Leikkaus pelottaa!

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja Helli » 01 Heinä 2009, 20:08

Hei FlyFin!

Hienoa, olet käynyt leikkauksen läpi ja jo nyt kirjoittelet meille kuulumisia. :)
Kaikki näkyy käyneen hyvin. Oli hyvä, että soitit etukäteen sairaalaan ja sait itsellesi rauhoittavaa tietoa. Ihmeen nopeasti pääsit kotiin.

Ota rauhallisesti alku ja toivu hiljakseen kuntoon. Hyvä, että vaimosi on tukenasi. Sitten kun kuntoudut lisää, kirjoittele meille. Me jaksamme kyllä odottaa. Ei ole mitään kiirettä.

Kesäisin terveisin :)
Helli
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Heinä 2009, 23:46

Zau!

Mitä kuuluu FlyFin:lle ja muille tuoreille kaularankaleikatuille? Miten toipuminen on teillä edistyny?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 14 Heinä 2009, 14:32

Hei vaan.

Leikkauksestani on siis kulunut nyt 6 vkoa. Haavan alue on parantunut ihan ok. Ja ne leikkauskivut (venymiskivut) ovat jääneet pois.

Ainoa ongelma on nyt vain se, että hartiat ja niskan alue on lyönyt aikamoiseen jumiin ja juntturaan. Siis ihan lihasjännitystä, koska en ole saanut venytellä etc.

Lihasjännitys aiheuttaa kenokaulailmiötä, eli vaistomaisesti työnnän leukaa liikaa eteenpäin ja ryhti on kuin kamelilla.

Luotan kuitenkin siihen, että jälkitarkastuksen jälkeen pääsen fysioterpiaan ja tämä ongelma poistuu. Aikani saan kuitenkin vielä odotella, sillä minulla on jälkitarkastus vasta elokuun lopussa. :roll:
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Heinä 2009, 23:41

Vaivaisakka kirjoitti:Ainoa ongelma on nyt vain se, että hartiat ja niskan alue on lyönyt aikamoiseen jumiin ja juntturaan. Siis ihan lihasjännitystä, koska en ole saanut venytellä etc.

Lihasjännitys aiheuttaa kenokaulailmiötä, eli vaistomaisesti työnnän leukaa liikaa eteenpäin ja ryhti on kuin kamelilla.

Luotan kuitenkin siihen, että jälkitarkastuksen jälkeen pääsen fysioterpiaan ja tämä ongelma poistuu. Aikani saan kuitenkin vielä odotella, sillä minulla on jälkitarkastus vasta elokuun lopussa. :roll:

Hyvä, että paraneminen muuten sujuu! :D Toi lihasjännitys voi muuten sitten olla sellaista, ettei pelkällä hieronnalla ja perusfysioterapialla lähde. Mulla se ei lähtenyt kiropraktiikallakaan, vaikka sillä saatiin rinta- ja lanneranka paremmin liikkumaan. Kävin vuoden kirolla, mutta ne kiristykset syvältä rintarangasta eivät lähteneet mihinkään. Sen sijaan klassisella osteopatialla lähti! :D :shock: :D

Sen takia suosittelisin sullekin sitten klassista osteopatiaa pehmittämään paikat, kun lääkäri antaa siihen luvan. Sen jälkeen sitten hieronnatkin auttaa paremmin. Kuntoutustiimissä Yliopistonkadulla olen käynyt yhdellä osaavalla klassisella osteopaatilla, ja eiköhän se toinenkin ole hyvä. Lisäksi huomasin Kuntopulssin sivuilta, että sielläkin on yksi klassinen osteopaatikko. Laitanpa tähän samalla linkit noihin paikkoihin:

http://www.kuntoutustiimi.fi/

http://www.pulssi.fi/fin/pulssin_asiant ... omalainen/

Edit 15.7.: Niin joo, jäi mainitsematta, että Kuntoutustiimin klassisista osteoista ainakin toinen on myös fysioterapeutti. Eli sinne käy myös fysioterapialähete!
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 15 Heinä 2009, 22:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 15 Heinä 2009, 20:55

Heippa täältä pääkaupungistakin!
Tänään oli jälkitarkastus Töölössä.. eka otettiin rtg-kuvat ja sitten kirurgin luo "juttusille"..
koroke tuntui olevan ok siellä missä pitääkin ja mullakin kaikki kivut jääneet veks, ainoa ongelma tuntuu olevan hirveä junttura yläkropassa..niska, selkä, hartiat.. (sama mitä VA valitteli) :(

Sain lähetteen fysioterapiaan.. nyt vaan täytyisi löytää joku asiansa osaava tyyppi.. onko ehdotuksia kuka olisi Hgissä hyvä tämän alan tuntija ? Lekuri sanoi että hieroa saa, mutta ei makuullaan, vaan mun pitää kuulemma istua! Ja tietty nikamia ei saa käsitellä..
kysyin tietty liikuntapuolesta, johon tohtori tuntui edelleen suhtautuvan tosi penseästi.. kävelyä enempää hän ei tunnu edelleenkään hyväksyvän seuraavan 6 kk- 1 vuoden aikana!! :roll:

Sitten hän kysyi että no mitäs liikuntaa sitten tahtoisin harrastaa, johon sanoin että tavallista jumppaa.. punnerruksia, staattisia pitoja.. ehkä kevyet käsipainot... johon tohtori pyöritti päätään ja tuhahti että miksi naisen pitäisi saada nostella painoja..
(taitaa tohtori itse olla a) sovinisti b) sohvaperuna :evil: )
en sitten sanonut siihen mitään, kun kantansa liikuntaan tuntui olevan noinkin kielteinen..
seuraava kontrolli vuoden päähän työterveyshuollon kautta..
ja NÄKEMIIN.
ei ollut järin puhelias.. harmittaakin kun kirurgi on varmasti aivan kingi omalla sarallaan mutta sitten potilaan kanssa juttelu tuntui olevan todella vaikeata ( enkä osannut itse kysyä tarpeeksi koska tunsin itseni aivan uunoksi).

Kysyin että oliko siellä tosiaan se pullistuma kun en epikriisistä oikein ymmärtänyt.. johon hän murahti että TOTTAKAI! ei kai me muuten leikata! :oops: Oh, sorry Mr Great White Doctor..

nyt olen sitten "terve"..
suunnittelen matkaa ulkomaille, joku saa kantaa kassiani.. ei kai muuta estettä matkaan lähdölle ole.. en sitäkään kyllä huomannut kysyä..

venytellä en siis saa.. vaikka mieli tekisi kun on niin jäykkä olo..

DD: Tapanilan Erällä on myös osteopaatin vastaanotto, pitäisikö käydä siellä ?
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Heinä 2009, 22:33

BROKEBACK kirjoitti:Heippa täältä pääkaupungistakin!
Tänään oli jälkitarkastus Töölössä.. eka otettiin rtg-kuvat ja sitten kirurgin luo "juttusille"..
koroke tuntui olevan ok siellä missä pitääkin ja mullakin kaikki kivut jääneet veks, ainoa ongelma tuntuu olevan hirveä junttura yläkropassa..niska, selkä, hartiat.. (sama mitä VA valitteli) :(

Sain lähetteen fysioterapiaan.. nyt vaan täytyisi löytää joku asiansa osaava tyyppi.. onko ehdotuksia kuka olisi Hgissä hyvä tämän alan tuntija ? Lekuri sanoi että hieroa saa, mutta ei makuullaan, vaan mun pitää kuulemma istua! Ja tietty nikamia ei saa käsitellä..
kysyin tietty liikuntapuolesta, johon tohtori tuntui edelleen suhtautuvan tosi penseästi.. kävelyä enempää hän ei tunnu edelleenkään hyväksyvän seuraavan 6 kk- 1 vuoden aikana!! :roll:

....

DD: Tapanilan Erällä on myös osteopaatin vastaanotto, pitäisikö käydä siellä ?

Taitaa tohtori olla sohvaperuna sitten... :shock: :D :shock: No, kirurgi on aina kirurgi, vaikka voissa paistaisi... 8) 8) 8) Ehkä sun kannattais hakea mielipide asiaan fysiatrian erikoislääkäriltä, nehän on kuntoutukseen erikoistuneet ja tuntee yleensä ottaen sen alueen aika paljon paremmin kuin kirurgit.

