norspan

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

norspan

ViestiKirjoittaja tessa14 » 16 Tammi 2010, 13:12

:?:

Olen uusi tässä verkossa : ), mutta vammani on jo kroonistunut..eli jossain jo esittelinkin itseni, mutta minulla on alaria-nvelside poikki niskassa, pullistuma niskassa, sekä autonomisen hermoston vamma (helena huhmar todennut) sekä aivovamma...

No kuitenkin, koska vammani pääsi pahenemaa sen löydyttyä vasta kun tapahtui toinen onnettomuus, niin kivutkin ovat kroonistuneet, Olen vuosikausia syönyt tulehduskipulääkkeitä ja kipulääkkeitä ym..No nyt Ortonissa syksyllä tehtiin niskaa puudute jonka jälkeen niskassa rusahti taas joku rikki, oma syy, koska olen aika nopea liittyen ylivireiseen tilaani : (...No kysymys kuuluu, että koska minulla on siis vamma autonomisessa hermostossa, tasapainossa, rytmihäiriötä, verenpaineen lasku, hengityskessa-astma..niin käyttääkö kukaan muu norspan laastareita kellä olisi samantyyppinen vamma, minua hieman arveluttaa, koska olen huono kestämään mitää eli lyricat, temgesicit ym..tulee ihan järkyttävän huono olo, huimaus ja taju meinaa lähtä...eli olen pysynyt pancodeissa mutta eivät vie kipua ja tramal 200mg aamulla ja illalla ei myöskään,,trptyliä ja klotriptyliä menee illalla..

Niin siis nyt tuntuu hieman auttavan kipuun kun laastari kolmatta päivää, mutta onko kellään tullut mahdollisia haittavaikutuksia pidemmällä ajalla?
vai miten kukin on kestänyt kyseistä lääkettä?..ja jos pää tulee kipeäksi laastarista niin voiko ottaa jotain muuta lääkettä??

:)
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja elmotin » 17 Tammi 2010, 22:15

Hei Tessa!

Minulla ei ole samanlaista tilannetta kuin sinulla, mutta muutaman asian haluaisin tuoda esiin:

Tiedäthän, että Temgesicissä ja Norspanissa on sama vaikuttava aine, Buprenorfiini? Norspan-laastarin kanssa ei saa missään tapauksessa ottaa muita opioidilääkkeitä, eli Panacodia, Tramalia, Oxycontinia jne. Sen sijaan tulehduskipulääkkeitä saa käyttää, esim. Burana ja Panadol. Pääsääntöisesti laastarilääkitystä käyttäessä ei kannata ottaa mitään ylimääräisiä kipulääkkeitä ilman, että kysyy etukäteen lääkäriltä, mitä voi ottaa.

Yleensä lääkkeiden sivuvaikutukset alkavat aika nopeasti, eli viimeistään viikon kuluttua aloituksesta. Ne myös yleensä lakkaavat parin viikon sisällä lääkkeen aloituksesta, kun keho on lääkkeeseen ehtinyt tottua. Näin ollen ensimmäisen laastarin aikana pitäisi haittavaikutukset tulla esiin, jos ovat tullakseen. Eli jos olet kolme päivää onnistuneesti ollut laastarin kanssa, niin kannattaa unohtaa sivuvaikutukset, jotta et omalla ajattelulla edistäisi niiden ilmaantumista.
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti
Palstan virallinen fysioterapeutti

kiitos

ViestiKirjoittaja tessa14 » 19 Tammi 2010, 15:24

:D Kiitos sinulle,, olen saanut kaikennäköisiä sivuvaikutuksia ja haittoja lääkkeistä, mutta nyt jo kohta seisemän pv käyttäneenä tuntuu, että sellainen höppänä olokin on poistunut ja tieto, ettei tarvitse pelätä haittavaikutuksien vielä ilmenevän :D

Huomenna Käpylään, jänniittää tosi, tosi paljon...ja ehkä vielä se, ettei Helana Huhmar ole siellä...
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 27 Tammi 2011, 19:52

Vaikka Temgesicissa ja Norspanissa on sama vaikuttava aine, niin ne vaikuttavat ihan eri tavalla. Itselle ei Temgesic auttanut tuon taivaallista ja sitten tulikin jo niin kova päänsärky, että piti kontata vessaan. Sen jälkeen sen käyttö kiellettiin jyrkästi.
Pari vuotta sitten sain Norspania. Se ei tuonut päänsärkyä mutta ei myöskään poistanut niskasärkyä. Se siitä mutta tulipahan kokeiltua.

Monestihan se on just niin, ettei yhdellä lääkkeellä pärjää. Kylkiäiseksi voi ottaa esim. tulehduskipulääkettä.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 30 Tammi 2011, 15:03

Hei tessa,

Minullakin on alaria ligamentti repeytynyt, aivovamma, autonomisen hermoston toimintahäiriö jne ... OLen käyttänyt nyt 1/2 vuotta Norspania. Olen tyytyväinen muutoin kuin, että minulla aiheutaa ihottumaa ja kudosnesteet tulevat läpi, kun iho menee laastarin takia rikki. Nyt sain ensimmäisen kikan, jolla voi asiaa estää. Eli laastarin alle laitettiin sellaista lääkeliuosta, joten katsotaan kestääkö iho nyt paremmin.

Itse olen ollut norspaniin tyytyväinen.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 23 Touko 2013, 15:53

Kokemuksia Norspanista.

Käpylässä maaliskuussa aloitettiin, ja kivasti kipuja poistikin. Kokeiltiin myös viikko (vai kaksi?) aloituksen jälkeen tuplata annostusta, mutta siitä tuli turhan paljon sivuoireita, joten palautettiin alkuperäiseen annostukseen eli 5 mikrogrammaisiin. Oli kyllä aika jännä olo, niin hyvässä kuin pahassa, sillä tupla-annostuksella.

Vaan nyt kun on ollut hetken aikaa lämpöisempää, niin tuntuu olo taas vähän etäiseltä ja sekaiselta, hieman samantyyppinen mielestäni kuin sillä tupla-annosella. Onko muilla tällaisia kokemuksia, että lämpimät säät tehostaisivat lääkkeen imeytymistä tai jotain?

Voihan tuossa olla joku muukin taustalla, mutta mitään muutoksia mihinkään lääkkeisiin ei ole tehty hetkeen, niin tämä tuntuisi todennäköisimmältä. Huono nukkuminen varmasti lisää hassua oloa, ja sitten alkaakin tuntua siltä että unet vaan huonontuu, joka oli silloin Käpylässäkin oireena isommalla annostuksella, unet huonontuivat lopulta estäen yhtenäisen pitemmän nukkumisen.

Onneksi on omalääkärille asiaa muutenkin ensi viikolla, niin pitää siellä yrittää muistaa kysyä myös.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: norspan

ViestiKirjoittaja millakiss » 27 Helmi 2014, 18:20

Aloitinpa minäkin uudestaan Norspanin, kun muut opiaatit eivät sovi.
Luin tuoteselosteen ja siellä sanotaan, ettei sen kanssa saa käytää muita opiaatteja eikä rauhoittavia eikä unilääkkeitä.
Olin vastikään sairaalassa. Siellä pisteltiin mennen tullen kipupiikkejä sisäelintulehdukseen ja annettiin unilääkkeet yms. Kukaan EI tarkastanut lääkkeiden keskinäisiä sivuvaikutuksia. Tuli hirviö päänsärky ja itse repäisin laastarin irti. On löyhässä hirressä ihmisen henki.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus