuotteita niin maustamaton tofujugurttikin käy. :)

Toinen vinkki: Ala karppaamaan. Itse aloitin heti aika rajusti tän hiivakuurin, josta toisaalla sanotaan että juuri niin on tehtävä ja toisaalla taas että pitäisi asteittain totuttautua. Oireet alkoi olemaan jo niin rajut että vain totaalinen muutos saa aikaan tuloksia ja rauhoittaa tilanteen. Eli tän hetken ruokavalio koostuu kanasta, kalkkunasta, kalasta, kasviksista (ei perunaa, bataattia, maissia), kookoskermasta, puolukasta/karpalosta ja maustamattomasta jugurtista. Mausteena käytän vain suolaa, koska huomaan että kaikki muu ärsyttää. Pitää huolehtia myös öljyjen / rasvojen saannista. Punaista lihaa ei suositella, mutta jotkut sanoo että nautaa voi käyttää. Itselläni nauta aiheuttaa vähärasvaisenakin sen että tuntuu kuin rasvat tulisi suoraan syönnin jälkeen kasvojen ihon kautta ulos.

Täytyy sanoa että aluksi olin todella epätoivon partaalla että eikö todellakaan voi mitään muuta syödä, mutta mielikuvitusta käyttäessä on pärjännyt ihan kivasti :) Varsinkin gluteenittomasta leivästä ja juustosta luopuminen on ollut vaikeaa, mutta pakko jos haluaa saada hiivan kuriin. Mulla on ongelma sitä tasoa että söin mitä tahansa niin hiiva reagoi heti, eli kun ruokaa saa suuhun alkaa pieni pistely mutta se menee ohi sit kun ei saakaan itseään ruokkivaa ravintoa.

Tää dieettihän menee kyllä asteittain sinällään että tätä todella tiukkaa linjaa noudatetaan 2 viikkoa ja sitten 3-8 viikoilla saa lisätä tiettyjä juttuja, jne. Tässä ohje jota noudatan:

I-VAIHEEN HIIVADIEETTI (1-2 viikkoa):

Sallitut ruoka-aineet:
Vihannekset: kaalit, salaatit, kurkku, tomaatti, paprika, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, idut (3 kertaa päivässä hyvin huuhdeltuina), parsilja, tilli, yrtit, merilevä, sipulit, avokado
Marjat: puolukka
Soijatuotteet: soijapavut -ja jalosteet kuten soijapyörykät, -nakot, tofujuusto, soijajauho (mikäli ei allergioita)
Siemenet, pähkinät: auringonkukan ja seesaminsiemenet, mantelit, cashew-pähkinät, parapähkinät (ei maapähkinät ja kastanjat)
Maitotuotteet (hyla): sokerittomat jugurtit, viilit, asidophiluspiimät, myös vaihtoehtona itse tehdyt siemenmaidot
Liha, kala, muna: lammas, kana, kalkkuna, riista, poro, kananmunat ja kalat (ei sianlihaa)
Ruokarasvat: voi ja kasvisöljyt
Mausteet: suola, pippuri ja maustekasvit (ei sitruunamehu, valmis sinappi eikä ketsupit)
Juomat: vesi, mineraalivesi, yrttiteet, (miel. kofeiiniton) kahvi

II-VAIHEEN HIIVADIEETTI (3-8 viikko):

I-vaiheen ruokien lisäksi sallitaan:
Palkokasvit: linssit ja pavut
Viljatuotteet: gluteenittomat viljat: hirssi, luonnonriisi, tattari, maissi (miel. puuroina)
Vihannekset: peruna. kaikki pavut, oliivit
Marjat: kotimaiset marjat
Hedelmät: tavalliset hedelmät sallittuja, kuivatut edelleen kiellettyjä
Juustot: vuohenjuusto, tuorejuustot (raejuusto, rahka)

III-VAIHEEN HIIVADIEETTI

Sallittuja edellisissä vaiheissa mainittujen lisäksi:
Viljatuotteet: kotimaiset kokojyväviljat (miel. puuroina). Aluksi näkkileipä, myöhemmin hapanjuureen leivottu leipä
Maitotuotteet: kaikki sokerittomat maitotuotteet ja juustot
Hedelmät, marjat: kaikki hedelmät ja marjat ja myös sokerittomat tuoremehut. Kuivattuja hedelmiä hyvin vähän.
Makeutusaineet: maa-artisokkajauhe, hunaja pieninä määrinä, vaahtera-, demeter- ja riisisiirappi

KAIKISSA VAIHEISSA KIELLETTYJÄ:
- sokeri ja piilosokerivalmisteet
- valkojauhotuotteet ja roskaruuat
- olut, viini ja muut alkoholit
- purkki- ja säilykeruuat

Huono puoli tässä dieetissä on tosiaan se että mulla tää paino on muutenkin aika alhainen niin että on jo nyt pudonnut 50kg, vähähiilarinen voi pudottaa sitä entisestään mikä ei ole kovin hyvä juttu. Siksi yritän syödä todella paljon kasviksia ja kokeilin pellavarouhettakin jugurtin sekaan.

Apu jota olen miettinyt kovasti olisi mennä ihan kunnon konsultaatioon ja hiivatutkimuksiin niin että mulle rakennettaisiin oma ruokavalio. > http://www.antioxidant.fi/t_helsinki.html
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 12 Touko 2009, 15:21

Siis mulla kyllä selkeästi tunnottomuudet johtuu vääristä asennoista tai lihaskireydestä ja sen sellaisesta.

Tuota vähähiilarista syömistä olen kokeillut ja paino tippui 5kg kahden eka viikon aikana. Vähennettyäni hiilareita on verenpaine laskenut, vatsan turvotus laskenut, ummetus lakannut tai ainakin vähentynyt, röyhtäilyt ja kaikenlaiset hankaluudet vatsan kanssa poistuneet.

Eli syön lihaa ja kasviksia mutta syön välillä myös pastaa tai leipää. En vain syö niitä enää niin suurina päiväannoksina tai edes jokapäivä.
Kunnon ruoka vie myös nälän hyvin pois.
Ruuan määrä ei ole vähentynyt.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Kiitos Mansku!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Touko 2009, 15:23

Uskon, että tuo kirjoittamasi pätkä tekee monesta kovin iloisen Oikein hyvää asiaa. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Touko 2009, 16:58

tomssu1 kirjoitti:Siis mulla kyllä selkeästi tunnottomuudet johtuu vääristä asennoista tai lihaskireydestä ja sen sellaisesta.

Joo. Tuohan useimmilla on hermostoperäistä.

Mansku. Meikällä on tuollainen ruokavalio ollut kolmisen vuotta. Välillä olen glut. leipää syönyt, mutta nyt taas en. Siitä vielä pois kaali. Papua/siemeniä kestää silloin tällöin, joten Soija-jogua-jakso vain kerran kuussa. Probiootti Plus 6kpl/pv: Ei mitään vaikutusta. Molkosan kokeiltu. Maitotuotteet eivät käyt ollenkaan. Tilasin jopa jotain erittäin tehokasta probioottia, kallista kuin mikä ... ja tulos nolla :(.

Antioksidanttiklinikalla käyty. Hivenainetestit tehty, suolistoanalyysit tehty. Hoitoon ohjaus ollut. Suosittelen kummiskin sinne menoa, jos on pätäkkää sen verran, että voi mennä. Siellä P.Mäkeläinen ainakin on näihin suolistojuttuihin erikoistunut tietääkseni.

Mulle ravintoterapeutti 2005 ohjasi hiivadietin, mutta meikä ei sillä pysynyt enää millään lailla pystyssä, niin P.Heinonen sitten, onneksi, teki sellaisen ruokavalion, joka ei juurikaan sisältänyt hiilareita, mutta laajemman kuin hiivadietti. Esim tattaripirtelö marjojen kanssa. Ei olisi mun kroppa ja hermosto hiivadiettiä keksinyt. P.Heinosen kaksi kirjaa ovat yleisimpiä, Satumaista voimaa ja en muista toisen nimeä. Mutta minusta Suoliston merkitys terveydelle - kirjassa oli enemmänkin asiaa.

Joo. Mää yritän saada nostettua nyt kasvispitoisuutta ruokavaliossa entisestään, mutta syön myös hiilihydraattia, esim. täysjyväriisi. En usko, että painonpudotus tällä painolla ja ravitsemustilanteella on minulle enää hyväksi. Lisäksi alan nyt kasvattamaan versoja. Auringonkukansiemenversot ovat hyviä, mutta kurpitsansiemenversot älyttömän kitkeriä. Herneen versoja aion kanssa kasvattaa. Versojen kasvatus tuntuu aika yksinkertaiselta ja tällainen invalidikin pystyy niitä kasvattamaan. Eli tähtäimessä, että mahd. paljon vihreätä.

Just eilen kuulin, että yks aivovamma/niskavammainen saa suolensa toimimaan siten, että syö hiilarit, protskut, kasvikset erikseen eri aikoina. Esim. riisiateria, sitten kana-ateria (pelkkää kanaa)...hänellä ei kylläkään makuaisti toimi. Minä en moista pystyisi toteuttamaan. Tämän lisäksi vetää vielä 1vk Levolac:ia ja sitten 3 tai 4 vk ilman sitä.

Jotenkin tuo vatsajuttu voi liittyä tähän vammaan, kun hermosto on ihan sekaisin. Ja selkäytimen venähdysvamma. Aiheuttaa ilmeisesti samaa oiretta kuin selkäydinvamma: suoliston lamaa.

hakusanat: niskan retkahdusvamma , piiskaniskuvamma , whiplash , suolistovaivat , suolisto , probiootti , molkosan , jogurtti , pavut , siemenet , hiiva , hiivadieetti , antioksidanttiklinikka , antioksidantti
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 12 Touko 2009, 17:08, muokattu yhteensä 1 kerran
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Touko 2009, 17:05

Olin laihtunut jo sen 10 kg, niin mulle ei P.Heinonen ja antioksidanttiklinikan lääkäri suositellut lainkaan hiivadiettiä. Se sopii sellaiselle, jonka ravitsemustila on kohtalainen, ehkä? Jos on kovinkin laiha ja ravitsemustila heikohko, esim mulla ei sulanut kalkkuna ja kanakaan silloin, niin sitten kyllä kandee hakea muuta vaihtoehtoa. Silloin 2005 eivät hiivadiettiä suositelleet nuo henkilöt ollenkaan vaan terveellinen ruokavalio ja hiivantappokuurit + probiootit.

Hiivan suhteen antioksidanttiklinikan lääkäri suositteli 2vk hiivantappajaa, 6pv väliä ja sitten taas hiivantappaja. Näin 2kk ajan. Sen takia, kun jos jatkuvasti yrittää tappaa hiivaan, niin se kuulemma alkaa jotenkin lisääntyö. What is the truth :? ?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 13 Touko 2009, 11:57

fedja kirjoitti:Olin laihtunut jo sen 10 kg, niin mulle ei P.Heinonen ja antioksidanttiklinikan lääkäri suositellut lainkaan hiivadiettiä. Se sopii sellaiselle, jonka ravitsemustila on kohtalainen, ehkä? Jos on kovinkin laiha ja ravitsemustila heikohko, esim mulla ei sulanut kalkkuna ja kanakaan silloin, niin sitten kyllä kandee hakea muuta vaihtoehtoa. Silloin 2005 eivät hiivadiettiä suositelleet nuo henkilöt ollenkaan vaan terveellinen ruokavalio ja hiivantappokuurit + probiootit.

Hiivan suhteen antioksidanttiklinikan lääkäri suositteli 2vk hiivantappajaa, 6pv väliä ja sitten taas hiivantappaja. Näin 2kk ajan. Sen takia, kun jos jatkuvasti yrittää tappaa hiivaan, niin se kuulemma alkaa jotenkin lisääntyö. What is the truth :? ?

Muakin hieman epäilyttää tää dieetti sinällään just kun paino on jo nyt niin alhaalla, tosin eilen ilokseni huomasin että olin saanut jopa yhden kilon takaisin! :D Oon koittanut syödä nyt niin että aamuin illoin puolukkaa & maustamatonta jugurttia ja sitten kolme kertaa päivässä lämmitä ruokaa, eli kalkkuna, kala tai kana & kasvikset. Kookoskerma on myös hyvä jolla saa makua ja sen pitäis olla ihan suositeltukin käyttää hiivadieetillä.

