Leikkaus pelottaa!

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Heinä 2009, 17:02

BROKEBACK kirjoitti:Sitten tyhmä kysymys: jos ja kun nyt menen fyssarille niin tietääkö KAIKKI fysioterapeutit miten hoitaa kaularankaleikattua ihmistä ? Kuuluuko se heidän koulutukseensa ? Vai pitääkö olla joku neurokirurgiaan erikoistunut fyssari ? En tahdo mennä minnekään " puoskarille".. mutta mulla on yksi tuttu paikka jossa olen käynyt vuosin saatossa hoidattamassa niskaani ja tämä tyyppi on fysioterapeutti ( en tiedä onko erikoistunut mihinkään..tai onko muuta koulutusta..) ?

Eipä tuo ole tyhmä kysymys, vaan erittäin fiksu ajatus. Niistä fyssareista, joilla olen itse käynyt Tampereella (about 9 henkilöä kuuden vuoden aikana) kaksi oli erikoistunut kaularankaleikattujen kuntoutukseen. Nämä siis kaikki yksityisellä puolella. Mitä se "erikoistuminen" käytännössä tarkoittaa, sitä en tiedä. Luulis ny joka fyssarin perusteet tietävän noista asioista mutta oma luottoni 20 vuotta pelkkää hierontaa antaneeseen ja mummoja keppijumppauttaneeseen fyssariin ei välttis olisi hirveän korkea neurokirurgisen leikkauksen jälkeisessä kuntoutuksen ohjauksessa. Osaamisessa todella on eroja, mutta pommittakaa vaan kysymyksillä. Kertokaa sitten ihmeessä, kenelle päädyitte, jos/kun löydätte hyvän osaajan. Pystyy sitten itsekin jeesimään kyselijöitä lähipiirissään. :)

Ja kieltämättä onhan tuo hurja mentaliteetti, että ensin tutkitaan, hoidetaan ja leikataan ja "korjataan vika", mutta sitten ei pidetä huolta jälkiseurannasta ja kuntoutuksesta. Vähän sama juttu, kun hamppilekuri porais reiän muttei pistäis paikkaa, eli homma jätetään ihan puolitiehen. Ja jos/kun vaiva pahenee tai uusii, sit taas osoitetaan sormella potilasta, kun HÄN ei huolehtinut kuntoutuksesta. Voi, voi. :(
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja FlyFin » 19 Heinä 2009, 19:16

Moi kaikille!

Anteeksi et hieman kesti tää mun kirjoittamisen aloittaminen. Mun leikkauksesta tulee ylihuomenna 3 viikkoa ja muuten on ihan OK olo, mutta mulla on kans ollut ja on yläselkä aika kipee. Kuiteskin helpottamaan päin ilmeisesti. Nukkuminen mulla on leikkauksen jälkeisen ajan ollut aika vaikeeta. Paikat kipeytyy aika rajusti vaikka olis mitenkä päin sängyssä. Tommosta neljää tuntia pitempää en voi olla makuulla.

Mulla on kuun lopussa aluksi kunnalliselle fysioterapeutille aika ja sit heti perään jälkitarkastusaika TAYS.iin. Sairauslomaa mulla on 20.8:tta saakka.

Tosta leikkauksesta... Mulle jäi tosi myönteiset kokemukset siitä. Aivan upeita kaikki keiden kanssa minä olin tekemisissä. Mut haastateltiin kun menin sisään sairaalaan ja sen jälkeen multa hävis kaikki pelko ja jännitys leikkausta kohtaan ja tää on sit ihan totta. Mielestäni todella osaavat sairaanhoitajat ja lääkärit. Markku Terho oli kirurgi joka leikkasi ja hänestä kuulin jo ennen leikkausta pelkkää hyvää sanottavaa ja se on myös henkilökohtainen kokemukseni. En olis muuten tiennyt et hän on se kirurgi joka mut leikkaa jos ei ois esitellyt itseään ja jutellut kanssani. Todella tavallisen ihmisen tuntuinen kirurgi, tulee samalle tasolle potilaan kanssa ja on humoristinen.

Täs nyt jotain kerrottuna.
FlyFin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 20 Heinä 2009, 11:48

Moi FlyFin

ja kiva kuulla sustakin! :)

Vai että pääset TAYS:n kautta KUNNALLISELLE fyssarille, nyt kyllä olen
kateellinen.. !!!
kuten varmaan luitkin, mä sain lähetteen YKSITYISELLE..
mur... :cry:

kenelleköhän tästä voisi valittaa ? Miksi HUS ja TAYS toimivat niin eri lailla ? Pitääkö taas soittaa Töölööseen ja valittaa ...
kun sinne viimeksi soitin ja fyssarin kanssa juttelin, niin hän kysyi että MILLAINEN lähete mulla on.. eli ymmärsin tuosta että niitä lähetteitäkin on erilaisia.. millä perusteella joku sitten saa lähetteen kunnalliselle puolelle ja toiselle se laitetaan yksityiselle ?

Kannattaako mun edes aloittaa taistelua vai tyydynkö kohtalooni ? :cry:
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Olennaisempaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Heinä 2009, 12:06

Olennaisempaa kuin kunnallisella vai yksityiselle, lienee se, että fyssari on hyvä ja tietää, mitä tekee.

Ois kyllä kiva kuulla tarkemmin, miksi ja miten lähetteet nyt on erilaisia ja millä perusteella toinen ohjataan kunnalliselle ja toinen yksityiselle. Kerrohan ihmeessä Brokeback, jos päädyt kyseleen tarkemmin ja saat vastauksia. :) Ei kai sitä ny koskaan kannata kohtaloonn tyytyä, jos on mahdollisuus parempaan vaihtikseen! Taistele ihmeessä. kokeile ainakin.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja millakiss » 20 Heinä 2009, 17:26

Jep, täällä yksi joka on kokenut fysioterapeuttien erilaisuuden.
Olin monta vuotta kelan listoilla olevan fyssarin hoidossa, jonka "ansiosta" jouduin pyörätuoliin.
Kun jo eka vaatimus on se, että fysioterapia olisi sellaista, että vointi pysyisi edes samana mutta ei ainakaan huonontuisi.
Hän, kuten arvata saattaa ei ollut erikoistunut niska tai selkäsairauksiin.
Hän oli työfysioterapeutti. Ergonomia oli hänen pääosaamisensa.

Erikoistuminen tarkoittaa fysioterapeuttiselta näkökannalta sitä, että fysio on erikoistunut perusopetuksen jälkeen esim. omt tai maitland- osaamiseen.

Eli kun hakeutuu fysioon, niin kannattaa jo puhelimessa tentata osaamisalueita. Mihin on perehtynyt? Osaako hoitaa omanlaista vammaa/sairautta? Mitä hoidetaan ja miten?
Ja kun kuntoutukseen menee sitten kertoa omat tavoitteet ja kysyä mitä tavoitteita fysiolla on. Ja millä aikataululla ne voidaan saavuttaa.

Ja sitten se, että saa niitä omia kotiharjoitteita.
Ja niitä pitää myös tehdä.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Helli » 20 Heinä 2009, 17:55

FlyFin kirjoitti:
Tosta leikkauksesta... Mulle jäi tosi myönteiset kokemukset siitä. Aivan upeita kaikki keiden kanssa minä olin tekemisissä. Mut haastateltiin kun menin sisään sairaalaan ja sen jälkeen multa hävis kaikki pelko ja jännitys leikkausta kohtaan ja tää on sit ihan totta.

Hei FlyFin!

Niinhän se on, että aina tuntematonta asiaa jollain sortilla pelkää etukäteen. Oli asia mikä hyvänsä.
Tottamaar minä sen uskon, että pelkosi ja jännityksesi leikkauksesta hävisi asiantuntevien ihmisten kanssa keskustellessasi. Hoitohenkilökunta kirurgisella osastoilla on tottunut siihen, että vastaanottotilanne tulee olla mahdollisimman rauhoittava kertomalla leikkaukseen liittyvät asiat ymmärrettävällä selkokielellä. Kysyä pitää kaikki mahdolliset itseään askarruttavat asiat.

Osoitit rohkeutta kertoessasi palstalla peloistasi. Kaikki eivät siihen pysty. Pelot on hyvä purkaa aikaisemmin.

Hyvää jatkoa sinulle toipumisessa :) :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Heinä 2009, 18:34

millakiss kirjoitti:Jep, täällä yksi joka on kokenut fysioterapeuttien erilaisuuden.
Olin monta vuotta kelan listoilla olevan fyssarin hoidossa, jonka "ansiosta" jouduin pyörätuoliin. Kun jo eka vaatimus on se, että fysioterapia olisi sellaista, että vointi pysyisi edes samana mutta ei ainakaan huonontuisi.
--
Ja sitten se, että saa niitä omia kotiharjoitteita.
Ja niitä pitää myös tehdä.

Ei karseeta sentää Millkiss! Pamahtiko jotain akuutisti vai huononiko tilasi vaivihkaa ja hiljalleen?

Kyllähän se tuppaa niin olemaan, että kunnallisellakin puolella on hyviä fyssareita, mutta eniten erikoistuneet löytyy yksityiseltä. Tämä varmaan selittyy sillä, että julkisen resurssit on muutenkin vajaat ja ei-peruspotilaat/hankalammat erityiskuntoutusta vaativat casit ohjataan mielellään ykstyiselle.

Toisaalta yksityisten on ollut järkevää erikoistua, koska firmoissa tiedetään, että julkisella puolella fyssareiden jatkokoulutus ja nimenomaan syvällisempi osaaminen tietustä aihepiiristä on pinnallista. Atämä lienee taas koulutuspoliittinen ja taloudellinen ratkaisu, eli ihan tietoinen valinta julkisella sektorilla. Ainakin Tampereella "perusjumppari" on usein se kunnallisen puolen ft, mitä nyt oon kokenut YTHS:ää, Hatanpäätä ja Tayssia. Kaikissa sanottiin suoraan, ettei he osaa kuntouttaa kaltaistani retkahdusvammapotilasta ja että apua löytyy vain yksityiseltä. Ja sinne siis!

Toki asia on varmasti hieman erilainen kunnasta riippuen. Esimerkiksi oma ft on myös työfyssari, mutta sen lisäksi hoitanut muutaman kymmenen vuotta vain niskoja ja etenkin retkuja ja antanut yli 10 vuotta craniosacraaliterapiaa. Lisäksi hän on erikoistunut yksilöllisten kuntoutusohjelmien laatimiseen. Erikoisuutena tässä on se, että ne tehdään yhdessä kuntoutuksen erityispätevyyden omaavan fysiatrin kanssa. Tunnen olevani erinomaisissa käsissä.

Ja hyvä pointti Millakiss tuo KOTIohjeet! :) Ne niin monelta unohtuu. Eikä niitä kaikki fyssarit todellakaan osaa ohjata. Ensimmäiset 8 fyssaria ei antaneet mulle mitään harjoitteita vaan lähinnä nauroivat kun kerroin, et ny tuntuu siltä, että en parane levolla ja salilla. Eivät naura enää, mitä olen joidenkin kanssa asioinut. ;) Lähinnä tehnyt reklamaatioita ja kieltäytynyt maksamasta laskusta, koska sain väärää hoitoa ja paskoivat vaan niskaani enemmän. ;)

Millakiss: Millainen vointisi on nyt?
- Kyselee TV
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Heinä 2009, 19:10

FlyFin kirjoitti:Moi kaikille!

Anteeksi et hieman kesti tää mun kirjoittamisen aloittaminen. Mun leikkauksesta tulee ylihuomenna 3 viikkoa ja muuten on ihan OK olo, mutta mulla on kans ollut ja on yläselkä aika kipee. Kuiteskin helpottamaan päin ilmeisesti. Nukkuminen mulla on leikkauksen jälkeisen ajan ollut aika vaikeeta. Paikat kipeytyy aika rajusti vaikka olis mitenkä päin sängyssä. Tommosta neljää tuntia pitempää en voi olla makuulla.

Mulla on kuun lopussa aluksi kunnalliselle fysioterapeutille aika ja sit heti perään jälkitarkastusaika TAYS.iin. Sairauslomaa mulla on 20.8:tta saakka.

Tosta leikkauksesta... Mulle jäi tosi myönteiset kokemukset siitä. Aivan upeita kaikki keiden kanssa minä olin tekemisissä. Mut haastateltiin kun menin sisään sairaalaan ja sen jälkeen multa hävis kaikki pelko ja jännitys leikkausta kohtaan ja tää on sit ihan totta. Mielestäni todella osaavat sairaanhoitajat ja lääkärit. Markku Terho oli kirurgi joka leikkasi ja hänestä kuulin jo ennen leikkausta pelkkää hyvää sanottavaa ja se on myös henkilökohtainen kokemukseni. En olis muuten tiennyt et hän on se kirurgi joka mut leikkaa jos ei ois esitellyt itseään ja jutellut kanssani. Todella tavallisen ihmisen tuntuinen kirurgi, tulee samalle tasolle potilaan kanssa ja on humoristinen.

Täs nyt jotain kerrottuna.

Terve taas, FlyFin, ja mukavaa että jaksoit kirjoittaa!

Pitkällä välillä ei ole väliä, oli mukava, kun silloin heti laitoit viestiä ja tiedettiin, että kaikki on ok. Silloin on paljon helpompi odottaa.

Ja kunhan taas jaksat ja ehdit, niin kirjoittele leikkauksesta ja kuntoutumisestas! Sama muille kaularankaleikatuille, kirjoitelkaa vaan tekstiä aina kun jaksatte - aiheesta tai aiheen vierestä. :D 8) :D Niistä jutuista voi sitten olla paljonkin hyötyä tulevaisuudessa vastaavaan leikkaukseen joutuville. :P 8) Ja allekirjoittanutta kiinnostaa erityisesti kuntoutustoimenpiteiden lisäksi myös leikkauskertomuksenne, jos joskus joitain pätkiä siitä viitsitte kirjoitella. Oman leikkauskertomukseni laitoin lähes kokonaisuudessaan tonne omaan tarinaani.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 20 Heinä 2009, 21:33

Tahdonvoimaa, kiitos kysymästä,
mun tilanne huononi aika nopeasti eikä ihme, koska hoitona oli vain jalkojen venytystä. Tuo tehtiin vielä kotikäyntinä, eikä mitään muuta.

Kun sitten pääsin tälle erikoisfysiolle, joka oli perehtynyt hermovammoihin oikein urakalla, niin mietin usein, että mitenhän tuo eka fyssari saa yöllä unta, kun hoito oli vain tuota venyttelyä.

Kävi sitten niin, että erikoisfyssari kielsi venytykset aivan tyystin.
Alkoi sietämättömän kova fysioterapia ja kotona voimistelu.
Mulle selitettiin, että kun ei ole kymmeneen vuoteen tehty muuta kuin ihmetelty ja levitelty käsiä, niin onko ihme, kun nyt on tilanne tämä.

Tuo hoito alkoi tuottamaan hedelmää ja tehtiin jopa kävelyharjoituksiakin, ou-jee...mutta sitten polvi paukahti sököksi ja iski masennus ja sitten vielä tuo fysioterapia vaihtui toiseksi. Kiitos kelan, joka ei joustanut yhtään.

Nyt käyn toisella fysiolla. Jonka kanssa käytiin kantapääkoulua vaikeimman kautta. Olin jopa kuukauden sairaalassa, kun teetti kuntosalilla jalkaprässillä liika raskaita liikkeitä. Nimittäin mun tapauksessa tuollaiset ovat ihan tyhmänrohkeita juttuja.
Kaikista parasta on liike omalla kropalla. Koska oma kroppa ei toimi, niin kaikkein parasta on sitä kuntouttaa ja saada tuonne pääkoppaan toimintamalleja liikkeistä.

Vointi on edelleen se, että olen pyörätuolissa eikä ole tietoa milloin siitä pääsee pois. Lisälastia tuli siinä, että lantio ja ristiluu ovat kasvaneet yhteen eli luutuneet. Tämä vaiva tuli siksi, että alaselän hermotus ei toimi. Nyt sitten kaikki fysioterapia menee siihen, että rauhoitellaan rankaa, kun ristiluussa on vielä ärhäkkä tulehduskin.

Vaan eipä se auta kuin, mennä eteenpäin. Ja ymmärtää se, että tilanne on nyt tämä ja toivottavasti jonkun ajan päästä parempi.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Marras 2009, 18:52

Moron, FlyFin ja muutkin leikatut!

Utelen taas, että miten kuntoutuminen leikkauksen jälkeen on edennyt? Alkaa olla teidänkin leikkauksistanne jo suht pitkä aika.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 07 Tammi 2011, 22:35

Tervehdys!

Ajattelin kirjoitella tähänkin leikkaus pelottaa-ketjuun vaikkei vieläkään ole oma niskan välilevy-tyränleikkauksen päivämäärää tiedossa. Nyt on alkanut uniin ilmestymään painajaisia tilanteesta jossa olen heräämässä nukutuksesta ja huomaankin ettei hengitykseni toimikaan vaan olen kuin kala kuivalla maalla. Herään öisin välillä säpsähtäen ja huomaan että haukon henkeä ikäänkuin olisin tukehtumassa omaan sänkyyn! Nyt ajattelin kysäistä leikkauksen läpikäyneiltä miten niskaleikkauksessa tuo hengitys on turvattu kun ymmärtääkseni henkitorvi siirretään kurkussa sivuun niin ilmeisesti hengitys kulkee letkua pitkin(?). Vai hengitelläänkö nenäletkujen kautta? Hirveältä tuntuu jo ajatuskin että herätessä leikkauksen nukutuksesta ei hengitys toimikaan. Kertokaa mulle ettei tuollaisesta tilanteesta ole pelkoa! :wink: Tällainen jokseenkin isohko karjukin on välillä kuin pikkulapsi omine pelkoineen ja ei ole mukavaa sekään että painajaisesta herätessäni huitaisen omaa "rouvaa" siinä vieressä kun säpsähtäen pomppaan pystyyn. Kokemuksia ensimmäisistä henkosista nukutuksen jälkeen....
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Tammi 2011, 23:01

Mulla itse asiassa ei ole asiasta havaintoa, tajusin jälkeenpäin, että varmaankin mulla on ollut letku kurkussa. Heräsin sitten leikkauksen jälkeen heräämössä herättelyyn ja kaikki oli ok. Ääni vaan oli vähän käheä, mutta mitään letkuja yms. ei siinä vaiheessa enää ollut. Eikä sen jälkeenkään ollut kurkku kipeä tai vastaavaa.

Eli mulla se on ainakin mennyt täysin huomaamattomasti. Nukahdin muutamassa sekunnissa, kun nukutuslääkäri sanoi, että "nyt alkaa nukuttaa"... Seuraava havainto on heräämöstä ja kaikki meni hienosti... :P
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 07 Tammi 2011, 23:24

Hienoa kuulla! :) Mulla nukutuksista kyllä kokemusta olkapääleikkausten osalta ja tuo nukutus kyllä käy niin nopeasti ettei mitään määrää! Muistan vain edellisestäkin kerrasta että anestesiahoitaja pyysi laskemaan kolmeen kun nukutusaine oli ruiskutettu suoneen ja muistan kun kahteen saakka sain laskettua ja sen jälkeen ei mitään muistikuvaa muutakuin se että heräämössä hoitaja huuteli nimeä ja läpsi poskeen pikkusen :D Varmaan mulla siinäkin leikkauksessa oli joku letku kurkussa ollut kun kurkku oli karhea ja yskitytti.

No toivottavasti omakin hengitys toimii ihan ok kun herään. Hyvä että joku kertoi homman menneen ihan hyvin. Ehkä nyt ei unissa enää pyöri kertomani painajainen. :D
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Karhuemo66 » 07 Tammi 2011, 23:54

Hei. Ihan ymmärrettävää olla huolissaan. Niin mäkin olin.

Vuosi sitten minulta leikattiin kaularangasta välilevynpullistuma vasemmalta. Kaikki meni hyvin leikkauksessa, heräämössä ja osastolla. Äänihuulet eivät olleet vahingoittuneet, pystyin puhumaan normaalilla äänellä. Ainoa, mikä tuli yllätyksenä, oli nielemisen sattuminen ja kaulan kosketusarkuus sekä lievä turvotus. Onneksi tuokin häipyi muutamassa päivässä :D .

Nyt käsi toimii hyvin ja normaalisti. Sen toiminta palautui täysin, jopa puristusvoima! Siinä suhteessa kaikki on ok. Päätä pystyn kääntämään molempiin suuntiin. Samoin taivutukset onnistuvat hyvin kummallekin puolelle. Mahallaan en edelleenkään pysty nukkumaan.
Karhuemo66
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 08 Tammi 2011, 13:12

Karhuemo66 kirjoitti:Hei. Ihan ymmärrettävää olla huolissaan. Niin mäkin olin.

Vuosi sitten minulta leikattiin kaularangasta välilevynpullistuma vasemmalta. Kaikki meni hyvin leikkauksessa, heräämössä ja osastolla. Äänihuulet eivät olleet vahingoittuneet, pystyin puhumaan normaalilla äänellä. Ainoa, mikä tuli yllätyksenä, oli nielemisen sattuminen ja kaulan kosketusarkuus sekä lievä turvotus. Onneksi tuokin häipyi muutamassa päivässä :D .

Nyt käsi toimii hyvin ja normaalisti. Sen toiminta palautui täysin, jopa puristusvoima! Siinä suhteessa kaikki on ok. Päätä pystyn kääntämään molempiin suuntiin. Samoin taivutukset onnistuvat hyvin kummallekin puolelle. Mahallaan en edelleenkään pysty nukkumaan.

Moikka!

Mukava kuulla että sinulla kaikki meni ok leikkauksessa. Pakko kysyä koska ilmeisesti samanlaiseen leikkaukseen olen menossa että minkälaisia rajoitteita sait liikkumisen ja liikunnan suhteen? Onko urheilussa tai aktiivisessa liikunnassa olemassa vaaraa niskalle leikkauksen jälkeen? Tämän tietysti leikkaava kirurgi selvittää aikanaan mutta olisi mukava kuulla jo etukäteen mahdollisista rajoitteista kun itsellä on urheilu osana jokapäiväistä ohjelmaa :)
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus