fMRI-palaute, löytyykö vastaavia?

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

fMRI-palaute, löytyykö vastaavia?

ViestiKirjoittaja MamaiDurian » 24 Huhti 2015, 20:17

Poistettu
Viimeksi muokannut MamaiDurian päivämäärä 08 Loka 2016, 22:05, muokattu yhteensä 1 kerran
- MD -
**********************************************************************************
Mahdottoman teemme heti. Ihmeiden tekeminen kestää vähän aikaa.
MamaiDurian
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: fMRI-palaute, löytyykö vastaavia?

ViestiKirjoittaja torvelo » 26 Huhti 2015, 15:05

moi, ikävää luettavaa, mutta onneksi näyttää siltä että ligamentit ovat ehjät.
vaikea tilanne ja vakava kumminkin. voi olla hyvinkin vielä niin että keho pystyy korjaamaan ainakin osan vauurioista kun potilas on vielä noin nuori.
kannattaa odotella hoitavan puolenn lausunnot ennen kuin tekee muita suunnitelmia.
kuitenkaan kovin aktiivisella ja liian raskaalla kuntoutuksella ei saada muuta kuin lisähaittoja. jos mahdollista, kävisin lapsen kanssa kokeneella ja osaavalla omt-terapeutilla lausunon kanssa. uskoisin että sitä kautta voisi löytyä hyvä tie kuntoutukseen. niskavammat ovat aina vakavia ja mä en antaisi muuta kuin hyvin osaavan henkilön koskea niskaan.
en tiedä auttoiko vastaus, mutta ...

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 26 Huhti 2015, 15:13

itselläni revenneet alariatligamentit molemmin puolin, okkipitoatlantaalinivelissä ja atlantoaksiaalissa molemmin puolin neste turvotusta, c1 masa later. 7 mm repositio c2 nähd. nikamien välillä yli 12 astetta rotaatio. c2 on 3 mm antepositionssa c3 nähden. lisäksi subluksatio. ja mulla kaularanka niin jäykkänä (suojajännitys) että se ei liiku juuri ollenkaan. tässä lyhennelmä 3 sivuisesta kuvaustuloksesta

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja MamaiDurian » 26 Huhti 2015, 15:28

Poistettu
Viimeksi muokannut MamaiDurian päivämäärä 08 Loka 2016, 22:04, muokattu yhteensä 1 kerran
- MD -
**********************************************************************************
MamaiDurian
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Huhti 2015, 16:39

Hei, MamaiDurian!

Varsin järkyttävä tarina taas terveydenhuollostamme. Perustimme vuosi sitten blogin, jossa olemme julkaisseet tällaisia tarinoita. Tavoitteena on tuoda esille sekä suuren yleisön että päättäjien tietoisuuteen terveydenhuoltomme epäkohdat, jotta niihin voitaisiin puuttua ja asioita korjata. Nyt asia on hyvinkin ajankohtainen, kun sote-uudistusta aletaan pian uudelleen puuhata.

Blogi löytyy täältä: http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot.fi

Jos haluatte tämän oman kokemuksenne ja tarinan kirjoittaa ja tuoda julkisuuteen, niin mielellämme julkaisemme sen blogissamme. Pyrimme blogiin keräämään näitä tarinoita mahdollisimman paljon ajan myötä, jotta ongelmat tulevat selkeästi esiin. Uskomme näiden tarinoiden julkistamisen olevan se oikea tapa.

Jos päätätte kirjoittaa, niin yhteystietomme löytyvät blogista tai minulle voi lähettää vaikkapa yksityisviestiäkin asiasta. Voimia!

- DD
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 26 Huhti 2015, 16:54

hei

jos vielä jaksatte haastatella lääkäreitä niin voin lämpimästi suositella Helena Huhmar, yksityinen neurologi ja tietää ja tuntee hyvin niskavamman (ja aivo/selkäydin vammat). oli itselläni ensimmäinen lääkäri joka ymmärsi kokonaiskuvan.
Huhmar on nyk. Validian lääkäri, mutta ottaa vastaan Hki ympyrätalossa (mehiläinen)

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja MamaiDurian » 26 Huhti 2015, 18:14

Poistettu
Viimeksi muokannut MamaiDurian päivämäärä 08 Loka 2016, 22:03, muokattu yhteensä 1 kerran
- MD -
MamaiDurian
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja MamaiDurian » 30 Huhti 2015, 07:36

Poistettu
Viimeksi muokannut MamaiDurian päivämäärä 08 Loka 2016, 22:03, muokattu yhteensä 1 kerran
- MD -
MamaiDurian
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Juska » 02 Touko 2015, 23:56

Hei MamaDurian,

Ikävää kuulla miten sinun pienelle tytölle on käynyt myös :( Kovin tutun kuuloinen tarina on..Itse olin 18 vuotias kun vammauduin auto-kolarissa.
Diagnoosi oli sama...Densin siirtymää,alarialigamentit poikki..

Ja myös tutunkuuloista on tuo leimaaminen "psyykkiseen " piikkiin..

Tarkoitatko tuolla "hyvinvointilaitoksella " siis KYS:siä ? Voinko kysyä,että kenen neurokirurgin tai lääkärin kanssa te olette keskustellut tuosta leikkaus mahdollisuudesta.. ?
Juska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja MamaiDurian » 03 Touko 2015, 07:27

Poistettu
Viimeksi muokannut MamaiDurian päivämäärä 08 Loka 2016, 22:01, muokattu yhteensä 1 kerran
- MD -
MamaiDurian
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Juska » 04 Touko 2015, 00:06

Hei,

Kiitos vastauksesta, Kovin on tutunkuuloista todellakin. :( Kaikkinensa..

Myös Kys ja Leinonen on hyvin tuttuja minulle..eikä niin positiivisessa mielessä myöskään.

Minun kaularanka on leikattu 4 kertaa,joista 2 leikkausta on pitänyt tehdä ulkomailla,koska tähän mennessäkään Suomessa ei ole ikävä kyllä osaamista yläkaularanka leikkauksiin eli C0 tason leikkauksiin ! Noita C1-C2 luudutuksia kyllä tehdään,mutta se on eri asia kuin kallo-kaularanka luudutus,nämä yläkr leikkaukset ovat täällä vielä ihan lapsen kengissä :( Minulle on tehty C1-C2 luudutus eka leikkauksena ,mutta se ei auttanut ,koska väärä väli kiinnitettiin ja kallo -kaularankaliitos jäi kiinnittämättä..

Onko Tenovuolla siis tiedossa joku neurokirurgi ,joka kykenisi tekemään ylä kr leikkauksen ? Olet hyvin oikeassa siitä ,että pitäisi löytää neurokirurgi ,joka osaisi leikata ja tietää mitä tekee,sillon ei ole riskejäkään ...Ikävä kyllä ,Leinonen on taidettu laittaa liian "suuriin saappaisiin "....:/ niin paljon olen kuullut hänestä samanlaisia kommentteja..Tuo kommentti häneltä ettei ole tehty vielä lapsille lainkaan niin ei hän ole vielä kovin montaa tehnyt aikuisillekkaan,kun on vasta aloittanut näitä C1-C2 leikkauksia vähän yli vuosi sitten..

Mitä tulee tuohon Leinosen sanomiseen ,että lapsen kohdalla ei kannata lähteä leikkaukseen niin nämä vammat eivät katso ikää ! Ne tulee arvioida ja hoitaa asianmukaisesti.
Juska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja MamaiDurian » 04 Touko 2015, 06:57

Poistettu
Viimeksi muokannut MamaiDurian päivämäärä 08 Loka 2016, 22:03, muokattu yhteensä 2 kertaa
- MD -
MamaiDurian
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Juska » 04 Touko 2015, 22:27

Moi taas!

Kiitos vastauksesta taas ! Voin vain sanoa ,että yhä enemmän ja enemmän kuulostaa niin tutulta tarinalta ,on ihan kuin minun tarina 15 vuoden ajalta :(
Miten te olette Leinosen kanssa tavannut noin monta kertaa noin lyhyessä ajassa ? Tuo on minullakin tiedossa, miten hänet on laitettu näitä leikkauksia tekemään "pakosta"...Minä tapasin Leinosen ekan kerran v.2013 jolloin hän sanoi ,"ettei yritä esittää yhtään isompaa kirurgia kuin mitä on" ja myönsi "ettei häntä edes kiinnosta nämä kaularankavammat vaan professuuri ja aivotutkimus"...Yhteensä olen tavannut hänet 3 kertaa...mutta lisäksi on lukemattomia yhteydenottoja mm.puhelimitse hänen kanssaan..

Tenovuota en ole itse koskaan henk.koht. tavannut : minun kohdalla hänkin meni kyllä valitettavasti ihan "metsään" , kun teki pelkkien papereiden perusteella väärän diagnoosin minulle,kun ei ole nähnyt minua itseeni...

Minut on leikattu 2 kertaa Suomessa,kerran Saksassa ja kerran Ruotsissa.
Ensimmäisessä leikkauksessa tehtiin vain C1-C2 välin luudutus,toinen leikkaus tehtiin C0-C4 väliin ,koska tuo C1-C2 välin leikkaus ei auttanut eikä ollut riittävä..Kolmas leikkaus oli vain korjausleikkaus,kun minulla meni ruuvit poikki tuon toisen leikkauksen jälkeen ..! Neljäs leikkaus tehtiin myös C0-C4 tasolle ..
Minä olen joutunut olemaan näissä leikkauksissa tavallaan "pioneeri " ...Enkä niinkään hyvissä merkeissä :(

Suomen neurokirurgit eivät valitettavasti kykene näihin yläkaularankaleikkauksiin..eikä tilanne ole juuri 10 vuoden aikana kehittynyt - eikä heitä näytä edes kiinnostavan kouluttautua näihin leikkauksiin, mikä on kyllä surullista. Tämä on Suomen tilanne - eikä ole asiat siksi täällä hyvin,ja näyttää että ei ole tiedossakaan parannusta asiaan..
Tänne todella tarvitaan joku osaava neurokirurgi , ja mitä ilmeisimmin ulkomailta (kun ei kukaan Suomesta "ilmottaudu" osaajaksi)opettamaan näitä leikkauksia..Muuten tämä tilanne ja yläkaularankapotilaiden hoito ei koskaan etene mihinkään,vaan kuten itekkin on joutunut kokemaan,se tosiaan on 10 vuotta polkenut paikallaan !
Vastaavat virhearviot - niinkuin sinunkin tytöllä ja itellä - ja väärin ymmärretyksi tuleminen on meidän ja monen muun yläkr.potilaan "osa" ,jos ei kukaan kirurgi myönnä näitä vammoja elimellisiksi ja trauman aiheuttamiksi ja kirurgista hoitoa vaativiksi - niinkun nyt on vieläkin tilanne täällä.Ja se kir.hoito pitäis saada mahdollisimman heti trauman jälkeen, niin että syntyneet vahingot ei pahenisi ja ei lisävahinkoja tulis(niinkun esim.iteä ehti tulla!) Siksi kun on suurimmaksi osaksi kyse nuorista ihmisistä - ja jopa niinkin nuoresta,kun sinun tyttö on,ei pitäs viivytellä tuon korjaavan hoidon kanssa yhtään. "Latvasta lahous" tai niinkun minullekin alussa sanottiin "korvien väli vika" kun ei psykiatrisella "terapia" hoidolla (tai lääkkeillä) parane..jos on pää irti kaularangasta! Monenlaista "arviota" on pitäny itekkin näitten vuosien aikana sietää ,mutta periksi ei voi/saa antaa!muuten lytätään kyllä - ja aina on hyvä,jos joku jaksaa "taistella" tätä systeeemiä vastaan,eikä vaan hyväksytä asioita näin!!
Niin on saanut tehä itekkin - onneksi on ollut apua tässä taistelussa itelläkin,ei sitä muuten jaksaskaan,kun oireet kun on niin vaikeet - ja mm.nuo valvotut yöt tulleet liiankin tutuiksi...!

Toivottavasti sinäkin löydät tien tuonne fb:n suljettuun ryhmään,se on sellainen niska- ja selkävaivojen ryhmä,jossa minäkin oon kertonut omasta tilanteesta - ja siellä oon tästä kirurgisen hoidon tarpeesta jutellut ryhmäläisten kanssa.Jos haluat ,voit sitten ottaa jopa YV:nä yhteyttä vertaisihmisiin ja minäkin voin tarvittaessa jutella enemmänkin,jos haluat ottaa yhteyttä.

Tsemppiä sinulle ja tytöllesi - voimia tässä "taistelussa" kyllä tarvitaan ,niinkun tekin!!!
Juska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)