Mietin kovasti menisinkö antioksidanttiklinikalle vai etenisinkö jotenkin muuten, kun tätä rahaa ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä. Netistä löytyi pari kiinnostavaa linkkiä ja tuo Riina Verhon elävän ravinnon - ideologia saattaisi auttaa hyvinkin. Tuommoinen 4 viikon paketti sisältäisi muutenkin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvää opastusta. :)

http://rverho.fi/index.htm
http://www.tr-terapiat.com/index.html

Tosiaan kun tällaisella ruokavaliolla on niin ns. hyvistä hiilareista ja öljyistä on pidettävä huolta sekä vitamiineista. Itse saatan vetää yhdellä aterialla jopa 400g parsakaalia / kukkakaalia kanan tai kalan kanssa. Eka viikko oli vähän riutumista mut nyt on alkanut maistua ja hieman parempi olo jo kun vaan muistaa syödä tarpeeksi usein. Mietin uskallanko jo ensi viikolla lisätä gluttiviljoja mukaan, kun tuntuu että korvat ja naama alkaa heti kutiamaan kun laittaa jotain extraa.

Noh, tällä hetkellä etenen nyt niin että varasin työterveyteen ajan ja kokeilen josko sieltä pääsisin labroihin hiivan selvittämiseksi. Ravintoterapeutilla käynti olisi jees, mutta aika kallista kun joutuu itse maksamaan.

Uskon kyllä et suurelta osin selkeät puutumisoireet on tosta niskasta johtuvia, mutta tosiaan hiivakin voi aiheuttaa hermosto-oireita. Sit kun nää kaks tekijää on yhdessä niin ei ihme että oireet on sekalaistakin sekalaisemmat.

Tässä yks hyvä ruokaohje:

Sekalaisia kasviksia / vihanneksia
paistettua kanan / kalkkunan jauhelihaa
Kookoskermaa
Suolaa
Öljyä / voita

Tommonen setti uunivuokaan ja paistumaan joksikin aikaa (ei tarvitse olla kovin kauaa kun ainekset periaatteessa jo kypsiä). Vaikka itse sanonkin, niin tuli aika herkkua :)
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 13 Touko 2009, 12:17

Tuli muuten mieleen asia, jonka tajusin eilen. Avokillani on myös mitä luultavammin jonkin asteen hiivasyndrooma-oireilua koska hänen makeanhimonsa on jotain aivan järjetöntä. Hän on ollut laihdutuksen vuoksi karpannut melkein vuoden ja himo senkun jatkuu. Tosin, hän on suonut itselleen ensin 1 karkkipäivän kuussa joka sitten tietysti lähti lapasesta ja on ollut viime kuukaudet 1 viikossa. Tällöin hän vetää ihan hirveän mässyähkyn karkkipussin, suklaalevyn, sipsipussin, pizzan ja limun voimalla. Seuraavana päivänä saattaa olla oikein vieroitusoireet ja ärtyinen. Eli ei mikään ihme että niin paino pomppii eessuntaas ja makeanhimosta ei pääse eroon, koska hänhän siis käytännössä ruokkii hiivaa kerran viikossa oikein reippaasti. Olisi mielenkiintoista nähdä muuttuisiko tilanne jos jättäisi kaikki nuo karkkipäivän ilot ainakin pariksi kuukaudeksi ja menisi hiivadieetin mukaan sen ajan. :D
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Mikä hiivan aiheuttaa ?

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Touko 2009, 13:01

Mansku kirjoitti:kolme kertaa päivässä lämmitä ruokaa, eli kalkkuna, kala tai kana & kasvikset. Kookoskerma on myös hyvä jolla saa makua ja sen pitäis olla ihan suositeltukin käyttää hiivadieetillä.

Joo, tuo 2-3 lämmintä päivässä olisi hyvä. Mää en vaan keksi miten ruokia vaihtelisin, kun on niin älyttömänä rajoituksia, että ei niihin kyllästyisi. Kun kyllästyn tosi helposti ja silloin sen lajin ruoka ei vaan mene alas. 3 vuotta kesällä sitten innostuin munakoisosta. Nam, että tuli hyviä ruokia. Nyt yököttää edelleen koko munakoiso. Toisekseen, ei oikein kunto riitä monen aterian tekemiseen päivässä, vaikka käyttäisi pakastetta niiden säilömiseen.

