Peruspäivärahalla loppuelämäkö?

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Peruspäivärahalla loppuelämäkö?

ViestiKirjoittaja Särö » 03 Helmi 2015, 12:30

Olisin kiinnostuntu tietämään että miten kauan on teillä vamma ollut ja miten sitä on kuntoutettu. Ja mihin pisteeseen olette päässeet?

Itsellä tuli varmaan 8 vuotta sitten. Ja oireet paheni 4 vuotta sitten. Ja edelleen olen kotona lähes neljän seinän sisällä. Olen ollu työkokeiluissa kaksi kertaa ja molemmat ei onnistuneet. Ja miten eteenpäin työttömyysrahalla loppu elämäkö? Eläkkeet hylätty. Ikä kuulemma vaikuttaa minulla. Jaa en minä 30 vuotiaana halunnut saada niskavammaa mutta se minulle annettiin. Ja nyt pitäsi töihin pystyä!

Pitkällä aikavälillä en tunne paljoa ihmisiä joilla tämä vamma on ja miten heidän elämä on mennyt.
Särö
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Peruspäivärahalla loppuelämäkö?

ViestiKirjoittaja torvelo » 03 Helmi 2015, 14:26

moi.

ikävä tilanne mutta tuttu. maan tapa toimia. en jaksa kirjoittaa tms. pidempään mutta ÄSV-blogista linkki. sieltä sivuilta löytyy lisää karmeita kokemuksia ja varmaan myös apua.http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot. ... osa-3.html
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Peruspäivärahalla loppuelämäkö?

ViestiKirjoittaja JT » 20 Helmi 2015, 11:50

No, peruspäivärahalla/sairauspäivärahalla on menty vuorotellen joka toinen vuosi, syksystä 2005 lähtien, jolloin loppui viimeisin työsuhde jonka aikana oireet tulivat vähän turhankin hyvin esille kolarista 2004. Kolmekymppisenä itsekin kolariin osallistuin, sopivasti juuri muutamaa viikkoa aiemmin olin saanut ammattikorkeakoulusta inssin paperit... Työkuntoa on selvitelty useampaan kertaan, nyt ensi torstaina jälleen Kelaan keskustelemaan aiheesta.

Tuskin kysyjääkään yllättää, että vaikka Pohjolan tapaturmavakuutuksessa, sekä vahinkoon liittyneessä liikennevakuutuksessa varsinkin oli ehdoissa mainittu ansionmenetys -pykälät, niin Pohjolan kanta aiheeseen on "tapaturmassa ei tullut kuvattua vammaa" vaan kiemurtelevat parhaansa mukaan. Lakimiehen kanssa on kohta pari vuotta asiaa selvitelty, käräjille päätynee tämäkin kolari korvausten kannalta...

Tällä kunnolla, töihin ei kykyne, mutta sekä Kelan että eläkevakuutusyhtiö Varman mielestä työkykyä olisi jäljellä riittävän toimeentulon turvaamiseksi. Sitä tapaa vaan hankkia se riittävä toimeentulo ei ole vielä löytynyt, sosiaalitoimisto on aika tuttu paikka, jos viimeisen meneen vuoden jättää pois. Vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta sentään tuli vähän korvausta, yhdeksän vuoden jälkeen, sieltäkin pitää vielä päävamman osuus oikeusteitse hakea, lisäksi verottajalta hain viimein veronmaksukyvyn alentumisen sekä sairauskuluvähennyksen mukaan oikeisua niin kaukaa kun pystyi, kaikkineen kolmisen tonnia tuli veronpalautusta vuosien 2008-2013 ajalta.

Tätä verotusjuttua ei juurikaan ole esillä pidetty, se tuntuu unohtuvan. Verokäsittelijä taas ihmetteli että "miksi vasta nyt eikä jo vuosia sitten?". Sieltä voi siis saada pientä helpotusta, invaliditeettivähennys lääkärin toteaman vammaluokan mukaan, sekä sairauskuluvähennys toteutuneiden sairauskulujen mukaisesti josta maksimivähennys on 440€ yli 1400€ vuosittaisesta sairauskuluista (näin sen ymmärsin). Vapaamuotoinen hakemuskin riittää, josta käy summat selville, jos sitten on epäselvää niin tositteita kysyvät. Omalla kohdallani riitti kun kerroin tarkistaneeni kulut tiliotteista.

Kuusi vuotta voi noita takautuvasti hakea, eli tänä vuonna siis vuodesta 2009 lähtien.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)