Triptyl

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Triptyl

ViestiKirjoittaja Kaisa » 21 Marras 2010, 10:46

Haluan kertoa nyt lääketilanteestani. Olen syönyt kymmenisen vuotta yhtäjaksoisesti Panacodia. Tai en ihan yhtäjaksoisesti, koska olen tarkoituksella pitänyt välillä muutaman kuukauden välejä ja yrittänyt pärjätä ibuprofeenilla. Minulla on kuudessa välissä hermojuurten selvät ahtaumat ja C7-juuren hermovaurio. Yöni ovat olleet kauan jo vaikeita kipujen kanssa kärvistellessä. Olen yrittänyt vielä sinnitellä, että en siirtyisi kovempiin aineisiin, kun olen vasta vähän yli viisikymppinen.

Kävin vähän aikaa sitten neurologilla tarkistuttamassa neurologisen statukseni, kun jaloissa on ilmennyt omituisia oireita. Ei ilmennyt mitään hälyttävää. Neurologi suositteli kokeiltavaksi Triptyliä kipukynnyslääkkeeksi. Olen ollut nyt aivan ällistynyt siitä, miten mukavia yöni ovat olleet. Nukahdan illalla ja herään kunnollisen, pitkän yöunen jälkeen. Jopa päivällä olen voinut vähentää Panacodin käyttöä.

Minkälaisia kokemuksia Teillä muilla on Triptylistä? Minulla ei ole muita sivuoireita kuin suun kuivuminen ja sen kyllä kestää.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Marras 2010, 01:20

Sama homma täällä. Ainoastaan suun ja silmien kuivumista havaittu, ei muuta. Mielestäni varsin kelpo lääke siis. Ja olen sitä syönyt 2 vuotta. Ensin 3 * 12 mg tabun ja nykyään 1 * 12 mg. Ei edes tuolloin kolmen tabletin päiväalkoina ilmennyt sen suurempia sivuvaikutuksia, ainakaan niin, että olisin tunnistanut ne Triptylistä aiheutuneiksi.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 22 Marras 2010, 10:28

Kiitos vastauksestasi.

Nyt tajusin itsekin, että silmät ovat olleet entistäkin kuivemman Triptylin kanssa, mutta kyllä senkin kestää, kun helpottaa öitä. Otan vasta 10 milliä, joten on siinä hyvää kasvuvaraakin, kun vaivat pahenevat.

Viime vuonna ortopedi ehdotti Lyricaa, mutta sitä en vielä suostunut ottamaan.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 22 Marras 2010, 15:04

Kuullostaa kyllä hyvältä nuo Triptyl-kokemukset. Itse en ole vielä kokeillut, kun käsittääkseni tuolla on vaikutusta kilpirauhashormoonien imeytymiseen, mutta täytyy jutella vielä lääkärin kanssa, josko tuota voisi kokeilla... hyvät yöunet olisivat kyllä enemmän kuin tervetulleet! :)

Minulla on kuivat silmät ihan ilman Triptyliakin ja olen saanut siihen hyvän avun ViscoTears silmägeelistä (apteekista myös ilman reseptiä), toimii mielestäni paljon paremmin kuin silmätipat ja minun ei tarvitse laittaa tuota kuin 1-2 kertaa päivässä, yleensä laitan nukkumaan mennessä. Suosittelen kokeilemaan, jos ette ole vielä kokeilleet ja kuivuminen vaivaa.
Orkidea

Triptyl

ViestiKirjoittaja millakiss » 02 Tammi 2011, 17:37

Minä käytän myös Triptyliä unen saamiseksi 25-75 mg annoksia vaihdellen.
Kroppa tottuu kovin äkkiä lääkkeisiin ja sen takia vaihtelen annoksia ettei tarvitsisi ottaa purkista aina extraa.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 25 Joulu 2012, 16:55

Triptyl on ollut nyt mulla käytössä kaksi viikkoa pienimmällä 10 mg:n annoksella. Kolmen päivän jälkeen poraava/vihlova niskakipu alkoi hellittää ja katosikin. Nyt kuitenkin on alkanut tulla takaisin :(

Neurologi sanoi, että annosta voi nostaa hiljalleen sinne 50 mg:aan asti, mutta en oikein tiedä mitä tekisin. Jos teho kerran häviää jo reilun viikon käytön jälkeen, niin kohtahan sitten ei tepsi mikään. Millaisia kokemuksia teillä on, tepsiikö kauemmin isommalla annoksella vai kasvaako toleranssi samaa tahtia?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 29 Joulu 2012, 11:03

Rautanaula kirjoitti:Triptyl on ollut nyt mulla käytössä kaksi viikkoa pienimmällä 10 mg:n annoksella. Kolmen päivän jälkeen poraava/vihlova niskakipu alkoi hellittää ja katosikin. Nyt kuitenkin on alkanut tulla takaisin

Neurologi sanoi, että annosta voi nostaa hiljalleen sinne 50 mg:aan asti, mutta en oikein tiedä mitä tekisin. Jos teho kerran häviää jo reilun viikon käytön jälkeen, niin kohtahan sitten ei tepsi mikään. Millaisia kokemuksia teillä on, tepsiikö kauemmin isommalla annoksella vai kasvaako toleranssi samaa tahtia?

Eiköhän kannata lisätä annosta. Itselläni tuntui auttavan vasta tuo 40mg niin, etten huomannut kipua normaaleina päivinä lähes lainkaan. Toki toleranssikin kasvaa, mutta luulen että huomaat kyllä eron, jos siitä todella on apua.

Itse huomasin uuden piirteen kivuissani tässä joulunpyhinä, kun olen poissa töistä ollut. Eipä ole ollut kovia päänsärkyjä tai oksettavaa maailman pyörimistä moneen päivään. Toki kipuja on, mutta nyt huomaan, kuinka Triptyl auttaa taustalla viemällä pahimmat kivut syöveriin ja loput yritän hoitaa normisärkylääkkeillä. Ei sen vaikutusta huomaa ennenkuin se määrä on kohdallaan ja vaste alkanut...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Joulu 2012, 12:49

Minulla on mennyt Triptyliä nyt hieman yli vuoden, tällä hetkellä annostus on 40mg/iltaisin ja hyvin on sopinut. Suu tosiaan kuivuu ja silmätkin ovat herkemmät kuivumisoireille esim. viimassa, mutta kostutustippoja löytyy niin silmiin kuin suuhunkin, joten tämän sivuoireen kanssa pystyy elämään.

Lisäksi minulla menee Lyricaa nykyään 75+100mg annostuksella ja ilta-annosta pitäisi taas nostaa 25mg ylöspäin. Lyrica on ollut hankalampi lääke ajaa sisään, sillä alkuun kun sen aloitin 0+25mg annostuksella (1,5v sitten) hermokipuoireet kyllä katosivat parissa päivässä, mutta kun annostus nousi 25mg kerrallaan aina 75+75mg tasolle, niin aloin saada rajuja sivuoireita, mm. kovaa ahdistusta. Jouduin pudottamaan annostuksen 50+50mg tasolle ja puolen vuoden tasottelun jälkeen annostusta lähdettiin taas hilaamaan ylöspäin 25mg kerrallaan, korotus parin kuukauden välein. Olen siis ollut todella herkkä Lyricalle, mutta hermosärkyihin lääke on oikeasti tehokas.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 29 Joulu 2012, 21:34

Nostin annosta sinne 20 mg:aan muutama päivä sitten. Niska on pysynyt vaiti, eli ainakin toistaiseksi taas tepsii. Jopa pään puutuilut ovat kadonneet :shock: Jos tää nyt pitää ne poissa, niin mä haluan syödä sitä loppuikäni :lol:

Vähän hassusti oli lääkäri kyllä kirjoittanut reseptin. Siinä oli miniannos niitä 10 mg:n tabuja ja sitten suoraan siirtymä 25 mg:aan. Eli mun on pakko nostaa annosta taas kohtapuoliin, kun tabuja ei voi puolittaakaan :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 29 Joulu 2012, 21:40

Voi niitä puolittaa teräväkärkisellä veitsellä... Tosin aika turhauttavaa pidemmän päälle. Seuraava vaihtoehto on 25mg kokoset tabletit...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Joulu 2012, 21:40

Fiksu lääkäri, sillä 10mg tableteista ei saa Kela-korvausta ja se 100kpl purkki maksaa yli 16e. 25mg tableteista saa Kela-korvauksen ja ilman sitäkin purkin hinta taitaa olla 8e tienoilla...
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 30 Joulu 2012, 11:35

Joo, Kela-korvauksen kannalta kyllä fiksusti laitettu. Onko sit niin ettei puolitettavia versioita ole tästä lääkkeestä edes olemassa (?)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 30 Joulu 2012, 13:18

Ei taida olla puolitettavia.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 16 Tammi 2013, 12:34

Nyt menee vähän päälle 30 mg (25 mg + 1/4 25 mg) ja tuntuu että taas pitää nostaa :? Mites sitten kun annos on maksimissaan, laitetaanko sitten rinnalle joku muu lääke? Lyrica? Eikös siinä ole aika pahat sivuvaikutukset? Anzqulla ainakin on ollut, olen kuullut muiltakin.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Tammi 2013, 12:59

Rautanaula, juuri kysyin lääkäriltä tuosta Triptylistä. Mullakin kokeillaan sitä parin viikon päästä. Hänen mukaansa siihen ei toleranssi kasva, mutta oikea annos pitää hakea pikku hiljaa nostaen. Sehän on samalla myös mielialalääke, mutta toimii myös kipulääkkeenä, unilääkkeenä ja turruttaa hermoston kipuherkkyyttä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus