Leikkauksen odottelua ja uusia oireita.

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Leikkauksen odottelua ja uusia oireita.

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 03 Heinä 2011, 18:46

Tervehdys. Palataan foorumille pitkästä aikaa ja uudella threadilla. Eli mulla todettiin viime syksynä kaularangassa välilevyn pullistuma,kulumaa ja jonkinlaista muodonmuutosta kaularangan asennossa(?). Lääkäri totesi leikkauksen olevan tarpeen ja sitten vaan leikkusta odottelemaan. Koko talvi ja kevät kului odotellessa ja viimein kuusi päivää ennen puolen vuoden hoitotakuun umpeutumista sain leikkauspäivän itselleni. No sairaalaan sitten sovittuna päivänä ja odottelemaan operaation alkua. Sairaalavaatteet päälle ja esilääkitystä Diapamilla ja jollain muulla napilla. Tunnin oltuani sisällä lähdettiin minua viemään leikkaussalia kohti. Leikkaava kirurgi sitten käytävällä tuli tervehtimään minua ensimmäistä kertaa(!) koskaan ja otti mukanani olevat magneetti-ja röntgenkuvat tarkasteltavakseen. Muutaman minuutin niitä katseltuaan tuli takaisin luokseni käytävälle ja kertoi nopeasti ettei leikkausta tehdäkään!! Melkoisen hämmästyksen vallassa munut työnnettiin takaisin huoneeseen odottamaan esilääkityksen vaikutuksen alkamista/loppumista ja sitten eikun kotiin. No viikon kuluttua tuli yllättäin kutsu uusiin magneettikuviin ja parin viikon päähän sain ajan tälle leikkauksen deletoivan lääkärin vastaanotolle. Sairaalassa otettiin nopeasti muutamat röntgenkuvat kaulan taivutusasennoissa. Kuvat katseltuaan lekuri totesi ettei muutoksia pullistumassa ym.ole puolen vuoden aikana tapahtunut. Lekuri päätti sitten että hän keskustelee muutamien muiden kirurgien kanssa tilanteestani ja muutaman päivän kuluttua sainkin tiedon että leikkaukseen otetaan kahden kk lisäaika ja kokeillaan Lyricaa jos sillä saataisiin käsissäni oleva kipu pois. Lyricaa nyt pari viikkoa syöneenä täytyy sanoa ettei siitä apua juuri ole ollut tosin annostus on vasta 2*75mg + 2*75mg/vrk että kun annostusta lisätään saattaa tehoakin alkaa esiintymään.

Tuosta käsivarsieni kivusta haluaisin kokemuksia että onko sellaisia kenelläkään muulla eli mulla alkaa eteenkin vasemman käsivarren ulkosyrjässä kova kipu kun vähänkin joudun puristamaan jotain. Esim.maitotölkinkin nosto jo aiheuttaa selvää kipua puhumattakaan että vaikka yrittäisi esim. lapiolla kaivaa. Onko hermokipua tuonlaista ylipäätään vai johtuuko kipu jostain muusta. Lekurit nyt ainakin sitä ensimmäisenä epäilivät. Vuosi sitten kun nämä kaularangan vaivat alkoivat niin vasemmasta kädestä lähti voimat ja vasen jalka ja käsi puutuivat ja olivat kylmän tuntuisia. Tällä hetkellä vaivat ovat muuttuneet tuoksi käsivarren kipuiluksi. Oikeassa käsivarressa myös samaa kipuilua mutta kipu on vähäisempää.

Niin lopuksi vielä kerron että viime syksynä todettiin mulla myös leikkaustarve jo kerran leikattuun oikeaan olkapäähän. Sekin pirun kipeä. No tilanteessa missä otettiin niskan leikkaukseen lisäaikaa niin päätettiin laittaa lähete paikalliseen sairaalaan. Puolentoista kk päästä tiedustelin ko. sairaalasta että olenko päässyt jonoon ja ilmeni ettei lähetettä olekaan sinne lähetetty! Puolitoista kuukautta odotellut olkapääleikkausta aivan turhaan. Sitten uudestaan lääkäriin ja siellä todettiin ettei lähetettä kannata edes lähettää sairaalaan koska ne haluavat siellä kuitenkin ensin kokeilla fysikaalista hoitoa. Olisipa tuokin kerrottu minulle aikaisemmin niin fyssan hoidot olisi jo aloitettu. Miten joku fysikaalinen hoito voisi auttaa olkapäähän jossa diagnoosina on nk. ahdas olkapää eli olkaluu hankaa olkajännettä joka jo on puoleen väliin saakka poikki. En ymmärrä. 10*50 Euroa tulee fyssan hoidot maksamaan. Ja luulen että turhaan!!

Mutta vielä senverran pitkähkön kirjoituksen jälkeen kysyn tosiaan että onko foorumilla ketään kenellä olisi kertomani mukaista särkyä käsivarsissa? Onko se sitä hermosärkyä vai jotain muuta? Kaikenlaista kommentointia olisi ihan mukavaa saada :D
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Heinä 2011, 10:52

Hermokivulle kuulostaa oireesi, minulla on nimittäin samanlaista, myös ilman minkäänlaista selvää rasitusta ja molemmissa käsivarsissa. Minulla on tosin taustalla kaksi niskan retkahdusvammaa. Alkuun oireilu oli vain vasemmassa kädessä, nyt uudemman tällin jälkeen molemmissa ja jo pelkkä käsien pitäminen rentona ala-asennossa riittää laukaisemaan kivut.

Fysioterapeutti on diagnosoinut kiputilan olkahermoperäiseksi, sillä usein käsivarren ja ranteen koukistaminen helpottaa kipua. Kipu tuntuu välillä sellaisina särähdyksinä, että kädet lakkaavat toimimasta ja jäykistyvät. Kipujen ulkopuolella tavarat putoileivat käsistä ja oikeassa kädessä pelkkä veitsen piteleminen kädessä on välillä tuskaa.

Ihan näin nimimerkin ja olkapään vamman pohjalta kysäisen, että on tainnut tulla tuo olkavamma astetta rankemmissa salitreeneissä?
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 04 Heinä 2011, 11:48

anzqu kirjoitti:Hermokivulle kuulostaa oireesi, minulla on nimittäin samanlaista, myös ilman minkäänlaista selvää rasitusta ja molemmissa käsivarsissa. Minulla on tosin taustalla kaksi niskan retkahdusvammaa. Alkuun oireilu oli vain vasemmassa kädessä, nyt uudemman tällin jälkeen molemmissa ja jo pelkkä käsien pitäminen rentona ala-asennossa riittää laukaisemaan kivut.

Fysioterapeutti on diagnosoinut kiputilan olkahermoperäiseksi, sillä usein käsivarren ja ranteen koukistaminen helpottaa kipua. Kipu tuntuu välillä sellaisina särähdyksinä, että kädet lakkaavat toimimasta ja jäykistyvät. Kipujen ulkopuolella tavarat putoileivat käsistä ja oikeassa kädessä pelkkä veitsen piteleminen kädessä on välillä tuskaa.

Ihan näin nimimerkin ja olkapään vamman pohjalta kysäisen, että on tainnut tulla tuo olkavamma astetta rankemmissa salitreeneissä?

Heippa vaan. Mukava kuulla että hermoratakivuiksi ilmeisesti omatkin säryt sitten voi diagnosoida jos muillakin samanlaisia oireita esiintyy. Epäilyt siis saattavat olla oikeansuuntaisia. Minun vaivani ovat pikkasen erilaiset kuten edellä kerroin eli mulla käsivarren kivut esiintyvät periaatteessa vain kun kättä puristaa. Jopa lompakon pito kädessä aiheuttaa kipua puhumattakaan suurempien esineiden nostosta. Minulla taas käsivarren koukistaminen lisää kipua. Esineet kyllä vielä ovat kädessä pysyneet. Toivottavasti jatkossakin. :)

Olkapään ongelmia ei ole suoranaisesti voitu yhdistää salireeniin mutta epäilen yli 20 vuotta kestäneen reenaamisen kyllä olevan syypää ongelmaan. Mulla on epäsuhtaisen reenin johdosta jonkinverran eteenpäin kääntyneet olkapäät eli massaa on etuolkapäissä enemmän penkkipunnerrus-painotteisesta reenaamisesta johtuen. Tämä on saattanut johtaa olkapään vaurioitumiseen. Se että miksi jo kerran leikkausella oireettomaksi saatu olkapää alkoi kipuilemaan uudestaan on ainakin mulle epäselvää. Oiskohan kirurgi kaksi vuotta sitten vaan poistanut olkaluusta pikkasen liian vähän tavaraa ja se on alkanut uudestaan kalvamaan olkajännettä. Mene ja tiedä :?
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Heinä 2011, 23:28

Heippa vaan. Mukava kuulla että hermoratakivuiksi ilmeisesti omatkin säryt sitten voi diagnosoida jos muillakin samanlaisia oireita esiintyy. Epäilyt siis saattavat olla oikeansuuntaisia. Minun vaivani ovat pikkasen erilaiset kuten edellä kerroin eli mulla käsivarren kivut esiintyvät periaatteessa vain kun kättä puristaa. Jopa lompakon pito kädessä aiheuttaa kipua puhumattakaan suurempien esineiden nostosta. Minulla taas käsivarren koukistaminen lisää kipua. Esineet kyllä vielä ovat kädessä pysyneet. Toivottavasti jatkossakin. Smile

Siis tuo käyttämäni "olkahermo" on käsitteenä väärä, oikeastaan kyse on olkahermopunoksen aiheuttamista oireista, joka voi oireilla oikeastaaan minkä tahansa käden hermon kautta. Minulla ilmeisesti kyynärhermo oikuttelee tällä hetkellä järjettömänä poltteen tunteena etenkin vasemmankäden uloimmissa sormissa ja tähän kipuun ei auta käden koukistus, päinvastoin. Vasemmassa kädessä hauislihaksen kiinnityskohdat ovat niin pinkeinä, että olisin kuulema toiminut fysioterapeutille oppikirjaesimerkkinä opiskeluaikoihin kun piti näitä kyseisiä kiinnityskohtia etsiä ;)

Tätä linkkiä minä olen tavannut, kun olen yrittänyt ymmärtää käden omituista kipuilua: http://www.coronaria.fi/vaihe3/yle/kl/kl82003/YlaraajanHermopinteet.pdf
anzqu

Paluu Hoidot ja kuntoutus