CH:n SI-nivelseikkailut

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

CH:n SI-nivelseikkailut

ViestiKirjoittaja CH » 18 Kesä 2009, 18:22

Teen pyynnöstä pikku yhteenvedon SI-nivelseikkailuistani, niin saadaan tällekin nivelelle oma foorumiosionsa :) Tämä niveljuttu on itse asiassa ensimmäinen henkilökohtainen todisteeni siitä, että tällä palstalla kannattaa hengailla ihan jo siitä syystä, että täällä voi todella saada parempaa ohjausta kuin monesta muusta paikasta!

Liityin tänne pian sen jälkeen, kun olin saanut niskaani koskevan, hartaasti odotetun diagnoosin. Kuntoutusjaksojen ja fysioterapiakäyntien jälkeen olen puinut niska-asioitani tällä palstalla ja mm. saanut röntgenkuviini liittyen sellaisia mielenkiintoisia huomioita, joita lääkärit eivät ole huomanneet (tai ovat vain jättäneet kertomatta).

Yksi näistä huomioista oli rintarangassani näkyvä pieni skolioosi. Foorumilla sain kuulla, että rintarangan skolioosi voi olla merkki SI-nivelen virheasennosta ja että asia kannattaisi tsekkauttaa. (Tässä ko. keskusteluketju: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... 1&start=30)

Kaikki vaivani ovat aina olleet niskassa, mutta viime aikoina on käynyt yhä selvemmäksi, että oikeastaan koko ranka on tavalla tai toisella solmussa. Niinpä löysin niskakuntoutuksen lisäksi SI-nivelestä toisen, rinnakkaisen tien saavuttaa vuosikausien oireilun jälkeen tasapaino koko selkärankaan. SI-nivelen virheasento on ymmärtääkseni aika yleinen vaiva ja siitä voi seurata mitä monituisimpia oireita. Itselläni on ollut ainakin jalkojen pituuseroa, lantion kääntymistä, kiertynyttä ryhtiä, lonkkatuntemuksia, kipuja jalkapöydissä ja rintarangassa sun muuta. Omassa tapauksessani tie pysyvään muutokseen on varmasti pitkä, mutta olen kyllä kuullut tapauksista, joissa potilas on kärsinyt pitkään erilaisista vaivoista, jotka ovat SI-nivelen korjauksella loppuneet lähes seinään. Eli nivel kannattaa tutkituttaa! Ja vaikuttaa muuten vähän siltä, että lääkärinkoulutuksen saaneet asiantuntijat eivät tiedä koko SI-nivelsysteemistä mitään Correct me if I'm wrong!

Nivelen "oikomishoidon" jälkeen tunsin lantion kenottavan - aivan kuin se olisi ihan vinossa. Mutta alas katsahtaessani tajusin, että seisoin ihan suorassa. Eli jotain siellä varmasti korjaantui. Käsittelystä on kulunut nyt muutama viikko. Suurin muutos, jonka olen toistaiseksi huomannut, on se, että ranka kuormittuu aivan eri tavalla kuin ennen. Ikään kuin niskasta olisi siirtynyt painetta alemmas. Eräissäkin sukujuhlissa ensimmäisenä väsähti selkä eikä niska, mikä oli ennenkuulumatonta! Selän lihakset ovat herkemmässä kunnossa kuin aiemmin. Lantio vaikuttaisi pysyneen paremmassa ryhdissä kuin aikaisemmin. Näitä kaikkia merkkejä pidän positiivisina: muutosta on ilmassa! Villi unelmani on, että SI-nivelen korjaus vaikuttaisi positiivisesti myös rangan yläosiin jopa niin, että ryhtivirheet saisivat sielläkin kyytiä :)

Olen ymmärtänyt, että jäsenkorjauksella voidaan auttaa myös välilevynpullistumista kärsiviä. Monelle pullistumista kärsiville tutulleni on useimmiten vain todettu, että välilevynpullistumille ei voida tehdä muuta kuin ehkä joskus leikata - eikä sekään aina auta. Ehkä SI-nivel on avain tässäkin tapauksessa?
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Kesä 2009, 21:18

