niskavamma ja aivovamma

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

niskavamma ja aivovamma

ViestiKirjoittaja alaria » 10 Helmi 2009, 10:30

Hei,

Onko täällä ketään muuta. jolla olisi yhdistelmä niskavamma ja aivovamma?

Etsin kohtalotovereita...!
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Helmi 2009, 11:05

Moi, alaria! Ja tervetuloa palstalle! :D

Mulla ei oo aivovammaa, mutta täällä on kyllä niskavamman ja aivovamman yhdistelmiäkin ja yhteyksiä enemmänkin kohtalotovereihisi. Olen itsekin tehnyt muutaman potilastapauskertomuksen tapauksista, joilla on niskavamman lisäksi aivovamma ja muutamalla epäillään. Kaikki eivät ole rekisteröityneinä palstalle, mutta heihinkin on yhteydet.

Nimimerkki tomssu1:llä epäillään aika vahvasti myös aivovammaa ja fedjallakin jonkinasteinen vaurio ymmärtääkseni on. Ovat jotkut Ortonissa, ja jotkut ovat nyt sängyn pohjalla, joten nopeista vastauksista ei ole taetta, mutta mä voin välittää viestiäsi vaikka puhelimitse fedjalle, niin hän voi varmaan sen verran vääntäytyä koneelle. Kerro, mitä mielessä tai mistä haluaisit kysyä?

Ja taisit aikaisemmin kysyä ensimmäisestä Korkeimmassa Oikeudessa voitetusta aivovamma-oikeusjutusta? Se on uskoakseni jääkiekkoilija Markus Helasen tapaus, häneenkin ollaan oltu yhteydessä. Fedja tietää enemmän, mä en äkkiseltään netistä löytänyt tuoretta tietoa asiasta, mutta täytyy vielä katsoa...

Niin juu, minkälaiset diagnoosit sä sitten olet tähän mennessä saanut?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

lisäksi aivovamma

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Helmi 2009, 11:06

Heipppa. Tervetuloa palstalle alaria!

Minulla on jonkinasteinen aivovamma Whiplash:in lisäksi.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Lyhyestä virsi kaunis :=)

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Helmi 2009, 12:59

Ei tuossa aiemmin tullut muuta mieleen, kuin tuo yksi lause, mutta vähän kirjoitan lisää :) .

Minulla aivovammapuolelta tulee vireydentilaan liittyvät melkoisenmoiset ongelmat. Lähinnä ylivireys on ongelma. Sitä tilaa ei millään meinaa saada sammumaan ja ylivireystila lähtee helposti päälle: uusi ympäristö, uudet ihmiset, asiat, joista innostuu, sosiaalinen kanssakäyminen, ympäristö, jossa on paljon ärsykkeitä. Sitten, kun sen saa alasajettua, niin tulee toinen ääripää: mieletön väsymys. Jos olen reissussa, en saa nukuttua yms.

Toinen merkittävä tekijä on se, että pystyy jotenkin keskittyyn yhteen asiaan, mutta siinä yhtäaikaa toiseen...ei oikein tahdo onnistua. Vähän esimerkkejä. Laitan leivän sulamaan mikroon, sitten ajattelen tai touhuan vähän jotakin muuta ja leipä unohtuu. Tai...Kun laitan ruokaa porukalla, mulla on täysi työ pysyä mukana siinä, että milloin pitäisi tehdä mitäkin ja vielä ehkä jutella samalla. Ei tahdo onnistua. Sitten laittaa levyn päälle ja pannun siihen, tai on laittanut teetä kuppiin. Molemmat unohtuu saman tien, kun on esim. toisessa huoneessa käynnistänyt tietokoneen. Yleensä käryn haju ajaa keittiöön. Nykyään pyrin seisomaan pannun vieressä, etten unohda sitä. Samoin teekuppi löytyy sitten jossakin vaiheessa, kun vierestä kävelee ohi. Monet näistä ovat normaaleja varmaan monille ihmisille jossain määrin. Itsellä noita juttuja on haitaksi asti. Varsinkin tuo, että jos on enemmän ihmisiä, niin hajoaa oma suunnittelu melkein täysin ja sitten sitä vaan reagoi. Jostakin noi unohtelut ovat nyt pahentuneet merkittävästi. En tiedä miksi.

Niskavammapuolelta tulee sitten tosi pahoja fyysisiä oireita, kiristys ja kaikenlaiset autonomisen hermoston kohtaukset. Vammat ikävästi ruokkivat ja pahentavat toisiaan.

Tämmöistä. Vähän pitempi vastaus oli nyt. Nyt aamujumpalle :).
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 12 Helmi 2009, 15:37

Fedja vei jalat suusta :D

Siinähän noita tuttuja oireita tuli. Nimittäin tuolla Ortonissa kävin muutaman päivän niin kierroksilla, ettei mitään rajaa. Oli kylläkin unirytmit sekaisin ja eihän ne parissa päivässä oikeiksi muuttuneet vaan yöllä oli niin pirtee olo.
Olen kyllä jo ennen kolaria ollut seurallinen ja tykkään nauraa käkättää paljon. Ehkä sellainen holtittomuus on nyt tilalla.

En välttämättä osaa keskittyä juuri mihinkään, riippuu siitä, kulkeeko koira lähellä tai olenko yksin kotona tai milloin mitäkin.

"äiti polttaa aina ruuat". Kun illalla katselen telkkaa sängyssä, päätän käydä vaikka juomassa vettä. Menen johonkin huoneeseen ja teen mitä teen mutta en juo vettä. Sitten palaan sänkyyn ja muistan, että vettähän mun piti käydä. Tätä sitten toistetaan muutamia kertoja kaikkien asioiden kanssa.

Tosin diagnoosissani ei lue muuta kuin tuo whiplash. Muutamat lääkärit kyllä todenneet, että oireet ovat selkeästi neurologisia mutta...kun nuo vakuutusyhtiöt ja eläkelaitokset haluaa nähdä tunnistettavia kuvia rikkonaisesta päästä.

Olli Tenovuon sivulla tietoa tuosta lievästä aivovammasta ja vain muutama kohta sellainen, jota en itsessäni tunnista.

On kyllä niin kehno olo, että köllölleen.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Helmi 2009, 23:17

Mukava Tomssu, että välillä muisti pelaa sen verran, että pääsee kirjautumaan :>.

Tuo mulle aina käy. Että tila menee ihan tappiin, jos on enemmän populaa ja sitten vireystila ei laske ollenkaan.

Käpylässä Insure kuntoutuksessa yksi suurimpia opeteltavia asioita on se, että osaa lähteä lepäämään oikeaan aikaan, ennen kuin edes lähtee kierroksille. Yleensä jos on lähtenyt pahasti kierroksille, on jo yliväsynyt. Yritä siinä sitten nukkua, jos tekee mieli ravata ympäri kämppää. Ja kun on kierroksilla, on näennäisen pirteä olo ja elämä tuntuu luistavan. Välillä, kun on saattanut pari yötäkin jäädä kokonaan välistä, niin on muka sellainen olo, ettei väsytä yhtään ja kaikki on ok. Sitten ihmettelee kun sählää koko ajan esim. bussiaikatauluissa yms.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Helmi 2009, 13:04

DirtyDeeds kirjoitti:Moi, alaria! Ja tervetuloa palstalle! :D

Mulla ei oo aivovammaa, mutta täällä on kyllä niskavamman ja aivovamman yhdistelmiäkin ja yhteyksiä enemmänkin kohtalotovereihisi.

Nimimerkki tomssu1:llä epäillään aika vahvasti myös aivovammaa ja fedjallakin jonkinasteinen vaurio ymmärtääkseni on. ..mutta mä voin välittää viestiäsi vaikka puhelimitse fedjalle, niin hän voi varmaan sen verran vääntäytyä koneelle. Kerro, mitä mielessä tai mistä haluaisit kysyä?

Ja taisit aikaisemmin kysyä ensimmäisestä Korkeimmassa Oikeudessa voitetusta aivovamma-oikeusjutusta? Se on uskoakseni jääkiekkoilija Markus Helasen tapaus, häneenkin ollaan oltu yhteydessä. Fedja tietää enemmän, mä en äkkiseltään netistä löytänyt tuoretta tietoa asiasta, mutta täytyy vielä katsoa...

Niin juu, minkälaiset diagnoosit sä sitten olet tähän mennessä saanut?

Hyvä, että joku on nähnyt vaivaa ja perustanut tällaisen palstan!!! Kiitos siitä!

Haluaisin jutella tai vaihtaa viestejä kohtalotovereiden kanssa, sillä olo on kuin orvolla p...lla. Taistelen oikeudesta saada hoitoa. Hyvät vinkit ja tsempit auttaisivat matkan varrella ja uskon, että itsekkin voisin kulkea jonkin kanssa tukena tätä matkaa.

Tiedätkö kuka asianajaja Markus Helasella on ollut ja missä korkeimmassa oikeudessa juttua on ajettu ja milloin?

Minun diagnoosini ovat moninaiset ja lista on pitkä.
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:37, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: lisäksi aivovamma

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Helmi 2009, 13:05

fedja kirjoitti:Heipppa. Tervetuloa palstalle alaria!

Minulla on jonkinasteinen aivovamma Whiplash:in lisäksi.

Voisimme vaihtaa vähän lisää tietoa asiasta ...?! Onnistuuko sähköpostilla vaiko puhelimella parhaiten?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: Lyhyestä virsi kaunis :=)

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Helmi 2009, 13:09

fedja kirjoitti:Minulla aivovammapuolelta tulee vireydentilaan liittyvät melkoisenmoiset ongelmat. Lähinnä ylivireys on ongelma. Sitä tilaa ei millään meinaa saada sammumaan ja ylivireystila lähtee helposti päälle ... mieletön väsymys.

...että pystyy jotenkin keskittyyn yhteen asiaan, mutta siinä yhtäaikaa toiseen...ei oikein tahdo onnistua. ...

Niskavammapuolelta tulee sitten tosi pahoja fyysisiä oireita, kiristys ja kaikenlaiset autonomisen hermoston kohtaukset. :).

Hei Fedja,

Ihan kuin lukisin kuvausta omasta tilanteestani. Edellä mainitus asiat ovat minulle myös jokapäiväisiä.

Käyn kerran viikossa neurologisessa kuntoutuksessa, jossa yritän totutella elämään näiden uusien vaikeuksien kanssa. Palaan vielä myöhemmin ajan kanssa näihin.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Helmi 2009, 13:15

tomssu1 kirjoitti:... Oli kylläkin unirytmit sekaisin ...
Olen kyllä jo ennen kolaria ollut seurallinen ja tykkään nauraa käkättää paljon. Ehkä sellainen holtittomuus on nyt tilalla.

En välttämättä osaa keskittyä juuri mihinkään, riippuu siitä, kulkeeko koira lähellä tai olenko yksin kotona tai milloin mitäkin.

Tosin diagnoosissani ei lue muuta kuin tuo whiplash...

Sama mulla on unirytmit sekaisin ja jotta jaksan päiväni läpi täytyy minun nukkua päiväunet.

Keskittyminen on täysin hukassa itselläni.

Oletko käynyt neurologilla asian tiimoilta entä whiplash expertillä Ortonissa?

Siihen asti, kun en ollut heillä käynyt minut oli vain testattu neuropsykologilla ja sieltä tuli aika rankkaa tekstiä.

Kaikki omituisuudet avautuivat, kun sain yksityiskohtaista tietoa. Kaikki lähti liikkeelle funktionaalisesta magneettikuvista.
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:38, muokattu yhteensä 2 kertaa
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Helmi 2009, 13:18

fedja kirjoitti: ...
Käpylässä Insure kuntoutuksessa yksi suurimpia opeteltavia asioita on se, että osaa lähteä lepäämään oikeaan aikaan, ennen kuin edes lähtee kierroksille. Yleensä jos on lähtenyt pahasti kierroksille, on jo yliväsynyt. ...

Olet ollut Insuressa ... oliko sinulle apua siitä?
Itse sain toisen auton oman autoni perään n. 40-50 km nopeudella.

Miten sinä loukkauduit?
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:39, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

puhelimella parhaiten

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Helmi 2009, 13:21

alaria kirjoitti:Voisimme vaihtaa vähän lisää tietoa asiasta ...?! Onnistuuko sähköpostilla vaiko puhelimella parhaiten?

