Jäykkyys, jumi

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Jäykkyys, jumi

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Huhti 2009, 20:36

tahdonvoimaa kirjoitti:
fedja kirjoitti:Minulla jäykkyys kropassa pahenee staattisesta asennosta. Lisäksi esim. 20min uimahallissa rauhallisen vesikävelyn jälkeen lähtee paikat meneen tukkoon sekä ranka / selkä jäykähköksi ja tämä kestää muutaman tunnin. Parin tunnin verryttely helpottaa jumia.

Meneekö sulla Fedja niinkuin lihakset, kalvot vai kaikki jumiin, kun puhut spastisuudesta? Mulla kramppaili aluksi lihakset mutta nyt se on vaan kalvot, jotka separoi. Itte oon ymmärtänyt, että jotenkin ne lihakset, joita yleensä tietoisesti hermoilla ohjataan, supistuukin spatisuudessa tahdottomasti, kun ne on osittain poissa aivojen kontrollista... En tiedä sit, oonko ymmärtänyt oikein.

Mää en osaa sanoa, että onko lihakset vai kalvot vai molemmat. Menee paikat jäykäksi. Lihakset ei kramppaan sillee, että sitä tuntis tai erottais. Pohkeet tuntuvat raskaalta ja semmoselta, että ovat hapoilla. Lantio jäykkä. Koko ranka jäykkä. Rintarangan kierroissa tuntuu, että isot laatat kulkevat kiertämisen mukana. Tuntuu, että kehoon olisi laitettu jotakin jäykistävää pulveria. Ja kevyt verryttely sitten hjelppaa.

Enemmän tuntuu, että tuolla jossakin syvällä kirisistää, kuin että lihakset. Ja tuntuu, että joku iso koko kehon systeemi yhtenäinen systeemi se on joka kiristää. Vaikuttaako se kuitenkin lihaksiin myös, esim. pikkulihakset rangassa jännittyy. Vai sitten nivelsiderakenteet. Ja tuleeko lihaksiin joku vakiojännite, jota ei niin huomaa, kun pohkeet tuntuu kuitenkin menevän hapoille. Kaikki alkaa siitä, että kalvot kiristyy voimakkaasti niskassa ja päässä. Hetkisen olo voi olla jopa parempi kuin "kalvot löysemmällä" tilanteessa.

Kävellessä tuo sama homma. Lantio on jo alkuunsa tai jonkun ajan päästä alkaa tuntua jäykältä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 05 Huhti 2009, 20:48

Yleisesti uimahallissa oleminen on vaikeaa, äänet, lattioiden liukkaus,vedessä oleminen. No mukavaa olla siellä lämmin vesi altaassa mutta tulee hutera olo ja tasapaino heittää. Liikkuminen tosi varovaista kaikkialla.
Vesijuoksua olen sen verran kokeillut et tiedän miten vartalo reagoi mutta tulee hutera olotila jälkeenpäin. Ja väsymys tulee myös.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Vedessä liikkuminen, jumi, spastisuus

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Huhti 2009, 12:38

Oletko sää lumiukko kokeillut vedessä sellaista tosi hidasta liikkumista. Ihan hidasta kävelyvauhtia?

Minkälaista Tahdonvoimaa sulla oli alussa vedessä. Tuntuiko susta, että sielläkin heittää pää ja kroppa heittää jännitykset päälle?

Tuosta jumista. En kunnolla ymmärrä mitä spastisuudella tarkoitetaan ja onko tämä oma lievempää versiota siitä. Siis, että hermoradat vaurioituneet osittain sen sijaan, että ovat poikki. Hyviä suomalaisia linkkejä ei löytynyt, jotka olisivat kuvanneet asiaa niin, että sen olisi tosissaan ymmärtänyt.

Sinänsä tämä liittyy lihaksiin, että kun saadaan tuolta niskan pään alueelta helpotettua tilannetta ja kiristys hetkeksi lievenee, niin se pukkaa lihaskivut päälle. Aivan kuin olisi tosissaan tehnyt jotakin. Olen tästä päätellyt, että mulla on lihaksiin lievä jatkuva aktiviteetti. Sitten kun tämä saadaan hetkeksi laukaistua, niin tulee normaali reaktio, mikä yleensäkin urheilun jälkeen, eli lihaskipu. Siis toipumisreaktio.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 08 Huhti 2009, 13:39

En ole kokeillut. Ainoastaan istuskellut lämminvesi altaan pohjalla ah miten ihanaa toi lämmin vesi on.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Vedessä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Huhti 2009, 16:35

Ei mulla koskaan ole vedessä höntti olo ollut tai kiristänyt/jäykistellyt juurikaan.

Silloin alussa oli altaan jälkeen, kun kävelin rannalla, oli enemmän (kuin normaalisti) semmoinen "leijuva" olo. Ja välillä vähän semmoinen "hutera", välillä tipuin maan läpi yms. Mutta ne tuli siitä, ettei niskassa ollut tukea ottamaan askelta vastaan. Altaalla sinänsä ei ollut suuremmin pahentavaa vaikutusta.

Itse sain ohjeeksi, että vedessä kun treenaa, kannattaa muistaa, ettei polje jaloilla eteenpäin päin, niinkuin tavallisessa vesikävelyssä, vaan polkee kevyesti alaspäin. Kuvittelee, että olisi kahden seinän välissä ja ikään kuin marssii altaassa rauhallisesti polvea nostamatta. Sama homma käsillä - ei tartte/pidä kauhoa, vaan liikuttaa hyvin vähän ees-taas niinkuin kävellessäkin. Tai sit pistää 90 asteen kulmaan ja pumpata sivuille rauhallisesti. Itse teen tota jälkimmäistä, kun mulla vamma on siellä C7-tasolla hartsuissa...

Noin kun tekee, niin ei neuraalikudos veny - kummastakaan päästä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Huhti 2009, 12:53

Mun ei altaassa tarvi edes treenata, kun kroppa alka jo jumittaan. Ja jos vesi on kylmää, niin alkaa sellaiset "itsenäiset" lihassupistukset rintarangan alueella.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 13 Huhti 2009, 21:13

Mulla kävi niin Ortonin lämminvesialtaassa (32asteinen vesi) aloin ensin hytistä ja jäykistyin pikkuhiljaa ja lopulta olin aivan holtittomissa krampeissa.

Ihan sama miten paljon liikun, jähmettyminen vaan tulee päälle ja krampit.
Niskan seutu/hartiat varsinkin jäykistyy ja olen kuin tikku lopulta.

Siitä sitten sulaa pikkuhiljaa kun pääsee pois kylmästä.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 13 Huhti 2009, 21:16

Just muistin, että myös noi pakkaskelit aiheutti niskan ja selän jumiutumista. Esim. ihan normikävelyä ilman oireita sitten kylmä pikkuhiljaa hiipii ja alkaa kipuilu ja jäykistyminen selästä niskaan asti. Sellainen ärsyttävä jäytäminen.

Jos on liukasta niin sitten tietysti myös jännittäminen pahentaa oireita. Mulla lyö myös jalat jäykäksi jos tuo alaselkä kiukkuaa. Jokapäivä pitäisi tehdä oikeita venytyksiä.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Samaa kankistelua täällä

ViestiKirjoittaja fedja » 14 Huhti 2009, 18:34

tomssu1 kirjoitti:Just muistin, että myös noi pakkaskelit aiheutti niskan ja selän jumiutumista. Esim. ihan normikävelyä ilman oireita sitten kylmä pikkuhiljaa hiipii ja alkaa kipuilu ja jäykistyminen selästä niskaan asti. Sellainen ärsyttävä jäytäminen.

Just saman tyyppistä täällä Tomssu. Sama reaktio tulee myös fyysisen rasituksen, esim. 2h istumista ja voimakkaan tunnereaktion seurauksena. Mulla koko kropan jäykistyminen johtuu kuitenkin niskasta kokonaisuudessaan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)