Juu. Kattotaan puolen vuoden perpektiivillä mitenä näiden meidän unelmien käy ü. Onko SI-nivelet ja niskanikamat siellä missä pitäis.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Ultra bra!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Kesä 2009, 02:42

Hieno homma, että CH koet palstan noin hyödylliseksi. Ja itse olen samaa mieltä tuosta asiasta, että keho on kyllä kokonaisuus. Se joko toimii kokonaan tai sitten ei juuri ollenkaan - paitsi väärin. ;)

Se, kumpi oli ensin muna (lantion vinous) vai kana (niska päin pyllyä), sitähän ei varmasti kukaan tiedä. tärkeintä on, että sais ne pitkässä juoksussa kenottamaan oikein! Mistä tulikin mieleen, että huomenna taas veteen. Se tekee ihmeitä kalvoille. :) Nyt kun on vielä neopreenikengät, ei lähde tuntokaan jaloista.

Mukavaa juhannusta!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Kesä 2009, 13:36

Kiitos, CH! Mukavaa, että jaksat kirjoittaa ja kiva, että saadaan tämäkin asia "talteen" foorumille. :D Ja niinkuin TV:kin sanoi, niska on osa kokonaisuutta ja välillä sitten muuallekin rankaan tulee niitä ongelmia niskan lisäksi, ja sikälikin on mukava, että tulee lisää monipuolisuutta palstalle... :D :D :D

Näitä "seikkailuja" aion seurata tarkasti! :lol: 8) :lol:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2009, 00:14

Onkos CH tällä saralla mitään uusia tuntemuksia?

-nimimerkki Utelias
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 02 Elo 2009, 15:05

Hei DD kaikki rankakerholaiset!

Vähän samaan malliin on mennyt kuin alkukesästä: Eli selkä on ollut selvästi herkempänä kuin ennen. Vaikuttaa vähän siltä, että silloin kun niska käyttäytyy kunnolla, saattaa alaselkä olla jumissa ja toisinpäin. En ole käynyt vielä kontrollissa "poppamiehellä", mutta se on n. kuukauden päästä edessä. Pahoin kyllä pelkään, että olen ollut aika laiska syvävenytysten tekijä. Mulla on jo valmiiksi joukko kotiliikkeitä, joihin olen keskittynyt, ja olisin ehkä kaivannut selkeämpiä ohjeita noihin syvävenytyksiin. Mutta jos kontrollissa näkyy, että nivel on repsahtanut takaisin virheasentoon, aion kyllä tehdä venytykset tunnollisemmin! :) Oienneessa rintarangassani on tuntunut tavallista enemmän pistoja ja vihlontaa, varsinkin kiertoliikkeessä. Mistä johtunee... Lisäksi selän puolella tuntuu kuin rintaranka olisi kivestä tehty. Tuli testattua kestävyyttä myöskin lyhyellä kesälomareissulla. Tästä on nyt 2 viikkoa, mutta kroppa kärsii vieläkin. Muut oireet on vanhoja tuttuja, mutta nyt mukaan tuli myös PINTAlihaskireys, mikä on ennenkuulumatonta! Ehkä se on jopa hyvä merkki 8) Leuka- ja yläniskavaivat ovat hieman korostuneet viime aikoina. Seuraavaksi olen menossa purentafysiologille yökiskoa hankkimaan....
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2009, 17:03

Mielenkiintoista, CH! Ja olen ihan samaa mielipuolta, että toi lisääntynyt selän herkkyys voi olla ihan hyväkin merkki! :D :D :D

Mulla on kylläkin vähän sellanen kutina, että sulle noita syvävenytyksiä huomattavasti tärkeämpää olis päästä aloittamaan se syvien lihasten kuntoutus selän osalta uudestaan nollasta. Perustelen tätä sillä, että jos siellä on syvien lihasten osalta tapahtunut noinkin merkittäviä muutoksia - ja ehkä ne ovat nyt paremmin mukana? - niin, jos jumppa on niille turhan kovaa, ne ei pääse kyytiin ja treeni menee väärille lihaksille. Samaan mun mielestä viittaa toi pintalihastenkin kiristyminen. Mullahan se ongelma oli varsinkin alussa, että pintalihakset oli tosi kireellä. Nyt ne on vähän hellittäneet, mutta edelleen menee nekin tukkoon, jos jumppa on liian kovaa.

