Triptyl

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja anzqu » 16 Tammi 2013, 13:10

Triptyliä menee illalla 40mg ja ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Ainoastaan jos otan liian myöhään niin seuraava aamu on takkuinen. Rinnalla menee Lyrica. Ortonissa fysiatri sanoi, että tämän pitäisi olla toimiva yhdistelmä, kun toinen vaikuttaa natriumkanavaa ja toinen kaliumkanavaan ja näin ollen estävät kahta eri kanavaa kulkevat kipuaineet. Tosin nyt olen saanut uuden riesan, eli kolmoishermosäryn ja siihen ei nuo lääkkeet auta. Ja kipu on nätisti sanottuna maanpäällinen helvetti. :?

Lyrican sisäänajo on ollut minulla hankala, sillä sain niin rajuja sivuoireita. Annoksen nosto 25mg kerrallaan n. 1-2kk välein on sopinut, eikä sivuoireita ole enää tullut. Liian nopealla nostolla reilu vuosi sitten olin repiä nahkat irti kun halusin paeta itsestäni. Vähän pukkasi ahdistusta ;)

Mutta kipulääkitys on aina yksilöllinen juttu. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovikaan toiselle. Yleensä lääkärit määräävät yhtä lääkettä kerrallaan ja esim. minulle ei yksittäinen riittänyt.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 16 Tammi 2013, 15:38

Hmm, olen DirtyDeedsin lääkärin kanssa ehkä eri mieltä tuosta toleranssista. Minusta se on toleranssin kasvua, kun annos tehoaa tietyn aikaa ja sitten ei enää tehoakaan.

Tosin mä saatan olla muutenkin omituinen tapaus, mun oma neurologikaan ei oikein osannut tuohon reaktioon kommentoida mitään. Kehotti vain olemaan kärsivällinen, "voi mennä kuukausikin ennen kuin tehokas annos löytyy". Ymmärsin, että kipujen pitäisi hänen mukaansa hävitä annosta nostamalla viimeistään n. kuukaudessa. Ilman takapakkeja.

Vaan eipä auta kuin kokeilla. Onneksi pääsen selkäpolille helmikuussa. Siellä varmaan päivitetään lääkitys.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 19 Tammi 2013, 13:47

Mulla menee Triptyl vain 10 mg yöksi. Useita kertoja yritettiin nostaa annosta mutta saan siitä järkyttävän vapinan koko kehoon varsinkin makuulla ollessa. tulivat siihen lopputulokseen Ortonissa, että mulle tulee siitä serotoniinin yliannostus. Olen kuitenkin jatkanut tuota kymppiä vaikkei siitä paljon apua ole kipuun ollut mutta uni maistuu :D .
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Helmi 2013, 20:41

Millaisia sivuvaikutuksia teille on tullut Triptylistä?

Väsymys on kai aika yleinen, mutta jotenki oon luullut sen menevän ohi ajan myötä. Mutta mä oon viime aikoina huomannut että väsymyksen lisäksi on jotenki hassu olo. Tuntuu, kuin olisi pienessä sievässä koko ajan. Muisti pätkii, katseen kohdistamisessa on ongelmia. Sanat menee sekaisin jatkuvasti. Ajattelen näiden tulevan lääkkeestä, mutta sopisihan ne niskaongelmiinkin. Ja menee toki väsymyksenkin piikkiin. Herään kuitenki monta kertaa yön aikana. Silloin kun herätyksiä on tullut vähemmän, olokin on selvempi.

Mun annostus on se 25 mg, kipuja ei viime aikoina ole enää ollut. Voisi ehkä yrittää vähentääkin pikkuhiljaa.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 21:15

Minulla kokemusta sekä triptylistä, että klotriptyl mitestä, jota söin yli puolivuotta yhtäjaksoisesti enkä olisi lopettanut jos olisin tiennyt, että kivut palaavat. Annokseni oli 25mg. Kyllähän niillä hyvin nukkui ja auttoivat myös kipuun ja jumitukseen. En huomannut juuri sivuvaikutuksia muuta kuin suun kuivumisen. Ehkä pientä väsymystä aiheuttivat ja aamulla ei olisi millään jaksanut nousta. Kyllä minullakin muisti pätkii. En tiedä johtuuko lääkityksistä vai mistä.
Eippi

ViestiKirjoittaja lentis » 03 Helmi 2013, 09:57

Jossain vaiheessa viime syksynä huomasin, että Triptyl turruttaa kyllä nimenomaan mielialojen tasaajana. Enää en sitä huomaa. Eipä noiden lääkkeiden sivuvaikutuksia enää tunnista näin puolen vuoden jälkeen. Ehkä sitten joskus, kun siitä pääsee eroon voi huomata. Mieluummin elän kivuttomampana kuin mietin noita...
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Helmi 2013, 10:44

Hyvä pointti Lentis, että jos kivut saa hallintaan niin pienet sivuoireet kyllä kestää. Ja itse olen ainakin säästynyt pahoilta sivuoireilta (koputtaa puuta), mutta eipä tässä ole kivutonta päivääkään ollut yli neljään kuukauteen.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 08 Helmi 2013, 18:52

Oikeesti mä unohtelen koko ajan asioita, joita oon just tekemässä :shock: Sit hetken kuluttua kun muistan, jatkan. Esim. äsken unohdin lapsen ruuan mikroon, siis unohdin että lapsella ylipäänsä oli ruoka-aika. Pitää varmaan koittaa alentaa kohta annosta ja jos ei auta, niin hakeutua muistitesteihin :roll:

Vai voiko kahden vuoden kotiäitiys hapertaa aivot siinä sivussa :lol:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Helmi 2013, 20:54

Ootko Rautanaula huomannu, että jonku muun lääkkeen kanssa tulee tollanen entistä höntimpi olo. Mulle yleislääkäri huomautti asiasta, kun käytin Triptylin kanssa Dolania (parasetamol+relaksantti) kipulääkkeenä, että ne yhdessä saattaa tehdä höntin olon jne. Suosittelen tarkkailemaan siis tuollaistakin asiaa. Itse lopetin sitten normilääkkeenä tuon Dolanin ja siirryin "puhtaaseen" Buranaan/Parasetamoliin. Kuureina otan sitten Dolania, jos tarvis.
lentis

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 08 Helmi 2013, 22:09

No joo, Dolanin tai Sirdaludin kanssa se hölmö olo vasta onkin :) Mut nyt tuntuu jo että Triptyl yksinäänkin riittää. Voi tietty johtua siitäkin, kun lapsi herättelee parin tunnin välein... :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 11 Helmi 2013, 21:37

Lyrican alasajo jo alkanut ja triptyl otetaan uudelleen kehiin. Ainakin vielä syksyllä triptylistä oli sentäs apua lihasten rentouttamiseen. Ja muisti on menny viime aikoina niin huonoks, et siitä syytän kyl lyricaa kun muutakaan en keksi. Aiemmin triptyliä annoksella 30 mg eli vielä olis varaa nostaa ja ite jotenkin tykänny siitä siinä mielessä, et on vanha lääke, joten tutkimustuloksia löytyy etenkii jos joudun sitä loppuelämän rouskuttamaan.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Helmi 2013, 23:09

anzqu, miten sun kolmoishermosärkyä hoidetaan? Oletko kokeillut karbamatsepiinia? Minkä alan lääkäri sulla tuon vaivan totesi?

Mulla on pari kertaa tässä lähiaikoina iskenyt järkyttävät kivut ohimon/korvanseutuun. Vasemmalle tietenkin, eli mun ongelmapuolelle. Siis sellasta tuikkivaa, lamauttavaa kipua. Tänään alkoi tuikinta alkuillasta ja yhä jatkuu. Hiukan hillitsee kipua, jos hieroo/painaa kovaa ohimolta.

Diagnosoin tämän ihan omineni mahdolliseksi kolmoishermosäryksi. Oon syönyt aiemmin karbamatsepiinia vuosikaudet toiseen vaivaan ja se sopi silloin hyvin. Kaapissa on vielä vajaa purkki, pohdiskelen tässä pitäiskö kokeilla tehoja. No ehkä kysyn lääkäriltä ensin :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Helmi 2013, 20:01

Neurologi ei suostunut diagnosoimaan kipujani kolmoishermoksi, koska kivun aktivoituminen on epätyypillistä kun alkaa niskasta tai päälaelta. Kuitenkin Ortonin fysioterapeutti oli kanssani samaa mieltä, että niskanikama pääsee painamaan johonkin hermoon, oli se hermo sitten mikä tahansa. Lääkityskokeilussa on Imigran-nenäsumute, klska neurologi piti kipukohtauksiani migreeninä. Tietysti niitä ei nyt ole tullut, niin ei ole päässyt kokeilemaan tehoaako lääke. Tosin lääkkeen sivuvaikutuksena tuleva puristuksen tunne nieluun/rintaan ei houkuttele pätkän vertaa, kun nielu lakkoilee muutenkin tarpeeksi.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Helmi 2013, 15:32

Annos lähtee taas nousuun, vaikka luulin jo että sitä voisi hiljalleen alentaa :? Kaaduin alkuviikosta pihalla ja otin vastaan vasemmalla eli paskan puolen kädellä. Illalla alkoi kova hermokipu yläniskassa, kaulan sivulla, korvan takana ja ohimolla. Vasta nyt tajusin yhdistää kivun tuohon kaatumiseen. Se tuntui jo eilen laantuvan mutta eilen illalla ja tänään on taas ollu pahana. Hitsi, kun pitää nyt vaan taas odotella ainakin viikko että noston vaikutus alkaa tuntua... :roll:

Ärtyykö teillä muilla niska tuolla tavalla, jos vaikka vähän heilahtaa esim. horjahtaessa tai muuten rasittaa liikaa (esim. ripustaa verhoja)? Iski taas pelko, että mitäs jos tää oire jääkin tällä kertaa pysyväksi... :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 14 Helmi 2013, 18:34

Nojasin tänään kylmään kiviseinään ja niska kipeytyi ja kramppasi. Ei se kummoista tarvitse. Ja kaatumiset on pahoja niskalle.

Olin muuten tänään kipulääkärin keskusteluryhmässä Ortonissa ja Triptyl+Lyrica yhdistelmää kehui hyväksi, koska lääkkeiden yhteisvaikutus on tehokkaampi jo pienillä annoksilla kuin pelkästään toisen isommalla annostuksella.
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus