Ylimmät niskanikamat

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Ylimmät niskanikamat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 20 Marras 2012, 11:53

Hei, osaisiko kukaan neuvoa tai laittaa linkkiä ihan ylimpien niskanikamien liikkuvuutta parantavista liikkeistä? Mulla siis ongelmat tasolla C0-C2 ja en oikein tiedä, miten niitä pitäisi "jumpata". Fyssarin jumppaohjeet on, mutta ne ei taida kohdistua tuonne ylös vaan koko kaularankaan ja on aika rankkojakin. Oon ymmärtänyt, että noita ylimpiä harjoitetaan hyvinkin kevyesti?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Marras 2012, 14:18

Luulen, ettei noista mun kirjoista taida ihan tuota löytyä. Yritän tarkistaa vielä paremmin, mutta luulenpa, että sun kannattanee kokeilla Tahdonvoiman ketjussaan hyvin dokumentoimaa kielen imemis-harjoitetta. Se taitaa ottaa juurikin yläniskaan ja Tahdonvoimalla kuntoutus onnistui hyvin. Tässä linkki siihen ketjuun: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... sc&start=0
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Marras 2012, 14:51

En ole ihan varma, mutta epäilen, että yläniskaan vaikuttaa myös tuo yleensä ensimmäiseksi suositeltu kuntoutusliike, jossa kevyesti nyökätään selällään maatessa pintalihaksien jännittymättä. Luulen, että se vaikuttaa myös ihan yläniskan lihaksistoon, mutta en löytänyt siihen varmennusta kirjoistani. Osaisiko joku muu vahvistaa tai kumota tämän epäilyni?

Joka tapauksessa se on Jullin ja kumppaneiden ensimmäineksi tehtäväksi suositeltu kuntoutusliike, hyvin kevyt sellainen. Siksi sekin voisi hyvin sopia sinulle. Ohjeet löytyy esimerkiksi tästä kirjasesta, liikkeen nimi on Head nod and holding exercise: http://www.maic.qld.gov.au/forms-public ... dition.pdf

Tässä youtube-video tuosta liikkeestä: http://m.youtube.com/#/watch?feature=pl ... NfYM&gl=FI
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Marras 2012, 21:54

Tuo nyökkäysliike oli minullakin ensimmäinen jumppaohje niskavamman jälkeen. Ja se nyökkäysliike on siis t o d e l l a pieni, ensialkuun riittää että kohdistaa katsetta alaspäin. Tällä liikkeellä lähdetään herättelemään syviä lihaksia, joiden toiminta menee herkästi sekaisin niskakivuissa.

Minulle vaan tuokin liike oli aivan liian raju, sillä vamma on nimenomaan tuolla C2-C0 tasolla ja kipu/huimaus/yökötys/nielulukko/yms. oireisto aktivoituu äärimmäisen herkästi.

Niskalihaksia voi myös aktivoida muiden liikkeiden ohessa, esim. hauiskäännöillä tai tekemällä kulmasoutua istuen esim. jumppanauhan avulla.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 22 Marras 2012, 11:36

Naprapaatti neuvoi mulle yläniskaan sellasen "liikkeen", että maataan selällään lattialla paksu kirja pään alla. Tyyny on liian pehmeä. Siis vaan maataan siinä, niska vähän pitkänä mut ei mitenkään venytettynä. 15 min. kaksi kertaa päivässä. Vapauttaa kuulemma niitä yläniskan nikamia. Kuulostaa vähän kummalliselta, mutta kai tuotakin voi kokeilla :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 22 Marras 2012, 13:52

Ihan pätevä venytysliike, jos ongelmana on niskalihasten kireys ja sen myötä hermopinteet.

Retkahdusvammaiselle taasen tuota ei suositella, koska kyseessä on nimenomaan venähdysvamma ja lihakset eivät todellakaan kaipaa lisää venytystä ;)

*** Jatkan vielä, että minulle teki toka kolarin jälkeen fysioterapeutti tuon tyyppisen venytysliikkeen, jolla piti vapauttaa hermoaukkoja ja lopputulema oli yksi elämäni helvetillisimmistä kipukohtauksista. Syynä aivorunkovamma, joka ei ollut tuolloin tiedossa, eikä fyssari voinut tietää minkä kanssa oli tekemisissä. Tuon jälkeen minulle vaihtuikin aikuisneurologisiin potilaisiin erikoistunut fyssari.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Marras 2012, 13:31

Mitäs mieltä olette ylimpien niskanikamien manipulaatiosta? Multa naprapaatti rasautti eilen C1-C2-väliä - luonnollisesti vasta jälkikäteen kertoi, minkä välin naksautti :roll:

Jostain luin, että ammattitaitoinen hoitaja ei manipuloi ylimpiä välejä. Tarkottaako tuo sitten ihan C0-C1-väliä vai myös seuraavaa... Vai onko siellä ihan ylimpänä edes mitään rusautettavaa...?

Joka tapauksessa sai olla viiminen "niksautus" ainakin tuolta tyypiltä, enpä taida hänen hoitoonsa enää mennä, vaikka alussa vaikuttiki hyvältä...
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Marras 2012, 14:04

En kyllä suosittele missään nimessä minkäänlaisia naksautuksia ennen kuin tiedät mitä niskassa on vialla ( enkkä sittenkään vaikkei mitään vikaa löytyiskään).
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Marras 2012, 15:29

Pään ja niskan magneettikuvissa ei näkynyt mitään poikkeavaa, mutta tutkimus oli "vain" tavallinen MRI eikä siis se fMRI, jota täällä on suositeltu.

Mut joo, pidän kyllä nyt taukoa kaikista niksautuksista... Kun ei niistä tunnu olevan enää edes apua. Silloin ihan ekat naksautukset poistivat oireet joksikin aikaa mutta nykyään ei tunnu olevan samanlaista tehoa.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja torvelo » 27 Marras 2012, 16:05

ymmärtääkseni ylin nikama ei ole varsimaisesti nikama, vaan koostuu useasta"nivelestä".

-torvelo-
niksautuksia en suosittele, vaarana on lisäksi nikamien välissä kulkevien verisuonten vaurioituminen.
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Marras 2012, 17:21

Minua ei todellakaan naksautella ylimmistä nikamaväleistä tai seuraukset voivat olla aika pahat...
anzqu

Paluu Hoidot ja kuntoutus