Puutuminen / tunnottomuus

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Puutuminen / tunnottomuus

ViestiKirjoittaja Mansku » 06 Huhti 2009, 19:25

Ajattelin nyt aloittaa erillisen topikin vielä kropan eri osien puutumiseen liittyen. Tällä hetkellä itsellä naama on puuduksissa. Todella skitso olo kun keskellä naamaa ja päätä menee alue jotka tuntuu ihan kuin olisivat kumia. Onko muilla esiintynyt vastaavaa? Muutoinhan mulla puutuu kädet, jalat ja takapuoli. Tää kasvojen puutuminen on nyt uusin oire, jota tosiaan luulin aluksi allergiaksi kun oli sellaista kummallista pistelyä. Ilmeisesti pitää tästä lähtien kaikki omituiset oireet pistää niskan syyksi kun ei oikein muitakaan järkeviä selityksiä löydy :D

Varasin keskiviikoksi ajan Kiina-Klinikalle akupunktioon ja ainakin hoidon tekevä henkilö (ilmeisesti oikein kunnon vanhan koulukunnan kiinalainen akulääkäri) kovasti vakuutteli puhelimessa että tilaan saadaan apua sitä kautta. Oikeastaan en edes kovasti epäilekään etteikö saisi kun hoidetaanhan akupunktiolla myös kasvohalvauspotilaita hyvin tuloksin. :)

Jos jollakulla löytyy hyvää vinkkiä millä näitä puutumisia voisi saada hoidettua parempaan suuntaan kotikonstein, niin vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Koklaas

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Huhti 2009, 20:55

Puutumiset on tuttuja, juurikin kasvojen. Itselläni puutuu C0:n nivelen löysyyden takia oikea kasvo + välillä myös takaraivo, kun ylirasitan niskaa.

Paras keino (mulla!) saada puutuilu pois on laitttaa niska hyvään asentoon tyynyyn ja lööpäailla, eli olla vaan, hetki. Mutta jos kasvohermoa painaa joku rakenne, esim. arpikudos tai lihas, tuskin lepo-kikka auttaa.

Kielen imeminen kitalakeen vaakatasossa tuo myös tilaa yläniskaan, eli tavallaan "nostaa" sitä ylöspäin, ja saattaa auttaa. Kokeile! Eli kieli vaan kokonaisuudessaan kitalakeen, niin että kielen kärki on etuhampaiden takana. Sit vaan imet kieltä esim. muutaman kerran, siis 2-3 kertaa max. Voi ton tehdä peukalollakin, jos on helpompaa. Mutta älä tee montaa kertaa, ettei tuu hedari.

Hoppas att hjälper!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

neuraalikudos ärsytys, lieveneminen

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Huhti 2009, 10:33

Riippuu tieten siitä mistä puutuminen johtuu, että auttaako pikkukikat.

Jos johtuu neuraalikudoksen tai dura tason ärsytyksen jatkuvasta lisääntymisestä, niin silloin varmaan täytyisi miettiä miten ärsytystä kokonaisvaltaisesti saa vähennettyä ja neuraalikudosta elvytettyä.

Jos puutumiset oireet on pahentuneet ja/tai levinneet laajemmalle alueelle, niin silloin vois ajatella, että neuraalikudoksen ärsytys on niskan alueella luultavasti pahentunut.

Mulla noita käsipuutumisia. Ei staattinen elämä, kevyet lihasjännitteet ja kraniaaliset hoidot helpottavat. Staattiset asennot ovat pahimpia.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 07 Huhti 2009, 14:59

Kiitos vastauksista ja vinkeistä! :) tosiaan tätä kasvojen puutuilua on jatkunut nyt aikalailla kuukauden verran, ensin sitä luulin tosiaan allergiaoireiksi (ilmankos kortisoni ei auttanutkaan ja allergialääkkeet veti tokkuraan!). Aluks on ollu just enemmänkin pistelyä siellä täällä pitkin kasvoja ja päätä kunnes tossa viikko sitten tajusin et mun naamahan on sellanen kumimaisen tuntuinen, eli puutunut :D

Tänään tuli mieleen et hittiläinen, onko tää nyt sit tyynynvaihdoksen tuloksia, kun juuri ennen näiden oireiden alkua vaihdoin tempurin tollaseen 4-kanavaiseen. Se on muuten tuntunu hyvältä, eikä väännä nikamia kuten tempur (jos nukkuu kyljellään) mut sillä kyllä taitaa olla nyt joku yhteys tähän ettei niskassa oo kaikki ihan kohdillaan. Kas kun en tajunnut aiemmin. Pitääkin kokeilla taas vaihtaa tempur takaisin ja nukkua ihan vaan selällään. Vaikuttais kyllä että toi vasen puoli on taas ihan kauttaaltaan jotenkin kummallisesti jumissa niskasta jalkaan asti. Ja tietysti just tällä viikolla osteopaattinikin on lomalla. Kovasti siis odotan huomista akupunktiota...
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Tyyny

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Huhti 2009, 19:41

Tyyny voi hyvinkin olla yhteydessä! :) Ja mulla kanssa leviää jumitus lopulta koko toiselle puolelle niskasta jalkaan asti, kun tulee liikarasitusta. Kun niska saadaan kuosiin, niin myös kokovartalo-ongelma katoaa.

Mystistä muttei kuitenkaan, kun tietääettä niskasta on suora yhteys lantioon asti...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

kieli-niska syndroma

ViestiKirjoittaja alaria » 08 Huhti 2009, 09:25

Itselläni on diagnosoitu kieli-niska syndroma. Valitettavasti en tiedä muuta asiasta kuin minulla meni tunto oikealta ylä ja alaleuasta, enkä saanut purtua hampaita yhteen. Palaan asiaan käytyäni purentafysiologilla ja sitten kun fysiatrilla on aikaa selittää minulle, että mitä ao. syndroma tarkoittaa.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 08 Huhti 2009, 17:03

Tulipa sit käytyä "akupunktiossa" :roll:

Luulin tosiaan että homma hoidettais normisti neuloilla, noh laitettiinhan niitä jopa kaksi ja muuten tehtiin gua sha-hoito, eli luulastalla raavittiin niskaa ja yläselkää. Meinas tulla itku silmään kun setä paineli menemään myös tuolta 1-2 nikamien luota ja yritin kertoa että niitä on kielletty käsittelemästä. Setä vaan vakuutteli että tää hoito auttaa ja pitää luottaa häneen. Toivottavasti tosiaan menee parempaan suuntaan, on vaan nyt kyllä aika arkana paikat ja tuntu et tempurilla hyvin nukutun yön jälkeen (jolloin tuntui että oireet vähän helpotti) pistely ja puutuminen vaan jatkuu. Ens kerralla kyllä sanon ettei oo mitään asiaa koskee tonne niskan yläosaan ja vaadin vain neuloja!
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

On, niitä setiä ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Huhti 2009, 17:24

Mansku kirjoitti:Meinas tulla itku silmään kun setä paineli menemään myös tuolta 1-2 nikamien luota ja yritin kertoa että niitä on kielletty käsittelemästä. Setä vaan vakuutteli että tää hoito auttaa ja pitää luottaa häneen.

No, huh, huh... Rohkea setä ... Joo, pysy ens kerralla kovana vaan. :)

Se on kumma juttu, että maksavaa asiasta ei haluta uskoa missään. Valitettavasti näissä jutuissa potilas yleensä on se asiantuntija ...

Itse menin huhtikuussa 08 kiinalaisen lääketieteen spessulle, joka halus diagnosoida "päästä painamalla" (istuma-asennossa), onko mulla välilevyvammoja. Mitään en ehtinyt älähtää, kun setä otti nupista kiinni ja teki, niinkuin uhkaili, eli painoi alaspäin. Se siitä hoidosta. Lähdin vetämään...

Kun kerroin tosta myöhemmin fysiatrilleni, hän totesi, että olisin voinut kuolla siihen, jos olisi ollut vähänkin enemmän repeämiä niskassa...
tahdonvoimaa

Re: On, niitä setiä ...

ViestiKirjoittaja Mansku » 09 Huhti 2009, 11:23

tahdonvoimaa kirjoitti:
Itse menin huhtikuussa 08 kiinalaisen lääketieteen spessulle, joka halus diagnosoida "päästä painamalla" (istuma-asennossa), onko mulla välilevyvammoja. Mitään en ehtinyt älähtää, kun setä otti nupista kiinni ja teki, niinkuin uhkaili, eli painoi alaspäin. Se siitä hoidosta. Lähdin vetämään...

Huh :shock: painoi ilmeisesti aika kovasti? Toi on kyl sinällään tosi arveluttavaa kun tuntuu ettei ne ymmärrä et tässä on nyt kyse muustakin kun jostain perus kireästä niskasta, tms. Akupunktio on mun mielestä ihan ok koska sitä ihan suositellaankin tällaisten hoidoksi, mut heti ku aletaan kovakouraisemmaksi niin alan ainakin itse panikoimaan ettei vamma mee pahemmaks. Voin kuvitella taas ku menen osteopaatille kuinka se höyhentää mut et oon menny ees suostuu tollaseen. Kaduttaa nyt tosi paljon, mut kun ei noista oikein voi tietää miten vaikuttaa. :(
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Huhti 2009, 13:19

Mansku kirjoitti:Tulipa sit käytyä "akupunktiossa" :roll:
Meinas tulla itku silmään kun setä paineli menemään myös tuolta 1-2 nikamien luota ja yritin kertoa että niitä on kielletty käsittelemästä. Setä vaan vakuutteli että tää hoito auttaa ja pitää luottaa häneen.

Joo, tuttua, valitettavasti. Sitä jotenkin luulee, että hoitajalla on asiantuntemusta, kun he vakuuttelee tietävänsä. Ja ei ole läheskään aina pystynyt pitämään rajat, mitä toinen saa tehdä. Mut on kyllä monesti naurettu pihalle. Pahin oli kyllä kiinalainen akupunktiota antava henkilö. "Hän ei voi uskoa, että sulla voi tuollaisia reaktioita tulla niskan magneettihoidosta".

Nyt ajattelen, että nyt pitää stopata heti, kun tulee sellainen tunne jo, että tää ei ole hyväksi. Tosiasia on se, että juuri kellään suomessa ei ole tietämystä whiplash-vammasta. Siitä mitä se oikeasti tarkoittaa fyysisellä tasolla. Luontaispuolella vielä harvempi tuntuu olevan kiinnostunut siitä, että minkälainen vamma on kyseessä, kuin virallisella puolella.

Tuosta pään painamisesta. Täällä yksityinen fysiatri teki sen mulle toisen kolarin jälkeen. Vahvan kompression. Mulla on siinä sellainen apua-tunne, kun se tehtiin. Tuntui epämiellyttävältä ja kummalliselta ja siltä, että mun pitää livetä tästä alta tai jotain vakavaa tapahtuu. Kun menin uusintakäynnille ja aikoi tehdä sen taas, niin kieltäydyin. Liikkeellä ilmeisesti tutkitaan hermojuuripuristusta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tutkija-Fedjalle + Alarialle puutuilu-kyssäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Huhti 2009, 17:58

Mä sivistän itseäni aivohermoista, eli muutama kyssäri... ;)

Oonko oikeassa, että kolmoishermo sukeltaa niskasta ulos korvan takana C0-välissä eli takaraivon luun ja atlaksen välistä? Tiedätkö linkkiä, missä olisi aivohermojen intrakraniaaliset reitit + NIKAMAT? Kun ne jättää yleensä nikamat pois havainnekuvista...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmoishermo
http://en.wikipedia.org/wiki/Trigeminal_nerve
http://korteksi.livejournal.com/

Osaatko Fedja tulkita kuvista, missä kohtaa kolmari haarautuu pään sisässä? Kuitenkin niskasta se menee kokonaisena, eiks jees, ja haarautuu vasta päässä?

Meinaan, että voikohan koko kasvojen puutuminen tulla esim. leukanivelestä (onko haarautunut jo siinä?!) vai tuleeko se yläniskasta? Kun ei näistä kuvista ota selvää... Mietin Alarian (ja omaani + Manskun) purentajuttua + kasvojen puutumista...

Kolmoishermo (tai sen alin haara, alaleukahermo) on myös ALALEUAN purentalihasten MOTORINEN hermo. Vois ajatella, että jos sekä kasvot puutuu + purentalihakset tilttaa, niin se tulis sit sieltä, missä menee sekä kolmoishermon sensoriset (2 ylintä) että motoriset (alin) syyt molemmat.
Eli alaleauan lukko tulis todennäköisesti yläniskasta tai leukanivelestä, mutta joka tapauksessa kolmoishermoista? Mutta mikäs hiton aivohermo sitten yläleukaa hermottaa motorisesti?

ALARIA:
Oliko se siis alaleuka, joka sulla teki tenät? Eli et saanut purtua hampaita kiinni, kun alaleuka ei toiminut? Voi yläleuka? Vai siis molemmat?
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 09 Huhti 2009, 18:13, muokattu yhteensä 2 kertaa
tahdonvoimaa

Hyi saatana ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Huhti 2009, 18:10

fedja kirjoitti:Tuosta pään painamisesta. Täällä yksityinen fysiatri teki sen mulle toisen kolarin jälkeen. Vahvan kompression. Mulla on siinä sellainen apua-tunne, kun se tehtiin. Tuntui epämiellyttävältä ja kummalliselta ja siltä, että mun pitää livetä tästä alta tai jotain vakavaa tapahtuu. Kun menin uusintakäynnille ja aikoi tehdä sen taas, niin kieltäydyin. Liikkeellä ilmeisesti tutkitaan hermojuuripuristusta.

Juu, kyllä kuulemma tutkitaa hermojuuripuristusta/välilevyvammaa... Mutta hyi hitto, eihän noin sais tehdä ihmislle, jolla on niska paskana! Hyvä, että voi varpaasta vetää ilman, että käy vaan huonommin..

Kyllä mä ymmärrän, että akupunktiohörhö (ei lääkäri) tekee noin mutta että FYSIATRI. Kyllä jokaisen fysiatrin pitäis tietää, kuinka herkkä alue niska on... Toisaalta, niin se neurologikin otti kiinni päästä ja alkoi väännellä sitä väkisin sivusuuntaan + ylös-alas, vaikka koko niska oli täysin tulehtunut + turvonnut.

Sattui niin perkeleesti, että huusin sitten hirveeseen ääneen, "että älä nyt saatana tapa mua tähän!". Jäi niin elävästi mieleen toi tilanne! Ja mitä luki epikriisissä: NISKASSA EI POIKKEAVAA! Juuri näin, kun kouluttamaton idiootti tekee kliinisen tutkimuksen.

Oma fysiatri kattoi mun niskan asentoa ja totesi sillä perusteella, että yläniskassa on nivemekaniikkahäiriö! ;)
tahdonvoimaa

Linkki puutumisesta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Huhti 2009, 22:34

Tässä ihan hyvää perustietoa meille puutuilijoille. Tosin toi on neurologin kirjoittamaa, että suhtautukaa siihen... ööö ... no niinkuin yleensäkin suhtaudutte neurologeihin. ;)

http://linkkipankki.helppimesta.fi/artikkelit.php?a=puuduttaa
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 12 Huhti 2009, 11:49

Puutumisia on ollut ja joskus edelleenkin siellä täällä.
Yhteen aikaan saattoi herätessä olla jalkapohjat tunnottomina. Ihan kuin olis ollut läskiä pari senttiä jalkojen alla.

Toinen käsi oli huomaamatta mennyt tunnottomaksi ja toimimattomaksi kaupassa käydessä. Lompakon avaaminen yllättävän vaikeaa yhdellä kädellä. Tunto palasi noin tunnin kuluessa.

Läiskittäistä tunnottomuutta ollut vaikkapa vatsan vasemmalla puolella. Kasvot olivat minullakin viikon tunnottomat. Oire alkoi aamulla, eli raavin kasvojani, koska ne ikäänkuin kutisivat. Päivällä käsistä alkoi mennä tunto kesken autolla ajamisen ja leuka meni tunnottomaksi. Sitten käsiin palasi tunto mutta kasvot nenästä alaspäin oli tunnottomana viikon ajan. Jossain vaiheessa kielikin oli hiukan outo.

Väreilyä oli usein pakaroissa tai reisissä tai jommassa kummassa kädessä. Viime viikolla viimeksi oli tuo vasen käsi välillä holtiton. On ollut myös hiukan epätodellista oloa eli maisema hiukan keikkuu välillä.

Olen nyt ollut työkokeilussa ja se ilmeisesti hiukan alkaa jo tuntua.

Yleensä viimeistään tunnon heiketessä muistan kiinnittää huomiota ryhtiin ja koitan hiukan oikoa niskaani. Ehkä se on näissä lievissä oireiluissa auttanut.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 13 Huhti 2009, 14:56

Puutumista on mulla myös. Välillä päivisin menee esim. nimettömästä sormesta vain sormen pää turraksi. Yöllä turraa sit molempien käsien pikkurillit ja nimettömät, ja välillä menee pakaraa myöten varpaisiin asti.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)