Niskan retkahduksesta piiitkä aika

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Niskan retkahduksesta piiitkä aika

ViestiKirjoittaja N.Iska » 17 Marras 2013, 20:06

Mulla on ollu toistakymmentä vuota niskaongelmia jotka painottuu nimenomaan kallonpohjaan ja muualle "yläniskaan", oireita koko ajan pahenevalla tahdilla. Tässä eräänä päivänä muistin että kun olin teini niin olin autokolarissa jossa meidän auton perään ajoi toinen auto. Istuin takapenkillä ja autossa ei ollu niskatukia joten niskani retkahti taaksepäin siinä. Sitä ei sillon koskana tutkittu kun se tuntui silloin vähäpätöiseltä mutta oon nyt ruvennu miettiin että tuliko siinä sittenkin joku vamma niskaan ja johtuuko kaikki tämä oireilu siitä?? :|

voikohan olla mahdollista?
N.Iska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Niskan retkahduksesta piiitkä aika

ViestiKirjoittaja torvelo » 18 Marras 2013, 15:33

moi

itselläni voimakas retkahdus ja oirehtii monin tavoin. toisaalta olen monivammainen(vammautunut) joten varmuudella en osaa sanoa mikä johtuu mistäkin.
mutta kysymykseesi, niin vanhat autokolarit voit hyvinkin oireilla vasta vuosien kuluttua. on saattanut olla vuosien aikana pientä niskakireyttä, toimintarajoituksia ja selittämättömiä pääkipuja. monesti syynä on todellakin vanha vamma. näistä vanhoista tapaturmista kannattaa puhua lääkärille ja tämän lääkärin olisi hyvä olla perhtynyt whiplas-vammoihin. normaalisti tk:sta saa kipulääkereseptin ja lähetteen fysioterapiaan. mutta voi asiat ruveta aukeamaan sitäkin kautta kuten itselläni. alkuaikoina fyssari ihmetteli niskojani kun ei löydetty syytä oireiluun mutta kun kysyi olenko ollut kolarissa kun niskat tuntuvat "kolariniskoilta". silloin vasta muistin työtapaturmat.
hyvä fysioterapeuttikin voi olla avuksi. suosittelen omt-fysioterapeuttia. niillä on yleensä laajempi tieto-taito.

saitko vastausta ?

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 18 Marras 2013, 19:42

Hei,

Kyllä hyvinkin voi olla siitä peräänajosta aiheutunutta tuo.

Itse olin liikennetapaturmassa 1986 ja vasta 2007 diagnosoitiin retkahdusvamma, joka johtui selkeästi siitä autolla töyssyyn ajamisesta. Minä olin takapenkillä, jossa siihen aikaan ei ollut vöitä, eli löin pääni kattoon voimalla ja siitä sitten vielä eteen-taakse retkahdus auton pysähdyttyä äkisti.

Kerro ihmeessä lääkärille asiasta. Minä hain vuosia apua vaivoihini, kunnes tosiaan 2007 eksyin fysiatrin vastaanotolle. Sitten alkoi homma selvitä. Suosittelen menemään suoraan fysiatrille, jos vaan mahdollista.

Jaksamisia sulle!

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 18 Marras 2013, 20:07

Olisin hyvinkin samaa mieltä että kolari saattaa se syyllinen olla.

Itselleni oireet, tai siis valtaosa niistä, tuli noin vuosi kolarin jälkeen, ehkä jo aiemminkin mutta niitä ei vain osannut yhdistää tapahtuneeseen. Ehkä yksi oireista, oiretiedostamattomuus eli kyvyttömyys havaita että mitään olisi edes muuttunut.

Ongelmalliseksi näissä jutuiisa, mitkä ovat alkunsa saaneet kauan aikaa sitten, on asioiden todistamisen liki mahdottomuus. Vaikka lääkärit sen saisikin yhdistettyä johonkin vanhaan kolariin, niin viimeistään vakuutusyhtiössä kyseenalaistetaan koko kuvio. Kelassakin, ja työeläkeyhtiöissä, on myös samaa tullut havaittua, vain aukoton osoittaminen voi mennä läpi, jos on yhtään "ehkä" tai "todennäköinen" -sanaa lausunnoissa niin sellaiset tulkitaan suoraan "ei ole syy-yhteyttä" jutuiksi.

Itsekin nyt osaisi aivan eri tavalla kiinnittää alkuvaiheen juttuihin huomiota, mutta se on aika vaikeaa ellei jopa mahdotonta vuosien jälkeen. Lisäksi em. tahot mielellään sanovat syyn olevan "joku muu", mutta jättävät ottamatta mitenkään kantaa siihen mikä se "joku muu" voisi olla. Vaikkakin tänään kuullun perusteella sen "joku muu" syyn näyttövastuu pitäisi olla vakuutusyhtiöllä, se vaan tahtoo helposti jäädä tuohon toteamukseen.

Toivottavasti edes hiukan selventi?
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)