Ratsastusterapia

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Ratsastusterapia

ViestiKirjoittaja millakiss » 02 Tammi 2011, 17:47

Ja minähän pelkään hevosia...syvä kunnioitus heidän kokonsa tähden :-).
Mutta joo, ratsastusterapiaa olen saanut nyt kuusi kertaa.
Fysioterapeutti kysyi ensimmäisellä kerralla, että pelottaako niin paljon, että vain katsellaan hevosia pyörätuolista käsin. O-oo :shock: !!
Ajattelin, että jos en nyt mene, niin toisella kerralla se vasta pelottaakin.

Ja minähän menin. Ja pelkäsin suunnattomasti. Kädet valkeana puristin "kahvoista". Mutta pääsin kuitenkin selkään ja sieltä pois. Hyvä minä :D :D !
Tuosta alkoi pirullinen häntäluukipu. Sen sanottiin johtuvan siitä, että lantio on muuttanut asentoaan eli on tavallaan hyvää kipua.
Sitten alkoi julmettu olkapääkipu. Tulehtui oikein. Sen sanottiin johtuvan siitä, että pidän kahvoista liian kovasti kiinni.

Alaselkäni on luudutettu ja rintarangan kivut ovat kovia. Tuntuu, etten jaksa kannatella yläkroppaa. Ranka on aina tiukasti lukossa.
Ratsastusterapeutti kertoi miksi on näin.
Ekasta leikkauksesta on aikaa pian 10 v. Kipujen suhteen olen kehittänyt itselleni suojamekanismin liikkeiden suhteen. Kääntymiset ja kaikki liikkeet ovat yhtä jäykkiä kuin robotilla. Kaikki tämä jäykkyys ja lukot tuovat huomattavia kipuja juuri sinne alaselkään mitä särkee aina. Se kuormittaa sitä aivan liikaa ja väärin.
Rangan kivut johtuvat myös hermovaurioista, jotka tulivat ensimmäisen leikkauksen yhteydessä. Mutta puolet on varmasti juuri tätä väärin tekemistä ja olemista. Pitkä työsarka edessä mutta sehän ei ole mitään uutta "länsirintamalla"!
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 27 Tammi 2011, 19:48

Jatkanpa tässä yksinkirjoitteluani melkein samalla tyylillä kuin rakas päiväkirjani...:-).
No niin... olinpa taas ratsastamassa ja alastulon jälkeen tehtiin myös selkäliikkeitä, jotka paljastivat, että (käsi ylös ja saman puolen jalka koukkuun) lantioni kippaa pahasti sivulle. Tätä on varmasti toitotettu fysiossakin m u t t a vasta eilen se meni tajuntaan. Vasta tuollaisella harjoituksella ymmärsin mitä se lantion kippaaminen todella tarkoittaa. Ja miten sen pitäisi mennä oikein.

Sitä tässä ihmettelen, että miksi omt-fysiossa ei olla otettu asiaa esiin aikaisemmin, kuin vasta sitten kun asiakas ymmärtää pyytää täsmäliikkeitä vartalonsa hallitsemiseksi. Normaalistihan fyskassa käydään saamassa hoitoa tai kuntoutusta, harvat taitavat sen kyvyn, että paneutuvat oikeasti asiakkaansa ongelman ytimeen.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 28 Tammi 2011, 15:29

ratsastusterapia on hyvä juttu, hienoa että uskalsit :D

Mä olen itse ratsastanut pienestä asti, ja niin kauan kuin sitä olen tehnyt säännöllisesti niin on paikat pysyneet kunnossa. nytpä ei enää ole kun on raskauksien yms takia jäänyt ratsastelut pois...

olen myös ollut avustamassa ratsastusterapiassa ja se on kyllä minusta tosi huippu juttu, ja niin kovin monipuolinen kun se käy kaikenlaisiin vaivoihin.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 09 Helmi 2011, 17:43

Tänään se sitten selvisi, että normifyskan keinot ovat tapauksessani kovin rajalliset. Eli se painottuu "vain" kuntosalitreeneihin, ja minä kun en voimaa tarvitsisi...vaan laadukasta liikettä ja aivoihin muistijälkiä niiltä ajoilta, kun liike on vielä lähtenyt oikein.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus