Uusi jäsen, vanha vamma

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Uusi jäsen, vanha vamma

ViestiKirjoittaja Nani » 05 Maalis 2009, 17:21

Hei kaikille!

Löysin suureksi ilokseni tämän foorumin tänään ja ajattelin näin aluksi moikata ja kertoa vähän itsestäni.

Olen pian 40v nainen, joka on saanut alkuperäisen Whiplashinsa autotöyssyssä 1986 ja siitä lähiten kärsinyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän niskavaivoista, jotka viimeisen n. 11 vuoden aikana ovat olleet aika 'helvettiä'. Tarinani on pitkä ja monimutkainen, mutta 'lyhyesti' se menee näin:

Alunperin pienen kylän juoppo lääkäri diagnosoi vain aivotäräyksen ja vasta parin vuoden jatkuvan niskakivuista valittamisen jälkeen kuvattiin kaularanka röntgenissä. Silloinkaan ei 'havaittu mitään' eli annettiin asian olla, määrättiin lääkkeitä ja lepoa. Tuttu juttu varmaan monelle.

90-luvun loppupuoliskolla oireet pahenivat ja etsin ja hain apua itselleni hyvin monista eri paikoista, mutta mistään ei löytynyt helpotusta.

Viimein v. 2001 minut ohjattiin yksityiselle fysiatrille, kun sanoin, etten jaksa enää kannatella päätäni, pistäkää piikillä vaika pullo vodkaa kaulan alueen lihaksiini, etten enää tuntisi tätä kipua.

Fysiatri tunnisti heti whiplashin ja sen hoitamattomuuden aihuttamat vauriot, jotka tässä vaiheessa siis olivat tietenkin pysyviä. Kävin magneetissa, jossa löytyi pieni sentraalinen prolapsi CIV-CV välissä ja joka vahvisti fysiatrin arviot muutenkin. Hän määräsi OMT-hoitoa, joka jonkin verran helpotti aina joksikin aikaa.

OMT-hoidoissa kävin sitten 2-3 sessiota vuodessa, kunnes sitten v. 2006 sain uuden Whiplashin ulkomailla junassa. Se ei tietenkään tehnyt hyvää vanhalla vammalleni ja oireeni pahenivat.

Jatkoin OMTssä juoksemista (jatkuvia 'lukkoja') ja kipulääkkeiden syömistä.

Sitten v. 2007 keväällä OMT-terapeuttini arveli uusien, erilaisten kipujeni perusteella, että nyt on 'jotain muuttunut' ja passitti työterveyteen, joka laittoi lähetteen keskussairaalaan fysiatrille. Tämä määräsi uuden magneettikuvan ja sen perusteella laittoi lähetteen K. Lindgrenille Ortoniin, koska vaurioni ovat 'niin hankalat'.

Lindgren määräsi funktionaaliseen magneettikuvaan (joka muuten sattui himskatisti...) ja tulos kliinisen tutkimuksen osoittamien erinäisten liikerajoitteiden lisäksi oli:

- se eka prolapsi CIV-CV välissä on suurentunut voimakkaasti ja on nyt vasemmalle painottuva.
- CIII-CIV välissä prolapsi (vas)
- CV-CVI välissä prolapsi (oik)
- CVI-CVII välissä prolapsi (sentr)
- sivutaivutuksessa denssissä ei tapahdu lainkaan sivuliikettä suhteessa CI -nikamaan (alarligamenttivaurio)
- Alarligamentit molemmin puolin paksuuntuneet posttraumaattiseen arpifibroosiin sopien

Olen nyt käynyt 4 kertaa viikon satsin Ortonissa OSKUssa ja saanut hyvää hoitoa, neuvoja ja ymmärrystä. Olen todella onnellinen, että viimein päädyin Ortoniin.

Sieltä saadut viimeiset diagnoosit ovat whiplashin lisäksi kaularangan välilevyrappeuma (kera niiden neljän prolapsin) sekä TOS tuossa vasemmalla yläneljänneksellä aiheuttaen vas. käden lievää kömpelyyttä.

Seuraava jakso Ortonissa on muutaman viikon kuluttua, ja pelkäänpä joutuvani kertomaan, että nyt tunnen kipua ym ym yhä useammin myös ylimenoalueella... en tiedä onko rappeuma edennyt, vai mikä nyt mättää...

Kaiken tämän lisäksi mieltä ei yhtään lämmitä se, etten saa mistään vakuutuksesta tm. mitään korvauksia, sillä puutteellisen alkuhoidon, tutkimuksen ja diagnosoinnin (josta tein valituksen potilasasiamiehellle liian myöhään) vuoksi jäi vanhemmiltani tietenkin vahinkoilmoitus tekemättä vakuutusyhtiölle 3v kuluessa vahingosta...

Olen siis ollut hyvin huono-onninen kaiken kaikkiaan.

Nyt täytyy lopetella, mutta palaan tänne lukemaan kohtaloitanne ja toivottavasti myös löytämään hyödyllistä tietoa, vinkkejä ja vertaistukea.

Terveisin
Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Tervetuloa!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Maalis 2009, 18:29

Hei Nani,

Tervetuloa palstalle. Kopioin sinun tarinasi myös tuonne käyttäjäesittelyihin. Jos joskus jaksat/haluat täydentää pitkää stooria, niin käy toki kertomassa omilla tunnareilla lisää. Poistan sitten itse kopsaamani.

Todella harmi, että sinullakin on noin paska säkä sekä diagnosoinnin että hoitojen/korvattavuuksien suhteen... Ja kaksi vammaa, kuten niin monella muullakin. Kuten ekä luitkin, itselläni tärähti oikein huolella nyt viime maaliskuussa, kun heitin lipat jäällä. Tällä kertaa meni alaranka. Edellisellä kerralla niska otti damagea 03, kun kaaduin motskarilla. Silloin sattui yläniskaan.

Tsemppiä taisteluun vamman kanssa ja kuullaan! :)
Hieno juttu, että olet päässyt Oskuun!
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 05 Maalis 2009, 21:59

Hei tahdonvoimaa,

kiitos! Täydennän tarinaani tässä lähipäivinä.

Onpa kiva, että on tällainen palsta! Just miehelle hehkutin, että ihanaa, kun täällä puhutaan asioista, jota itse käyn läpi jatkuvasti yksin... ns. terveet ihmiset kun eivät aina todellakaan pysty ymmärtämään mistä on kyse!

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 06 Maalis 2009, 00:10

Hei!

Kerronpa tässä omasta jutustani seuraavaa. Ajoin toisen auton kylkeen vauhtia oli 50 km/h. Oikealla kädellä "suojasin" siskoani törmäysvaiheessa ja pää oli ollut kääntyneenä oikealle puolelle. En muista tätä itse mutta sisko kertoi tämän. Maailma oli muutaman hetken mustana mutta kipua ei muualla kuin lapojen välissä turvavyön takia. Kävin terveyskeskuksessa kolarin jälkeen ja pääsin kotiin.
Seuraava muistikuva on kun laitoin pään tyynyyn ja sitten alkoi pää liikehtiä sivusuunnassa itsekseen. Menin aamulla terveyskeskukseen ja sain muistaakseni kipulääkkeitä ja jonkin ajan päästä tukikauluksen kun en jaksanut pitää päätä ylhäällä. Kaikkea en muista kun siitä on tosiaan kohta 15 vuotta aikaa.
Olen opiskellut kolarin jälkeen lähihoitajaksi mutta en pysty tekemään töitä. Ja ajan myötä on tullut muutosta oireisiin. Nämä pakkoliikkeet mitä on niin ne ovat olleet tosi rajujakin. Ei ole epilepsiaa vaikka siltä kohtaus voi näyttääkin. Olen säikäyttänyt monia lääkäreitä matkan varrella. Tämän hetken pakkoliike kohtaus voi alkaa ihan yhtäkkiä. Kohtauksen aikana tapahtuu seuraavaa:

- silmät menee kiinni
- liikkeet alkavat hidastua
- puhe menee tai on takkusta ja sanat epäselviä
- kädet liikehtii edessä hakkaavat toisia tai sormet menee nyrkkiin
- kädet hakkaavat sivulle tai reisiin
- jalat liikehtii myös ja lantio tekee kiertoliikettä muttei aina
- nousen istuma-asentoon ihan tosta vaan
- nielemisrefleksi toimii myös vaikkei suussa olisikaan mitään
- kävely menee kokonaan (yleensä kanto kunnossa)
- kasvoissa on myös jumppaa, silmät tuijottaa (pupillit laajentuneina)
- päätä voi vetää taakse päin tai sivuttaista liikettäkin on
- kuulen puheen mutta en muista kaikkea jälkeenpäin

Tässä esimerkki yhdestä kohtauksesta, ne ovat ajan myötä muuttuneet. Mutta onneksi saimme avun saksan reissulla, avomies tukee kallonpohjasta sormilla. Kosketus ei ole kova mutta nostaa kallonpohjaa joka väljentää nikamia kaularangassa (C0-C1 väli). Estää denssin toistuvan tangeerauksen/painamisen selkäytimeen. Tämä lyhentää kohtausta ja nopeuttaa toipumista. (oikealla ajoituksella jopa estää kohtauksen)

Muita oireita on tasapainohäiriö, tinnitus, näköharhat, kuulon herkistyminen, päänsärky enemmän vasemmalla puolen niskasta-korvantakaa-otsalle. En kestä ääniä, hajuja ja valoja. Päänsärky kestää yleensä 3-4 päivää. Sekä aivovammaan liittyvä väsymys ja sanat hukassa etenkin kun on paljon melua ja hälyä ympärillä. Keskittymisvaikeus asioihin on myös. Saksassa opittu ote helpottaa huomattavasti toipumista koska päänsärky väheni kohtausten jälkeen huomattavasti. 80 min. unet kohtauksen jälkeen on kokemuksen mukaan todettu vähentävän päänsärkyä. Minulla ainakin on toiminut (pidempi uni tuo päänsäryn).

Mun diagnoosi jonka sain Käpylästä on Kaularankavamman aiheuttama medulla vaurio, aivovamman jälkitila

Fysikaalista hoitoa sain silloin alussa, mutta nyt on kielletty kaikki mobilisoivat ja etenkin manipuloivat niskankäsittelyt. Jo pelkät neurologiset perustutkimukset riittävät laukaisemaan kohtauksen.

Olen alku aikoina kulkenut neuronpolilla ja kipupoliklinikalla, mutta tällä hetkellä en saa hoitoa missään. Ei voida hoitaa missään.

Vakuutusyhtiö myönsi vastuunsa kolme vuotta. Tämän jälkeen tuli päätös etteivät vammat enään johdu kolarista. Valitus tuotti tulosta ja vakuutusyhtiö velvoitettiin korvaamaan tutkimukset myös jatkossa. Vakuutusyhtiö vastasi kielteisellä päätöksellä. Tässä vaiheessa ei ollut mitään diagnoosia eikä näin ollen syy-yhteyttä kolariin pystynyt toteen näyttämään. Jäin vaivoineni yksin ja hoitavat lääkärit uskottelivat että aika parantaa. Kuuden vuoden päästä eli 2003 oman terveyskeskuksen lääkäri alkoi epäillä alarialigamentti vammaa. Hän oli ollut edellisenä kesänä Ortonissa Eckhard Vollen luennolla ja osasi sen perusteella yhdistää oireeni kyseiseen vammaan. 2004 menin lopulta saksaan hänen yksityisklinikalle tutkittavaksi omakustanteisesti. Vakuutusyhtiö ja sairaanhoitopiiri kieltäytyivät kustantamasta tutkimusta. Diagnoosi tuli ja samalla syy-yhteys kolariin vahvistui (kyseisen vamman syntyyn ei ole muuta mahdollisuutta kuin voimakas whiplashliike). Vakuutusyhtiön ylilääkäri myönsi syy-yhteyden kolariin. Korvattuaan hoitokulut 2004 asti ja sairaanhoitopiirin selvitykset saksassa suoritettavasta stabilointi leikkauksesta vakuutusyhtiö 2005 vuonna kiisti vastuunsa uudelleen. Tämän jälkeen kävin Käpylässä perusteellisissa tutkimuksissa (vakuutusyhtiö kieltäytyi maksamasta) ja tuli diagnoosi myös aivovammasta. Lakimies otti asiat hoitoon ja nyt katsotaan kertooko kolmas kerta totuuden (vakuutusyhtiö myöntänyt vastuunsa kaksi kertaa).

Päivittäinen kipu on alaselässä joka vaikuttaa kävelyyn ja muutenkin liikkumiseen. Liikkeet hitaita ja pehmeitä. Niskassa tuntuu myöskin aristusta. Yöllä turraa molemmista käsistä pikkurillejä ja nimettömiä sormia. Välillä menee toinen jalka turraksi pakarasta varpaisiin asti. Paleleminen on myöskin päivittäinen ongelma. Sekä väsymys. Toistan itseäni aiemmasta viestistäni sen verran että alaselän kipu lähtee trapeziuslihaksen kiinnike kohdasta. Lihas joutuu korjaamaan suurimman osan venyneiden alarialigamenttien työstä 24h/vrk. Mikään lihas ei ole suunniteltu tällaista rasitusta varten. Kun tukemistyö häiriintyy syystä tai toisesta on seurauksena aina denssin tangeeraus/painaminen selkäytimeen ja pakkoliikeet alkavat. Lihas on luonnollisesti jatkuvassa kramppitilassa.

Tässäpä tämä minun pitkä ja monimutkainen stoorini tiivistettynä.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Maalis 2009, 01:03

lumiukko kirjoitti:Toistan itseäni aiemmasta viestistäni sen verran että alaselän kipu lähtee trapeziuslihaksen kiinnike kohdasta. Lihas joutuu korjaamaan suurimman osan venyneiden alarialigamenttien työstä 24h/vrk. Mikään lihas ei ole suunniteltu tällaista rasitusta varten. Kun tukemistyö häiriintyy syystä tai toisesta on seurauksena aina denssin tangeeraus/painaminen selkäytimeen ja pakkoliikeet alkavat. Lihas on luonnollisesti jatkuvassa kramppitilassa.

Huomasin netissä hortoillessani, että tässä whiplash-ihmisille tarkoitetussa niskatuessa on kiinnitetty huomiota myös trapeziuksen/epäkäslihaksen osaan. Oletko tällaista kokeillut?

Back On Track -niskasuoja (linkki sivuille)

"Niskasuoja on kehitetty yhteistyössä Ruotsissa whiplash-vammautuneiden yhdistyksen kanssa (whiplash = niskan retkahdusvamma).
Polokauluksellinen suoja peittää niskan epäkäslihaksen takaa. Se on tärkeää whiplashvamman kannalta koska epäkäslihas vaikuttaa suuresti kiputiloihin.

Niskasuoja peittää kaulan ja selkärangan ylimmät nikamat. Tämä alue liittyy usein whiplash-vamman vaurioon. Whiplash-vamman yhteydessä ajatellaan ensisijaisesti niskanikamia, mutta yleensä myös ylärangan nikama-alue vaikuttaa särkyyn."
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 06 Maalis 2009, 11:45

En ole kokeillut. Täytyy tilata ja kokeilla.

On ainakin tyylikkäämpi kuin nykyinen niskatuki (sants). Joudun käyttämään niskatukea mm. autossa tärinän takia. Muulloin pyrin olemaan ilman.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Rerve!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Maalis 2009, 00:25

Kuulostaapa hurjilta ja kurjilta nuo kohtaukset! Saitko niihin stabilisointileikkauksesta apua yhtään? Onko lähes 'hermoratahierontatasoa' vastaava craniosacraaliterapiakin sinulle liian raju hoito?

Piti tosta Back on Trackista sanoman, että sehän on sitten niskaSUOJA ei tuki. Eli suojaa hyvin esim. Kylmällä koko alueen, mutta tukea siitä ei juuri saa. Yritin kerran itse tilata suomalaiselta jälleenmyyjältä, mutta kunei vastannut meiliini puoleen vuoteen, jäi kaupat tekemättä! ;)

Ps. Nani, kyllä hymyilytti, kun itse sanoin lekurille, että pistä vaikka paketti perunajauhoa, kunhan auttaa. ;) no, en saanut piikkejä, kun CST-hoito auttoi. Toivottavasti en joudukaan perunajauhopiikitettäväksi. ;)

Onko jollain kokemusta tuosta suojasta?
tahdonvoimaa

Back-onTrack -kaulurista

ViestiKirjoittaja Nani » 07 Maalis 2009, 11:36

Hei,

minulla on tuo Back-on-Track -kauluri (hinta 35 euroa) ja käytän siitä lähinnä töissä, jossa ilmastointi puhaltaa kylmää ja silloin, kun tuntuu, että kaula-hartialueen lihakset ovat tulehtuneet.

Se lämmittää ja ehkä rentouttaakin, mutta en osaa vielä sanoa siitä sen kummempaa - se ei ole ollut minulla vielä kauaa ja suosituksena siinä on, että aluksi sitä ei pidettäisi kuin 2-3 tuntia kerrallaan.

Sen sisällähän on jotain keraamista jauhetta, joka heijastaa infrapunasäteilyn takaisin kehoon ja siten lievittää kipua ja tulehdusta ja tietenkin lämmittää.

Kokeilin Ortonissa ja sitten tilasin itselleni (tai siis työnantaja maksoi, kuten muutkin Ortonin suosittelemat jutut tuolista sankaluuriin ym.)

Tässä lisätietoa:

http://www.backontrack.eu/shownode.php?id=422

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 07 Maalis 2009, 12:03

Stabilointileikkausta ei ole vielä tehty. Maksajaa ei ole. Leikkaus tehtäisiin saksassa.

Kävin netti sivuilla katsomassa sitä Back-On-Track -kauluria. Hyvältä näytti koska suojaan muutenkin niskaa kesät/talvet huiveilla ja autossa niskatuella lisäksi.

Hermorata hieronnassa olen käynyt, mutten sen jälkeen kun sain siellä kohtauksen. Ja Käpylän reissun jälkeen kaikki käsittelyt kielletty. Ei saa rentouttaa lihaksia se laukaisee kohtauksen. Joudun kyllä syömään lääkkeitä jotka helpottaa vähän kuitenkin kipua (rivatril/celebra).
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Back-onTrack -kaulurista

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Maalis 2009, 19:19

Nani kirjoitti:Kokeilin Ortonissa ja sitten tilasin itselleni (tai siis työnantaja maksoi, kuten muutkin Ortonin suosittelemat jutut tuolista sankaluuriin ym.)

Loistavaa esimerkillisyyttä työnantajaltasi! Arvostan. :)
tahdonvoimaa

Nanille BOT:stä kyssäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Maalis 2009, 19:24

Onko sinulla tuo poolokauluksella? Ja siis saahan senkin tarrakiinnityksellä?
http://www.backontrack.eu/shownode.php?id=1083

Ei taida vielä uskaltaa itse ostaa, kun kaulanympärys kasvaa koko ajan stabiloivia tekiessä. Tullut 3 senttiä lisää ja varmaan tulee vielä enemmän, niin täytyy venttaa... Mutta kiva kuulla, että koet tuon hyväksi.
tahdonvoimaa

Re: Back-onTrack -kaulurista

ViestiKirjoittaja Nani » 07 Maalis 2009, 20:22

tahdonvoimaa kirjoitti:
Nani kirjoitti:Kokeilin Ortonissa ja sitten tilasin itselleni (tai siis työnantaja maksoi, kuten muutkin Ortonin suosittelemat jutut tuolista sankaluuriin ym.)

Loistavaa esimerkillisyyttä työnantajaltasi! Arvostan. :)

Hei,

kyllä, minäkin arvostan suuresti. Olen tähän mennesä saanu ihan kaiken, mitä niskaani varten tarvitsen ja osan niistä työnantajan omasta aloitteesta!

Kaikenkaikkiaan ovat hankkineet minulle Ortonin suositteleman Kinnarpsin 900-sarjan työtuolin, ergonomisen säädettävän työpöydän, sankaluurin, tuon B-o-T -kaulurin, 'perässä vedettävän' laukun kannettavalleni (ettei minun tarvitse kantaa sitä olalla työreissuillani) sekä roller mousen + näppäimistön.

Olen onnekas tässä suhteessa.

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Nanille BOT:stä kyssäri

ViestiKirjoittaja Nani » 07 Maalis 2009, 21:25

tahdonvoimaa kirjoitti:Onko sinulla tuo poolokauluksella? Ja siis saahan senkin tarrakiinnityksellä?

Mulla ei oo se korkeakaluksinen vaan tää:

http://www.backontrack.eu/FCKeditor/Fil ... /hals2.jpg

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kiitsa!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Maalis 2009, 21:38

Näyttää tuokin jeesiltä. Hitto, kun ois tajunnut käyttää tommosta muutenkin, kun ajeltua motskarilla. Ois ollut ihan bueno. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Nani » 07 Maalis 2009, 21:41

Lumiukko,

sulla on kyllä ollu kans tosi huono tuuri ja sulle kävi huonommin kuin mulle.... Myötäelämiseni vaan kaikelle siitä sinulle aiheutuneelle!

Elämä on epäreilua...!

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)