No, nää nyt oli meikäläisen teoreettisia kuvitelmia, mutta ehkä sun kannattais ihan vakavasti ottaa OMT-fyssas kanssa tämä puheeksi? Jos se on riittävän pitkään sua kuntouttanut, siinä voi olla vaikea yhtäkkiä havahtua siihen, että nyt tilanne onkin muuttunut ja pitäiskin ehkä ottaa taka-askelia ja lähteä kevyemmistä kuvioista uudelleen liikkeelle? Mitä itse olet mieltä tällaisista ajatuksista?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Sammaa mielipuolta!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Elo 2009, 17:44

CH, Uskon, että pintalihaskireys ois hyvä merkki. Mulla ainakin kireys on lisääntynyt, kun hermosto on parantunut. Ja siitä sitten se on lähtenyt pikkuhiljaa helpottamaan, kun oon saanut syvät lihakset toimiin niinkuin pitää... Ja mulla on samanlainen kutina kuin DD:llä ,että ne syvät lihakset pitäisi saada vörkkiin. Ittelläni pintalihasten kireys vähenee heti, kun syvät lihakset pelittää paremmin. Ei ne vielä jaksa kantaa mun raatoa mutta vähän aikaa aina jaksaa fyssarin jälkeen ja on silloin huomattavampi normaalimpi ja vähemmän pinnalta kireä (mikä ilmaus) olo.

No, tsemppii joka tapauksessa treeneihin Ja sehän on varma, että aina jostain on outo olo mitä ikinä tekeekään. ;) ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 02 Elo 2009, 20:22

Kiitti kommenteista!

jos siellä on syvien lihasten osalta tapahtunut noinkin merkittäviä muutoksia - ja ehkä ne ovat nyt paremmin mukana? - niin, jos jumppa on niille turhan kovaa, ne ei pääse kyytiin ja treeni menee väärille lihaksille. No, nää nyt oli meikäläisen teoreettisia kuvitelmia, mutta ehkä sun kannattais ihan vakavasti ottaa OMT-fyssas kanssa tämä puheeksi?

Musta kans tuntuu, että syvälihaksiin ei oo keskitytty tarpeeksi. Tai että tässä vähän pompitaan syvä- ja pintalihasliikkeiden välimaastossa. Se on kuitenkin selvä juttu, että pintalihakset on tehneet jo pitkän aikaa kaiken työn.

OMT-rupeama on nyt toistaiseksi päättynyt. En tiedä, onko siitä ollut apua, mutta ainakin on ollut joku, joka kattoo mun perään sillä aikaa kun odottelen vipaa Orton-jaksoa. Sain pyytäessäni oikein kirjallisen selonteonkin siitä, missä OMT:n mielestä mennään. Siinä sanotaan mm. seuraavaa: Lavat alas kiertyneet ja eteen tiltanneet. Kaularangan taakse taivutuksessa keskiniskan hallinta pettää. Kaularangan liiallinen ekstensio eteen taivutuksesta takaisin keskiasentoon palatessa. Yläraajojen elevaatiossa lannerangan ja lantion hallinnan puutetta. Scapulothorakaalialueen motorinen kontrolli ja dynaaminen stabiliteetti häiriintynyt. Kaularangan alueella syvien & pinnallisten stabiloivien lihasten motorinen kontrolli ja dynaaminen stabiliteetti häiriintynyt sekä ylä- että alaniskassa yläniskaan painottuen.

Ei ne vielä jaksa kantaa mun raatoa mutta vähän aikaa aina jaksaa fyssarin jälkeen ja on silloin huomattavampi normaalimpi ja vähemmän pinnalta kireä (mikä ilmaus) olo.

Heh, toiset on takakireitä ja toiset pintakireitä...;) Ja mä taidan selonteon perusteella olla aika häiriintynyt tapaus... 8)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2009, 20:35

Cervical Hell kirjoitti:Sain pyytäessäni oikein kirjallisen selonteonkin siitä, missä OMT:n mielestä mennään. Siinä sanotaan mm. seuraavaa: Lavat alas kiertyneet ja eteen tiltanneet. Kaularangan taakse taivutuksessa keskiniskan hallinta pettää. Kaularangan liiallinen ekstensio eteen taivutuksesta takaisin keskiasentoon palatessa. Yläraajojen elevaatiossa lannerangan ja lantion hallinnan puutetta. Scapulothorakaalialueen motorinen kontrolli ja dynaaminen stabiliteetti häiriintynyt. Kaularangan alueella syvien & pinnallisten stabiloivien lihasten motorinen kontrolli ja dynaaminen stabiliteetti häiriintynyt sekä ylä- että alaniskassa yläniskaan painottuen.

Katos, mutta toihan on hyvä! :D Siinähän on paljon tietoa, ja nyt sulla on kättä pidempää näyttää vaikka Ortonissa ja kysyä niidenkin mielipidettä asiaan. Ja toihan kertoo ihan selvästi, että sulla on sen stabiliteetin kanssa ongelmia koko rangan alueella, lähtien ihan lannerangan ja lantionkin tasolta.

No, toivotaan, että saat Ortonista tai jostain uuden hyvän suunnan. Sä varmaan tarvitsisit sielläkin kyllä jonkun kokeneemman fyssarin analyysia ja ohjausta, ei taida ihan perusfyssari riittää, kun ei yksityisestikään edes OMT-fyssari ole saanut tilannetta täysin korjattua. Oliko sulla edellisellä jaksolla siellä Ortonissa mitään oikein osaavaa ja kokenutta fyssaria pelissä?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 02 Elo 2009, 21:24

Sä varmaan tarvitsisit sielläkin kyllä jonkun kokeneemman fyssarin analyysia ja ohjausta, ei taida ihan perusfyssari riittää, kun ei yksityisestikään edes OMT-fyssari ole saanut tilannetta täysin korjattua. Oliko sulla edellisellä jaksolla siellä Ortonissa mitään oikein osaavaa ja kokenutta fyssaria pelissä?

Tottapa tuo! Kieltämättä olen vähän joutunut pettymään siellä. Tiesin, että sinne pääseminen oli lottovoitto ja sain sen kuvan, että nyt saan jotain täysin uudenlaista täsmäohjausta... Mutta ohjelma oli/on kovin laiha (mitä ihmettelen, sillä yhden ihmisen oleskelu siellä on todella kallista !). Ei siellä ymmärtääkseni ole kuin yksi OMT-guru, joka hänkin on niin kiireinen, että hänet voi tavata kerran koko viikon aikana - jos on onnekas. Aina hän ei ole edes paikalla (kuten viime kerralla). Niinpä varsinaisen ohjauksen tekevät ns. tavalliset fyssarit. Fysiatreissakin on eroja: ensimmäinen esim. puhui mun kohdalla "erittäin korostuneesta kyfoosista", toinen muistaakseni "hieman kyfoottisesta" kaularangasta. Mutta tosiaan hyvä, että nyt voin viedä sinne omalta OMT:ltäni terveiset, ettei homma oo kokonaan mun selittelyiden varassa :)
CH

Hello!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Elo 2009, 22:13

CH, Toi kuulosti ihan mun alkutilalta. Koko vartalonhallinta pettäny ja lihakset tekee duunia miten sattuu. Eli yleisesti kaularangan ja rangan hallinta heikkoa. :( Ollaa yhes häiriintyneit muttei kireitä! ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 02 Elo 2009, 23:04

Jeah, häiriintyneitä & hallitsemattomia! :D
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Elo 2009, 14:11

Tässä vähän lisää tietoa lihastuen merkityksestä SI-nivelille ja siitä, miten sekä syvät vatsalihakset että syvät selkälihakset ovat tärkeitä myös SI-nivelien stabiliteetille. Laitan tähän sekä englanninkielisen että vastaavan suomenkielisen lainauksen kirjasta nimeltä
Therapeutic Exercise for Lumbopelvic Stabilization: A Motor Control Approach for the Treatment and Prevention of Low Back Pain (Richardson, Hodges, Hides 2004)

Lainaus kappaleesta Stiffness of the lumbopelvic region for load transfer
The biomechanical aspects of weightbearing in the lumbopelvic region have also been extensively researched by Snijders and colleagues (1995). This team of researchers from Erasmus University in the Netherlands have developed models to explain how the pelvic joints, most importantly the sacro-iliac joints, can resist shear from the force of gravity, as well as resist the extremely high forces developed be the skeletal muscles that have large attachments to the pelvis. Figure 5.9 provides a diagrammatic representation of these concepts (Snijders et al 1995).

The biomechanical model predicts that the action of the transverse fibres of pelvic muscles, such as transversus abdominis, ishiococcygeas and piriformis, can stiffen the sacro-iliac joints (i.e. Force closure) and stabilize and support the pelvis for weightbearing, in a similar way to the effects of a belt around the pelvis (Snijders et al 1998). Thus a key function of these transverse muscles for the pelvis is likely to be the control of weightbearing through the lumbopelvic region. Figure 5.10 (from Snijders et al 1995) explains the way a transverse muscle force can be magnified approzimately five times (owing to the unique architecture of the human pelvis) to give a compressive force to the sacro-iliac joint. Such an angled force in a more horizontal direction is designed to produce joint stiffness in the coronal plane in order to form a firm platform of pelvic support. Such stiffness is required for efficient and safe, loaded antigravity function in the sagittal plane.

Our recent study completed in collaboration with Snijders and colleagues has studies the biomechanical effect of an independent contraction of transversus and lumbar multifidus (elicited through instructing the subjects to pull in their abdomen without moving their spine) on the laxity of the sacro-iliac joints (Richardson et al 2002).

Subjects were recruited for the study if they had no low back pain and, on testing with real-time ultrasound, could perform a shortening contraction of transverses abdominis with a drawing in of the abdominal wall. This shortening contraction of transverses abdominis was recorded during the experiment as a real-time ultrasound image in hard copy.

The subjects were also required to do a 'bracing' contraction, involving all the of the abdominal muscles, so that the effect of two different recruitment patterns on pelvic support could be compared.

Sacro-iliac joint laxity was measured using Doppler imaging of vibrations. This is a new measurement technique from Erasmus University in which laxity is assessed in the prone, non-weightbearing position. By adding a known vibration to the pelvis from below (via the region of the anterior superior iliac spine), the differenc in the resultant frequency as it passes through each bone, the greater the laxity in the joint.

The results demonstrated that a specific contraction of the transversus abdominis and multifidus (confirmed using real-time ultrasound) with minimal contraction of the superficial abdominal muscles (confirmed with an EMG) increased stiffness of the sacro-iliac joints to a greater than a higher level 'bracing' contraction involving all the muscles of the abdominal wall.

These findings confirm the biomechanical model of the mechanics of the sacro-iliac joint proposed by Snijders et al (1995) in which the transversely oriented muscles such as transversus abdominis are well able to increase the stiffnes of the sacro-iliac joints for weightbearing where as the superficial abdominals are not as efficient. This study has provided some initial evidence of how the transversus abdominis can directly help to stabilize and control the pelvis for weightbearing, and also explains how specific activation of the deep local muscles could exert an effect on pain and pathology of the sacro-iliac joints.

Sama suomeksi. Tämä käännös ei ole allekirjoittaneen käsialaa, vaan ote kirjan suomenkielisestä versiosta:
Lumbopelvisen alueen kuormittumisen biomekaanista näkökulmaa on myös tutkittu laajasti Snijdersin ja kumppaneiden (1995) toimesta. Tämä hollantilaisen Erasmus-yliopiston tiimi on kehittänyt malleja siitä, kuinka lantion nivelet, tärkeimpänä SI-nivelet, voivat vastustaa painovoiman aiheuttamaa liukumista, sekä vastustaa lantioon kiinnittyvien luurankolihasten kehittämiä erittäin suuria voimia. Kuvassa 5.9 esitetään diagrammi kuvaus näistä konsepteista (Snijders et al 1995).

Biomekaaninen malli ennustaa, että lantion lihasten transversaaliset säikeet, kuten TrA, ishiococcygeas ja piriformis, voivat jäykistää SI-niveliä (force closure) ja stabiloida ja tukea lantiota kuormituksen aikaan samalla tavoin kuin lantion ympärillä oleva tukivyö (Snijders et al 1998). Siten näiden poikittaisten lihasten avain tehtävä on kontrolloida kuormittumisen jakautumista koko lumbopelvisellä alueella. Kuva 5.10 (Snijders et al 1995) selittää tavan, jolla poikittainen lihasvoima voi kertaantua noin viisinkertaiseksi (johtuen ihmislantion ainutlaatuisesta arkkitehtuurista) antaakseen SI-nivelille kompressio voiman. Tällainen, enemmän horisontaalisesti suuntautuva voima on suunniteltu tuottamaan niveljäykkyyttä frontaalitasossa muodostaen vankan lantion tukialustan. Tällainen jäykkyys vaaditaan tehokkaan ja turvallisen, kuormitetun painovoimaa vastustavan toiminnan toteutumiseksi sagittaalitasossa.

Viimeaikainen tutkimuksemme Snijdersin ja kumppaneiden kanssa on tutkinut TrA:n ja lumbaarisen multifiduksen itsenäisen kontraktion biomekaanista vaikutusta (tuotiin esille ohjaamalla koehenkilöitä vetämään vatsaa sisään ilman rangan liikettä) SI-nivelten väljyyteen (Richardson et al 2002).

Tutkimukseen valituilla koehenkilöillä ei ollut alaselkäkipua ja he pystyivät, reaaliaikaisella ultraäänellä testattuna, kontraktoimaan TrA:tä vetämällä vatsaseinämää sisään. TrA:ta lyhentävä kontraktio rekisteröitiin kokeen aikana ultraääni kuvan paperikopiolla. Koehenkilöiden tuli tehdä myös tukivyökontraktio, mukaan lukien kaikki abdominaaliset lihakset, siten että kahta eri lihaskonktraktio kaavaa voitiin verrata keskenään.

SI-nivelten väljyys mitattiin käyttämällä Dopplerin värähtely kuvantamismenetelmää. Tämä on uusi Erasmus yliopiston mittaustekniikka, jossa väljyys arvioidaan päinmakuulla, kuormittamattomassa asennossa. Lantioon alhaalta käsin kohdistetun värähtelyn (ASIS alueen kautta) seurauksena syntynyt värinän frekvenssi sacrumin ja iliumin välillä mitattiin Dopplerin menetelmällä. Nämä luut ovat yhteydessä SI-nivelten välityksellä ja mitä suurempi ero frekvenssissä on sen kulkiessa kummankin luun läpi, sitä suurempi on nivelen väljyys.

Tulokset osoittivat, että TrA:n ja multifiduksen spesifi kontraktio (varmistettu ultraäänellä) minimaalisen pinallisten vatsalihasten kontraktion (varmistettu ultraäänellä) kanssa lisäsi SI-nivelten jäykkyyttä enemmän kuin abdominaalisen seinän kaikkien lihasten yhteinen tukivyö kontraktio.

Nämä löydökset vahvistavat Snijdersin ja kumppaneiden (1995) SI-nivelmekaniikan biomekaanisen mallin, jonka mukaan poikittain asettuneet lihakset, kuten TrA, kykenevät hyvin lisäämään SI-nivelten jäykkyyttä kuormituksen aikana, kun taas pinnalliset vatsalihakset eivät ole tehokkaita tässä tehtävässä. Tämä tutkimus on antanut alustavaa näyttöä siitä, kuinka TrA voi suoraan auttaa lantion stabiloinnissa ja hallinnassa kuormituksen aikana, ja selittää myös miten syvien paikallisten lihasten aktivaatio voisi vaikuttaa SI-nivelten kipu- ja patologisissa tiloissa.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Hoidot ja kuntoutus