Lääkärien ohjeistus kaatumis- ja kolaritapaturmissa (esim.)

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Lääkärien ohjeistus kaatumis- ja kolaritapaturmissa (esim.)

ViestiKirjoittaja Tepsu » 15 Syys 2013, 13:30

Kärsittyäni vaivoista ja lueskeltuani tätä foorumia hyvän tovin minua on alkanut surettaa ja suututtaa yksi asia. Kun whiplash-vammasta on kuitenkin olemassa asiantuntevaakin tietoa, miksi se ei leviä lääkärikunnassa? Miksi esimerkiksi tapauksessa, jossa ihminen kaatuu jäiselle asvaltille takaraivolleen, katsotaan vain ettei ole tullut pintavaurioita ja korkeintaan tarkkaillaan aivotärähdyksen vuoksi, mutta siinä se? Kun melkeinpä maalaisjärjelläkin voi käsittää, ettei ne seuraukset ja vaikutukset välttämättä siihen jää. (Esimerkiksi itse kyllä uskoin sitten kaikesta huolimatta lääkäreitä ja ajattelin että ei kai tässä sitten mitään ole kun he kerran niin sanovat. Ei olisi pitänyt uskoa.)

Kun minä menin viimeisimmän tapaturmani vuoksi päivystykseen, hoitajan reaktio oli: "Ai eikö sulla olekaan haavaa?" Antoi vähän niin kuin ymmärtää että mitäs tänne tulit kun ei edes veri valu. Lääkärikin tsekkasi vain erittäin pintapuolisesti ja nopeasti eikä ollut millänsäkään siitä, että kerroin saaneeni edellisen aivotärähdyksen 9 kuukautta sitten (ja miten sen sain). Heitä kiinnostaa vain se, onko mennyt taju ja muisti, ja jos ei ole, niin homma jää siihen. Pitää olla siis selkeän näkyvät ja dramaattiset oireet, että yhtään tutkitaan. Silti tiedän ainakin yhden ihmisen, jolla ei ollut tajuttomuutta eikä muistittomuutta, mutta seurauksena on aivovamma ja työkyvyttömyys. Miten tämä voi olla näin?

Päivystyksessä tuollaisen tietämättömyyden nyt sentään jotenkin voi vielä ymmärtää, koska siellä pitää perehtyä niin nopeassa tempossa niin monenlaisiin juttuihin, vaikka missään tapauksessa suotavaa se ei ole tietenkään sielläkään - varsinkin kun ajatellaan, kuinka yleisiä esimerkiksi kaatumistapaturmat ovat! Mutta edes omalääkärini tk:ssa ei ole hetkahtanut tuon taivaallista. Ainoa mistä hänelle voi antaa kiitosta on se, että nyt tässä tuoreessa tilanteessa hän älysi, että ongelmani voivat johtua niskasta (eivät välttämättä päästä) (vaikka nyt olen ymmärtänyt että ne voivat siitäkin johtua). Mutta tokihan hänkään ei ole mitään muuta huomioinut kuin kovan suojajännityksen. Myöskään kaatumistapaturman jälkeen häntä ei kiinnostanut mikään enkä saanut edes lähetettä mihinkään kuvauksiin. Hän jankuttaa vain tiuskivaan tyyliin lihaksista ja liikkumisesta. Teen kaikkeni, että minun ei tarvitse enää hänen väheksyttäväkseen mennä. Ne käynnit ovat TÄYSIN turhia.

Mitä pieni ihminen voisi tehdä sen eteen, että lääkärien ohjeistukset päähän ja niskaan liittyvissä tapaturmissa muuttuisivat? Se ei kerta kaikkiaan riitä, että huomioidaan vain kaikkein ilmeisimmät ja akuuteimmat seuraukset. Kuten tältä foorumiltakin käy erittäin hyvin ilmi, vammautumista voi tapahtua monenlaista ja -tasoista, ja diagnosoinnissa on olennaista paitsi potilaan oireiden kuuntelu ja vakavasti ottaminen myös tarkemmat (kuvantamis)tutkimukset. Olen itku kurkussa siitä, että niin moni ihminen on jätetty yksin kärsimystensä kanssa ja vain pitkällisen taistelun kautta on löytynyt minkäänlaista apua. Kuitenkin sitä asiantuntemusta tässäkin maassa on, niin miksi se pysyy vain harvojen ja valittujen hallussa?! Niin paljon turhaa kärsimystä ja oireiden pitkittymistä ja pahenemista - ja sen myötä turhia kuluja (rahaan kannattaa aina vedota, koska mikään muuhan ei terveydenhuollossa ole olennaista) - säästettäisiin, jos tapaturmien jälkeistä tutkimusohjeistusta muutettaisiin.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 17 Syys 2013, 12:10

Taitaa tähän päteä se ongelmakohta, että "vain" 10 prosentille niska-/päävamman saaneista jää pysyviä vaurioita. Onneksi nekin 10% kokoontuvat yhteen (esim. tänne foorumille) ja toivottavasti saavat hoitoa ja oikeudenmukaisuutta sitä kautta. Itse ainakin saanut täältä sen tarvitsemani tuen, että olen hakeutunut tarkempiin tutkimuksiin ja vielä "oikeille" lääkäreille.
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)