Väsymys ja sumuisuus

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Väsymys ja sumuisuus

ViestiKirjoittaja lentis » 07 Helmi 2014, 01:51

Olen ollut todella väsynyt ja helposti kuormittuva vammoistani johtuen. Olen kuitenkin miettinyt, millaisella mekanismilla väsymys tulee? Väsymiseen liittyy sumuisuus, kun ei oikein saa otetta läpikulkevaan hetkeen. Väsyn sekä fyysisesestä aktiviteetista että aivotyöskentelystä. Minulle on selitetty väsymyksen tulevan minulle nykytiedon mukaan niskavammasta, mutta en oikein käsitä tätä. Olen antanut itseni ymmärtää, että aivoissa väsymys tulee välittäjäaineiden hitaudesta. Miten tähän kuvioon liittyy siis niskavamma revenneellä alarialigamentilla?

Miten muut väsytte, ja millaisia vaikutuksia sillä on toimintakykyynne?
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Väsymys ja sumuisuus

ViestiKirjoittaja lentis » 24 Helmi 2014, 19:01

Vastaten omaan kysymykseeni paremmin tiedoin. :) Aivorunkovamma on tässä tapauksessa niskavamma. Aivorungon DAI eli sieltä tulee vireydentilansäätelyn häiriöt.
lentis

Re: Väsymys ja sumuisuus

ViestiKirjoittaja JT » 26 Helmi 2014, 15:46

Väsymistä on nykyään kahdentyyppistä, tutumpaa fyysistä väsymistä sekä uudempi tuttavuus, aivoperäinen väsyminen. Fyysisesti itsensä väsyttäessä, siitä selviää helposti kun vaan lepää, nukkuu tai molempia.

Sitten taas, enempi aivotyötä vaativissa asioissa, väsyy vielä liki kymmenen koetun vuoden jälkeen ihan kummallisesti. Jaksaa edelleen touhuta mutta ajatus ei vain kulje eikä tahdo jäädä mitään muistikuvia siitä mitä on tehnyt. Sitten pitää tarkastella uudelleen ja uudelleen, siitä väsyy entisestään, eikä varmastikaan vähennä aiheutunutta ärtymystä siihen.

Tuossa jälkimmäisessä tapauksessa maailma jotenkin samenee, tuo sumuisuus on varsin kuvaava olotila. Eikä siinä isommin välttämättä auta vaikka koko päivän, yön ja seuraavankin päivän nukkuisi, varsinkaan jos ajatustyöt "jää päälle" niin silloin tuntuu ettei nukkuminenkaan mitenkään piristä.

Tähän sitten kun lisää sen, että tuossa tilanteessa monesti tulee vielä jumalaton pänsärky, jonka ilmaantuessa jos fiksu olisi, lopettaisi sen mitä on tekemässä, mutta kun vielä ei ole oppinut lopettamaan ajoissa vaan touhuaa niin pitkään kunnes joko tulee perinteisempi väsymys tai turhautuu kun mitään ei touhuamisesta huolimatta saa aikaan.

Kipeämpänä ei jaksa kunnolla, väsymys lisää kipua jolloin jaksaa vielä vähemmän ja kipeytyy entistä helpommin joka vähentää jaksamista jne jne. "Kiva" oravanpyörä tuokin...
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)