Päänsärky hallitsee elämää

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Päänsärky hallitsee elämää

ViestiKirjoittaja Miiamk » 10 Loka 2013, 00:54

Heippa!

Päädyin onnekseni tälle foorumille, ja turhautuneena sekä väsyneenä jatkuviin kipuihin päätin kirjoitella tarinani. Olin maaliskuussa 2013 liikenneonnettomuudessa (Peräänajo, itse ajoin, vauhtia n. 80km/h ennen äkkijarrutusta). Heti onnettomuuden jälkeen akuutti kipu oli revähtäneessä rintalihaksessa, mutta niskojen jäykistyminen ilmeni jo heti parin päivän kuluttua. Lääkäri sanoi, että niska luultavasti vain venähtänyt, ja määräsi sirdaludeja ja arcoxinia. Sairaslomalla olin noin kaksi viikkoa, ennen kun palasin töihin (Työskentelen kolmivuorotyössä hoitoalalla, joka on ajoittain hyvin raskasta fyysisesti). Söin lihasrelaksantteja ja pärjäilin niskani kanssa. Harvakseltaan esiintyi päänsärkyjä, mutten yhdistää niitä tapahtuneeseen.

Keväällä kun olin ilman säännöllistä lääkitystä, niskat jäykistyivät uudestaan niin pahasti, että en saanut päätä käännettyä suuntaan tai toiseen. Aamuisin sängystä nouseminen oli oma haasteensa, kun piti miettiä miten täältä kieriä lattialle, jotta pääsee omin avuin ylös. Lääkärikäyntien yhteydessä mainitsin kipuilevasta niskasta, ja siitä että päänsärkyjä on alkanut esiintyä yhä useammin. Tämä on kuitattu sanomalla, että niskat on jumissa, ja ohjattu kiropraktikolle ja hierojalle. Hetken helpotusta tästä on saattanut olla, mutta oireet palaavat aina uudelleen. Loppukesästä tilanne oli jo niin paha, että pahoja kipukohtauksia on alkanut esiintyä 1-3 kertaa viikossa. Päänsärky on usein migreenityyppistä, lähes vuorokauden kestävää, eikä mikään lääke ole vielä tuonut siihen helpotusta. Kipua on vaikea kuvailla, se pahin viiltävä kipu tuntuu nimittäin niskassa, ''kallon kiinnikekohdassa'', josta se säteilee voimakkaasti päähän ja niska/hartiaseudulle. Samaan aikaan usein myös silmissä sumenee, ja esiintyy voimakasta pahoinvointia, joka johtaa usein myös oksenteluun.

Kävin taas kerran lääkärillä, joka sanoi että voisimme ehkä vihdoin kuvata niskani. Luunmurtumia ei näkynyt, ja nyt odotellaan maksusitoumusta magneettikuvauksiin. Tuntuu että asiat ei etene, eikä kukaan ota kipua tosissaan. Itse olen hyvin väsynyt tähän, kun jo pidemmän aikaa säännöllisesti toistuvat päänsäryt hallitsevat elämää. Vapaa-aika kuluu usein vuodepotilaana kivuissaan, ja kun kipukohtaus osuu töissä, en ole enään laisinkaan toimintakykyinen. Pelottavaa huomata miten positiivisesta, elämäniloisesta ja työtään rakastavasta ihmisestä tulee väsynyt, jatkuvasti kipeä ja ärtynyt.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten teidän kipuiluunne on suhtauduttu, ja oletteko saaneet helpotusta jostakin?
Miiamk
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 10 Loka 2013, 10:56

Jos tuollaisesta vauhdista ajaa kolarin, niin kyllä siinä valitettavasti yleensä tulee ainakin niskan retkahdusvamma. Nyt olisi tärkeää hakeutua hyvän fysiatrin vastaanotolle ja mahdollisesti myös neurologin tutkimuksiin. Jos kerrot mistäpäin olet, niin joku täällä ehkä osaa suositella hyvää lääkäriä :)

Tunnistan hyvin tuon kallonpohjasta alkavan viiltelyn ja päänsäryn, joka tosiaan usein johtaa oksenteluun. Sen perusteella sanoisinkin, että älä anna enää hierojan tai kiropraktikon käsitellä, ennenkuin niska on tutkittu kunnolla, ettei sinne vaan pääse tulemaan lisää vahinkoa. Kuulostaisi myös siltä, että sairausloma olisi tässä kohtaa paikallaan, etenkin kun työsi on raskasta hoitotyötä.
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 10 Loka 2013, 18:39

Joo, kipinkapin fysiatrille ja neurologille. Kyllä löytyy kokemusta samantyyppisestä, mutta hieman pienemmällä vauhdilöa. Älä jää hoitamatta vaan vaadi niskan tutkimuksia.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 11 Loka 2013, 13:11

Joo olen samaa mieltä edellisten kanssa. Vaadi sitkeästi tutkimuksia ja lisää sairaslomaa. itsekin samaa työtä tehneenä tiedän, että se on tuossa kunnossa mahdotonta. Hyvälle fysiatrille melko nopeasti pitäisi päästä, äläkä anna käsitellä niskaa enneenkuin tiedetään missä vika.Hae apua työterveyden kautta tai yksityisesti.
kojootti
kojootti

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)