Syöminen ja verensokeri

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Syöminen ja verensokeri

ViestiKirjoittaja Tepsu » 19 Syys 2013, 01:17

Oletteko muut huomanneet verensokerin tasolla olevan vaikutusta (hermostollisiin) oireisiin? Minä huomasin selvästi viimeksi tänään. Yleisvointi oli koko päivän enempi vähempi nuutunut ja välillä sitäkin huonompi, ja parina päivänä on ollut kuumeista oloa jne, mutta tänä iltana kun söin suolaista ja sen jälkeen vielä aika reilusti karkkia, oloni oli yhtäkkiä parempi kuin pitkään aikaan! Olen tässä välillä ollut muutaman päivän syömättä mitään makeaa, ja nyt kun söin, tadam, yhtäkkiä hyvä olo. Jonkin ajan kuluttua se tosin hälveni, eli vaikutus oli suht lyhytaikainen.

Myös alkuvaiheessa tapaturman jälkeen huomasin, että hyvinkin kuumeinen ja huono olo saattoi hävitä nopeastikin syömisen tai teen juomisen myötä. Monesti niin, että tuli hikoilukohtaus ja sitten vointi helpotti. Mystistä vai loogista? Ja liittyykö tämä mitenkään whiplashin oireisiin vai ei?

Ruokahalu sinänsä minulla on ollut koko ajan hyvä, alkuvaiheessa se oli suorastaan huomattava. Huomasi että kroppa selvästikin kaipasi rakennusaineita ja energiaa. Sitten se vähän rauhoittui mutta korvaantui makeanhimolla. Nyt on ehkä vähän tasaantumassa kaiken kaikkiaan. Mietin vain että onkohan minulla verensokerin kanssa muutenkin jotain häikkää vai mitä tämä merkitsee. Tässä vuoden sisällä on kyllä sokeriarvot mitattu eikä niissä mitään huolestuttavaa ollut.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 21 Syys 2013, 21:05

Taas jälleen tänään ymmärrykseni mukaan autonominen hermosto hermostui, oireet: uupumus, kuumeinen olo, iho kuumottaa, posket punottavat, pään puristusta ja arkuutta, päänahka arka, sydän hakkaa ja muljahtelee, tuntuu kuin hengittäisi pakkasilmaa, valot ja äänet aristaa, vatsa löysällä, kaikin puolin rasittunut ja uupunut olo, ei voi muuta kuin maata silmät kiinni, ts. olo kuin kovassa kuumeessa (vaikka ainakaan mittarin mukaan kuumetta ei ole).

Ja jälleen tuollaisen kohtauksen jälkeen: kiljuva nälkä ja kova ruokahalu, ja syöminen selvästi vähän rauhoittaa oloa (muilta osin paitsi sydämen muljahtelun; ilmeisesti refluksioireeni ovat taas pahenemassa). Päättelisin itse, että tuollaisessa ylikierrostilassa myös energiankulutus käy ylikierroksilla ja siksi myös energiaa tarvitsee normaalia enemmän. Tiedä häntä sitten.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 22 Syys 2013, 17:51

POTSiin eli yhteen autonomisen hermoston toimintahäiriön muotoon (ainakin siihen, miksei sitten kenties muihinkin?) voi liittyä suolan imeytymisen häiriö, joka selittäisi tuon, että syöminen auttaa (suolan tarve on lisääntynyt). Samoin veden juominen on tärkeää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Postural_o ... a_syndrome
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Syöminen ja verensokeri

ViestiKirjoittaja Tepsu » 07 Joulu 2013, 18:57

Vielä kyselen ovatko muut huomanneet whiplasilla olleen vaikutusta verensokeriin tai muuhun syömiseen liittyvään? Minulla ei ole enää ollut yllä kuvaamani kaltaisia kohtauksia, mutta jos olen syömättä liian pitkään (esim. tänään 6 tuntia), oloni voi mennä huonoksi. Yhtenä oireena tänään tuli heikottava, kummallinen ja sirisevä tunne jaloissa. Kääntyessä myös yhtäkkiä huippasi niin että horjahdin. Hankalaa on että näläntunne ei välttämättä hälytä hyvissä ajoin.

Minulta on tutkittu hormoniarvoja, mutta ymmärtääkseni ei insuliinia. Pitäisiköhän sitä tutkituttaa. Kasvuhormoni oli matala.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Joulu 2013, 19:53

Sokereiden kanssa on häikkää vammojen jälkeen. Minulla puuttuu selkeä näläntunne tätä nykyä, joten tämän vuoksi unohdan syödä ja sitten tutisen ja tärisen kuin parkinssonpotilas matalien sokereiden vuoksi. Olo menee todella kurjaksi. Sokerit saattaa myös romahtaa yhtäkkiä lääkkeidenoton jälkeen, joten aina pitää muistaa syödä jotain kun otan lääkkeet. Kun on väsynyt, niin elimistö oikein huutaa sokeria.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 07 Joulu 2013, 20:08

Niin, ja sitten on sellaisiakin lääkkeitä jotka nostavat verensokeria. Muistaakseni Gabrion on ainakin sellainen, omiin kokemuksiinkin perustuen.

Tuo verensokeria nostava vaikutus löytyi viikon kestäneessä jatkuvassa verensokerin seurannassa. Selkeät tunti-pari gabrionin jälkeen tapahtuneet nousut eivät selittyneet millään muulla. Varsinkaan kun lääkkeen ottamisen aikoihin ei tullut syötyä eikä juotua muuta kuin pelkkää vettä.

Diabeteslääkärikin ensin suhtautui hieman epäillen omaan epäilykseeni lääkkeen vaikutuksesta, mutta viikon tuloksia tarkastellessa sitten olikin valmiimpi uskomaan tuon. Lopullinen uskonvahvistus tuli sitten kun tutkittiin lääkkeen mahdollisia sivuvaikutuksia, hyvin epätodennäköinen oli verensokerin heitto, mutta mahdollinen eli raportoitu silti.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 07 Joulu 2013, 20:34

Minulla ei ole mitään lääkitystä (paitsi verenpaine-). En tiedä pitäisikö tätä tosiaan vähän tutkituttaa... Nyt olo alkaa olla taas suht normaali, mutta oli varmaan tunnin pari heikko ja ns. "epäselvä". Ja se jalkojen tönkköys ja voimattomuus ja sirinä tuntui kummalliselta, vähän pelottavaltakin. On minulla ollut sitä muutamaankin kertaan, mutta nyt huomasin ensimmäisen kerran että liittyi syömättömyyteen.

Minullakin on tätä nykyä vähän sitä ongelmaa, että näläntunnetta ei tule, niin unohtuu sitten syödä.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 07 Joulu 2013, 21:08

Sama täällä, näläntunne on unohtunut jonnekin. Tulee sit syötyä hieman huonosti, kun ei tule normaalia näläntunnetta. :oops:

Tai siis, näläntunne on ollut hieman erilainen vuodesta -88 lähtien, kiitos diabeteksen, mut se erilainenkin hävisi -04 tällin jälkeen.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 31 Loka 2014, 15:10

http://www.patrikborg.blogspot.fi/2013/ ... vinen.html

Tunnistin omat oireeni tästä kirjoituksesta. Enää niitä ei ole juurikaan ollut, mutta tapaturman jälkeen oli hyvin voimakkaasti jonkun aikaa. Kävin mittauttamassa verensokeritkin ja olivat ok. Nyt ymmärrän kuvion, eli vamman aiheuttama hormonitoiminnan häiriö todennäköisesti sai tuon aikaan. Enkä ole varmaan tosiaan ainut jolla on niin käynyt. Hassua ettei kukaan lääkäri osannut sanoa tuohon oireiluun mitään. Itse sain sen kuriin tihentämällä ja säännöllistämällä syömisrytmiä, ja varmasti myös ihan ajan kuluminen eli pahimmista vammoista toipuminen vaikutti.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)