Kaularangan leikkauksen jälkeinen kova treeni

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Kaularangan leikkauksen jälkeinen kova treeni

ViestiKirjoittaja funlight » 24 Huhti 2012, 23:21

Haluaisin tietää, miten muut ovat päässeet kaularangan leikkauksen ja erityisesti jälkitarkastuksen jälkeen urheilun pariin. Saitteko fysioterapiasta kuminauhajumpan yms ohjeet ja sen lisäksi teette ihan normaalia treeniä. Tällä tarkotan esimerkiksi rankkaa punttitreeniä tai jotain lajitreeniä? Vai oletteko tehneet pelkästään kuntouttavaa kuminauhajumppaa? Eli mitä ohjeita olette saaneet fyrioterapiasta?
funlight
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Huhti 2012, 13:55

Moi, funlight!

Olen itse käynyt kaularankaleikkauksen (välilevyn poisto ja kahden nikaman yhteenluudutus) ja vastaan siltä pohjalta. Itse en ole päässyt kunnon treeniin sen jälkeen, mutta se johtuu siitä, että tuossa yhteydessä sain samalla kaupan päälle vaikeat selkäongelmat.

En muista tällä palstalla kenenkään kovaa treeniä harrastavan kaularankaleikatun kirjoittaneen, mutta ei sen pitäisi olla este kovalle treenille, tietysti tapauksesta riippuen. Olen kuitenkin lukenut esim. USA Powerlifting -lehdestä, miten muutamat huippunostajat ovat jatkaneet kovaa treeniä ja kisailua niskaleikkauksen jälkeen. Muistaakseni yksi puhui noin puolen vuoden tauosta ennen kovan treenin jatkamista.

Joka tapauksessa suosittelisin sinulle asiansa osaavan fysioterapeutin etsimistä, jotta saat kunnolla leikkauksen jälkeen niskasi kuntoutettua ja saat sitten häneltä ohjeet / tiedon siitä, onko sinun tapauksessasi kova treeni taas ihan ok.

Kirjoitan tähän nyt kuitenkin joitain omia käsityksiäni asiasta. Mielestäni sinun kannattaisi suhtautua niin, että puolisen vuotta leikkauksen jälkeen - ainakin - uhraat aikaa kunnolliseen niskan kuntoutukseen etkä ennen sitä haaveile kovista treeneistä. Parempi pelata varman päälle.

Ja kuminauha-tyylinen jumppa on varmaan se oikea tapa lähestyä asiaa leikkaukseen jälkeen, koska tarkoitus on saada mahdollisesti vahinkoa kärsineet ja kivun / leikkauksen myötä lamaantuneet syvät lihakset aktiivisiksi. Pintalihaksilla ei näissä asioissa ole suurta väliä, vaan tärkeämpää on saada ne rankaa tukevat syvät lihakset taas kuntoon. Ja ne syvät lihakset ihan jo pelkästään kipujen takia monesti automaattisesti passivoituvat erityisesti sen vaurioituneen alueen ympäriltä. Siitä syystä niiden liikkeiden pitäisikin olla hyvin kevyitä, vähänkin kovemmilla tehoilla pintalihakset hoitavat homman ja syvät jäävät passiivisiksi. Syvät ovat kuitenkin niitä tärkeimpiä lihaksia rangan tukemisessa, jos niitä ei saada kunnolla toimimaan, riski uusille vaurioille on suurempi.

Lisäksi, jos sinulle tehdään vastaavanlainen luudutusleikkaus, on hyvä muista että pelkästään nikamien luutuminen yhteen kestää noin 6-8 viikkoa. Tämä uusi luukudos vahvistuu ajan ja käytön myötä, joten heti alkuun se ei ole yhtä lujaa luuta kuin muut nikamat. Tämäkin on hyvä muistaa.

Kertoisitko hiukan enemmän tilanteestasi ja minkälaista leikkausta sulle suunnitellaan, funlight?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja funlight » 25 Huhti 2012, 15:55

Kiitos vastauksestasi!

Minulta leikattiin kaularanka noin 3 kuukautta sitten. Eli luudutettiin yksi nikamaväli. Urheilen paljon ja lähinnä kontaktilajeja, josta pullistuma on todennäköisesti tullut. Ainakin leikkauspäätös tehtiin aika pahan tällin jälkeen. Leikkauksen jälkeen kaikki on mennyt loistavasti. Tai niin luulin pitkään...Nyt kerran on menty kunnolla takapakkia kun säryt ja puutumiset alkoivat uudestaa ja noin viikon verran olin niin sanotusti pelistä pois ja lääkkeissä. Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia, mutta en tiedä mistä se johtuu...? Varmaan muillekin näin on käynyt..?

Teen fysioterapeutin antamaa kuminauhajumppaa, mutta koska mitään urheiluun liittyviä rajoitteita ei ole, niin yritän kovaa ja nopeasti päästä takaisin kuntoon. Lihasvoima on kyllä olematon koko yläkropassa, etenkin käsissä, hartioissa ja rinnassa. Nopsaa on lihasvoima kadonnut.

Lähinnä olisin halunnut verrata muiden kuntoutusohjelmiin, koska nyt pelottaa, että joku päivä taas tulee takapakkia jos en tee oikeita asioita tai teen jotain vääriin, liikaa tai liian kovaa. Yhtään päivää en haluaisi enää tän takia olla saikulla, koska työpaikalla tää vaiva tuntuu aiheuttavan lähinnä paheksuntaa. Eli mietinkin, onko fyssarini antamat ohjeet riittävät ja oikeat verrattuna muiden ohjeisiin? Tähän on varmaan aika vaikea saada vastausta, mutta mielelläni kuulisin muiden treeniohjelmasta. En tiiä saako täällä kertoa nimiä, mutta jos saa, niin kuulisin mielelläni suosituksia näihin asioihin erikoistuneista fyssareista pk-seudulla? Ja ehkä nimenomaan urheilijan treenaustavat tiedostavan fyssarin.

Kaiken kaikkiaan, leikkaus oli mielestäni ihan loistava juttu. Ainakin nyt olen sitä mieltä. Yhtä inhottavaa ja erittäin kivuliasta takapakkia lukuunottamatta, on paljon parempi olo. Mitään muita kipuja en erityisesti ole huomannut. Jostain syystä rintarankani on alkanut välillä särkemään, samoin alaselkä. Selkä ja lonkka niksuu ja naksuu kääntyessäni kuin eläkeläisellä, mikä on vähän omituista... Alaselän kivut oon saanut kuriin aktiivisella selkätreenillä. Eli luulen, että ainakin mun kohdalla liikkumattomuus tuo vaan enemmän kipuja ja niistä pääsen (helposti) liikkumalla eroon.
funlight
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Huhti 2012, 17:21

Moi! Täytyy vastata myöhemmin paremmalla ajalla, mutta vilkaise nyt ainakin nämä fysioterapia-lopputyöt, niin saat vähän käsitystä kuntoutusjumpasta ja ideoista. Ja ehkä joku muukin tässä lähipäivinä vastailee. Enivei, näistä löytyi muistaakseni joistain jopa kuvien kera liikkeitä yms:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=611

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=392

Artikkeli-osiosta voit myös löytää tietoa ja muutenkin tutkimalla foorumia voi löytyä kaiken näköistä juttua aiheesta. Palataan asiaan!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Huhti 2012, 12:03

Jes, nyt on taas aikaa kirjoitella omia hölmöyksiään nettiin! :wink:

funlight kirjoitti:Kiitos vastauksestasi!

Minulta leikattiin kaularanka noin 3 kuukautta sitten. Eli luudutettiin yksi nikamaväli. Urheilen paljon ja lähinnä kontaktilajeja, josta pullistuma on todennäköisesti tullut. Ainakin leikkauspäätös tehtiin aika pahan tällin jälkeen. Leikkauksen jälkeen kaikki on mennyt loistavasti. Tai niin luulin pitkään...Nyt kerran on menty kunnolla takapakkia kun säryt ja puutumiset alkoivat uudestaa ja noin viikon verran olin niin sanotusti pelistä pois ja lääkkeissä. Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia, mutta en tiedä mistä se johtuu...? Varmaan muillekin näin on käynyt..?

Jes, tämä takapakki-kuvio tuntuu olevan suhteellisen tyypillistä, ilmeisesti kuuluu kuvioon. Niska- ja selkä-jutuissa näitä on tyypillisesti, mutta näemmä myös olkapää- ja muissa kuvioissa. Yksi mahdollinen syy voi olla liiallinen käyttö, jota niska/selkä/olkapää ei vielä kestä. Esimerkkinä eräällä tutulla oli samanlainen takapakki olkapääleikkauksen jälkeen. Ensi alkuun olkapää oli todella hyvä ja potilas oli harvinaisen onnellinen korjatusta olkapäästään. Hän teki innokkaasti kuntoutusjumppia ja intoutui käyttämään leikattua kättään myös reilusti kaikenlaisessa puuhastelussa. Kuukauden-parin kohdalla tuli sitten samanlainen takapakki, aivan ilmeisesti liiallisen käytön seurauksena. Nyt olkapää oli jo niin hankala, että potilas oli kuin maansa myynyt ja oli sitä mieltä, ettei olkapäästä enää tule kalua. No, väärässäpä oli. Viikon jälkeen olkapää oli taas palautunut ja alkoi kestää käyttöä. Nykyään olkapää on uuden veroinen.

Eli ylirasitus ainakin voi aiheuttaa tällaista. Myös nivelen hallitsematon liike - joka on hyvinkin mahdollinen niin kauan kuin sitä tukevat lihakset eivät ole vielä normaalissa kuosissa - voi aiheuttaa kiputilan. Eli sinun tuskin tarvitsee olla huolissasi, mutta olet oikeassa siinä, että näitä kannattaa yrittää välttää. Kiputila voi aiheuttaa myös sen, että jo mukaan saadut syvät lihakset jäävät uudestaan kyydistä. Tästä syystä niiden aktivoimisessa käytetäänkin tahdonalaista lihasten aktivoimisen opettelua. Näin ne saadaan tahdonalaisesti aktivoitua, vaikka olisivatkin jo ehtineet passivoitua.

Näissä jutuissa ylirasitus voi helposti myös kumuloitua ja takapotku voi tulla reilusti jäljessä. Jos lisäät rasitusta, niskan tai selän reagointia kannattaa seurata muutamasta päivästä jopa pariin viikkoon. Eli lisää rasitusta varovasti ja kuulostele ainakin muutama päivä miten niska reagoi. Itse olen huomannut selkääni kuntouttaessani sen, että jos uudella rasitustasolla saan treenattua kaksi viikkoa ilman ongelmia, on rasituksen lisäys ollut sopiva. Jos se on ollut vähän liikaa, ylirasitus kumuloituu ja takapotku tulee viimeistään kahden viikon kohdalla, minun tapauksessani. Jos rasituksen lisäys on ollut aivan liian suuri, takapotku tulee muutamassa päivässä. Jos kaksi viikkoa menee ongelmitta, lisäys oli sopiva ja voin taas lisätä rasitusta.

funlight kirjoitti:Teen fysioterapeutin antamaa kuminauhajumppaa, mutta koska mitään urheiluun liittyviä rajoitteita ei ole, niin yritän kovaa ja nopeasti päästä takaisin kuntoon. Lihasvoima on kyllä olematon koko yläkropassa, etenkin käsissä, hartioissa ja rinnassa. Nopsaa on lihasvoima kadonnut.
Onko lihasvoima kadonnut pelkästään treenaamattomuuden myötä, vai aiheuttiko pullistuma myös lihasheikkoutta hermopuristuksen myötä?

funlight kirjoitti:Lähinnä olisin halunnut verrata muiden kuntoutusohjelmiin, koska nyt pelottaa, että joku päivä taas tulee takapakkia jos en tee oikeita asioita tai teen jotain vääriin, liikaa tai liian kovaa. Yhtään päivää en haluaisi enää tän takia olla saikulla, koska työpaikalla tää vaiva tuntuu aiheuttavan lähinnä paheksuntaa. Eli mietinkin, onko fyssarini antamat ohjeet riittävät ja oikeat verrattuna muiden ohjeisiin? Tähän on varmaan aika vaikea saada vastausta, mutta mielelläni kuulisin muiden treeniohjelmasta. En tiiä saako täällä kertoa nimiä, mutta jos saa, niin kuulisin mielelläni suosituksia näihin asioihin erikoistuneista fyssareista pk-seudulla? Ja ehkä nimenomaan urheilijan treenaustavat tiedostavan fyssarin.

En osaa nimetä, mutta voisit kilauttaa fysioterapeutti Juha Kaireniukselle (löydät helposti netistä) Tapiolaan. Hän on itse jalkapalloilija ja osteopaatti-fysioterapeutti, pätevä kaveri. Jos hän ei osaa niskakuntoutusta, hän uskaltaa sen rehellisesti tunnustaa. Hän todennäköisesti pystyy sitten suosittelemaan sopivaa osaavaa fyssaria, kun tuntee sen seudun fysioterapeutit. Kokeile tätä, jos et saa muita hyviä vinkkejä.

funlight kirjoitti:Kaiken kaikkiaan, leikkaus oli mielestäni ihan loistava juttu. Ainakin nyt olen sitä mieltä. Yhtä inhottavaa ja erittäin kivuliasta takapakkia lukuunottamatta, on paljon parempi olo. Mitään muita kipuja en erityisesti ole huomannut. Jostain syystä rintarankani on alkanut välillä särkemään, samoin alaselkä. Selkä ja lonkka niksuu ja naksuu kääntyessäni kuin eläkeläisellä, mikä on vähän omituista... Alaselän kivut oon saanut kuriin aktiivisella selkätreenillä. Eli luulen, että ainakin mun kohdalla liikkumattomuus tuo vaan enemmän kipuja ja niistä pääsen (helposti) liikkumalla eroon.

Rintarangassasi voi hyvin olla jäljellä kireyksiä tuosta välilevyvammasta. Niskan välilevyvammahan tyypillisesti aiheuttaa suojajännityksen / lihaskiristystä tuonne lapojen väliin rintarankaan. Minulla pahimmat kiristykset rintarangassa rauhoittuivat vasta edellä mainitun Kaireniuksen käsittelyssä.

Alaselän niksumisista on vaikea näin sanoa, voi johtua pienestä tukilihaksien pettämisestä - niinkuin minulla eräässä jumppaliikkeessä - tai yksinkertaisesti siitä, että joillain ihmisillä nivelet vain naksuvat...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 03 Joulu 2012, 15:04

Tässä on kaveri, joka on niskaleikkauksen jälkeen treenannut täysillä. Ja laji on MMA, eli ei helpoin mahdollinen...

http://bleacherreport.com/articles/3980 ... o-doubters
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Hoidot ja kuntoutus