niskavamma ja aivovamma

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja Usi » 25 Helmi 2009, 15:42

Hei.
Minä en oikein muista miten siinä meni mutta kyllä ne oireet tulivat pikkuhiljaa sekavassa järjestyksessä. Niskan kipu oli ensimmäinen oire ja väsymys. ehkä kuukauden parin jälkeen tulivat muut oireet mutta en osaa oikein sanoa. Kaaos on oikea termi. Minäkin kaaduin alussa koko ajan enkä tiennyt mistä se johtuu.
Mieheni oli samassa autossa mutta hänelle ei tullut mitään. Minulla oli taas pää kiertyneenä ja olin laittamassa ykköstä sisään kun rysähti. Olin vähän irti selkänojasta sen lisäksi.
Heti tunsin / kuulin napsahduksen niskasta. Ei muuta
Kotiin tultuani meni pari tuntia ja sitten alkoikin helv..... Sain kipulääkkeitä ja kaulurin. Sitten menikin kaikki sumussa. Päivystykseen ja ulos - verenpaine kohosi ja päänsärkyä oli mutta kaikki oireet tulivat asteittain sitten mukaan. Olen aina ollut ylipainoinen joten päivystyksesä liittivät verenpaineen painoon , ei autonomisen hermoston vaurioon tai selkäydinvammaan. Nyt vasta 6 puoli vuotta myöhemmin se todettiin.

Kaikki noi oireet mitä sinä kuvaat on minulla.
Vasta Helena Huhmar ne yhditivät kolariin.
On jännää katsoa miten lääkärit tämän Whiplash vamman tulkitsevat , onhan aivot kiinni aivorungossa joka on kiinni selkäytimessä. Kun pää heilahtaa ja selkäydin venyy silloin vaurioituu kyllä aivokin.
Aivojen etulohko törmää kalloon, aksonitason vaurio tulee kiertyneestä ja venyneestä asennosta ( piuhat aivoissa katkeaa sisäisesti) ja ydinjatke sijaitsee juuri niskan yläosan alaosassa.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo94334.pdf

Tätä mieltä Tri Jukka Turkka Käpylän kuntoutuslaitoksesta on:
Traumanjälkeisinä liitännäisoireina tunnetaan hyvin aivovamman kanssa samaan aikaan syntyvän niskan retkahdusvamman aiheuttama nis-
kaoireisto sekä päänsärky, huimaus, tasapaino-ongelmat eri muodoissaan, epilepsia, hormonaaliset häiriöt ja hydrokefalukseen liittyvät oireet.
Yleisin traumanjälkeinen oire on päänsärky, ta-vallisesti lihasjännitykseen tai migreeniin yhdis-tyvänä. Kroonisesta traumanjälkeisestä pään-särystä kärsii 3060 % aivovammapotilaista(Packard 1999). Autonomisen hermoston häiriöistä yleisimpiä ovat virtsaamisongelmat jaummetus.
Elä päivä kerallaan joskus minuutti, pidä huolta lakimiehestä ja puolusta oikeuksiasi"
Mulla on oikeus elää hyvää elämää
Usi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Miehet ja naiset whiplasheinä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Helmi 2009, 22:00

Se on kyllä jännä, kuinka miehet säästyy whiplash-vammalta. Kerran kysyinkin tätä fysioterapeutiltani ja hän kertoi, että ruotsissa ihmisillä tehdyissä törmäyskokeissa (jotka nyt on kielletty) naisilla todettiin vakavia vammoja niskassa jo 6 km/h -nopeudessa.Kapea rankakanaali ja heikko niska. Niinpä niin! Pääsääntöisesti on hienoa olla nainen, muttatällä kertaa toivoisin olleeni ukko. ;)

Minut pelasti pahalta yläniska/päävammalta reppu. Kaikki paino tuli tuohon alarankaan, hartioiden tasolle. Kyllä se tietty kurjaa on, kun tuntuu koko ajan, että selkä tippuu matkalle tosta alarangan kohdalta, mutta ei voi valittaa. CST:llä olen päässyt eroon tinnityksestä, pahimmasta huimauksesta ja muista autonomisen hermoston häiriöistä mutta tasapainon korjaantuminen vie ilmeisen kauan. Onhan se paljon parantunut, kun nyt pystyn jo istumaan ja vähän kävelemäänkin. ALkuun ei pystynyt ottamaan askeltakaan, kun huimas niin pirusti. Mitä ihmeellisimpiä tuntemuksia on ollut matkan varrella 'liitelystä' vajoamiseen, kaatumiseen, epävarmuuteen. Aluksi kun käänsi päätä, se tuntui pepussa asti. Sitten kun istui, alkoi perse huojua (siis sisäisesti). Jossain vaiheessa elin kuin hidastetussa filmissà: semmoinen epävarmuus, etä sai pitää
seinistä kiinni. SItten alkoi upottaa, vajottaa ja pudota ja nyt pikkuhiljaa alkaa olla niitä ns. Normaalejakin hetkiä.

Pakko vaan kärvistellä ja treenata tasapainoa ja koordinaatiota, jotta kroppa tottui muuttuneeseen kaulan asentoon. Aikamoinen tutkimusmatka on kyllä ollut...
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Ja vammasta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Helmi 2009, 22:39

Pitää todeta, että kyllä on kummallinen ja fysiikkaa tuntematon neurologi, joka väittää, että niskan retkahtaessa aivoihin tai selkäytimeen ei muka satu. Helvetti sentään, eiks sen tajua maalaistollokin, että niska 'yhdistää' nupin ja varen ja on kyllä ihan selvä juttu, että sekä yläosa- että alaosa ottaa damagea, kun koko keskushermostohan siinä venyy. Mutta kuinka pahasti, se on sitten eri asia. Yllätåvän hyvin keho tuntuu osaavan kompensoda ja oppivan uutta. Kyllähän tässä kieltämättä aika sumussa on menty jossain vaiheessa, mutta kärsivällisen opettamisen avulla hermosto on alkanut hiljalleen oppia hahmottamaan asentoja. Muuten alkais olla suht hyvä olo, mutta asentotunto palautuu kovin hitaasti.
tahdonvoimaa

Re: Kyssäri

ViestiKirjoittaja alaria » 10 Maalis 2009, 10:27

tahdonvoimaa kirjoitti:.. että alkaako aivovamma/aivorunkovamman oireet yleensä välittömästi onnettomuuden jälkeen? Oliko teillä heti esim. päänsärkyä, väsymystä, huimausta, sekavuutta ja noita muita oireita, vai kehittyivätkö ne vasta pitkän ajan jälkeen/hiljalleen? Ylipäänsä millaisia oireita teillä oli välittömästi onnettomuuden jälkeen? Kipua enimmäkseen?

Hei tahdonvoima,

Ensimmäisenä heti kolarin jälkeen näin kaksoiskuvia, huimasi ja minulla oli pahoinvoointia. En voinut 4 kuukauteen lukea mitään eikä edes telkkarin tekstejä, sillä kaikki näkyi kahtena. En myöskään pystynyt keskittymään mihinkään. Unirytmi oli aivan sekaisin. n. 2 kk kolarista huomasin, että en pysy keskusteluissa mukana, kun juttelemassa on useampi kuin kaksi ihmistä. Myös muisti heitti ja toistelin samoja juttuja aina uudestaan.

heti ensimmäisenä vuorokautena tuli sellainen kipu takaraivolle kuin olisi kirveellä isketty. Parin päivän sisällä kipu alkoi sätelemään molempiin käsiin.

Niin nukahtelin myös holtittomasti ensimmäisen kolmen viikon aikana ja sain myös yhden tajuttomuuskohtauksen. Jälkeenpäin en muista ensimmäisistä 3 viikosta kolarin jälkeen kuin näytösmaisia kuvia.

Toinen käteni ei toiminut kunnolla heti kolarin jälkeen.

Vasta kun kipu saatiin jollain tavalla hallintaan 3-4 kk kolari jälkeen huomasin, että tasapainoni on hukassa ja kokoajan koen keinuttavaa tunnetta.

Imunesteiden kierto oli myös poskellaan ja jalat, kädet sekä rinta turposivat.

Lämmönsäätely oli poskellaan ja välillä olen ihan jäässä ja välillä hikoilen puserot märäksi. Osa varpaista saattoi olla jääkylmiä ja osa tulikumia.

Lisäksi myöhemmin huomasin, että maku aistini ei toimi kunnolla suolainen ja makea eivät ole vieläkään kohdallaan.

Muistiin ja kongnitiivisiin vaivoihin on äärettömän pitkä lkista, mutta se tuli vasta selville.

Palataan niihin toinen kerta.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

väsyminen

ViestiKirjoittaja lumiukko » 11 Touko 2010, 16:54

Hei vaan kaikillle!

Olen tässä jo pitemmän aikaa miettinyt sitä kuinka teillä jolla on niskavamma ja aivovamma yhdistelmä, et miten teidän jaksaminen on päivittäisissä askareissa? Itse ainakin väsyn tällä hetkellä todella herkästi. Tänäänkin kävin fysioterapiassa ja olin aivan poikki. Vaikka ei tehty muuta kuin koetetaan vahvistaa noita syviä vatsalihaksia makuulla. Kotiin päästyäni nukuin parin tunnin päiväunet.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 11 Touko 2010, 19:55

Hei vaan lumiukko!
Minulla ei ole aivovammaa (kait) eikä tuota retkua, mutta muutoin ihan mäskät kaula- ym. rangat ja juuri se ottaa päähän, että väsyy niin helposti. Minä kävin tänään kuntosalilla tekemässä 45 minsaa laiskaa harjoittelua enimmäkseen jalkoihin ja alavatsaan, kun ei muuta oikein pysty. Olin ihan poikkirätti sen jälkeen. Oikeastaan ihan epätoivoisen väsynyt. En ollut ottanut ennen sitä kipulääkkeitä, olisi pitänyt ottaa, ei olisi tuntunut niin rankalta se harjoittelu.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Touko 2010, 19:06

Väsymisestä. Tuntuu, että eniten minulla rasituksessa pahenee fyysinen oire eli kiristys tuolla päässä/niskassa, mutta on toisenlaista väsymystäkin. Ylivireystilan jälkeen tulee muutaman päivän delaus, jolloin kaikki tuntuu olevan tiltissä.

Toisen kolarin jälkeen olin todella väsynyt pari-kolme vuotta. Väsyin pienten kävelylenkkien jälkeen, niin että sänkyyn vaan heti sen jälkeen. Nyt ruokavalio tuntuu vaikuttavan tuohon väsyvyyteen. Jos ruokavalio lipsahtaa hiilaripitoisemmaksi, niin oireet pahenevat hermostoa ja kiristystä myöten ja saattaa tulla päälle voimakas väsyminen, jolloin taas pienen kävelylenkin jälkeen reporankana hirsiä vetelemään.

Hankala välillä erottaa mikä tulee mistäkin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 18 Touko 2010, 08:57

Väsymys on jokapäiväinen seuralainen. Se ei mene pois nukkumalla. Minulla on vaurioitunut aivojen vireydensäätelykeskus ja toisaalta unirytmi. Eli vaikka olen rättiväsynyt en saa nukuttua normaalisti esim. yöllä. Lääkärin ohje oli, että aina pitää nukkua, kun nukuttaa.

Pikkuhiljaa olen oppinut, että akkuja on todella ladattava unella ja/tai levolla silloin kun ne ovat lähes tyhjät. Eli pystyn tekemään yhden aktiviteetin per päivä ja sekin provosoi kouristuskohtauksia eli uusi elämänjärjestys on seuraava. Minulla on ma, ke ja pe yksi aktiviteetti ja siinä se. Eli käyn esim. neuropsykologisessa kuntoutuksessa ja mitään muuta ao. päivään ei sovi.