Tapanilan Eränkin osteo on ihan ok, jos se on KLASSINEN osteo. Mutta jos sulla kerran on fysioterapialähete, niin ehdottaisin että käyt Tapiolassa sillä fysioterapeutilla/klassisella osteopaatilla, jolla mäkin aikanaan kävin. Sinne kelpaa siis fysioterapialähete, ja sillä lähetteellä saat kuitenkin yhtä lailla osteopatiaa. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että tämä kaveri on pätevä osteopaatti. On juuri se sama, joka mulla sai ne rintakehän kiristykset häviksiin, vaikka vuoden kiropraktiikka ei ollut siihen pystynyt. Rekommenderar! 8)

Sitä paitsi joku kehui Juhaa komeaksikin. :wink: Eräskin nimimerkki ei ole vieläkään saanut varattua aikaa Juhalle, koska se on kuulemma aivan liian komea... Eikös olekin hyvä, jos samaan rahaan saa vähän silmäniloa? ??? Laitetaan nyt sitten oikein kuvakin, kun kerran tuli kehuttua:

Kuva

Ja tässä yhteystiedot: http://www.kolumbus.fi/juha.kairenius/index.htm

Keskustele hänen kanssaan asiasta, niin eiköhän Juha tiedä minkälaista hoitoa missäkin vaiheessa leikkauksen jälkeen voi antaa. Sen lisäksi, että on osaava kaveri, niin on kaiken lisäksi harvinaisen mukava immeinen. Oikein ok! :D :D :D

Saakos muuten, BB, vielä kysyä, että mitä lajia sä Tapanilan Erässä olet harrastanut? Onko ollut salibandya? :?: :?: :?:

-nimimerkki AinaUtelias
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 16 Heinä 2009, 20:47

Moi Brokeback!
:shock: :shock:

APUA!
Siis MILLOIN saan alkaa kantamaan kasseja ja venyttelemään yms.? Mulle puhuttiin sairaalassa että 6-8 vkoa pitäisi näitä välttää, mutta sen jälkeisestä ajasta ei puhuttu mitään?

Pitääkö tässä vielä vuosi maata? Sinä aikanahan lihakset rapautuvat aivan olemattomiksi? Ei niitä pelkällä keppikävelyllä ylläpidetä. :shock:
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 16 Heinä 2009, 20:50

DD: kiitos paljon kuntoutusvinkeistä ja linkeistä! Jahka saan jälkitarkastuksessa sen lähetteen otan tuonne yhteyttä.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Mua ei ole leikattu

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Heinä 2009, 21:36

Mutta pari sukulaistani on ollut vastaavassa operaatiossa ja heille ohjattiin staattista pitovoima- eli syvien lihasten vahvistamista ja vedessä tapahtuvaa kestovoimaharjoittelua. Ja sama juttu, venyttely kiellttiin, pumppaavat liikkeet sallittiin. Eli vaikka vapaat painot ja puntit on kielletty, niin vedessä sai tehdä "mitä vaan". Samoin vastuskumiharjoittelu oli isossa osassa kuntoutusta.

Jokatapauksessa yksilökohtaista tuo kuntoutus lienee, niinkuin kaikissa kaularankavaivoissa, joten ei liene syytä hätääntyä, vaikka ohjeet olisikin erilaiset. Kyllä jumpparit sit osaa neuvoo ja DD:llä on ainakin kokemusta ja näekymystä suositella vuosien omakohtaisella kokemuksella. ;)

Ennen kaikkea tsemppiä kuntoutukseen molemmille ja hyvä, että kivut loppui!! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 17 Heinä 2009, 01:50

DirtyDeeds kirjoitti:
Sitä paitsi joku kehui Juhaa komeaksikin. :wink: Eräskin nimimerkki ei ole vieläkään saanut varattua aikaa Juhalle, koska se on kuulemma aivan liian komea... Eikös olekin hyvä, jos samaan rahaan saa vähän silmäniloa? ???

Se eräs nimimerkki ajattelee niin, että kun hoitaja on noin komea ja hoidettavan pitää olla melkein alasti, niin silloinhan tulokset ovat huonot, kun tämä hoidettava jännittää koko ajan.... :oops:
Rumaa hoitajaa ei jännitä samalla lailla---luulisin... :?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Heinä 2009, 03:25

Temssi kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:
Sitä paitsi joku kehui Juhaa komeaksikin. :wink: Eräskin nimimerkki ei ole vieläkään saanut varattua aikaa Juhalle, koska se on kuulemma aivan liian komea... Eikös olekin hyvä, jos samaan rahaan saa vähän silmäniloa? ???

Se eräs nimimerkki ajattelee niin, että kun hoitaja on noin komea ja hoidettavan pitää olla melkein alasti, niin silloinhan tulokset ovat huonot, kun tämä hoidettava jännittää koko ajan.... :oops:
Rumaa hoitajaa ei jännitä samalla lailla---luulisin... :?

Ahaa... tunnetko kenties tämän nimimerkin, kun tiedät noin tarkkaan hänen ajatuxensa? :D 8) :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 17 Heinä 2009, 08:30

Moi taas

soitin eilen Töölön fysioterapiaosastolle ja juttelin yhden fyssarin kanssa..
hän tunsi heti kirurgi X:n, josta hänelle kerroin ja kun valittelin "tiukkaa liikuntarajoitusta".. fyssari sanoi että ko. tyyppi antaa KAIKILLE aina yhtä tiukat ohjeet.. mutta että niitä nyt ei välttämättä tarvitse orjallisesti noudattaa.. noniin.. :roll:

Luin sitä lähetettä uudelleen ja siihen oli merkattu 2 käyntiä fyssarilla ja konsultaatio/ohjeet.. se on nyt kotona joten en muista tarkalleen mitä siinä luki.. Töölön fyssari sanoi että kyllä makuulla voi hieroa kunhan pöydässä vain on reikä pään kohdalla (kaikissa pöydissähän tätä ei välttämättä ole!).

Aijoo ja lekuri puhui jostain laitteesta josta ohjataan sähkövirtaa syviin lihaksiin.. ( TNS- laite tms..) mä muistan että olen joskus kokeillut vastaavaa eikä se ollut kovin miellyttävä kokemus..

Sitten tyhmä kysymys: jos ja kun nyt menen fyssarille niin tietääkö KAIKKI fysioterapeutit miten hoitaa kaularankaleikattua ihmistä ? Kuuluuko se heidän koulutukseensa ? Vai pitääkö olla joku neurokirurgiaan erikoistunut fyssari ? En tahdo mennä minnekään " puoskarille".. mutta mulla on yksi tuttu paikka jossa olen käynyt vuosin saatossa hoidattamassa niskaani ja tämä tyyppi on fysioterapeutti ( en tiedä onko erikoistunut mihinkään..tai onko muuta koulutusta..) ?

Ja DD:lle tiedoksi, Erällä olen ollut puntilla ja lihaskuntojumpissa, en siis salibandya ole harrastanut.. :)

DD : kiitos Juha Kaireniuksen tiedoista.. harkitsen..mutta kun on Espoossa ja en ole autoileva ihminen olisi kiva löytää jostain Hgin liepeiltä hyvä paikka jonne pääsisin julkisilla :D
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 17 Heinä 2009, 08:35

Vaivaisakka kirjoitti:Moi Brokeback!
:shock: :shock:

APUA!
Siis MILLOIN saan alkaa kantamaan kasseja ja venyttelemään yms.? Mulle puhuttiin sairaalassa että 6-8 vkoa pitäisi näitä välttää, mutta sen jälkeisestä ajasta ei puhuttu mitään?

Pitääkö tässä vielä vuosi maata? Sinä aikanahan lihakset rapautuvat aivan olemattomiksi? Ei niitä pelkällä keppikävelyllä ylläpidetä. :shock:

NIINPÄ!!! Siis mä olen jo kantanut kyllä kassia ( en kauppakassia) mutta aika ?? raskasta kassia muuten olkapäätä vaihdellen..
ei mullekaan sanottu mitään siitä MITÄ SAA TEHDÄ SAIRASLOMAN JÄLKEEN! :twisted:

Tässä peräänkuuluttaisin kyllä sairaalan vastuuta! Leikataan ja opeoidaan hienosti ja sitten jälkitarkastuksen jälkeen kun kuvat ovat ok, niin pihalle vaan oman onnen nojaan.. ja lähete kouraan ja se lähete ei kelpaa kunnalliselle puolelle, vaan pakko mennä yksityiselle, josta ei Kelan kautta saa kuin muutaman latin takaisin :twisted:

ihan kuin ei tässä olisi jo kannettu tuhansia euroja yksityiselle puolelle noihin eri hoitoihin.. :twisted: prkl..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 17 Heinä 2009, 11:38

BROKEBACK,
minulla on Töölöstä aivan samanlaiset kokemukset selkäleikkauksen suhteen. En saanut mitään ohjeita kotiutusvaiheessa---pelkästään kiellot mitä ei saa tehdä. Fysioterapeutti osastolla ei myöskään ohjeistanut...

Kun kävin jälkitarkastuksissa, niin käyntiin kuului myös fyssarin vastaanotto, mutta en muista mitään kunnon ohjeita saaneeni sieltäkään.
Aloitin kuntoutuksen omin nokkineni ja niin vaan opin kävelemään uudestaan ja oikeita lihasharjoitteitakin tein kirjahyllyssäni olleen jumppakirjan ohjeiden mukaan.
Onneksi olin tietämättäni jumpannut kuitenkin juuri oikein.

1½ v. leikkauksesta kuulin yksityiseltä fysiatrilta, että Töölön olisi pitänyt ohjata minut seurantaan kaupungin fysiatripolille...., just joo. silloin mietin tuota samaa: tehdään kallis leikkaus, mutta ei järjestetä seurantaa, että myös jatko menee hyvin.

Muuten kyllä olen ikionnellinen, että minut leikattin Töölössä, koska tapaukseni oli niin vaikea ja kaikki "hiuskarvan varassa"..., Suomen huipputraumakirurgit hälyytettiin leikkaamaan ja se onnistyi täydellisesti.
Viimeksi muokannut Temssi päivämäärä 17 Heinä 2009, 17:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Heinä 2009, 16:29

BROKEBACK kirjoitti:Sitten tyhmä kysymys: jos ja kun nyt menen fyssarille niin tietääkö KAIKKI fysioterapeutit miten hoitaa kaularankaleikattua ihmistä ? Kuuluuko se heidän koulutukseensa ? Vai pitääkö olla joku neurokirurgiaan erikoistunut fyssari ? En tahdo mennä minnekään " puoskarille".. mutta mulla on yksi tuttu paikka jossa olen käynyt vuosin saatossa hoidattamassa niskaani ja tämä tyyppi on fysioterapeutti ( en tiedä onko erikoistunut mihinkään..tai onko muuta koulutusta..) ?

Hyvä kysymys. Mä en tohon ainakaan suoraa vastausta osaa antaa. Uskon kuitenkin, että jos kyseessä on kokenut fyssari ja vielä klassisen osteopatian osaaja, niin se osaa riittävästi arvioida. Perusfyssarista en osaa sanoa.

Jos olet johonkin Töölön fyssariin vielä yhteydessä, niin pitäiskö sun kysyä sitä sieltä? Muistelen muuten, että Kunto-Pulssissa mun fyssari oli erikoistunut tules-ongelmiin ja käynyt tutkintonsa jälkeen vielä erikseen opiskelemassa näitä ranka-asioita Jyväskylän yliopistossa. Tälle mut ohjas Pulssin fysiatri.

BROKEBACK kirjoitti:Ja DD:lle tiedoksi, Erällä olen ollut puntilla ja lihaskuntojumpissa, en siis salibandya ole harrastanut.. :)

Sepäs tuntuu olevan monipuolinen paikka...

BROKEBACK kirjoitti:DD : kiitos Juha Kaireniuksen tiedoista.. harkitsen..mutta kun on Espoossa ja en ole autoileva ihminen olisi kiva löytää jostain Hgin liepeiltä hyvä paikka jonne pääsisin julkisilla :D

Oukei. Muista Helsingin seudun osteoista mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta. Tässä kuitenkin joitain ideoita:

Kaireniuksen sivuilla on linkitetty tämä paikka Eiran sairaalassa, jossa kolme klassista osteota ottaa vastaan. Tänne pääsee 3:n ratikalla helposti:
http://www.osteopaatti.net/klassinenosteopatia.html

Ja tässä Google-haku, jolla löytynee lisääkin näitä Helsingin seudulta.:
http://www.google.fi/search?hl=fi&clien ... =Hae&meta=

Lisäksi osteopaattien liiton sivuilta löytyy Helsingin seudun osteopaatit, mutta tässä listassa ei enää ole eritelty klassisia osteopaatteja:
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi/0helsinki.htm

Lisäksi tais olla Mansku, joka suositteli yhtä osteota Kampissa, kehui "taikanäpiksi". Sen nimen ja tiedot löydät muistaakseni "Hyviä hoitoja/hoitoja"-ketjusta. Etköhän sä näillä nyt jo löydä itsellesi osteopaatin... :D :D :D Olis tietty kätsyä, jos sille kävis myös fysioterapialähete...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus