Rytmihäiriöt, jysärit, korkea syke, palelu/hikoilu

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Rytmihäiriöt, jysärit, korkea syke, palelu/hikoilu

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Helmi 2009, 13:19

Kirjoitan tässä noista sydän-oireista, joihin välillä littyy palelu/hikoilu. Että onko teilla muilla retkuilla tai niskavammaisilla samanlaisia juttuja.

Eli tuttuja ovat
Muljahdukset
- Sydämmessä raju rytminvaihdos. Oikeasti ei mikään pieni ja hentoinen, vaan kunnon parin sekunnin potkaisu. Melkein ihmetyttää, että oikea raide sydämmelle löytyy aina näiden jälkeen.
- Näitä esiintyy välillä enemmän, välillä vähemmän. Yhteen aikaan näitä oli jatkuvasti. Muuutama vuoksi taaksepäin ajelin vielä pyörällä hoitoon. Kerran laskeskelin 6km:n matkalla, että montako kertaa muljahti. Kertoja oli 10.
- Näitä tulee niskaa venytellessä
- Joskus tulee hoitojen jälkeen. Esim. kerran akupunktiohoidon jälkeen, kun yritin mennä istumaan ja selkä osui selkänojaan, niin joka kerta tuli muljahdus, jonka takia luovuin leikistä.
- Pidän näitä kohtuullisen vaarattomina, koska onhan uusi rytmi tähän asti aina löytynyt ja luen sen hermostoperäiseksi.
- Lyhyt Ekg on otettu pariin kolmeen otteeseen ja siinä ei mitään

Jysärit
- Syke on korkeampi kuin normaalisti ja pumppaus on niin voimakas, että tuntuu, että sydän on pyrkimässä ulos rintakehästä tai syke on matala sellaisessa tilanteessa, jossa muuten on hengästynyt, mutta syke ei nouse, mutta sydän alkaa lyödä matalalla taajuudella hyvin voimakkaasti
- Syke on normaali ja tosi voimakas pumppaus
- Näitä on välillä. Toisinaan aika useasti

Sykevaihtelut
- Yleisin oire on, että syke on normaalia korkeampi. Minulla normaalisyke on ollut aiemmin alle 60 tai 60 korvilla. Nyt on usein 70-90.
- Tuo 90 syke tuntuu epämiellyttävältä
- Kun niskassa on vähän tukea, siis se on löysänä, välillä kun sitä varovaisesti venyttelen, nämä 80-90 sykkeet ovat ihan tavallisia. Ne saattavat alkaa venyttelyn aikana. Sitä todennäköisemmin, mitä enemmän venyttelen.
- Sykettä nostaa myös liian pitkään seisominen ja istuminen. Tällöin tulee helposti myös hikireaktio
- Toissa syksynä vähän harjoittelin korkempaakin sykettä. Yksi harjoite oli se, että kävelin kohtuu hidasta vauhtia. Siinä samalla nostelin jalkoja ja käsiäkin liikuttelin voimakkaammin kuin mitä normaalissa kävelyssä. Välillä myös juoksin lähes paikallaan. Tällöin syke nousi 110:een. Kun lopetin, se ei sieltä tippunut muutamassa minuutissakaan. Sitten kun vein kyykylleen, niin syke tippu 10 sekunnissa. Päättelin tämän johtuvan siitä, että neuraalikudoksen paine helpotti kyykyssä. Tämän johdosta tajusin aiemmat tuntemukset, jolloin monesti olin seisaaltaan halunnut mennä kyykkyyn, että olo helpottuisi.

Suhina, hiissaus korvissa

- Jun kalvon/Niskan joskus saa tosi löysäksi, niin tulee syke päähän. Samoin välillä kuuluu sellaista suhinaa. Esim. toissayönä, kun päätä käänsiin. Semmoinen huussss-kohina ääni sykkeen tahdissa päähän, kunnes niskan asento on taas ok.
- Näitä on välillä paljon
- Myös pitkiä aikoja, useita kuukausia, ettei näitä ole
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 12 Helmi 2009, 15:26

Juu, koitin pari päivää kirjautua ja ei millään onnistunut. Oli vähän vaillinainen salasana. Onneksi muistin vihdoin tänään :D

Mulla on kaikenlaisia muljahduksia ja ikävin on sellainen, jossa tuntuu kuin sydän olisi rutistunut kunnolla kasaan ja sitten odotellaan, koska seuraavan kerran lyö. Voi siinä pari sekunttia mennä. Tätä ruttuun menemistä sitten seuraa kipeät pumppaukset kuin sydän joutuisi laajenemaan, mutta tiedän, että siitä se sitten rauhoittuu. Ainakin tähän asti.

Nyt on ollut heikko/huono olo monta päivää. Pyörryttelee ja kädet menee heikoksi ja hassun tuntuiseksi.
Ei kuumetta ei yskää ei nuhaa ei mitään flunssan tyylistä. Ainoa mitä olen tehnyt...lattiajumppa ja jonkun verran vatsarutistuksia. Tuo vatsarutistus kyllä yleensä tekee niskalle hallaa. Oireita pukkaa ja niskat jumii.

Äsken kävelin keittiöstä tähän sohvalle ja pulssi huiteli pitkän aikaa sadan tuntumassa. Muutoin en enää ns kiinnitä huomiota tuohon sydämeen kun ei ole mitään halua mennä lääkäriin siitä kertomaan, riittää jo se naureskelu eri vaivojen takia. Olen jättänyt asian omaan tietooni.

Olen vähentänyt alkoholin käytön minimiin, koska jopa kolme siideriä aiheuttaa niin kovat muljaukset, että herään yöllä niihin ja sitten ei saa nukuttua ja muljaa ja muljaa.
Kooltani olen 165cm ja 62-64kg, joten ylipainokaan ei oireita selitä.
Lääkkeitä syön hirvittävän harvoin ja nekään eivät siis syynä heikotukseen tai sydämen poukkoiluun.

Mullakin syke reipastunut. Aiemmin ollut myös 60 samoin tuo verenpaine on nykyään hiukan kohonnut. Ennen ei ollut edes raskausaikana mitään verenpainetta.

Hemoglobiini muuten oli 162 jossain vaiheessa ja nykyäänkin aina yli 140 vaikka juon vettä melko paljon. Kolarin jälkeen verihiutaleet oli suurentuneita tai jotain semmosta.

Yleensä jos ihan kotosalla istuessa sydän läpättää kuin viimeistä päivää, menen nukkumaan ja unihan tulee melko nopeasti. Herättyä pulssi taas levollinen. Tästä olen huomannut, etten aina tajua väsymystäni tai en tunnista väsymystä.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Juu...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2009, 18:10

Kyllä meitsilläkin on ollut tota korkeaa sykettä. Etenkin iltaisin nukkumaan mennessä pukkaa päälle. Heittää sykkeen läpättään nopeena ja kovaa korviin... Tosi karseen tuntuinen. En ole keksinyt, mistä johtuu, mutta aina se on mennyt ohi.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Juu...

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 12:05

tahdonvoimaa kirjoitti:Kyllä meitsilläkin on ollut tota korkeaa sykettä. Etenkin iltaisin nukkumaan mennessä pukkaa päälle. Heittää sykkeen läpättään nopeena ja kovaa korviin... Tosi karseen tuntuinen. En ole keksinyt, mistä johtuu, mutta aina se on mennyt ohi.

Hei mulla on nukkumaan mennessä lähes aina just noin eli korvissa kuulee kun sydän hakkaa ja herkkäunisena en meinaa saada unta sen takia (omituinen, joo...) !
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Sen verran täytyy leuhkia..

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Maalis 2009, 18:08

Että oon saanut ton pois hinkkaamalla kiltisti niitä niskaliikkeitä + sillä, että ollaan renkattu nyt viimeiset 2 kertaa korvien kohtaa + yläniskaa CST:ssä. FT sanoi, että voi tulla joko verenpaineesta tai muuttuneesta kallon/niskan rakenteesta / verenvirtauksesta onnettomuuden jlk.
tahdonvoimaa

Re: Sen verran täytyy leuhkia..

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 19:19

tahdonvoimaa kirjoitti:Että oon saanut ton pois hinkkaamalla kiltisti niitä niskaliikkeitä + sillä, että ollaan renkattu nyt viimeiset 2 kertaa korvien kohtaa + yläniskaa CST:ssä. FT sanoi, että voi tulla joko verenpaineesta tai muuttuneesta kallon/niskan rakenteesta / verenvirtauksesta onnettomuuden jlk.

Täytyykin mainita tiistana kun meen CST:hen.
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kallo

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Maalis 2009, 19:35

Kannattaa joo ottaa puheeksi. Tosin kyllä hyvä terapeutti 'kuulee' käsillään, missä kohtaa kehossa on tukkeumia ja osaa sit toimia sen mukaan, mitä keho kertoo.

Se on jännä huomata, että mulla on muuttunut koko pään rakenne ton CST:n myötä. Etenkin just siitä C2-3 -välistä, korvien kohdalta, mikä mulla paskoutuikin 03, ja mikä aiheutti korvaoireet.

Jotenkin luut/kalvot on nyt ihan viime viikkoina alkanut asettua oikeille paikoilleen. Otsa on korkeempi, takaraivolla on tilaa ja olen saanut pituutta SENTIN lisää! En keksi muuta syytä, kuin että CST on pistänyt paikat niinkuin niiden pitäis olla.

Samoin kitalakeet on tullut kuoppa, niinkuin kuulemma pitäis olla jne. Kuulemma siellä ei ollut mitn, kun menen ft:lle. Muistan, kuinka hän mobilisoi kumihanskat kädessä kitalakea ja sanoi silloin ekalla kerralla, että varaudu siihen, ettäsulle tulee sitten jatkossa ihan oikea kitalaki. ;)

Muitakin hassuja muutoksia on tapahtunut. ALuksi en tajunnut sitä, mutta nyt kun kattelen itteeni peilistä, huomaan, että ennen epäsymmetriset huulet on symmetriset, Mulle on aina meikkaajat kuvauksissa kommentoinut, että 'sul huulet on eri paria'. No, ei kommentoi enää! ;)Samoin pari 'uurretta' (ei ryppyä perkele, olen 27;) on poistunut otsasta, ja nenä on vähemmän terävä.Samoin solisluut on samalla kohdalla yms. Oon ollut koko tyttö ihan vinossa ja niska lytyssä ties kuinka kauan.

Mutta vielä on PITKÄ matka pysyvään muutokseen. En jaksa kantaa vielä kaularankaa uudessa asennossa kuin puolikkaan päivän. Sit väsähtää. No, ei voi oottaakaan, kun ft sanoi, että joulu09 on låhempänä sitä, et ois kunnossa. :(

Osaavan terapeutin kourissa tuntuu olevan tehokas muoto tuo CST. Aluksi olin vähän kyyninen, muttapakko se on uskoa, että kyllä sillä todella voi tehdä ihmeitä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 22:04

Kyllä mä olen sanut CST:stä apua, olen rentoutunut siellä välillä uneen asti ja kivut ovat lievittyneet.

Tiistaina aloitan taas uudet käynnit, maltan tuskin odottaa.
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Huhti 2009, 18:31

Mulla on muuten lähtenyt tämä sydämen läpätyskin pois. Se tulee lähinnä enää vain silloin, kun rasitan liikaa hartiaseutua, joka on mun heikko kohta --> neuraalikudosvamma.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja lumiukko » 19 Huhti 2009, 11:18