Mansku kirjoitti:Tuommoinen 4 viikon paketti sisältäisi muutenkin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvää opastusta. :)

http://rverho.fi/index.htm
http://www.tr-terapiat.com/index.html

Pitääpä käydä katsastamassa. Innostuin elävästä ravinnosta taannoin, mutta se loppui siihen, että allergisoiduin noille pavuille/siemenille. Kookosta tuli käytettyä kanssa paljon ja linssiä njam. Linssikeitto, eri hyvää ü. Mutta molemille allergisoiduin voimakkaasta, joten se siitä :(. Nyt harvakseltaan syön. Toisaalta linssi on sen verran hiilaripitoista, että sitä pitää välttää muutenkin. Tomaatti on kanssa tosi hyvä "mauste", mutta sekin meni kartelliin täällä. Sitäkin voi käyttää silloin tällöin.

Mansku kirjoitti:Tosiaan kun tällaisella ruokavaliolla on niin ns. hyvistä hiilareista ja öljyistä on pidettävä huolta sekä vitamiineista. Itse saatan vetää yhdellä aterialla jopa 400g parsakaalia / kukkakaalia kanan tai kalan kanssa. Eka viikko oli vähän riutumista mut nyt on alkanut maistua ja hieman parempi olo jo kun vaan muistaa syödä tarpeeksi usein.

Mulla ei jotenkin vaan riitä energia pelkällä kanalla/kalkkunalla + vihanneksilla. Pakko syödä niiden kanssa täysjyväriisiä tai kvinoaa. Oletko muuten kokeillut kvinoaa? Se ei ole niin hiilaripitoista kuin riisi ja sisältää enemmän hivenaineita.

Mansku kirjoitti:Uskon kyllä et suurelta osin selkeät puutumisoireet on tosta niskasta johtuvia, mutta tosiaan hiivakin voi aiheuttaa hermosto-oireita. Sit kun nää kaks tekijää on yhdessä niin ei ihme että oireet on sekalaistakin sekalaisemmat.

Joo. Näin se on täällä päässä. Tuntuu, että hiiva aiheuttaa myös paksusuolen lamaantumiista sen lisäksi, että pahentaa hermosto-oireita ja aiheuttaa mulla myös hermostotulehduksia. Tai ton viimesen voi aiheuttaa hiiva tai suolistotulehdus/bakteerien epätasapaino suolistossa. Meillä on jotenkin niin samanlainen tää puoli, että jossakin vaiheessa vois soitellakin ja vaihtaa tietoja ü.

Tuosta hiivaongelmasta. Minusta oli olennaista tajuta, että hiivan taustalla on joku suoliston bakteerikannan epätasapainon aiheuttaja. (Tämän opin P.Heinosen kirjast) Tärkeää olisi löytää tämä epätasapainon aiheuttaja. Se voi olla esimerkiksi jokin ruoka-aine, joka ei sovi esim. maito/vehnä/normaalit viljat. Meillähän se voi olla esimerkiksi hermosto-peräinen, esim. suolen toiminnan hidastuminen. Jos syytä ei saa poistettua, niin sitä on tavallaan jatkuvassa kierteessä. Jos syyn aiheuttaja on ruokavalio, niin mua hoitaneitten mielestä suoliston pitäisi toipua 3-6kk:ssa oikeanlaisen ja terveellisen ruokavalion aloittamisesta. Minulla näin ei ole käynyt. Ja kun suolisto on huonossa kunnossa, niin tulee kaikkia mahdollisia herkistymisiä ruoka-aineille, kuten mulla on käynyt.

Ravitsemusterapeutin sijaan suosittelen kyllä antioksidanttiklinikan lääkäriä, jos pitää omat rahat laittaa likoon. Riippuu tieten ravitsemusterapeutista onko hyvä, mutta pääosin he edustavat koululääketieteen kantaa.

Koodi: Valitse kaikki
Hakusanat: niskan retkahdusvamma , hermovamma , hermovaurio , selkäydinvamma , hiiva , ruokavalio , elävä ravinto , allergia , suolisto-ongelmat , piiskaniskuvamma , whiplash
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)