Puhelimella onnistuu parhaiten. Laitoin sulle yksityisviestin. Katsoppaa sieltä tietoa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Usi » 21 Helmi 2009, 22:56

Hei kaikille erityisesti Alarialle
Minä voin vain todeta että sama täällä auto ajoi 60 perään

Olen 7 vuotta tapellut oikeuksieni puolesta ja vihdoin viime syksynä pääsin Käpylään Insure kuntoutukseen jossa todettiin seuraavaa
- Whiplash vamma
- Selkäydinvamma
- Aivovamma , otsalohkovaurio, diffuusi axonivaurio, tasapainosäätelijävaurio,vireydensäätelijä rikkii jne jne

Kiitos kuuluu INSURE kuntoutukselle ja AMMATTITAITOISELLE KÄPYLÄN VÄELLE

Kuusi vuotta olen valittanut vaivojani ja Joensuussa niitä on tutkittu , mutta ilman minun oman ammatin ( fysioterapia) tietoja olisin syvässä K....a . Pääsin Ortoniin jossa tehtiin poissulkevaa dg jonka jälkeen minulle tehtiin Helena HUhmarin tekemä neurologinen tutkimus. Helena oli kuin enkeli ja vihdoin sain tietoa omasta tilanteesta.

Ennen sitä Joensuussa minulle tarjottiin sekä syömishäiriö ja vaihdevuosi dg, varokaa vain naiset kun ikää karttuu . SYömisen kanssa on ongelmaa kun vatsa ei ole toiminut 6 vuoteen selkäydinvamman takia mutta sitähän ei kukaan tajunnut ennen Käpylää.

Nyt minulla on lakimies joka hoitaa näitä niska-aivovamma yhdistelmiä VESA LAUKKANEN KOKKOLASTA , ainut ihminen joka jollain tasolla saa vakuutushtiönkin polvilleen.

Tänä vuonna pääsin vasta eläkkeelle mutta vain Kela ja Kuntien eläkevakuutuksen kautta. Vastapuolen liikennevakuutus ei ole vielä käsitelty. Takautuvasti pitäisi palkkaa saada.

En jaksa pitkään olla koneella mutta yritän kirjoittaa aina jotain .
Elä päivä kerallaan joskus minuutti, pidä huolta lakimiehestä ja puolusta oikeuksiasi"
Mulla on oikeus elää hyvää elämää
Usi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 24 Helmi 2009, 10:41

Usi kirjoitti:...
Minä voin vain todeta että sama täällä auto ajoi 60 perään...

...Kiitos kuuluu INSURE kuntoutukselle ja AMMATTITAITOISELLE KÄPYLÄN VÄELLE...

... Pääsin Ortoniin jossa tehtiin poissulkevaa dg jonka jälkeen minulle tehtiin Helena HUhmarin tekemä neurologinen tutkimus. Helena oli kuin enkeli ja vihdoin sain tietoa omasta tilanteesta...

...Nyt minulla on lakimies joka hoitaa näitä niska-aivovamma yhdistelmiä VESA LAUKKANEN KOKKOLASTA , ainut ihminen joka jollain tasolla saa vakuutushtiönkin polvilleen...

.

Hei Usi,

Sinulla on tullut auto perään tosi lujaa.

Joten samantyyppisessä veneessä ollaan.
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:40, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Kyssäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Helmi 2009, 19:41

Tässä mielenkiinnosta olen seurannut keskusteluanne ja aattelinkin kysäistä, että alkaako aivovamma/aivorunkovamman oireet yleensä välittömästi onnettomuuden jälkeen? Oliko teillä heti esim. päänsärkyä, väsymystä, huimausta, sekavuutta ja noita muita oireita, vai kehittyivätkö ne vasta pitkän ajan jälkeen/hiljalleen? Ylipäänsä millaisia oireita teillä oli välittömästi onnettomuuden jälkeen? Kipua enimmäkseen?

Itsehän porskutin menemään kuukauden ilman mitään merkkiä vammasta - vähän niska jäykisteli - ja sitten pamahti oireisto oikein kunnolla päälle, kun kaaduin toisen kerran.

- pää ei liikkunut, särki niin helvetisti
- alko huimata
- niska meni ihan tukkoon
- tinnitti korvissa
- silmät väsyi
- kipuja koko kropassa/jäykkyyttä
- kylmyys/kuumuus - kohtaukset

Aivovammaa minulla ei ole todettu, eikä sinänsä ole yleisimpiä neuropsykologisia oireitakaan, mutta hyvin samantyyppisiä muita oireita (huimaus, kipukohtaukset, joskus näköhäikkää) tuntuu olevan oli sitten vain whiplash tai sekä-että.
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)