Vaikeinta on ollut laskea rimaa ja todeta, että mitään ei käytännössä saa aikaiseksi.

Lisäksi, kun tähän lisätään aloittamisen vaikeus, ulkopuolisesta vaikutan laiskalta ja saamattomalta. Eli vaatii tosi paljon ymmärrystä ympäristöltä.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 18 Touko 2010, 09:41

"Lisäksi, kun tähän lisätään aloittamisen vaikeus, ulkopuolisesta vaikutan laiskalta ja saamattomalta. Eli vaatii tosi paljon ymmärrystä ympäristöltä."

Hei Alaria ja muut!
Minulle tuli mieleen tuosta viimeisestä lauseestasi, että välillä minusta tuntuu, että riittäisi jo sekin, että saisi itseltään ymmärrystä ja armoa itselleen.

Viikonloppuna mökillä sain jonkin kohtauksen ja halusin saada jotain näkyvää aikaiseksi, kun töitä olisi kotona ja siellä pilvin pimein. Kaikki on rempallaan ja kun miehenikin sairastui muutama vuosi sitten niin, että jaksaa juuri ja juuri selvitä ansiotyöstään, niin tulee joskus tosi epätoivoinen olo, että pitäisikö hakeutua jo 53-vuotiaana jonnekin palvelukotiin hoidokiksi.

Eilen olin niin järkyttävän kipeä sen mökkipuuhastelun jäljiltä, että luulin jo, että pitää tilata puupaa-auto. Kauhea särky ja pahoinvointi ja puutuilu. Pelkäsin, että halvaannun tai että minulla on joku aivotulppa tms. pientä ongelmaa jossakin.

No tänään on onneksi parempi olo. Eilen tein pyhiä ja hyviä lupauksia, että karsin kaikki epäoleellisen eli tarkoittaa hauskan ja mukavan puuhastelun elämästäni ja rupean kulkemaan nokka pystyssä ja palvelutan itseäni. Hah, hah eihän se onnistu, kun ei ole ketään, jota hyppyyttäisin.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 18 Touko 2010, 13:44

Joo tutulta kuulosti tuo mitä Alaria kirjoitit. Kaikki ylimääräinen kuormitus täytyy karsia pois vaikka se on kova pala. Itsellä on sen verran hyvä tilanne siinä suhteessa et mulla käy avustaja jeesimässä kotihommissa 8h/vko. Saan ainakin sen aikaa levätä josko maltan. Mut kyllä se avustajan käyntikin rasittaa ja väsyttää.

Täällä samoin josko olen yliväsynyt ei tule yöstäkään mitään ja sitten aamulla olet jo ennen kymppiä valmiina aamupäivä unille.

Niin ja tuosta laiskottelusta tai mitä se nyt onkaan, olen monelle sanonut et vaihdetaanpa osia et kuinka saa kärsiä jos teet liikaa jotain fyysistä juttua ja kyllä pelkkä puheen kuunteleminenkin väsyttää. Mut ei ole kukaan vielä halunnut osia vaihtaa ja kokeilla mitä tämä on päivästä toiseen.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Touko 2010, 15:56

Minulla on myös yksi tapahtuma päivässä se tahti ja välipäiviä pitää olla. Tosin nyt on jonkin verran alkanut kestää enemmän kuin esim. pari vuotta sitten. Minulla ei tahdo tulla noita päiväväsymyksiä juuri koskaan. Vireystila voi olla monta päivää korkealla ja ei väsytä, vaikka olisi nukkunut 2-3h yössä. Sitten vaan alkaa sähläämään, jättää levyjä päälle yms. Eli mulla tuo vireystila pääosin toimii jatkuvasyöttöisesti ylävireyteen päin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 23 Touko 2010, 01:06

Ai siis kuuluuko tähän väsyvyyttäkin? :wink:

Todellakin, viimeaikoina tuntunut erityisesti aamut olevan tooooodella hankalia kun ei meinaa millään päästä sängystä ylös. Pitäis yrittää saada töissä jotain aikaiseksi, mutta menee kyllä paperin siirtelyksi paikasta toiseen tai ihan vaan seinään tuijotteluksi (..ja Kelan / vakuutusyhtiön mielestä olen täysin työkykyinen:lol:). Koko ajan vaan odottelen että saisin tehtyä tän hetken tärkeä työproggiksen valmiiksi niin SITTEN voin hyvillä mielin taas jäädä sairaslomalle. Puuh, eipä meinaa edetä ei. Hirveetä kun ennen rakastin kaikenmaailman raportointien, ym. tekemistä niin nykyään ei meinaa saada mitään tekstiä kasaan. Kuten Fedja jo mainitsikin, hellan levyt jääneet päälle turhan usein ja sitten sitä vaan ihmettelee et mikähän täällä käryää tai kilisee kun kiehuu yli tai välillä kävelee hellan ohi jossa tuntuu aikamoinen kuumuus..saattanut olla levy tunnin päällä tajuamattani. Autolla ajaminen on myös yksi mielenkiintoinen juttu, saattaa alkaa jumittamaan niin pahasti että reaktiokyky ihan kadoksissa. Pyrin siis jättämään ajelutkin toimivimmille päiville. Ylivireitä päiviäkin toki löytyy välillä jopa niin etten meinaa saada puhetta katkeamaan silloin kun pitäisi ja on vähän sellanen fiilis että keskustelukumppani katselee jo pitkin seiniä.. :D
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 17 Marras 2010, 20:07

Onko muilla niska sekä aivovamman omaavalla ollut ongelmia kuulon/korvien kanssa? Insuressa lääkäri totesi että on selkeää kuulon alenemista oikeassa korvassa, ilmeisesti sisäkorvavaurio. Ko. Asian olin kyllä huomannut jo pari vuotta sitten, mutta nykyään tuntuu ihan ylivoimaiselta puhua puhelimessa niin että luuri olisi juuri sillä korvalla. Tuntuu jotenkin ihan kuin korvaan tulisi kummallinen paine ja ärsytys. Jää tuntumaan oudolta vielä pitkään puhelun jälkeenkin. Pyrinkin pitämään pelkästään vasemmalla puolella tai kaiuttimella kun alkanut oireilu oikein ahdistamaan. Tekis välillä mieli repiä korva irti :D

Vastaavaa ilmennyt? Anyone?
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 18 Marras 2010, 10:02

Minulla on ongelmia puhelimessa, mutta silti minulla ei ole kuulossa vikaa. En vain pysty käsittelemään vain kuulon kautta tulevaa tietoa ilman, että näkisin puhujan kasvot. Tuttujen kanssa menee juuri ja juuri, mutta esim. asiointi puhelimessa on todella vaikeaa miltei mahdotonta.

Minulla on kuulon kanssa myös toisinpäin eli kuuloärsykkeet ovat joskus niin vaikea sulkea pois, että herään veden tippumiseen katolle yöllä tai väsyneenä en jaksa katsoa televisiota äänen kanssa. Seuralaisenani on henkilökohtaisesti räätälöidyt korvatulpat. Käytän niitä myös hälyisissä tilanteissa kauppakeskus, auto jne ... Ne helpottavat etten kuormitu niin helposti.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 18 Marras 2010, 13:30

Hei vaan!

Täällä on sama tilanne ton kuulon suhteen et ehkä liiankin herkkä välillä. Ja puhelimessa ollessa en kyllä kestä häiriö tekijöitä. Menee kaikki ohi mitä toisesta päästä sanotaan.
Kuulo on tutkittu mut ei siinä mitään vikaa ollut kait..

Korvatulpat on hyvä keksintö joita kannan mukana aina.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)