Leikkaus pelottaa!

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja Karhuemo66 » 08 Tammi 2011, 20:17

Puntti-Jamppa kirjoitti:Pakko kysyä koska ilmeisesti samanlaiseen leikkaukseen olen menossa että minkälaisia rajoitteita sait liikkumisen ja liikunnan suhteen? Onko urheilussa tai aktiivisessa liikunnassa olemassa vaaraa niskalle leikkauksen jälkeen?

Sain aika huonot ohjeet. Mitään ei oikeesti ois saanut tehdä, kuin kävellä. Ei kantamista, ei kurottelua, eikä fysioterapiaa. Ei ainakaan OMT:tä.

Mä en kyllä ihan tosta vikasta välittänyt. Jostain syystä mun lihakset meni ihan jumiin niska-hartia alueella. Oli pakko käydä fysioterapeutilla hieronnassa ja sen jälkeen aloitin käymään OMT:ssä. Ehkä 2 vk leikkauksesta menin eka kerran. Kuntosaliharjoittelun aloitin jälkitarkastuksen jälkeen, OMT-fysioterapeutin ohjeilla. Ei siis hillitöntä treenausta isoilla painoilla :) . Mulle riittävillä. Toki olin aika rapakunnossa ton kaularankapullistuman ja lannerankapullistuman takia (+ muut leikkausta vaatimattomat pullistumat rintarangassa ja lannerangassa). Eli en pystynyt paljon mitään muuta tekemäänkään kuin ton kuntosaliharjoittelun ja vesijuoksua harrastamaan :evil: :twisted: .

10.1.11 Lisäys edelliseen.
Ehkä 6kk kohdalla aloitin kuntoklubilla käynnin, lähinnä vesiliikunnassa ja ryhmäliikuntatunneilla. Niskan suhteen ei ollut mitään ongelmia, lanneranka se vihoitteli. Lannerankaleikkauksen jälkeen olen ollut saikulla 3 otteeseen. Edelleenkin olen, merraskuun alusta lähtien :cry: . Eli liikunta on jäänyt todella vähäiseksi, kyynärsauvoista olen onneksi jo päässyt 3vk sitten.
Karhuemo66
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 29 Marras 2011, 21:55

Terve taas foorumille piiitkän tauon jälkeen. Joo eli Tammikuussa kun viimeksi kirjoittelin tähän ketjuun olin tilanteessa jossa odottelin kuumeisesti niskan välilevyleikkaukseen. No odottelu jatkui niin pitkälle kesään että kuusi päivää jäi vajaaksi täydestä puolesta vuodesta eli hoitotakuun umpeutumisesta. Kesäkuun alussa oli sitten operaation päivämäärä ja niinpä kyseisenä päivän menin heti aamulla paikalliseen Yliopistolliseen sairaalaan. Huone löytyi ja siinä sitten sain ohjeet vaihtaa vaatteet. Jännitti ihan reilusti. No esilääkitys annettiin kahden pillerin voimalla. Reilun tunnin odottelun jälkeen tuli hoitsut hakemaan minua ja makuuasennossa sitten sängyllä työnnettiin sairaalan käytävällä kohti leikkaussalia. Siinä sitten pysähdyttiin ja kirurgi tuli kättelemään minua. Kyseistä kirurgia en ollut koskaan ennen tavannut eikä mulla ollut ennen leikkausta mitään tietoa kuka operaation tulisi tekemään. No kirurgi pyysi sitten saada nähdä mukanani olevat viimeiset magneettikuvat niskastani. Lekuri poistui samantien ja tuli reilun kymmenen minuutin jälkeen takaisin ja antoi hoitajille ohjeet kääntää sänkyni toisinpäin ja vivän minut takaisin huoneeseen!! Mitä ihmettä ajattelin. Minut sitten vietiin takaisin huoneeseen ja sanottiin että voisin vaihtaa omat vaattet takaisin ja jäädä odottelemaan että miten esilääkitys vaikuttaisi ja kuinka kauan. Olin siinä sitten varmaan jo pikkasen "rauhallisessa tilassa" etten tiennyt kysyäkään juuri mitään. Tunnin päästä hoitaja tuli sanomaan että voisin lähteä kotiin. Siis olin käynyt jo lähes leikkaussalin ovella mutta sieltä bumerangina käännytettiin takaisin ja todettiin ettei leikkausta sitten tehdäkään!

Odottelin siinä sitten sitten viikonlopun yli ihmeissäni että mitäs nyt sitten edessä kunnes sitten alkaneella viikolla sain postissa lausunnon kyseiseltä kirurgilta että otetaan kahden kuukauden lisäaika ja tarkastellaan sitten tilannetta uudestaan. No kahden kuukauden jälkeen sitten uusiin magneettikuviin ja sen jälkeen lähes kuukausi lisää aikaa kunnes sain ajan keskussairaalaan kuulemaan diagnoosin kuvista. Taas kerran oli vastassa uusi lääkäri joka tylysti kertoi ettei niskaa nyt sitten lopulta leikattaisi ollenkaan! Kivut ja puutumiset kädessä ja jalassa ei kuulemma johdukaan välilevyistä vaan jostain muusta. Täysin erilainen diagnoosi kuin kolmelta aikaisemmalta kirurgilta.

Jäi siinä sitten vähän kuin tyhjän päälle. Tuli sitten eteen tilanne että piti laittaa sitten olkapääni kuntoon kun sen leikkaustarve oli todettu samoihin aikoihin niskavaivojeni kanssa. Olkapää on kerran jo leikattu kaksi vuotta sitten samasta syystä kuin nytkin eli nk. ahdas olkapää joka on voimailijoilla hyvin yleinen vaiva.

Tällä hetkellä on tilanne se että odotelen leikkausaikaa olkapäälle joka pitäisi lupausten mukaan olla ennen vuodenvaihdetta. Saikkaria on jatkunut nyt yhtämittaa 13 kuukautta ja varmaan jatkuu vielä jonnekin Helmikuun loppuun. Olkapää on pirun kipeä ja vasen käsi ja jalka puutuu ja kipuilee edelleen muttei onneksi niin paljon kuin viime talvena ja keväällä. Kuntoutustukihakemus on jätetty ja liiton päivärahoja odotellaan jos eläkefirman "sairaseläkehakemus" vaikka hylätään niin saan rahaa jostain siihen saakka kunnes menen takaisin töihin.

Btw,olisi hauska tietää onko jollain muulla samanlainen kokemus tilanteesta jossa jo jalka ollut leikkaussalin puolella kunne operaatio kalkkiviivoilla sitten keskeytetään? :D En tiedä kumpaa tämä oma kokemus edustaa vitsiä vai itkua aiheuttavaa tilannetta. Jokainen vältetty leikkaus on tietysti hyvä juttu mutta mielestän olisi voitu edes vihjata sen kuluneen lähes puolen vuoden aikana että on mahdollista ettei leikkausta lopulta tehdäkään. Ja olisi ollut myös mukavaa että minua olisi hoitanut kokoajan sama lääkäri. No minä kun kävin homma nopeuttaakseni hoidon alussa yksityisellä lääkäriasemalla että se varmaan vaikutti asiaan mutta kun samat kirurgit leikkaa kyseisessä yksityissairaalassa kuin isossa keskussairaalassa niin olisi voinut olla jopa mahdollista ohajata minut aina lekurikäynneillä samalle lääkärille ettei olisi tarvinnut hypätä kaikenkaikkiaan kuudella eri lääkärillä!

Olen aina tiennyt että että leikkausjonot ovat kunnallisella puolella pitkät mutten osannut pahimmissa kuvitelmissanikaan pelätä että näin pitkään saisin odottaa leikkausta jota sitten lopulta ei tehtykään! Paljon on mätää systeemissä mutta välillä tulee mieleen että onko leikkausjonot jostain syystä tehty tahallisesti!??
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Hoidot ja kuntoutus