Moi FlyFin!
Kuten DD jo tuossa sanoikin löydät lisää tietoa mm. VA:n ja mun leikkauksista osiosta "Kaularankaleikkaus takana"..
ja hei!! ymmärrän TODELLA hyvin sun pelkosi!!

Minä tulin tänne palstalle juuri tuosta omasta pelostani kirjoittamaan ja vertaistukea hakemaan ja sainkin täältä tosi hienosti tsemppiä ja tukea!
Omasta kokemuksestani sanon vielä sen verran että pelkäsin etukäteen leikkausta tosi paljon ja olin jo muutaman kerran aikeissa soittaa ja perua. Mutta uskoisin että sain avun vaivoihini operaatiosta kuitenkin ( hiukan liian aikaista vielä sanoa koska toipuminen mulla vielä kesken ja 15.7. menen kontrolliröntgeniin).
Pyydä reilusti esilääkitystä ja sano suoraan että sua jännittää! Leikkauksessa on riskinsä tietty mutta lekuri on ne varmasti sulle kertonut jo etukäteen! Katsoin HUS:n tilastoja joskus ennen omaa leikkaustani ( en muista mistä ne hakkeroin, jostain HUS:n sivuilta) ja sieltä löytyi tilastotieto, että ko. leikkauksen takia ei ole vielä kukaan heittänyt lusikkaansa nurkkaan!

Ja suomalaisiin lekureihin ja sairaaloihin kannattaa ja voi luottaa! Kuulostaa klisheeltä, mutta TOTTA se on!
Niin, mikä toi puristustila sulla on? Ja tosi nopeasti pääset kyllä leikkaukseen.. mä kärvistelin vaivojeni kanssa viime heinäkuusta alkaen ja leikkaus oli siis 28.5... ( toki noita vaivoja oli ollut aikaisemmin jo melkein 10 vuotta enempi tai vähempi)
Varaudu leikkauksen jälkeisiin kipuihin.. niistä ei kerrottu mulle ainakaan mitään.. sanottiin vaan että kipu jää leikkauspöydälle.. joo, mutta leikkauksen jälkeinen kipu onkin eri juttu! Ja sitä voi ja pitää hoitaa! Mulla pahin kipuvaihe kesti reilun viikon sen jälkeen. Ja onneksi sinne sairaalaan voi aina soittaa ja kysyä.. mä soitin ennen leikkausta ja juttelin mukavan hoitajan kanssa ja sitten leikkauksen jälkeen olen soittanut muutaman kerran kun on ollut lääkityksestä kysyttävää jne..
Tsemppiä! ja kysy lisää jos tulee mieleen jotain..
6 vko mulle laitettiin sairaslomaa Töölöstä, nyt on 4. vko menossa.. ja vaikka aamut ovat vielä aika ankeita mulle niin päivän kuluessa olo paranee ja kroppa toimii aika hyvin!