Meitsilläkin on tota sydämen lyönnin kuulumista illalla korvissa ku laittaa nukkumaan. Ja välillä muljahtaa tai jättää väliin lyönnin. Välillä pitää melkein läähättää ku ottaa niin tiukalle. Lääkäri kertoi et selässä lihaksen lienee niin tiukalla et painaa sydämeen ja se tekee tätä ilmiötä. Tiedä häntä sitten.
Rasitus ekg:ssä silloin joskus kolarin jälkeen niin siel tuli ilmi et on lisä lyöntisyyttä jota ei ennen ole ollut. On mulla lääkityskin siihen tarvittaessa ja onneksi auttaa. Enpä muista nyt minkä niminen.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 21 Huhti 2009, 15:06

Kohta menee hermot ton sydämen kanssa. Vetämätön ja raskas olo ja pitää puhallella vähän väliä. Äsken otin lääkkeen mut eipä tunnu auttavan. Kävin mittaamassa verenpaineenki eipä ollut alapaine liiankin alhaalla ja lääkkeen takia kenties myös. Pulssi mittari päällä ja vaihtelut 54-85.

Tympii koska tulee koko ajan uutta oiretta.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Huhti 2009, 17:41

Kun on tuo autonomisen hermoston reaktio tai neuraalikudoksen vahva ärsytys päällä, niin täällä sama oire l. puuskuttaminen ja se ettei jaksa mitään.

Sun kyllä pitäisi lumiukko päästä hoitoon sekä fysiatriseen ja neuropsykologiseen kuntoutukseen. Oletko hakenut Käpylän Insure-kurssille? Hoidot ja kuntoutusosiossa taita olla linkki.

Joku tosi herkkänäppinen joka antaa kraniosakraaliterapiaa tai kuuntelevaa, kevyttä kraniaalista osteopatiaa vois saattaa auttaa vähän tuota neuraalikudoksen tilannetta ja rauhoittaa tilannetta. Sellaiselle ei kannata mennä joka niskaa sorkkii. Noita kahta edellistä voi antaa koskematta niskaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 21 Huhti 2009, 20:30

En ole hakenut Insure-kurssille. Kuka maksaa?? Kelalle jos asiaa ehdottaa tulee vastaus vk on ensisijainen maksaja.

Tässä vaan ootellaan että joku viisas laittaa lähtettä sinne ja tänne että pääsisin hoitoon edes johonkin. Tuntuu niin hullulta lukea noita teijän juttuja kun melkeinpä jokainen kulkee koko ajan kuntoutuksessa jossain. Olen kateellinen kyl teille. Olen asiaa kysynyt joskus hoitavalta lääkäriltä mutta eipä ole järkevää vastausta tullut. Ainut mitä Käpylässä ettei mitään hierontaa/käsittelyjä en saa ottaa. Mälsää!!
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 20:35

Kyllähän sun hoitoon pitää päästä, tai et tuu ikinä kuntoon. Koska hermostoa ja niskaan voidaan hoitaa myös koskematta koko alueeseen juuri ollenkaan mutta saamall silti tosi suuri vaikutus sinne. Mutta se hoito pitää olla sitten tosi kevyttä ja aloittaa ihan minimaalisista jutuista. Oletko sinä kokeillut osaavan ammattilaisen antamaa kraniaalista osteopatiaa tai craniosacraaliterapiaa? Siis sellaisen ihmisen käsissä, joka on niskoihin erikoistunut ja tuntee myös tuon hermostotoiminnan häiriön, mikä sinullakin on selkeästi?

Onko sun hoitavalla lääkärillä ollenkaan kuntoutuksen erityispätevyyttä? Koska se on varma, että jotain hoitoa tuohon pitää saada, perskele sentään. Se on lääkärin tehtävä sitten selvittää, mistä oikea hoitaja ja mikä on hoitomuoto. Alkaa niin sapettaa sun puolesta, jos et saa apua mistään.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja lumiukko » 21 Huhti 2009, 21:38

Mun oma lääkäri on yleislääkäri/fysiatri, eli pitäisi tietää kuntoutuksesta hyvinkin paljon, mutta mikä on tilanne. Näistä hienoista termeistä mitä käytätte esim. kranikaalinen osteopatia em ole koskaan kuullutkaan tai craniosacraaliterapia.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)