kipupuudutushoito kutsu tuli, mitä mä nyt teen??

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

kipupuudutushoito kutsu tuli, mitä mä nyt teen??

ViestiKirjoittaja Goodie » 25 Touko 2010, 15:26

aika on ensi viikolla päiväkirurgian yksikössä, kutsussa lukee seuraavasti: kroonisen kivun lievittämisessä voidaan soveltuvissa tapauksissa käyttää erilaisia kipupuudutushoitoja. Kipupuudutushoidolla pyritään salpaamaan kipurata sekä vähentämään kudostulehdusta. Nyt vaan on niin että mun kivut on pienentyneet siitä mitä ne oli silloin kun lähete toimenpiteeseen tehtiin. Jonkin verran on kipua kyljissä ja etupuolella ilmeisesti se säteilee tuolta takaa, suurin ongelma tällä hetkellä taitaa olla ilmeisesti lihasjännityksestä johtuva puristava tunne yläkropassa ja se että kyljet ovat arat paineltaessa. Mietin nyt onko puudutuksesta minulle nyt hyötyä? Menenkö siihen vai peruutanko ajan? Millaset kivut/oireet on kun noihin puudutushommiin mennään?
Huono oon itteeni kehumaan mutta vertaistani en oo löytäny.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Touko 2010, 22:26

Sun paatos tietenkin mutta itse menisin. Ei niista haittaakaan tietaakseni ole kun ei siella alati ramppaa. ja ala peru viela vaan vasta viime hetkella. Katselet rauhassa millainen tilanne on sit just ennen edellisen iltana. Onko kyseessa fasettinivelpuudute vai pistetaanko ihan selkaydinkanavaan jotain? Se tietty saattaa vaikuttaa asiaan kuinka iso operaatio on kyseessa.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Goodie » 26 Touko 2010, 15:16

en itseasiassa tarkkaan edes tiedä millaista toimenpidettä mulle ollaan suunniteltu, fysiatri lähetti sairaalaan lähetteen intercostaalisesti säteilevän kivun vuoksi puhetta oli puuduttamisesta. Nyt tuli aika toimenpiteeseen jonka tekee anestesialääkäri päiväkirurgisella osastolla toimenpidehuoneessa. Oon just miettiny että jos siellä on suunniteltu jotain isompaa juttua (tai ei kai toimenpidehuoneessa nyt kauhean isoja juttuja tehdä??) niin onko se turhaa nyt kun kivut on lievittyneet jonkin verran, siitä on kuukausi kun lähete tehtiin. Toisaalta jos puudutuksella olisi jotain vaikutusta tähän lihasjännitykseen niin mielelläni menisin. En edes tiedä tutkiiko se anestesialääkäri vielä jotenkin vai tuikkaako heti piikin vaan siihen ennalta ajateltuun juttuun :? Eipä silti tänään on taas selkä pahempi kun (kipu ei kyllä vieläkään säteile etupuolelle niinkuin ennen) menin eilen kaivamaan lapiolla 2 pientä kuoppaa ruusuntaimille :roll:
Viimeksi muokannut Goodie päivämäärä 26 Touko 2010, 17:06, muokattu yhteensä 2 kertaa
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Touko 2010, 17:01

Se mullakin tuli tosiaan mieleen, että jos se puudutus vähän auttais tuohon lihasjännitykseen? Ja kyllä se kivun hallintakin tärkeää on, vaikka kipu vähän aaltoilisikin. Ja kipu ja tulehdus/turvotus voivat jo sinällään aiheuttaa epätoivottuja vaikutuksia tukilihasten toimintaan. Eli sinuna kokeilisin kyllä.

Miten pitkään tuon puudutuksen pitäis sitten vaikuttaa?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Goodie » 26 Touko 2010, 17:12

DirtyDeeds kirjoitti:Miten pitkään tuon puudutuksen pitäis sitten vaikuttaa?

mä en tiedä mitään oon ihan kujalla, mua viedään kuin pässiä narussa :oops: Kutsussa oli kyllä puhelinnumero jonne voi soittaa jos on kysyttävää, voisin pirauttaa sinne huomenna ja kysellä mitä ovat suunnitelleet mun päänmenoksi. Tässä matkan varrella monella on ollut niin väheksyvä asenne mun ongelmaan että musta on tullut jotenkin arka, taas on tunne että ne odottaa siellä nyt jotain kauhean vaikeaa kiputapausta ja mä menen sinne ja mun tilanne ei olekaan enää ihan niin huono ja sit ne ajattelee et mitä toikin nyt tänne tuli. Jos peruuttaisin ajan niin seuraavana päivänä on tietysti sit ihan helvetilliset kipusäteilyt joka puolella :roll:
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Touko 2010, 22:45

Eli kannata arkailla. Siksi me veroja maksetaan etta myos saadaan jotain. Sinne vaan! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Goodie » 01 Kesä 2010, 17:02

no niin intercostaalipuudutus tehty tänään vasemmalle puolelle. Klo8 menin päiväkirurgiselle jossa vaihdettiin sairaalavaatteet päälle ja mitattiin verenpaine ja pulssi, sitten vietiin leikkausosaston toimenpidehuoneeseen, jossa kykettiin kaikenmaailman monitorit ja laitettiin tippa käteen. Istuvaan asentoon ja tyyny syliin, anestesialääkäri pisti varmaan kymmenen kertaa, aina vaan sanoi että: ja taas pistää, sanoi vielä tämä ei kyllä ole mikään miellyttävä toimenpide kun tällälailla neulalla kaivellaan :roll: Vähän verenpaineet laski toimenpiteen jälkeen mutta ei muuta erikoista. N 1.5h hoitajat tarkkailivat toimenpidehuoneessa ja anestesialääkäri kävi kerran jälkeenpäin kysymässä vointia. Tunnin verran tarkkailtiin vielä päiväkirurgisella osastolla jossa sai sitten myös välipalaa, 10.6 tehdään sama homma oikealle puolelle. Anestesialääkäri oli melko pessimistinen tämän puudutuksen suhteen, sanoi että se pitäisi saada laitettua sinne missä syy on mutta sinne ei voi pistää kun siinä on se pullistuma, piirsi mulle oikein paperilla mitä tarkoittaa. Voi olla että on ihan turhaa hommaa mutta tuleepa tämäkin nyt sitten koettua :roll:
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Kesä 2010, 19:53

Kuulostaa kuitenkin silta etta olet paassyt ammattilaisen kasittelyyn! Ja se on hieno homma. Ja jossei tila pahemmaksikaan voi menna niin jarkevaahan tuota on kokeilla/yrittaa. :)

Selvisiko sinulle mista pistoksesta oli kyse? Eli mita ja mihin kerrokseen laitettiin?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Goodie » 01 Kesä 2010, 19:58

en vielä kysynyt sen tarkemmin mitä ja mihin laitettiin kun ajattelin että sitten kun se toinenkin on laitettu pyydän molemmista toimenpiteistä kopion itselleni
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Goodie » 11 Kesä 2010, 10:19

jaahas toisessa puudutuksessa käyty eilen, oli eri anestesialääkäri tällä kertaa. Koska edellisestä puudutuksesta ei kauheasti apua ollut niin anestesialääkäri totesi että tämä ketrta voi sattua sitten enemmän mennään vähän syvemmälle Auh... Sanoi laittaneensa yli tuplasti vahvempana puudutteen
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1102&d=16841&i=ASTRAZENECA_NAROPIN_NAROPIN+injektio-%2Finfuusioneste%2C+resepti
ja määräkin oli isompi. Verenpaineet laski taas lähtöpaine oli 145/86 ja toimenpiteen jälkeen 100/46, illallakin kotona tuli omalla mittarilla vielä tollasia 98/55. jouduin olemaan vähän kauemmin tarkkailussa koska päiväkirurgiselle osastolle palattaessa mulle tuli huono olo uudestaan pahoinvointia ja suunympärys "puutui" ja pulssi nousi.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 09 Helmi 2011, 17:51

Hui, kun sulla on alhaiset paineet!

Itse kävin hermojuuripuudutuksen. Viiden päivän apu...lääkärin mielestä se oli loistojuttu, että noinkin pitkän avun sain.
Muista kipupkl:lla tehdyistä puudutushoidoista ei ole ollut minkään valtakunnan apua.
Hermojuuripuudutus tehtiin röntgenissä.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus