Tervehdys palstan lukijoille

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Tervehdys palstan lukijoille

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Elo 2008, 15:41

Heippa,

Perustin tämän palstan, koska niskan retkahdusvamma ja sen myötä tuleva oireisto on kertakaikaikkisen monimuotoinen ilmiö. Itse olen ollut yhteydessä Whiplash-ihmisiin ympäri Suomen ja olen saanut heiltä ensiarvoisen tärkeää tietoa Whiplash:in hoidosta ja diagnosoinnista. Kun tietää enemmän, tulee paremmin toimeen oman kehonsa kanssa, joka toimii vähintäänkin kummallisesti. Ja huomaa myös, että samantyppistä oireistoa on muillakin ja en ole kummallisuus, vaikka pääosin terveydenhuoltojärjestelmä ei tajuakaan oireistoani ja sitä miten minua pitäisi kuntouttaa.

Ajattelin, että olisi hyvä saada keskustelupalsta, jossa voidaan keskustella vammasta Suomen kattavasti.

Whiplash:in diagnosointi on kirjavaa. Siihen löytyy asiantuntemusta, mutta löytyy myös paljon asiantuntemattomuutta. Vaikeinta tällä hetkellä on ilmeisesti neurologisten ja neuropsykologisten oireiden diagnosointi ja hoito. Whiplash voi olla myös pelkästään kipuoireita, jotka nekin voivat invalidisoida vaikeasti.

Tällä hetkellä koen, että Whiplash-potilas on jollakin tavalla ulkona virallisista tukijärjestelmistä (KELA, Sosiaalitoimen Vammaispalvelu yms.). Selkäydinvammaisten ja aivovammaisten kuntoutus on tietääkseni huomattavasti selkeämmin järjestetty ja virallistettu. Whiplash vammaan voi liittyä selkäydinvammaa ja/tai aivovammaa. Harva Whiplash-vamman saanut tietää mitä oikeuksia hänellä voi olla esim. vammaispalvelun puolelta.

Toivottavasti tältä palstalta saatte tietoa, kuinka laajakirjoista oireilu voi Whiplash-vammassa olla ja minkälaista apua siihen voi löytyä.

Kertoilkaapa ja kyselkääpä!

-fedja-
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)